Forumsvar skapade

Sida 104 av 135
  • above_the_law

Medlem
    12 mars, 2009 vid 07:15 som svar på: Torsdag: Bra med SSO vind, MEN ingen bil…Samåka?
    Yann;534503 wrote:
    Måste knega tyvärr.

Har du blivit av med bilen nu?

Merde! (Eller hur det nu stavas…)

Njae, vi har kvar den ”lilla blå” Seaten, men idag var Caroline tvungen att ha den i jobbet. Jag slipper i alla fall att hämta Filip på dagis kl 15;-).

Annars har jag fortfarande inte fått något nytt projekt/uppdrag via Kinchard Consulting, så tjänstebilen får jag nog avstå ett tag till…. Nu när jag inte MÅSTE ha en fin bil så känns det ju lite onödigt att betala ett högt förmånsvärde. Får dessutom lite extra ersättning/mån om jag kör min egen bil tills vidare… Kanske kan spara ihop till en buss under tiden t o m;-).

Ner i grottekvarnen med dig nu:wink: , så hörs vi.

• above_the_law

Medlem
    11 mars, 2009 vid 08:54 som svar på: Nordic Surfers Mag #4
    sourra;534293 wrote:
    Nice nice Mathieu!

Nicco: Ser ju ut som SO. På vilka spots förutom onsalas är det rätt riktning?

Jasså? När jag kollade så var det SV utlovat…men prognosen ändras ju hela tiden…Nu lutar det i alla fall åt S… Men Draget är ju inte fy skam det heller…

När ska den där filmen till On Shore vara inne by the way?
    Jag har ett ex som skulle kunna funka nu, MEN visst kan man hålla på i evigheter om man orkar med att klippa och fixa….
    Jag har dock ett rätt segt mobilt ”bredband” (inte värt namnet), så cd/dvd är nog enklast ändå tror jag…

Hoppas se dig på vattnet snart broder:-)!

• above_the_law

Medlem
    10 mars, 2009 vid 17:27 som svar på: Nordic Surfers Mag #4

Yeeeeah!!!
    och på lördag blir det vind och vågor från rätt håll igen:-)..

• above_the_law

Medlem
    9 mars, 2009 vid 07:06 som svar på: naish hybrid

Njaaee!
    Eftersom en STOR nos blir ett stort vindfång så tror jag inte så mycket på den idén. Det är ju snarare så att utvecklingen går mot ”no nose” och surfskate just p g a detta. Då får man dessutom en ganska rak outline med jämnare och stabilare kursegenskaper o s v…
    Så fort det börjar gå lite fort så blir ju bara vinddraget lite besvärande och ska man lägga på en bottensväng i full fart så vill man ju ha bra grepp och inte för mycket volym heller.

Det som talar för Hybriden är väl i så fall den smala tailen för att den ska vara lättsvängd och gå mjukt. Men det är klart att den är säkert grym för VÅGSURFING i svensk junk-surf…och som enda vågsurfbräda på resan om man annars kör longboard.

• above_the_law

Medlem
    4 mars, 2009 vid 10:25 som svar på: Zansibar!??
    Vogon Jeltz;533048 wrote:
    Sjöborrar va det gott om ja , Men jag tror inte att det hjälper med skor såvida du inte har en riktigt hård sula . Dessutom åker man ju ner för att slippa sin vintermundering . Men Kitar man bara när det är högvatten är det inga problem

TIPS, ang sjöborrar och våtskor:

– Gå till närmsta skomakare och be att få/få köpa ett ark LÄDER. Slipp till efter sulan och lägg i i våtskorna. Efter en liten stund i vatten är dom perfekt formade och ganska smidiga, UTAN att sjöborredjevlarna går igenom!

Jag körde med det på Guadeloupe både när jag vågsurfade och kitate ”sjöborrefulla” rev och klippor. DET FUNKADE KANON, så länge som inte taggarna går in snett ovanifrån! Tycker faktiskt inte att jag förlorade så mycket känsla vs utan extrasulorna.

• above_the_law

Medlem
    2 mars, 2009 vid 01:40 som svar på: Zansibar!??

