adde
Forumsvar skapade
-
Downwind från Fiskfabriken till Hamborg är nått som vi har funderat på…
/adde
-
När det blåser nästa gång kanske? Har du torkat dig med den – den är ju på tyska!
/adde
-
Eyy boys. Ni missade ju Onsdagen: 5.4 (motsvarar väl typ 12 kvm drake) och 2m och Torsdagen som bjöd på 5.4 och 3m i Hamborg – 4 svenskar och en tysk på vattnet. Säkert 60-70 ute i fiskfabriken. Bästa dagen i år, om man räknar bort Maui såklart
.Sen låg vi med kitare hela fredagen
-
adde
Medlem19 augusti, 2005 vid 06:22 som svar på: Olandersson trea efter första singlen på IFCA VMGött.
Då kan han spola bort belgientävlingens 30p och ersätta med 300!!(om han slutar trea vill säga) Detta är en €20.000 tävling!!
Tror fan jag skall köpa lite Rexona idag.
/adde
-
Kock-Tina är från skåne också!
-
Det är bli en HET kväll

/adde
-
adde
Medlem18 augusti, 2005 vid 13:42 som svar på: Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?Alla har vi våra egna favoritmärken… du lär få rätt så många svar
, generellt sett gäller att det finns få – om ens några – dåliga segel idag. Däremot finns det segel som passar mer eller mindre bra till det du skall ha dem till och segel med olika karaktär, men du kanske inte känner att du ”vet” vilken känsla du gillar i ett segel.Nåja, antag att du siktar på 109:an då tycker jag att du skall max ha ett 6.7-7.0 och absolut riggat på en bra mast (jag tycker tex inte att S-2 på 430 är en bra ideé – du kommer förlora bottendrag). Här kan man med fördel gå på en racemast eftersom den inte kommer hamna i brytande vågor. Eftersom du verkar sikta mer åt freestylehållet så tycker jag att ett freestyle/freemove är att föredra framför ett freerace. Ett freestylesegel planar lika tidigt, är lättare att manövrera men inte lika snabbt eller tål lika mycket vind.
Nästa segel blir kring 6.0-6.2, eller tom 5.8 beroende på hur du kommer göra med en mindre bräda. En 6.2:a kommer fungera på en lite större Freestylewave men inte på en mindre vågis. Här behöver du inte tänka så mkt utan det är ett freestyle eller crossover (tex Naish Boxer, Simmer Crossover, North Duke (som jag visserligen personligen inte gillar – se karaktär oven), NP Expression osv).
Fundera redan nu på vad som kan tänkas bli 2:a bräda!
Väljer du 100 litarn får du sikta på 6.2-6.5 som störst och då kanske inte en racemast är så klokt. Däremot kanske du klarar dig med en 430!
Så, the results from adde is:
FS 109 + FreestyleWave >85L: 7.0, 6.2, 5.4, 4.7, …
FS 109 + Vågis ca 85L: 7.0, 5.8, 5.4, 4.7, …
FS 109 + Vågis <80L: 7.0, 6.2, 5.4, 4.7, ...
FS 100 + Vågis ca 85L: 6.5, 5.8, 5.3, 4.7, …
FS 100 + Vågis <80L: 6.2, 5.4, 4.7, ...På de tre övre behöver du 460, 430 och 400 mast. På den sista klarar du dig med 430 och 400.
/adde
-
Finns inga andra köp&sälj-siter som inte kan ses som delmängder till steffos – det du hittar på andra ställen (http://www.owc.nu etc.) finns även utlagt här!
/adde
-
Något som jag själv inte riktigt begriper är att många verkar vara oförutseende. För 2-3 månader sen var det ”omöjligt” att få tag på en bra fjolårssfreestyle på köp&sälj nu kryllar det av dem… likaså segel(linjer).
Det blir aldrig så billigt att kitta upp sig som under hösten när nästa årsmodell knackar på dörren och årets modell måste avyttras för att göra plats (både ekonomiskt och fysiskt). Ändå passar man inte på att handla? Faktum är att priset på en 05:a nu och om 5 månader knappast ändras eftersom efterfrågan är större under våren.
Som exempel kan vi ta förra hösten då jag hade en 4.0:a på säljes i 3 veckor utan ett enda svar. Sen kommer en prognos på 17 m/s SV och jag får sju (7!!) svar på 36 timmar. Knappast att man kan pruta en spänn då! Vad tror folk? Att det slutat blåsa för gott?
Så mitt tips till köparna är; Var förutseende och handla när det är gott om prylar. Titta inte bara på första sidan på köp&Sälj, det är stor omsättning på annonser så klicka tillbaka några dagar och kolla där!
/adde
-
Jag håller med Oscar!
och just nu finns det ju fina och billiga 6.2 segel i göteborgstrakten under säljes
/adde
-
Nej än så länge är sjön inte öppen för segling.
Beslut från kommunen om tvångsinlösen av mark från bonden tas (förhoppningsvis) i slutet av oktober. Förhoppningen är att det skal vara öppet för segling igen i vår. Under tiden måste surfförbudet efterföljas!
Vill man segla plattvatten rekommenderar jag Krik som ligger nere vid Agger. Från Klitmöller kör du söderut mot Thyborön sedan viker du av mot Agger/Krik efter knappt 6 mil. Man seglar vid en pir längs vägen, går inte att missa. För aktuella obervationer kollar man Thyboröns fyr.
/adde
-
adde
Medlem17 augusti, 2005 vid 20:13 som svar på: Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen? -
adde
Medlem17 augusti, 2005 vid 13:02 som svar på: Pryl råd till en som inte hängt med utvecklingen?Ska man inte freestylea och seglar insjö så tror jag på ett segel på 7.0-8.0 och en freeride på ca 125 liter.
Väljer man en freestylebräda så välj i övre storlekskatekorin, 110-115 liter och ett segel på max 7.0 som störst. Detta ger dig bra segling i relativt lite vind (freestyle prylar planar tidigt). Sen går du ner mot 6.0/6.3 i nästa segel som du kan trixa bättre med.
/adde