adde
Forumsvar skapade
-
Den ”moderna” jointen, som inte är timmglasformad, kallas för Tendon Joint. Streamlined är ett märke Länk.
/adde
-
Hon kan väl göra som jag? Plita ner nått fiffigt sista dagarna innan tryck

/adde
-
Min jävla avhandling skall på tryck om två veckor. Får se vad jag kan hinna med i morgon….
/adde
-
Svar till:
Svar till:
Detta understryker ju vikten av att byta jointen i tid.
[/ QUOTE ]
Nja, min joint som gick av hade jag använnt 5 ggr innan aktuella tillfället…ett måndagsexemplar….pryo på fabriken i Taiwan kanske.[/ QUOTE ]
Du suddade ju ut det viktiga

200 spänn för en streamlined (märket) joint är en billig livförsäkrning. Har hört och sett många NP och LS fötter/jointar som gått av.
Chinook har väl också ett gott rykte. På GC säljer man streamlined jointar för 200 spänn de håller i två år där (enligt Jonas), vanliga jointar kostar (nu har jag inte var där på två år) 50 spänn. Men då rekommenderas byte varje halvår.
/adde
-
Alltså jag har inte ens förankrat detta hemma än. Jag bara hittade en bild på en skön våg… Hetsa inte upp er för mycket,
Än…
Men det har varit på tapeten förrut, Mag(nus) tex har ju varit sugen. Mina kitepolare var där (på den tiden var de fortfarande vindsurfare) 2000 eller 2001 och det är verkligen så bra som det ser ut. Ta sig dit kunde man ett tag men svensk charter men det verkar inte vara aktuellt längre. Via portugal är nog enklast, det är en gammal Portugisisk koloni och förbindelserna är goda. Flyg från Lissabon varje dag. Man får nog räkna med minst 7 stora för en biljett…
/adde
-
Detta understryker ju vikten av att byta jointen i tid. 200 spänn för en streamlined (märket) joint är en billig livförsäkrning. Har hört och sett många NP och LS fötter/jointar som gått av.
Själv har jag ”bara” brutit en bom, en mast och en fenbox (förutom en massa brädskador där man fortfarande kan segla hem).
Bommen gick av på vägen ut och som tur var kunde jag, försiktigt, segla hem på andra bogen.
Masten gick i klittmöller och där simmade jag hem med hela paketet utan att rigga ned. Det är strömt men man hamnar i alla fall i bukten. Simturen var en dryg timme och promenaden lika lång.
Fenboxen var på Haga så där var det bara att kliva av och gå hem
…Jag har bogserat hem seglare som haft masthaveri. Rulla ihop seglet kring masten och lägg allt mellan brädan och dig själv. Bli sedan bogserad genom att hålla i bakre fotstropppen… det går inte fort, men det går…
Ytterligare ett tips är att om du tappar fenan, bind hängselen eller flytvästen i bakstroppen – fungerar hyggligt.
/adde
-
Tror att high-TV har en DVD med 2003:års tävlingar. Där lär ju det vara lite superX i alla fall… 2003 gjorde man väl bara em superX tävling, 2004 var första året som det kördes flera tävlingar och en världsmästare kunde koras.
/adde
-
SKA och SKA…
Sal är ön där Angulo har sitt center ja, och det är väl den ön som är populärast bland surfare – dvs dit jag vill…
/adde
-
Åker jag kommer du få en utförlig beskrivning… men jag har funtat på det i några år och inte kommit dit än…
Grattis förresten!
/adde
-
[url=”http:\www.windsurfingmag.com”]Här finns gamla tester tror jag[/url]
Freestyle: 2005:an borde nog passa dig, 100 liter men känns mindre av de som seglat den (S.., LillNicke mfl). 2004:an var på 115 liter så den är nog inte aktuell.
Såg en 03:a vars nos inte höll för en framåtloop into nosen i botten på sjön i klittmöller

/adde
-
Jag begriper inte riktigt hur du räknade, men hur man än räknar så är 105 liter mycket för dig som väger 60 kg.
Jag skulle säga att 105 liter för en 60 kgs person motsvarar minst 130 liter för en person på 85 kg.
Tycker inte att du skall byta tillbaka till en bräda till nått kring 90 liter, kapa känns lite vanskligt – räkna med att den blir svååårsåld…
/adde