Jag har också varit där och kört, efter en oförglömlig safari och besök hos Masaierna… (Min avatar är från Zansibar:-)…
    Var ensam på hela stranden (ostkusten), men det fanns visst ett center uppe vid norra udden. Riktigt nice var det, men ett litet problem var att revet var väldigt grunt och gick ända in till sandstranden, samt var fullt av sjöborrar… Du gör klokt i att kolla när det är högvatten och köra då, samt ta med revskor!
    Vinden var kom varje dag på em/kvällen men var inte så hård. Vill minnas att jag körde min 16 kvm C-kite (Cab. Contra) alla dagarna.

Ska du åka på bröllopsresa eller;-)?

Ha det så jevla bra hur som helst!

• above_the_law

Medlem
    24 februari, 2009 vid 11:59 som svar på: Modda Naish SLE 2009 bar
    sourra;532080 wrote:
    Förstod inte vad du menade Nicco, du får visa på stranden.

Edit: Jo nu förstår jag. Punkt ett är nog bra att lägg till listan på saker man bör kolla ibland, tillsammans med linor och annat hittepå. Lösning på punkt två: mata efter lite trimlina och sätt fast i cleaten så inte releaseskyddet trycker mot bommen, ladda om på fem röda och – ger igång igen!

Eller så har vi lösningen på världens problem:

Den sista lösningen på bilden tror jag nog mest på, men det måste ju finnas en risk att de tre tamparna snor sig runt varandra och hindrar en från att depowra med hjälp av bomen. Gäller i o f s att göra sina trick åt båda hållen eller varva frammåtrotationer med bakåt;-)…

• above_the_law

Medlem
    24 februari, 2009 vid 11:44 som svar på: Modda Naish SLE 2009 bar
    sourra;532080 wrote:
    Förstod inte vad du menade Nicco, du får visa på stranden.

Edit: Jo nu förstår jag. Punkt ett är nog bra att lägg till listan på saker man bör kolla ibland, tillsammans med linor och annat hittepå. Lösning på punkt två: mata efter lite trimlina och sätt fast i cleaten så inte releaseskyddet trycker mot bommen, ladda om på fem röda och – ger igång igen!

Eller så har vi lösningen på världens problem:

Mja,
    låter bra (ang punkt 2), men funkade inte i praktiken i hård vind och vågor…
    Så fort du försöker släppa på depowern vid clamcleaten så följer ju bomen med och då får du ju tryck i draken och ingen möjlighet att återförsluta/montera CL på plats. Jag anser fortfarande att man måste använda ”Oh Shit Handles” eller den extra gula depowerlinan för att komma för bi problemet. I alla fall om man har kortat centerlinan…

• above_the_law

Medlem
    23 februari, 2009 vid 20:44 som svar på: Sönda ina da varberg ina abay

Ähhh, inga problem från Kärra Dal och neråt vad gäller is och slash! I Läjet var det sjukt lågt vatten och fruset ut till den naturliga stenpiren vid kohagen i lördags, MEN det luckrades upp väldigt fort sent på em då det började bygga vågor….
    Enda problemet i söndags var ju det jävla vinddroppet;-(… Men en fin dag blev det ju i alla fall på stranden med sol och gott sällskap:-).
    Yann: Vi laddar för torsdag, fredag och helgen:-)!

• above_the_law

Medlem
    23 februari, 2009 vid 20:31 som svar på: Modda Naish SLE 2009 bar
    christian12345;532011 wrote:
    Låter intressant. Skynda skynda! Men har Best-bollen större hål? Mitt problem uppstår ju precis som Sourra säger då hålet i stoppern passar perfekt till depower-linan – men inte till splicen.

