anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
blir det nåt imorrn, ser ju inte ut som om det ska blåsa nåt imorrn

-
smartskaft
-
Beslut finns nu på SVF
-
Tackar för tipsen.13 dagar kvar tills man lämnar Arlanda.
-
En styvare fena ger bättre kontroll när det blåser i, allt annat lika.
Mjukare fenor ger bättre ”lyft” vilket ofta eftersträvas i lätt vind, nackdelen med mjuka fenor är att man lättare får spinout och att de blir svårare att kontrollera när det pungar i.
Att det flagnar från fenan är ett tydligt tecken på stress. En sådan fena brukar gå av förr eller senare. Dessutom blir fenan mycket känsligare för spinout, den bromsar mer och tappar lyft. Finishen på fenan är mycket viktig.
Min rekommendation till en Fanatic Falcon 100 är en Deboichet R13 70M+ eller H till 90+ kg seglare.
Ja vi går något djupare på slören/länsen än vad vi kan gå högt på kryssen.
Var ute och testade med GPS och analyserade sedan datat, vid tillfället var det bra tryck i 9.8:an med ca 7-10 m/s. Nedan ser du den vinkel och fart som jag hade i snitt:Kryss:
TWA = 49 grader
SPD = 14.9 knop
VMG = 10.3 knopLäns:
TWA = 135 grader
SPD = 24.0 knop
VMG = 19.2 knopJämför man detta med en vanlig segelbåt så kommer vi två till tre gånger snabbare till kryssmärket och fyra gånger snabbare till länsmärket…
Är det inte konstigt att inte fler seglar Formula?

//JIMMY
-
Var får jag tag i DC++ programmet??
/JF
-
anonym-anvandare
Medlem2 september, 2005 vid 15:32 som svar på: Bra & billiga rundningsbojjar efterlysesÄr det såna bojar ni vill ha kan ni få några st av oss.
Dom är orange.
Vi har så vi kan gödsla med dom.
Speedkenta -
Är det såna bojar ni vill ha kan ni få några st av oss.
Dom är orange.
Vi har så vi kan gödsla med dom.
Speedkenta -
Om Du seglade fre, lör å söndag utan sele.
Då borde man käna igen dig på dina undrarmar när Du kommer på stranden eller? =) PÅ lördan seglade jag/vi mellan 12.00-16.00 ca å söndan samma tid. Så när Du var ute vet jag inte. -
go home bertoni och gör det du är bäst på. hahahaha!
-
nu är ja här!!!! och vad gör denna facki´n rabbit här??

-
Skulle inte tro det!!!
Har tävlat i bodybuilding i 3 år så kom inte å snacka om att han skulle trampa mig på tårna LOL.
Det är en sak som jag kan utantill. Så Adde LOL -
Finns det chans för ”sjöbris” ?