anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
anonym-anvandare
Medlem13 september, 2000 vid 10:20 som svar på: Krav på framtida reglering av sporten Windsurfing.Du vill väl knappast se ett gäng friåkande Optimistjoller mitt i en Svenska-cupen tävling ? Eller kanske i Apelviken, mitt under Wave Classic ?
Det handlar faktiskt om ömsesidig respekt, och när dessa (visserligen överambitösa) människor har lagt ned mycket arbete på att arrangera en tävling vill dom knappast se dig surfa i 55 km/timme mitt bland deras småknattar… -
bor i Hallstahammar och mitt nr är 0702680942
-
anonym-anvandare
Medlem13 september, 2000 vid 09:26 som svar på: Simmer L.E. 2000, är seglet skit???Varför är de skyldiga att ta tillbaka det?
Det är dom inte.
Dom behöver inte upplysa någon om att det är
ett omsytt segel. Med lite förändringar kan du
sälja ett gammalt segel som årets modell. Segelutveckling…
SP suger imellanåt! -
Var bor du och vad har du för telefonnummer
-
Funkar en sån fläkt när det är mörkt också?
-
anonym-anvandare
Medlem13 september, 2000 vid 08:15 som svar på: Simmer L.E. 2000, är seglet skit???Tråkigt att SP är så oseriösa. Gör en helt klart väldigt upprörd!
-
anonym-anvandare
Medlem13 september, 2000 vid 07:59 som svar på: Krav på framtida reglering av sporten Windsurfing.Inte på konf.
Kolla vilka som sponsrar i andra länder. Utvecklingen inom de närmaste två åren här i landet är väsentlig. -
anonym-anvandare
Medlem13 september, 2000 vid 07:55 som svar på: Krav på framtida reglering av sporten Windsurfing.Om du dragit rakt igenom ett tjockt tävlingsfält i 30 knop så håller jag med föregående inlägg, men om du bara seglat i närheten så självklart har dom inte rätt att stänga av en hel sjö. Oavsett om det är du som gjort en grov groda eller ej så är det ”dom som stängde av och deras kompisar över hela landet” som kanske är ett av de största hoten mot sporten windsurfings FRIHET.
Dom flesta seglare är genuint trevliga och har gjort segling till en livsstil, inget ont om dom, tvärtom. Men inom denna trevliga sport finns det en klick självupptagna Pringle-nördar som vill B E S T Ä M M A och stila. Dom är fler än man anar.
Din incident som jag är ändå säker tog lite grann i dig är en svag indikation på något som helt klart kommer att öka.
Anta att det till Optimist-Goebbels som skrek åt dig (vi förutsätter att du inte gjort bort dig) seglade fram 10 stycken windsurfare i hans egen ålder och äldre och krävde att få se papper på hans rätt att ockupera en hel sjö. Vad skulle reaktionen blivit då tror du?
Problemet på ett övergripande plan är att 1) Att han/alla aggro-seglarpappor inte själv kan inte kan windsurfa som du (ett djupt trauma i sig) 2) Att hans Pelle-Plutt i Optimisten hellre skulle vilja rippa en RRD trots att pappa lagt ut 35 papp på en fully loaded Finessa och måste sy om seglena när Pelle går upp i vikt. Så han har väldigt mycket att vara arg på (jag har två optimister själv så jag vet.).Det finns en grupp personer som är jävligt sluga i det här landet och det är MC-folket. Dessa potentiella organdonatorer lyckas hela tiden genom smarta drag och genom att hålla ihop skydda sin utövning på ett kanonsätt eller hur? Typ 168 Hkr/180 kg/315 km/tim. Tänk om lika många dog och skadade sig i Windsurfing.
Orsaken att jag skrev detta något vrickade inlägg var att jag suttit på första parkett och sett två sporter gå åt pipan och nu upptäcker jag att historien upprepar sig just för min favoritsport Windsurfing.
Tips: Håll dig markerat tydligt för dig själv och segla öva djupt fokuserat på din sjö, speed, manöver, race….. mao kopiera det smarta MC-folket.
-
anonym-anvandare
Medlem13 september, 2000 vid 07:10 som svar på: Krav på framtida reglering av sporten Windsurfing.Är det så att du/ni seglar genom ett kappseglingsområde i 30 knop!?!? jaa då vete faan om du har läst SJÖVETTS reglerna?
Det är just precis sådana incidenter som får ovanst.”förbudspellejönsar” att agera.
Det är en oskriven REGEL att båtar/brädor + andra flytetyg håller sig borta från ett tävlingsområde.
Sverige har ju så mycket vatten att det borde räcka till alla! -
En fläkt är väl det bästa, men det fungerar även utan fläkt.
Varm luft stiger och med ett par Electrolux ventiler (dessa finns med solcellsdrivna fläktar på Byggplast) på taket så kan luften komma ut, återstår att ta upp några friskluftsintag i
golvhöjd, kontrollera med rök eller eld att du har genomstömning av luft! -
Pratar om samma ställe, men jag har fått för mig att det heter Stensvik. Jag får väl fråga någon urinvånare nästa gång så man vet om det är en kärring- eller stenvik man seglar i.
-
Man ser ju en hel del folk som har någon slags ventilationsöppning (modell husgrund) på sidan av bussen. Hur funkar detta? Sitter det en fläkt innanför eller är det bara öppet? Vad krävs egentligen för att få schysst ventilation?
-
anonym-anvandare
Medlem13 september, 2000 vid 06:31 som svar på: Simmer L.E. 2000, är seglet skit???Tyvärr så är det väl så att Simmer inte bryr sig då dom sålt sitt varumärke till SP och Tomas Person. Från och med årsskiftet så äger NP varumärket.
Och det är som du säger det är bara att läsa på lattor,mastfickor, segelpåsar så ser man att det är ett omsytt cyber.
Jag tror aldrig att en sån lösning är lycklig. Då insydd buk och var överskottsvinden skall ta vägen aldrig kan fungerar perfekt i detta segel.
För att få detta perfekt måste man i praktiken sprätta upp hela seglet och sy om den delen som kallas ”Pilen” vilket är ett så omfattande arbete att det inte skulle bli lönsamt. Men å andra sidan om man ser till vad folk seglar med ibland så är det segel ett lyft framåt för många. Och jag har träffat några som är nöjda med seglet. Det är inte så många som besitter den kunskap att dom märker skillnaden när dom seglar det.
Utan vad men kan bli arg på är att det är deras skyldighet att upplysa kunden om detta när dom marknadsför det och säljer det.
Så i en tvist så skulle säljaren inte ha en chans.
Tror nog att vi surfare skulle bli mer krävande och ställa större krav som konsumenter. Det finns faktiskt en lagstiftning som skyddar dig som konsument.
Och efter har läst deras marknadsföring så nämns aldrig detta faktum någon gång.
Så rent juridiskt om du är missnöjd med seglet så är dom tvingade att ta tillbaks det.
Skulle vara intressant!!
Låt i såfall din konsumenthandlare i din kommun driva ärendet. -
kärringviken är bra när man är underriggad ute i vågorna (vilket inte är ngn hit..)där man iallafall kan leka lite utan att bli uppspolad på land..För att segla bra på Torö krävs mkt. vind eller stort segel el. stor bräda!!
-
North Sails ZETA 4.0 98 svart/vit i bra skick 1300:-