Forumsvar skapade

Sida 3547 av 3702
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 22:11 som svar på: Fastskin

Det var något radioprogram om fastskin för någon vecka sedan. Där sa dom att det fanns film att köpa som man kunde klistra
    på båtskroven. I så fall borde problemet med att ytan nöts ner vara löst. Bara och dra bort filmen när den verkar sliten och klistra
    på ny.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 22:10 som svar på: Fastskin

Vill man vara riktigt petig kan man pollera brädan, men friktions motståndet är bara en liten del av det totala motsåndet. Förutom friktion är vågmotståndet sprutmotstånd formmotstånd (kanske taskig segelteknik ska räknas in) viktiga komponenter varav friktionen förmodligen utgör endast 30% (dvs 8%, om (vi tar fallet med hajskin eller ”riblets”) friktionsminskning ugör endast 2-3% av totalmotståndet.
    DET ÄR INTE VÄRT DET. Tro mig jag HAR forskat innom området.

Henrik Adreasson

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 21:53 som svar på: Fastskin

Den struktur du tänker på går under benämningen ”riblets” och består av små fina spår riktade i strömningsriktningen. Som mest kan de ge en friktionsminskning på upptill 8 %. Visst låter det fantastiskt. Bara ett par små problem:
    – För en windsurfing bräda som går i 20-25 knopp skulle dessa spår behöva vara 0.04mm, dvs finnare än spåren på i en lp-skiva.
    – Dessutom måste spår geomitrin vara extremt väl definnierad, alltså inget man gör med ett stämjärn i en källarlokal. Den är faktiskt extremt svårtillverkad.
    – Ytan kommer också att vara lika rep och smuts kännslig som en lp-skiva.

Speddo dräkterna säljer nog bra och kanske är snygga men dräkternas friktionsminskande egenskaper bör du ta med en nypa salt.
    Världen är full av människor som försöker känna pengar genom att lura folk och väldigt många av dom säljer friktionsminskande undermedel.
    Såvitt jag vet finns det ingen passiv friktionsminskande metod som fungerar i praktiken

Mvh Henrik Andreasson

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 18:08 som svar på: Segel!!!

http://www.surf-magazin.de

Där finns allt utom test på årets prylar – då får man lov att köpa tidningen.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 17:45 som svar på: Segel!!!

tyska surf har tester från 97 (eller var det 98)

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 13:42 som svar på: Fastskin

När du säger så där ser man liksom framför sig ett grått ”orakat” segel som någon seglar med efter atomkriget. Värsta Orvell ”1984” acossiationen fick jag. Måste ha suttit för länge framför skärmen.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 13:14 som svar på: F2/Arrows i Sthml.

Och vem fan e ”jag”??? Slappna av lite nu butiksföreståndaren….

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 11:45 som svar på: Fastskin

Förresten varför vaxar man inte brädorna numera, det borde ju ge lite mindre motstånd för den delen som ligger i vattnet, jag har hört talas om att det redan ligger vax i det yttre lagret i botten, och att det är onödigt att vaxa då! Stämmer detta, för det är ju ingen som vaxar längre vad jag vet? Tex vaxa fenan på en coursebräda borde ju ge nåt!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 11:37 som svar på: Fastskin

…och stopp! Funkar ett sånt material lika bra vid planing som vid icke-planing (simning)? Hur stor del av motståndet vid planing är egentligen friktionsinducerat och hur mycket är sug? Det här kan bli en intressant diskussion. Strömningslära rules!

/Fredde

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 08:41 som svar på: Luleå

Lulesurfarn har en egen hemsida, dessutom så
    finns surfställena vid bron i stan, vid F21, Lulhällan ( nära tjuvholmsundet )
    folk seglar även vid en strand lite norr om OBS interiör,
    Lövskär seglas det också vid.
    Flest är det dock vid Lulhällan, grunt vatten (< 50 cm) ca 300 meter
    sedan några småvågor som det går att hoppa på, sedan djupt vatten.
    Sök effter hemsidan så hittar du den nog.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 05:54 som svar på: FEL PRODUCERADE AHD DIAMOND 78!!!

Hjärna, huvud!! Vi snackar inte slalombrädor, vi snackar ”flapper” utan flapper, if you know what I mean. Den lär ju knappast ta så bra höjd om den sitter för långt fram, och man får inget släpp på slören, det är just därför den sitter långet bak! Nästan bättre med spinout än att stå parkerad på slören!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 05:53 som svar på: Tokblås i Gävle

Hej,

Bra drag var det, dock lite orena vågor. Segelstorlekar 4,7-6,2 kunde ses på vattnet. Kul ända tills det mojnade och jag märkte att jag var rätt långt bort från startplatsen. Lyckades till slut få en vindby och ta mig tillbaks. Märkte då att jag hade förstört en ruta i seglet, men det är sånt som händer:(

Bra dag var det!
    //Mac, TS

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2000 vid 00:45 som svar på: FEL PRODUCERADE AHD DIAMOND 78!!!

Hjärna? har du en sådan? 125mm från aktern låter ganska mycket på mina normala slalom och course brädor sitter den ca 100mm från aktern……..
    125mm låter bättre än 150mm
    blir nog inga problem med spinout på nån av brädorna…

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2000 vid 20:12 som svar på: F2/Arrows i Sthml.

Låter som en jätte kul butik……NOT!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2000 vid 18:37 som svar på: Fastskin

Strömningsmotståndet kan sänkas lika mycket i luften som i vattnet , 5-6 %. Slutet på blank o fin monofilm?

Sida 3547 av 3702
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA