anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Använd dig av arkimedes.. volym av undantrykt vatten (volymen på brädan) motsvarar lyftkraften i kilo…ungefär
Civilingenjören
-
hmm kul att höra att andra även har lite problem känner har samma problem och hoppas att någon har förklaringen till detta,
-
anonym-anvandare
Medlem29 maj, 2000 vid 11:31 som svar på: 120L – 130L + >9kvm. Har nån testat detta ordentligt?Hur bred är den???? Det är viktigare än volymen, har man en gammal 290 med 120L funkar det knappast bra…
-
När man bygger båtar i sk pluggar? har jag för mig att man smörjer in pluggen med ngt slags vax för att få laminatet att släppa. Potatismjöl låter i mina öron lite skumt men det kanske funkar. Ring och fråga hos nån båtindustri!
-
Lägg potatismjöl och lägg plastfolie i boxen och gjut för fan….lätt som en plätt
-
Kan man inte helt enkelt slipa ner det befintliga huvudet så att man kan gjuta fast det i en färdig multiboxadapter? Måste ju vara lättare.
-
ZZZZZzzzzzzz
-
skulle inte tro det
-
volymen ar bara det att forra aret skrev de fel pa brad volymen fran BIC. kop forra arets da far du samma brada till battre pris!…./N
-
…för jag har gjort ett antal igjutningar…
För det första så måste du göra en form som håller mer än en gång. Annars är det ju inte så meningsfullt. Det som i min mening fungerar bäst är att göra en plugg i något hårt material som poleras blankt som f-n och som håller rätt mått och är exakt i rätt vinkel till fenan/brädan. UR detta gjuter du en form i gjutsilikon eller epoxi. Gjutsilikonet år lättast att arbeta med men det är mycket dyrt och håller inte formen hundraprocentigt. Epoxin är billig och relativt hållbar om man är försiktig och håller formen mycket bra.
Hur du får rätt mått och vinklar till allt är en hel vetenskap och efter några 5-10 formar BÖRJAR man få kläm på det.
Har du tid och ork och tycker det är en utmaning i sig att få allt att stämma kan jag rekomendera det som en kul grej. Om inte så
ängna tiden åt något som är mindre kladdigt dammigt och tålamodsprövande.
…men skam den som ger sig!!!… -
Kom och hjälp mig……Jason Polakow Boards, ägt numera av Neilpryde, tidigare av F2 som top of the line serie!
-
Hursekta om jag är helt ute men vad är en JP?
-
Ang. classic serier så har de flesta större tillverkare detta. Alla kanske inte har lika gott om pengar som du och då kan en classic variant vara det enda alternativet om man vill köpa nytt. Appropå Technon så har den ändrats sedan förra året, volymen har bla ökat med 2 liter, så nåt har hänt.