anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
viktväst och hår på bröstet är det som gäller
Även dunken anväder viktväst i speed…..
Widestyle brädorna är lite lost här.. -
460 masten är ca 70% kol och mcs 25
500 masten är också ca 70% mcs 28
Men jag säljer inte masterna före seglen -
Tror inte vi behöver vara oroliga för att vindgränsen komme vara för låg i tävlingarna framöver. SBF kommer förhoppningsvis se till att förlklara begreppet ”suitable conditions” bättre.
-
Ja, ska arrangörerna fortsätta utnyttja vindgränserna för de med raceboard ska jag fanimej lägga ner…
Erik S-81
-
Håller med om att Formula är helt rätt. Det var verkligen kul i Åhus (förutom söndagens miss att segla i alldeles för dålig vind). Det känns verkligen som denna klass är på gång och de flesta är mkt positiva.
Enda hotet tror jag är om man har för låga vindgränser så endast de absolut bästa med den senaste utrustningen planar. Att sakta glida runt ett par race utan planing och komma i mål tre kvart efter några få som planat kan förstöra intresset för vilken entusiast som helst./Marcus
-
Håller i och för sig med dig om att det finns viktigare saker att bry sig om,
men ställer mig ganska tveksam till att den lilla viktökning som filmen innebär skulle försämra accet märkbart. Att ägna timmar till att mäta upp rockerkurvan verkar också ganska menlöst. Jag har aldrig sett några ”farlig” knyckar i rocker kurvan som inte varit designade från början. Att trimma rätt är därimot viktigt, det håller jag med om.Henrik
Ps. I Göteborg har det i alla fall inte blåst tillräkligt för att surfa -
Det benäms, så vitt jag vet, inte som ”sug” utan helt enkelt vågmotstånd. Det sjunker efter planingströskeln men i förhållande till friktionsmotståndet är det fortfarande mycket högt. För oss vindsurfare är friktionsmotståndet en av de mindre motståndskomponenterna.
Henrik
-
vad ä det för bräda från -99 ?
-
Håller med om att det är risk för prylhysteri och att mest pengar vinner.
Seglade själv för första gången i cupen med vad jag tycker är rätt så stora prylar, Tiga FreeX 281 på 152 l och ett 7.4 segel.
Med denna utrustning var det väldikt svårt att hävda sig när de flesta körde segel mella 9.5-10.5 samt RRD monster brädor eller liknande.På Söndagen gick jag inte ens ut då jag såg att seglare med de största seglen/brädorna knappt planade. Så om man ska vara med och tävla på lika villkor så måste jag nog köpa upp mig ett par storlekar och det är synd och dyrt. Det var nog inte det som var meningen med formula.
På Lördagen då det blåste mellan 5-10 m/s funkade mina prylar alldeles utmärkt. Det var för övrigt skit kul och vara med, vilket jag kan rekomendera till alla surfare som funderar, de duktiga seglarna hjälpte mig med bra tips osv (tack), skön stämmning på stranden osv. Hoppas bara inte prylhysterin skall förstöra vindsurfingen igen.
Dala S-131
-
Jo, om du tar en båt som exempel så är det inte bara friktionen mellan det närmaste skiktet vatten och båten som ger upphov till ett motstånd. Det är även vågorna som bildas vid fören och aktern och hur dessa samverkar. Detta ”sug” är den dominerande motståndskraften i högre farter (under planingsfart). Men hur det blir över planingsfart vet jag inte och det var det jag undrade om.
/Fredde
-
Men liksom det står i klartext: ”Minst hälften av fältet skall plana genom hela racet”. Enklare än det kan det knappast bli!
-
.. det var det här jag var ute efter. På en kajak dominerar ju friktionsmotståndet upp till en 5-6 knop (beroende på vattenlinjens längd) och sedan tar vågmotståndet över. På Björn Thomassons sidor om kajakbygge kan man läsa mer om det hela:
http://w1.461.telia.com/~u46106808/kayaks/fart.htm
Vad jag undrar är alltså: hur funkar vågmotståndet vid planing. Vad påverkar släppet mer än själva profilen i aktern?
/Fredde
-
Höj vindgränsen nu!sporten blir förstörd annars!
-
Jag är själv nybörjare, jag har skaffat en Bic Techno 283 (150 liter), verkar vara en jäkligt bra bräda, både för nybörjare och för dem som kan lite mer. Fanatic Bee 144 är också ett bra val, fast jag tror mer på Technon, den har mer volym och är nog mer stabil för nybörjare. Köp inte nåt sånt där ”nybörjarpaket” med jättebamsebräda. Köpte en sån när jag började surfa och lärde mig i och för sig rätt snabbt, men man är less brädan efter en månad.
-
Det var absolut INGET fel på arrangemanget!
Det enda som felade var tävlingsledningens inställning till vad som är ”Suitable conditions”.
Det är GANSKA ONÖDIGT att klanka ner på dem som offrar sig för vår förhållandevis lilla idrott.
Det behövs FLER ARRANGÖRER så var snäll mot de som finns…