anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Tack för ditt svar. Kan meddela att vi kollade hela vägen upp förbi Svanhalla och vad man kan se från land var det grunt och inga större bryt på kuststräckan ca: 1 mil norr ut. Så vi hamnade vid piren du beskriver och gick i fast det såg platt och grunt ut med ren frånlandsvind vid piren. Vi hittade ett grund en bit ut med fina 1,5 och enstaka +2m bryt. Vind riktning NO-NNO mest bump&jump bara enstaka vågridning. Många lopar blev det, inkl försök på dubbelforward som min galne W-surfpolare drogiväg. Vind var det väldigt gått om, bästa felprognos SMHI gjort, 8-12 m/s 65% chans blev 18 = perfekt 3,5 segling.
/Ola -
Gå in och rösta på denna GPS
http://www.letsbuyit.com/se_SE/suggest.jhtml?active=vote&sim=&PRODID=12
Vattentät och allt!
-
Gratulerar din bräda heter: Bee 144 (testvinnare 144L) spana in den. Det festliga
med denna bräda är att den klipper AHD Free Dimond 70 i lågvindsspeed och
AHD:n är en pärla fast på 128L
När vinden lägger av i skärgården runt 12 (vintertid) så är det rätt gött att ha
144L underfötterna och speciellt eftersom om du väger 86 framöver lätt kan ta
+9kvm (dra rigg) och ändå känna dig grymt stabil mao bra speed i 6-7m/s
Men framförallt när du håller på att sajpa ur pga av vätsekbrist etc. då är det
riktigt gött och ha en 144L under fötterna om du är ”långt borta i skärgården.”
Nej jag har inte en sån men hade jag råd skulle jag köpa en rakt av. En riktig
skärgårdsbräda med ordentligt tryck i. -
Njaaaaa eftersom det tog ett tag att lära sig fuska och framföra allt komma på hur
man ska undvika fusk så är det låg profil som gäller. Speciellt eftersom dom
absolut första testerna med: Speed-Wave troligtvis kommer att ske på Fuerte
eller Lanzarote om ca en månad och skulle det bli en massa snack om
fuskmöjligheter så skulle det döda tävlingsformen innan den ens startat. Men som
sagt det går att fixa.I någon mån kan det också ha att göra med vilken GPS du använder.
-
Hur går fusk till? Visar den högre hastigheter om man placerar den på ett
visst sätt? Vore ett utmärkt sätt att spöa min kusin i speed segling. -
Skulle 28 knop vara orimligt? Lägg av…
-
Extreme ingår i upc:s, f d stjärntv, basutbud. Pris ca 100 kr/mån för hela basutbudet.
-
Kolla på http://www.ringkobingfjord.dk. Jag har bott på campingen i Ringkobing
de senaste 3 somrarna. Det är bara att bära grejorna 50-100 meter från tält/husvagn (stugor finns att hyra också) dirket ner på stranden. Cirka hälften
av campinggästerna är vindsurfare. Rekommenderas !
Se vidare http://www.ringkobingfjord.dk/windsurfing/spots/ringk.htm och -
Det är lite kul med såna inlägg, du kan väl gå och spela bingo eller nåt då om du tycker vi befinner oss på ett annat stadium än DIG!
V.V.V.V
-Våga Vägra Vara Vuxen
-
jag hade frivisning nu i helgen på EXTREME. Mycket vågsurfing…hyfsat med windsurfing, fast dessvärre inga nya inslag utan från PWA touren 97 typ!
Men vad gör det …the feeling is there!
FÖR MER INFO. gå in på COMHEM.com -
Förstår att du håller med när du befinner dig på samma nivå, dvs lekskolan.
-
Jag körde i helgen med en Garmin eTrex (ca 1400 kr) som är vattentät. Jag hade den instoppad i överärmen i våtdräkten (med antennen uppåt/utåt förstås), men den verkade fungera bra trots detta. (Det kan dock bli lite extra dämpning av satellitsignalerna om dräkten är genomvåt, efter ett dopp.)
Denna placering gör ju att man inte ser farten ”on-line”, men man kan i lugn och ro efteråt gå igenom toppfart, seglad sträcka, medelhastighet och t.o.m. mäta kryssvinklarna. Och det är ett ganska säkert sätt att inte skada den lilla prylen.
-
Min polare sa att han mätte sin fart till 28 knop, detta med slalom 6.4 och en 295 freeridebräda. Kanske orimlig fart ?
-
Hade nog bara tänkt mig en bräda. Seglar på ostkusten och är inte speciellt duktig. Inbillar mig att det trots allt inte skiljer så mycket mellan 65:an och 70:an vad gäller planing och 65:an bör väl kännas lite mindre och roligare när det blåser lite mera? Var annars lite inne på Dr Masses tankar men om jag nu bara ska ha en bräda så….
/Fredrik -
Spana in: Fri 26 May här på konf. för en första lågfartstest.
Det finns nån mer test utförd av andra typ 20 knop.GPS:n fungerar perfekt/klockrent och jag använder den konstant nu när jag
windsurfar och det blir rätt ofta.
Jag har skaffat en bra antenn vilket kanske innebär att man slipper ”plasta in
den” utan ha den i ett klart vattentätt fodral. Men kom ihåg att det går att fuska
så det gäller att placera den rätt om man ska tävla. Och när du kommer hem kan
du tanka ned dagens segling i PC:n och kolla även bilresan hem.Men precis som när man försöker uppskatta vindhast så tror man ofta att det
blåser mer än det gör, på samma sätt tror man att det går fortare än det ofta gör.
Men å andra sidan är det ju känslan som avgör helt klart jämför X2000 och en
go-cart i 200km/tim.Jag kommer att testa vidare med en +9 och en 295 free-race som är i det
närmaste en perfekt kombination om man vill segla fort utan att behöva befinna
sig på Sotavento. Det finns ett grovt vad om Riddarfjärden och jag ligger lågt tills
jag är i hamn.Mao köp, du blir inte besviken jag lovar. Nånstans vid 25 – 30 km/tim dvs
moppefart börjar det bli roliga, kolla vad du tycker.Det kanske mest intressanta är att GPS:en öppnat upp för en helt ny tävlingsform
som innefattar rubbet, Race, freestyle, speed.
Arbetsnamnet kanske säger något om vad det handlar om: Speed-Wave
En klart spektakulär tävlingsform där även publiken får sitt för en betydande del
körs i slör i chop och med flera fullfartgippar typ slalom, i max-speed, men även
bedömning ingår. Råaste kraschen tex.
Det är total-focus på detta just nu från flera håll inte minst därför att de som är
intresserade av race resp. freestyle kan ”plocka ur sin del” ur tävlingsformen men
ändå köra i samma bana. Flera kan alltså vinna på olika grunder. Och det finns
mängder med bästa:……Just nu är stadiet att tänka ut banor.
Det här hade inte dykt upp om inte några börjat intressera sig för GPS och
windsurfing.Mao igen köp och det fungerar utmärkt med enklare varianter.
Mvh/B