Jag kör Bests Bom MEN med Smart Loopen och är VÄLDIGT nöjd, MEN det är några saker man bör ta i beaktan och tänka på:
    A. Jag kör Best stopperball, men har borrat upp hålen lite. Syftet var dock att kunna använda en något tjockare centerlina, så jag vet inte om det behövs borras. Tror inte det…
    B. OBS! Jag är egentligen inte beroende av stopperballen (som man är på Naish lösning), eftersom jag har behållit den vanliga Best-depowerstrapen ovanför swiveln och KORTAT centerlinan rejält! Anledning: Om man släpper bomen på vågen och är ikrokad med Naish-lösningen så är det ju ett helvete att nå bomen om man inte har en stopper som nyper RIKTIGT HÅRT… Jag tycker dessutom att den kortade ceterlinan gör att jag får ”lagom” depower utan att behöva köra suicide-leash. OM man dessutom depowrar mycket med hjälp av smartloopens clamcleat så får man ju för lite tamp kvar när man kör med min korta centerlina, för att depowra genom bomrörelsen i t ex vågor OM man tar bort depowern ovanför swiveln…
    C. Jag har dessutom kompletterat Best Bom och Smartloop med ett block (likt Naish) för att få en friktionsfri depower genom den ”dubbla” centerlinan.

OBS!!!!!!
    DET FINNS ETT (TVÅ) PROBLEM med denna lösning också, vilket också är en ”fara” på alla lösningar med Smartloop UTOM när man kör med den extra depowerlinan som går genom swiveln!
    OM man löser ut Smartloopen/cl (med flit eller av misstag på vattnet) och har leashen i den ”dubbla” center-/stopperball-linan, så kläms det röda quickreleas-höljet fast mot bommen när den åker upp mot blocket. KONTENTAN blir att det INTE går att skjuta det röda höljet från sig, vilket krävs för att återsluta själva chickenloopen! Kan vara riktigt obehagligt om man är långt ut och det är kallt i vattnet och inte kan återsluta CL….(I know;-).

OM man hamnar i den situationen ute på vattnet så är mitt tips att (om möjligt):
    1. Tag bort Leashen från centerlinan, MEN BARA medan du håller i ett av OSR-handels (d v s inget tryck i kiten).
    2. Kroka fast den i en av de OSR-handles (som finns på BEST:s bom). Jag föredrar att sätta den i den ena eller BÅDA de OSR-ringarna som sitter på FRAMLINORNA, om det inte är nödläge.
    3. När trycket släpper på centerlinan (under swiveln) så kan man rel enkelt återsluta CL.
    4. Sätt tillbaka Leashen vid änden av den dubbla centerlinan (som innan).
    5. Bara att vattenstarta som vanligt:-)!

En lösning för Naish skulle kunna vara att sätt något stopp på centerlinan bara en LITEN bit ovanför CL, men tillräckligt för att man skulle kunna skjuta upp plasthöljet och återsluta CL. Dock tveksam till om det ger en för ”sladdrig” CL när man ska kroka i igen efter ett urkrokat trick…. Antagligen inte ultimat…. Så jag kör nog vidare som förr;-).

Jag har ytterligare viktiga iaktagelse (som bygger på egen erfarenhet):
    – Om center-/depowertampen går av (förslitning) så har du INTE någon kontakt mellan kite och sele längre och du kommer garanterat att tappa bomen och där med hela kiten som rycks ur händerna via styrlinorna!
    – Kontrollera så att inte någon av muttrarna som håller centerlinan på plats i CL har börjat gäng upp sig. Tyvärr kan detta hända. Använd Locktite i förebyggande syfte…
    Tips till Naish är att låta det röda plastfodralet vara slutet just där muttrarna sitter. Då skulle dom i alla fall inte kunna skruvas ut helt och inget skulle hända om man inte löser ut QR…

Hoppas Ni som verkligen bryr er och som kör Smart Loop kunde förstå vad jag menar… Hör av Er annars…
    (Orkar inte fota och lägga upp bilder här och nu för att förklara ytterligare om budskapet redan gått fram…)

Kör hårt där ute, på torsdag blir det åka av igen enl prognosen:laugh: !

• above_the_law

Medlem
    22 februari, 2009 vid 21:14 som svar på: FILM: lite klipp från sommaren -08

Gott Stebe!
    Gick in under Bilder/Film istälet för att använda länken och och högerklick och wallah…! Jäklar vad duktig du har blivit även på att filma och redigera mannen:-)!
    Superproffsigt, genomtänkt, snyggt och inte alls för långt enl min mening eftersom även åkningen höll hög klass.

Asså, Venezuela snart?! Vilken del?
    Bara att gratulera och önska trevlig resa då:-), samt avvakta fimmaterialet där ifrån så klart… Om vi inte ses innan dess…

• above_the_law

Medlem
    22 februari, 2009 vid 17:51 som svar på: FILM: lite klipp från sommaren -08

Fan Stebe, jag vill ju se den men får det inte att funka… Tips?
    Står bl a att det är fel på sidan. Fick ner den till en gammal burk men då var det som att titta på ett bildspel med foton…

Läget annars?
    Hörde att ni skulle styrketräna idag IGEN!!!! Fan, lägg inte på er en massa muskler som är i vägen bara;-)…

• above_the_law

Medlem
    22 februari, 2009 vid 10:11 som svar på: Lite Lifestyle Pics från ett "Gwada" i generalstrejk…
    snygging;531407 wrote:
    skitt vad gött det såg ut, inte avis!:)

Tack för lånet av vattenhuset Pierre!

Blev inte så mycket filmat från vattnet p g a att vi som var intresserade bara vill kita (du vet). Var däremot riktigt bra att ha som skydd för kameran i våta miljöer (dyk- och ribbåt mm), samt en dag när vi dök.

OBS! Det väntar en inhemsk, 42%-ig, mörk, Reserve Speciale, som tack:-),
    samt en NY sån där bottenplatta/plastsläde att fästa kameran på…
    Tyvärr gick den lilla plastspärren av på den lösa bottenplattan vid något tillfälle. Fattar inte hur för vi var löjligt försiktiga med den… Nåväl, en ny är beställd från Sony sedan en vecka tillbaka och beräknas anlända i slutet av feb/början av mars och då är den exakt som när jag hämtade den.

Ses vi i A-bay idag?
    Hälsa familjen!

• above_the_law

Medlem
    22 februari, 2009 vid 10:00 som svar på: Lite Lifestyle Pics från ett "Gwada" i generalstrejk…
    SkånePaul;531364 wrote:
    Ingen vind eller?

Jo då!
    Var nog bara två dagar som inte var kitebara (med 12:an)
    Anl till att det inte blev mer var att vi bodde på ”fel” ställe.
    Oftast var det sned off shore och ganska strömt, höga klippor/berg nära stranden som skapade luriga fallvindar. Ena stunden var man toköverriggad med 10:a och längre in var det precis att man tog sig in till land! Vi körde ändå på slutet, men bara då vi visste att dom hade lite bensin till den lilla ribben i Sail & Surf-boden.

Dessutom gick min 10:a sönder i LE, så flera dagar var jag toköverriggad med 12:an. 10:an skulle nog ha varit den perfekta storleken för ca 80% av våra 14 dagar (om man även har tillgång till vågbräda). Speciellt om man håller till på nordön istället!

• above_the_law

Medlem
    22 februari, 2009 vid 09:49 som svar på: Lite Lifestyle Pics från ett "Gwada" i generalstrejk…
    Tomp89;531445 wrote:
    ser sjukt nice ut^^
    funderade på att dra dit med langley och surfers…
    någon som gjort det innan som kan säga hur det är??

OBS! Skulle INTE rekommendera att dra dig i år, om det ens kommer att gå….!!!!!!!

Strejken fortsätter, Håkan är hemma och Niklas kämpar för att kunna flyga hem…
    Strejken har spårat ur och om du inte har tillgång till bensin, bil och båt så är det INTE att rekommendera att bo på Fort Royal.
    Välj istället St Anne med omnejd för kite, eller Anse Bertrand/Port Louise vid N-No och Le Moule övrig tid för vågsurf.
    Det finns massor med bra boende till bra priser som kan bokas på plats eller via nätet, MEN käket är löjligt dyrt…

OM kitesafaring fortlever så är det helt suveränt att dra omkring med båten bland sandöarna och mangrove-skärgården. Midjedjupt platt vatten på en ENORM yta och ett rev med feta vågor utanför Ile Caret, MEN mycket lurigt p g a att det är svårt att hålla koll på stenar/revpelare (I know). Revet är alltså mycket ojämnt!
    Att träna freestylemoves på plattvattnet och hoppa över små öar är däremot helt oslagbart!!!! Men det kostar som sagt lite för mycket som jag ser det… Langely tog ca 1700 för två dagar, hmm.

Sida 104 av 135
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA