anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Allt handlar om att hänga i riggen, att satsa på att få tryck på masfoten. Då tar man bort tyngden från fötterna, så man kan hålla brädan helt plan, och så kan man hänga framåt, i hängselen, titta uppvind och luta riggen bakåt så tar man höjd. Bara att titta uppvind, inte framåt, kan göra otroligt mycket. Om man har tillräckligt med tryck i riggen för att komma upp i planing så har man tillräckligt tryck för att ta hyfsad höjd. Det blir mer tryck i seglet när man seglar lite uppvind så det kan tom vara lättare att hålla planingen om man går några grader upp mot vinden. Men det är lättare att komma upp i planing om man först går några grader nerfrån vinden.
Alltså:
1 segla halvvind eller lite uppvind. När du känner att du har tillräckligt mycket kraft i seglet, fall av något.
Försök ha max kraft i bommen/hängselen, ner i brädan. Häng ut med axlarna och ryggen, raka armar! in med rumpan! stå inte på hälarna!
Sen kliv i fotstropparna. Obs fortsätt att ha tyngden i riggen och den lilla tyngd som är kvar på fötterna ska vara på främre delen av foten. Ingen tyngd på hälarna!
Titta uppåt, häng lite framåt, luta riggen lite bakåt och du börjar ta bra höjd! -
Fanatic xxx är nog mer freeride. Om du vill tricka så vill du ju inte ha en bräda med en lång freeridefena (men freeridebrädor med längre fenor brukar vara mer lättseglade i början).
Du kanske ska fundera på att först köpa en bräda som är så lättseglad och allround som möjligt och inte tänka så mycket på egenskaper för trick och vågridning. En 100/110 liters Freeride alltså eller någon av de mer allroundbetonade freestylebrädorna på marknaden kan funka. Det är nog ingen större skillnad på Fanatic och JP freestyle-brädor. Båda ska vara hyfsat allround. Så, om du fortfarande behöver stabiliteten och en bräda som är lättseglad snarare än bra på trick så skulle jag köpa något lite billigare begagnat typ en -03 Fanatic, Mistral, RRD eller JP freeride/freestyle på 100/110 liter. Det verkar onödigt att köpa en dyr ny/nästan ny freestylebräda om du egentligen inte behöver en sån.
Sen när du är tillräckligt bra för att köra avancerade freestyletrick eller vågridning vill du nog ha något mindre (eller kanske helst två brädor typ en freestyle på kanske 100 L och en vågis på kanske 70 liter). För när det gäller vågridning är nog 100 Liter hur som helst för stort. 100Liter är typ max även för stora killar för att segla vågor. Väger man 65 så lär det inte vara så lätt att vara ute i vågor med en så stor bräda.
Om man bara ska ha en bräda vid din vikt och om man vill ha en kompromiss mellan våg och freestyle, alltså när man är duktig och ska hoppa och tricka, är nog egentligen snarare en typ 85liters freestylewave (tex JP FSW, RRD Freewave, en grym bräda är också RRD twintip -04 90 Liter) bra som kompromiss mellan våg och freestyle för din vikt.
-
köpte en på Lidl 59:- (identisk med min Takoon pump

-
vadå kan de blåsa i stockholm!!!!!!
-
Svar till:
Fan Peter, de blir bara bättre och bättre ju mer jag tittar på dem. Lite annorlunda mot vad man brukar se. Nice.
Pepon
[/ QUOTE ]
ja hhan pa sista bilden har ju litta stil iaf. det ar ju faktisktovanligtsom fan i den har sporten.
-
jag har en tablas 125*35 från maj -04. ca 4 valdigt sma skrapor i botten.
2500:-staffan, stjo18@hotmail.com
-
anonym-anvandare
Medlem3 augusti, 2005 vid 06:15 som svar på: Pozo reser imorgon. beslutsångest. största segel?Hade det varit juli hade jag sagt nej. Men 3 av gångerna jag varit där har jag rest ifrån mitten på augusti och stannat två veckor. Varje gång har jag använt 5.7. Så frågan är om början på augusti är säkrare. Ta med seglet du betalar väl ändå för grejerna.
-
Hej,
Ser att den här diskussionen är gammal men gör ett försök ialla fall. Tycker din lösning verkar perfekt anonoym. Har du några bilder, mått? Hur högt över marken går din axel? Hur kopplar du axeln till cyckel?
MVH
Ian
-
Du nämnde australien.
Det fins hur mycket bra kiteförutsättnignar som helst där.
Ifall du är nybörjare så rockar Melbourne stenhårt (platt och fint och kanonvindar denna årstid). Kan dock vara bra att antingen fixa bil eller känna någon där ifall vinden mot allt förmodan skulle vända från Nordligt till någon syd eller öst.. Blir en jäkla bit att ta sig från Rye till st.kilda.
Jag känner en kiteinstruktör där. Han har kontakt med alla möjliga hotell och vandrarhem. Han är lite högljudd men kanonskyst och hjälper dig säkert så vill du ha kontakt med honom får du maila j19@dexus.se så förvarnar jag honom och skickar hans kontaktinfo.Jag vill vara där nu.. Kolla vändret: http://www.earthsci.unimelb.edu.au/~awatkins/bay.html
Wee!!!! -
Det är nästan så man skäms, men så här enkelt är det:
Det är renovera färdigt huset som gäller ifall jag vill behålla husefriden
Med andra ord har jag itne tid med Kitande alls innan vinter och då kör jag Ozone.
Tänkte behålla kiten till nästa säsång men det kliar mer att lägga pengarna på Frenzy06 när den kommer
Det passade ju bra då att någon vill köpa en kite nu..
Jag har i alla fall hunnit kita en del med den i sommar men det vart inte mycket. Jaja. Upp till övervåningen igen (altanen är i alla fall klar) -
Konstigt. Ska stå 2.5 kg förståss på vikten av brädan:)
Fast det är klart. Kan ju lägga till några kilo ifall du vi ha
-
Stonker [04](Helt otroligt bra tillverkare, hadgjort i australien).. Fast 2.en 137:a, vikt ca 5 kg
Venom 16 [05] Kanonkite, den har fått mig att fastna för FOILs. (Jag vill minnas att du inte var förtjust i Foils så det kanske inte är aktuellt)
Allt är i bra skick, kiten flugen ca 10 ggr och utan lagningar. Till salu i alla fall och till bra pris. Bara maila i sånt fall. j19@dexus.se -
Du fattar väl skämt

Men å andra sidan snackas det mycket västkust alltid.
Men när det väl gäller så vinner vi på ostkusten alltid.
Även freestyle
ÖWC.
Vi bor där det blåser jämt

-
hur är där med kriminalitet och så där..? är det lätt att hitta boende? billigt boende?