anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
anonym-anvandare
Medlem25 juli, 2005 vid 13:30 som svar på: Har EH någon som designar kites längre eller är..Svar till:
jag som vinner PKRA
[/ QUOTE ]
Det där var ju generalrepet
-
anonym-anvandare
Medlem25 juli, 2005 vid 13:28 som svar på: Vilken kite är lättast för en nybörjare!Svar till:
Det finns många bra drakar för nybörjare därute, men det är ju svårt att veta vad man ska välja om man inte kan så mycket. Det man ska leta efter hos en nybörjarkite är främst stabilitet och säkerhet. Numera finns det massor av kites som har dessa kvaliteter och som man dessutom sedan även kan utvecklas med, så du behöver inte känna att du köper en ren nybörjarkite.
Några exempel på bra och förlåtande kites är:
Cabrinha Co2 (bra säkerhetssystem samt vattenstart)
EH Wave (enkelhet och bra flygare)
North Vegas (5:e lina)
Naish Torch (5:e lina)
Slingshot Fuel eller Diesel (enkelhet, bra flygare samt stryktålig)%:e lina innebär att förutom de fyra obligatoriska linorna har draken även en 5:e, som går till mitten av kiten. Denna möjliggör att du kan tappa all kraft i draken snabbt utan att släppa den helt. Den hjälper även till att ta upp kiten från vattnet snabbt. Cabrinha har bara fyra linor men ett annat system som kallas Recon som har ungefär samma funktioner som en 5:e lina.
Sen finns det givetvis en hel del andra kitemärken som är lika bra, och en del som har haft mindre utveckling under åren. Folis finns också på marknaden, en skärm som påminner om sådan man använder till glidflygning mm, men jag skulle rekomendera en Leading Edge-kite, dvs en upplåsbar, som nybörjarkite.
Vilken storlek du ska välja beror på hur vindförhållandena är där du bor, hur mycket du väger samt om du senare kommer köpa ännu en kite (för fler dagar på vattnet). 14 är en bra lättvindskite för lätta tjejer, som senare kan kompletteras med typ en 10:a eller 9:a. Min tjej väger ca 53kg och kör som största kite en 12:a i 5-6 m/s, medans allas vår Anna Sparre var ute och cruisade med en kite på 20 kvadratmeter i 4 m/s häromdagen… Generellt sett är större kites mer trögstyrda och svårare att handskas med än mindre kites.
En bräda är lite lättare att välja. Beror mycket på vad du väger, lättare = mindre bräda, tyngre = större bräda. Jag skulle föreslå en längd på 140-150cm och en bredd på cirka 38cm. Du ska nog inte ha mindre i vilket fall som helst. Större bräda ger fler åkdagar samt en lättare förstatid på vattnet, vilket är precis vad du behöver i början.
Lycka till!
Jesper
[/ QUOTE ]
Bra inlägg som fan Jesper!
Vad kör Lou för drake!? -
En NP 5000 är inte helt fel. Varm, rätt torr, smidig.
-
Svar till:
Svar till:
mmm men det går ändå inte att kita för du har ingenting kvar av det du tog med dig efter några veckor
[/ QUOTE ]
Stulet eller?[/ QUOTE ]
*BUMP*
-
Svar till:
Va fan gör han på Crossbow. Hämta ett luftgevär.
P
[/ QUOTE ]
Kommer man att kunna köra urkrokad samt hp med crossbowen pepä?
-
Ok! var ska man dra i september om jag vill vindsurfa men tjejen vill sola…
-
anonym-anvandare
Medlem25 juli, 2005 vid 09:01 som svar på: Några fler som funderar på Fituna idag?Stämmer, men det skall bli en del sol under dagen enl. rapporterna
vinden verkar vara 5-7 åtminstånde en bra början! -
det finns på junkyard.se, men de har inte så mycket för tillfället eftersom det inte är säsong ännu.
-
Hola gumman! Räknar med att du stannar till i Halmstad så vi iaf kan surra lite över en bönjuice om det inte blåser!
Hur många e ni?
-
anonym-anvandare
Medlem25 juli, 2005 vid 08:13 som svar på: Skruvat för djupt vid montering av stroppar???Mistral levererade sina brädor med för långa skruvar kring 2000 har jag erfarit.
För långa gängor kan också leda till trasiga gängor eftersom skruven så att säga lyfter sig själv.
-
okej! nu fattar jag! Jag provade igår igen! Med North! det gick faktiskt bättre med ytterligare nedhal…jag är nu nöjd igen! Tack för era tips och synpukter!!!

-
Svar till:
Svar till:
haha, ärligt skit i Varberg o dra till härliga Skåne där är gräset grönare och spriten billigare!
[/ QUOTE ]
ännu ärligare så skit i skåne och varberg!
bästa surfet hittar ni på Gotland!
vindsäkrast annars är nog Öland men på öland e det inte lika bra surf som på gotland tyvärr…[/ QUOTE ]
Ännu ärligare: skit i sverige och åk till Spanienland istället, billit rödvin och löst folk.
-
cb-brädor är nog sällan under 150 liter
-
anonym-anvandare
Medlem24 juli, 2005 vid 21:43 som svar på: Har EH någon som designar kites längre eller är..Svar till:
Svar till:
han brädbyggaren EH som designar?
Kanske potentiell EH köpare!
[/ QUOTE ]
Han är om inte snäppet hårdare än mig
[/ QUOTE ]
Och vem är du?
-
anonym-anvandare
Medlem24 juli, 2005 vid 21:10 som svar på: Har EH någon som designar kites längre eller är..Blir väl BH kites då.