Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing YES SPRING CUP, LAKE GARDA 24 25 MARCH

• YES SPRING CUP, LAKE GARDA 24 25 MARCH

Publicerad av dieter-mr-kefir på 27 mars, 2001 vid 06:25

YES SPRING CUP, LAKE GARDA 24 25 MARCH

The first edition of the YES Spring Cup was blessed by perfect wind conditions and by the partecipation of very high profile competitors, coming from 10 european nations. Top profile racers included (alphabetically) Patrice Belbeoc’h from France, Andrea Cucchi from Italy, Arnon Dagan from Israel, Aleksander Grynis from Poland, James Lever from UK, Janne Rahuansuu from Finland and Brian Rogild from Denmark. Unfortunately ”the World Champion” himself, Wojtek Brzozowski, was not at the starting line, although here, due some very urgent photoshooting with Dorota Staszewska, for their sponsors.

Another ”casualty” was Jamie Lever who, due two broken booms and mainly a bad inflammation at his forearm, was not able to finish a race.

Saturday we had good wind conditions, averaging 16 to 20 knots at the starting line, with stronger gusts along the course, which was a straight upwind/downwind. Although the course was pretty long, the average racing time of the first finisher was always around 20/25 minutes. Four races were run one after the other, with three different winners, showing the high level of the competitors. Two bullets went to Cucchi (Starboard 175/ Pryde 9,8/ Deboichet 70), and one each to Rogild (Starboard 175/Gaastra 9,3/ Deboichet 66) and Marco Begalli Starboard 175/ YES 10,0/ Deboichet 68). Other racers showing good speed where Arnon Dagan (Starboard 175/ YES 10,0/ deboichet 68), who was leading by miles in the first race, but went to the wrong mark, Patrice Belbeoc’h (Exocet 99/ Pryde 9,0/ Select 70) with two seconds. The fourt and last race of the day was particulary hard, due an increase in the wind strenght, now gusting to 25 knots, and because all the competitors were pretty much exausted.

Sunday we had lighter and gustier wind, between 10 and 15 knots, making the races more technical. The race cometee gave three starts to get two discards, but unfortunately at the last top mark of the last race the wind died while we had an interesting battle for the first position between Rogild, Dagan and Cucchi.

The two valid races of Sunday were won by Rogild, this time on a 9,8 Gaastra with a big margin over Cucchi and Grynis. The last valid race was won by Belbeoc’h (using an 11,0 Pryde) fighting with Rahuansuu and Dagan (both on 10,0 YES). Interesting to note that both Cucchi and Rogild had chosen their 11,0 and 10,9 sails for this race and got problems by the increased wind. Right sail choice will be a tricky thing this season.

The next appointment on Lake Garda is on the 5 and 6 of May with the Garda Trentino Cup “Trofeo Neirotti”, hosted by the same club. Unfortunately the next two YES Spring Cups were cancelled because of the total restructuration of the Circolo Surf Torbole, please take note of this.

1. ANDREA CUCCHI ITA STARBOARD NEIL PRYDE DEBOICHET

1 4 1 2 2 8 TOT 10

2. BRIAN ROGILD DEN STARBOARD QUIKSILVER GAASTRA

2 3 3 1 1 DNF TOT 10

3. PARICE BELBEOC’H FRA EXOCET NEIL PRYDE OXBOW

DNF 2 2 4 6 1 TOT 15

4. JANNE RAHUANSUU FIN AHD YES DEBOICHET

5 5 5 DNF 5 2 TOT 22

5. MARCO BEGALLI ITA STARBOARD YES RIPCURL P4

3 1 7 3 15 10 TOT 24

6. ARNON DAGAN ISR STARBOARD YES

DNF 6 6 5 4 3 TOT 24

7. MICHAL POLANOWSKI POL (j)

6 9 4 6 10 13 TOT 35

8. STAUFFACHER RICHARD SUI STARBOARD NEIL PRYDE

11 11 8 8 7 6 TOT 40

9. ALBERTO MENEGATTI ITA (j) DROPS YES DEBOICHET

8 12 10 DNF 8 5 TOT 43

10. FRANCESCO LENCIONI ITA (m) STARBOARD YES DEBOICHET

7 8 DSQ 10 9 9 TOT 43

FIRST WOMAN: VERENA FAUSTER F2 ARROWS DEBOICHET

dala svarade 24 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • dala

Medlem
    27 mars, 2001 vid 06:39

Brian Røgild på Gardasøen
    26-03-2001
    Jeg er lige hjemkommet fra Martinique og havde planlagt at køre en tur til Gardasøen for at se sejle et stævne, tjekke lidt grej ud og forhåbentligt få nogle nye finner med hjem. Men planen blev ændre lidt, mit grej kom ikke ud i Paris. Nå, så må de jo sende det til Danmark og så slipper jeg for at skifte lufthavn med grej, tænkte jeg.. Jeg udfyldte den klassiske rapport og sagde det var vigtigt da jeg skulle bruge mit grej den kommende weekenden. Så hjemad gik det uden gear.
    Meget dum idé. Da jeg kom hjem ringede jeg i vildskab for at tjekke. Først vidste de ikke noget, men torsdag morgen var det ok, de sagde de havde fået grejet til Paris og sendt det via London til Danmark. Greeeaaat, det var jo ikke så slemt, tænkte jeg. Men ak jeg blev klogere. Da jeg kom ud i lufthavnen for at spørge efter mit udstyr, bliver jeg smidt rundt i selskaberne derude. Til sidst fandt de min rapport og kunne se det der stod skulle komme til København klokken 1700. Det eneste problem var bare, at den flyver havde det ikke været på. Så var det jo nok med den næste, sagde de. Dvs. den flyver som kom kl. 21, men ak nej heller ikke den, så måtte det jo være på den om morgnen (bagefter kan man jo godt se det virkede lidt naivt). For selvfølgelig var det ikke der, da vi kom til lufthavnen næste morgen.
    Så var det at jeg begyndte at blive lidt presset. Vi kom ind på kontoret og de forskellige supervisors begyndte at kigge på sagerne, for at finde ud af hvor de skulle lede efter det. Det begyndte at gå op for dem at udstyret nok slet ikke havde forladt Martinique endnu, og begyndte at sende telexer rundt og ringe. Nu er der stadigvæk intet nyt andet end at de smider røret på i Martinique når de ringer derover, så det ser lidt sort ud.
    Jeg begyndte at lede efter grej, jeg havde en 10,9 og 9,3 men ingen 9,8 og heller intet bræt. Jeg havde heldigvis taget mine elskede Debo-finner i håndbaggen – lidt heldig må man sku’ da være. Bræt, hvad skulle jeg gøre der? låne et, men hvem har en 175. Jeg ringede til Christian Hansen (Gammel sejldesigner – Hansen Sejl), men kunne ikke få fat i ham. Prøvede lidt andre og tiden gik, nu var den 14 og der var 14-16 timer ned til Gardasøen. Endelig fik jeg fat i Hansen, og da han er en supermand, så jeg måtte gerne låne hans bræt. Perfekt, vi racer til Hellerup også var det ellers bare derned af.
    Lørdag kl. 9.00 var vi så landet ved Gardasøen – lidt smadret. Hæ hæ var fanden skal man bruge opladning til før et stævne et par timer må da være nok. Vi skyndte os at tjekke ind før vi skulle finde Günter Loche (Nyt brætmærke – Loche Design) for at få et bræt til Max Nielsen – som er min følgesvend på dette eventyr. Det første var nemt dvs. check in. Det sidste var et mareridt, Max missede de første sejladser da han det var sent eftermiddag før Max fandt ham, så han kunne kun nå et race med 9,8 og der var vinden virkelig stærk, så han opgav, sur røv.
    Jeg riggede mine to sejl før vi kig i gang dvs. 9,3 og 10,9. Vinden kom på slaget og var stærk, så 9, 3 blev det. Fuldt overpoweret, jeg måtte trimme mellem hver sejlads.
    Vi sejlede 4 sejladser, Andrea Cucci I-0 (Italiensk Gardasø-helt) var fremme i skoene og førte efter 4 sejladser, jeg måtte tage til takke med 2, havde sejlet ok, men det kneb lidt med kræfterne, jeg førte mange gange med det glippede lidt hidt og pist. Jeg vandt dog den sidste sejlads. Nøj, vi sov godt den nat.
    Her søndag, kom vinden som den plejer – til tiden dog ikke så stærk som i går. Max havde problemer med at få finnen i hans bræt, så det benyttede jeg mig af, og stjal hans 9,8. Perfekt, lavede en dårlig start, men da vi slog over på bagbord, så var den der, ild i røven og derud af, overhalede drengene og blev en sikker 1er.
    Så begyndte vinden at blive underlig, den så let ud, jeg havde 10,9 liggende, ny og ikke prøvet og kun en bom. Nå men fuck det, tænkte jeg, og tog den. Dumt valg alt sad forkert og jeg kom lige i sidste øjeblik, så ingen tid til at ændre på tingene. Nå, men derud af. Overpoweret, og dårlig taktik, så det var til hest. Jeg sejlede opkrydset, men tænkte så ”fuck det” og sejlede til standeno. Nu blev vinden virkelig skiftende, så vi ventede lidt på stranden. Max var ved at være der, han havde fået en finne i brættet. Vinden var dårlig på linen og vi ventede lidt og så sendte de os ind. Jeg sendte Max ud med min 10,9, så han kunne komme lidt på vandet, han cruisede lidt rundt og så skød de til sejlads, nu var vinden ved at være stærk nok. Jeg tog 9,8 og Max kunne ikke rigtigt beslutte sig om han ville sejle med 10,9, til sidst besluttede han sig for at give den en chance. Vi startede, og jeg havde krydsmærket i sigte og nuppede det pænt som nummer et. Førte derud af, og jeg manglede bare 40 meter til krydsmærket, så slukkede vinden – sejladsen blev afblæst.
    Vi tøffede på stranden men Max syntes jo at 10,9 var dejligt og ville ligge hygge sejle lidt, så det gjorde han, men ak han havde ikke helt taget højde for at den kunne slukke helt. Det oplevede han så på nært hold, han drev meget stille og så fik han besøg af en politi båd, der lige ville tjekke om han havde brug for et lift til stranden (vi tænkte på noget helt andet, for det er lov at sejle med redningsvest her, og den havde han glemt, så vi troede at de ville følge ham til stranden og give ham den obligatoriske bøde, men for en gang skyld var han heldig og slap)
    Så Cucci og jeg sluttede a point, men da jeg havde en dnf, så vandt han (som jeg har sagt en million gange, aldrig bryd en sejlads!!!!!der fik jeg den). Patrice Belbeoch (en gammel World Cup sejler fra Frankrig) blev 3 (på ny 1 meter bred Exocet) og Janne Rauhansuu fra Finland blev nummer 4 (på den nye AHD).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing YES SPRING CUP, LAKE GARDA 24 25 MARCH

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.