anonym-anvandare
Forumsvar skapade
-
Carve 99:an såg riktigt bra ut.
-
Jag tror dom heter whitewater nu iallafall dom på backaplan i GBG ring dom på tel 031-518340
-
nja jag kommer in och kan sden men den är vit och lite skum
men den är nog fickad snart -
välkommen till en underbar värld…
-
Sorry! jag skrev fel där innan jag menade GTX inte Gtr..jubbigt med alla namn..
Det är kanske en smaksak om man vill ha cambers eller inte, det finns både för och nackdelar
Jag är mest van att segla race segel i de stora storlekarna me typ 3 eller fler cambers
Har bara provat ett stort camberfritt segel som känndes som en stor påse men segel runt 6,5 och ner så är camderfritt skönt
försök låna nåt beggsegel och prova själv vilket du vill ha.. -
anonym-anvandare
Medlem27 februari, 2000 vid 09:36 som svar på: KÖPES beg 4.90 mast, förläng, joint, basevad fick du ge för grejorna?
köpte du dom av martin i fiskebäck…isåfall vad hade han köpt i
stället..
vore kul om du viste mvh Mr Formula -
Mathias Holmberg har en spinner
-
Skall du köra på en bic tecno typ som är hyfsat betonad för fart hade jag skaffat det största seglet med cambers, det blir mycket stabilare att segla med speciellt om det är lite byigt
vill du bara ha en mast, skaffa 460
Skall du ha nya segel borde ty gaastra Gtr 7,5m och sedannåt mindre typ en 6,3A med eller utan camber så kan du använda samma mast
Stora camberfria segel är mest mode och för att köra och göra lite trix, men i lätta vindar vill man plana , ha fart och stabilitet, då är camber guld värt!
ingen som tävlar kör utan camber i stora segel Och självklart går det även utmärkt att trixa med ett sådant oxå
/Glenn -
ja jag har också hört rycktet här på andals stranden att kalle som numera gå under namnet Mr Techno, gick riktigt bra på kryssen tiden som strandvandrare tycks vara ett minne blott men säg inte för mycket då den vassa tigan fortfarande ligger och ruvar i fiskebäck och väntar på att slå till med en okontrollerad slör ner mot laholm.
Mr Formula
-
Tjena Janne med 745:an här.Var ute i hällsvik med min nya Thommen cr xl vid 13 tiden blåste inte ett skit i början men planade på nästan ingen vind alls mao grym bräda. i morgon skall det blåsa 10-16 kom till Hällsvik!!
-
Köp ett segel utan cambers, du tjänar inget på att ha detta. Titta på tex ”NP super nova” eller simmer zero från fjolåret, då borde du få ett bra pris. Vill du segla även i marginella vindar så köp ett största segel vad brädtillverkaren föreslår. Gå sedan ner minst 1,5 m2 till den mindre storleken, minsta segel runt 5,5 borde räcka långt. Köp en kolmast på 4,60-25 och använd en förlängare till det stora seglet (om det inte är alltför stort).
Lycka till… -
Det ”rätta” är att åka någonstans dit ”alla andra brukar åka till” Cabarete, Fuerte, Dahab, Karpathos, Naxos osv. grymma förhållanden, test olika prylar, diskutera w-surfing dygnet runt, …………… Men det finns en annan typ av w-surfing som man aldrig läser om här på konferensen, ….med risk för att upprepa sig.
Fixa VingsVärld vår sommar höst 2000 sid 141 -> Mallis bästa w-surfingstrand (notera hur litet det blåser), se sen kartan sid 124. Från udden uppe i norr Formentor och hela vägen runt medurs har jag rekat och delvis seglat i stort sett varenda strand till fram till Palma i söder.
Spana in skalan för avstånd.
Slutsatser:
1) Ett w-surfingparadis tex osannolika speedområden utanför CalaBona/Cala Mirror.
2) Men grymt, grymt få seglar. Helt osannolikt få faktiskt t.o.m. på Es Trenc-stranden i söder som rankas bland de bästa.Hela nordöstra delen Pollensa, Alcudia, Cala Mesquida är ett enda helt otroligt sammanhängande w-surfingområde ca 7 mil strand. Men igen undantaget Pollensa så är det verkligt få som surfar, med tanke på de många miljoner turister som besöker denna ö är det märkligt.
Där finns allt, grova, nåja medelhavs-vågor, många mil av speed-strips, ”jag ska nog visa dom segling” nedanför stränder med lodräta och osannolikt höga klippväggar + diverse andra nöjen också om man så vill.
Men man måste hyra bil och man måste ha med egna grejor annars är det i stort sett kört (tex 9.3 – 4.7, två brädor min.)
Det går fort att köra över ön och det gör att man alltid kan välja vindar. Och vill man pumpa adrenalin kan man alltid segla långt utmed den klart tuffare västkusten, där vågar inte jag segla.Karpathos är mitt nästa mål men drömmen alla kategorier är ”två månader” med egna grejor och bil på denna otroliga w-surfing-ö dit de allra flesta åker för att bada, röja, spela golf, cykla, och glo på kändisar, etc. men inte för att w-surfa. Mallis ligger inte högt på din egen lista eller hur?
Tro mig har man en gång testat att åka runt på Mallis och segla ÖVERALLT DÄR MAN HAR LUST utmed hela kusten så får man en ny referens för w-surfing som aldrig nånsin släpper.
Man kan segla helt ensam om man vill speciellt på västkusten, men vill man att andra ska se på, å de e ju kul ibland, så finns det INGET som slår Mallis.
Tex att segla helt ensam inför 10000-tals personer på stränder som är bad-avstängda pga grova vågor timtals.
Tex att segla sen eftermiddag i >10m/s utmed en totalt fullsmockad Alcudia-strand för att sen åka rakt ut nord-ost och efter ett tag bli totalt ensam långt därute är en klart annorlunda upplevelse (inte helt ensam faktiskt om du då och då ser ned under brädan)
Och det bästa av allt, man behöver inte hela tiden försöka vara ”duktigast” av den enkla anledningen man är duktigast t.o.m en klant som jag, därför man i stort sett är den enda som w-surfar aktivt med få undantag.
Tro mig du missar nåt om du inte åtminstone nån gång i livet testar Mallis på detta sätt. Ensam eller med kompisar sen är du fast.
Fast sen ett tag verkar det som om nåt håller på att hända.Visst, visst det här finns på många andra håll också tex Sotavento/(Rene Egli) till Jandia i syd 3.5 mil utmed osannolika sandstränder men variationen på Mallis är klart svårslagen, eller?
Mvh//B -
8.6 kan du inte ha som största, inte om du väger 85kg då är du parkerad i starten, förutsatt att du skall tävla..
behåll 7,6 och skaffa typ et runt 9m och ett så stort som möjligt till extrem lättvind typ över 10m
Och träna mycket med de största seglen så att du kan hålla dem länge för ibland kan vinden öka markant under ett race.. -
är det bara du som får annonsera här på konfen eller??
-
Seglade 2 timmar i stäck i Brevik i fredags, så jävla gött!
Söndag kuling, seglar antagligen i fiskebäck.