anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
anonym-anvandare
Medlem11 september, 2005 vid 09:17 som svar på: Irriterad över att det inte funkar i vågor (FAN!)ett annat problem med vågor är att de gör att man tror det blåser mer än vad det gör. Rigga lite större kanske..
-
Ok. Jag kan tänka mig att det kan bli en del kastfall när man ska försöka balansera med lite framåtlut och samtidigt hålla emot, men det är bara att träna på!
När jag väl har kommit till läget i stroppar och med bra fart, men fortfarande på fallande kurs, är det då jag kan lägga mer tryck på fenan, skota in, och börja ta lite höjd?
Hoppas på vind i em
Tack på förhand från frågvis novis
-
anonym-anvandare
Medlem11 september, 2005 vid 08:26 som svar på: Irriterad över att det inte funkar i vågor (FAN!)Så det är det som är felet? Eftersom jag klarar ju slag o jippar o helikopterslag i vågorna men inte att komma upp i fart, klart om jag rider en våg så går det men annars står jag nästan stilla.
-
anonym-anvandare
Medlem11 september, 2005 vid 07:59 som svar på: Irriterad över att det inte funkar i vågor (FAN!)Grejen är att jag behärskar plattvatten ganska bra och jag hade inga problem med att komma upp heller men sen får jag liksom ingen fart. Förstår inte fenomenet.
Kör på 6.2 och en 110 liters bräda.
Vad är det man ska lära sej? hur man får fart?
Tack för svaren!/Jens
-
Svar till:
Det är fel teknik. Du tar med dig masten för långt bak och har för lite mastfotstryck när du kliver bakåt på brädan.
Prova att segla ståendes på ett ben. Kan du segla med framfoten i luften utan att nosen på brädan reser sig eller brädan ändrar kurs, så kan du lika gärna ha den i framstroppen. Den behövs ju i alla fall inte längre.
Sen provar du att lyfta bakfoten och segla rakt fram, framfoten (som vi konstaterat var onödig) i framstroppen och bakfoten i luften. Eftersom du nu har bevisat att du kan segla utan att använda bakfoten, kan du placera den i stroppen med.
Tada! Vi har bevisat att fötter är onödiga och vi har kommit i fotstropparna! Två flugor i en smäll!
[/ QUOTE ]
Ok. Ska jag trippa bakåt och samtidigt räta ut armarna för att inte ta med masten för långt bak?
Hur behåller jag eller ökar trycket på mastfoten?
När jag väl har kommit bak i stropparna är det då det går att skota hem o ta lite höjd?Frågvis novis som vill nå målet

-
anonym-anvandare
Medlem11 september, 2005 vid 05:54 som svar på: Irriterad över att det inte funkar i vågor (FAN!)nja.. Holm kanske inte satte ribban på 2.40 direkt heller.
Kan ju vara en ide att leka på plattvattnet tills man känner sig säker nog att ge sig ut i vågorna.
Det underlättar ju om man inte tycker det ”suger skit” varje gång. -
hon tog slut nånstans över nordamerikat. men bekom Maria kommer Nate på en lika trevlig kurs kanske kan bli något av honom också: http://hurricane.terrapin.com/text/TRKATLUS.GIF
-
Tack för svaret. Härligt med hjälpsamma människor med samma intresse! Brädan (Naish Titan 161) tar minst 10m2 om jag förstått allt rätt. Det jag använder idag är ett Simmer Zeroseven 8,3 som jag riggat så det ”släpper” mellan de två översta lattorna vilket känns helt ok även när jag seglar i lite hårdare vind (för mig 10-12 m/s….). Vad man skulle vilja är att kunna uppnå planing även i lite svagare vind, och frågan är hur stor skillnad en storlek större segel av samma modell kan göra? Alltså ett beg Zeroseven 9,2 som fungerar på samma mast och bra med min bom som har måttet 210-260 cm?
För övrigt så har jag ett nybörjarproblem som jag skulle behöva tips för att komma förbi. När det ”friskar” i så faller jag av och börjar plana. Allt känns rätt och jag försöker hålla brädan rakt, tar ett kliv bakåt för att komma i stroppar och kroka i selen, vilket samtidigt leder till att jag antingen tappar ”draget” i seglet eller om jag är för snabb trycker brädan upp mot vind vilket också leder till sänkt fart och nödvändigt kliv framåt för att inte sjunka med aktern
.
Jag hoppas att detta beror på fel teknik och inte på min tyngd i förhållande till vindstyrka
Tacksam för rådMvh Björn
-
Hur är utbud och priser i ett land som tex Polen? Ska man ta med sig takräcket om man har vägen förbi? Någon som har en susning?
-
Man fäster det i samma ögla i framkant som pumpleashen.
Tänk bara på att den kanske inte är lika bra sydd på 2004:or
Garantin täcker bara 2005 kitar.
Ring Anders på La-surf i Landskrona han har uppgraderings kit för 5th lina. -
Har det varit bättre vågridning någonsin i sverige?
-
någon som vet några ställen.första gången i bali.
peter -
Blev det en kanon dag, har ni några bilder?
Hur blir det i morgon? -
Nej , nån kompromiss vill jag inte göra.
Vet mycket väl att det inte bli bra att rigga på ”fel” mast.
Severne s2 7.0 ska enligt tillverkaren riggas på 430.
Får prova det.