

bergelin
Forumsvar skapade
-
Hej Tobbe!
Det viktigaste att lära sig enligt mig när det gäller gippar och i synnerhet duck-jippar är att gå in med tillräckligt med fart. Gå ganska mycket down-wind INNAN du börjar jippen. Jag antar att du kan tekniken för en jipp men ju mer down-wind du går innan du börjar jippa alt. duck-jippa ju enklare kommer sjvälva ducken/segelrotationen att ske.
Gå alltså planande downwind ordentligt innan manövern sker, framförallt när du duckar seglet, det blir så mycket enklare då.
// Erik
-
Haha.. Fan vad gött.. skickade den till flickvännen nu så att hon skall överraska mig med den när hon kommer.. ;o)
// Erik
-
Nu var jag uppe och testade och hade hjälp med batterikraft från en annan bil.
På första försöket så gick til min förvåning bilen igång. (mha batterikablar)
Men på andra, tredje och fjärde försöket så typ ”raspar” det bak i motorn.. det låter lixom som om nåt snurrar men det låter ”som det är grus i maskineriet” och absolut INGEN tändning sker.
Har någon nån aning om vad det kan vara?
// Erik
-
Vilken jävla mjölksyra han måste ha i slutet.. den är fanimej 2.20 lång..
-
Haha..
Ja den var ju iallafall grym. Cred till killen som designat den! (eller tjejen) ;o)
-
mr_johan wrote:håller med getwet,försök inte laga delarna. slipade med fint sandpapper på volvon efter att det varit kondens och oxiderat i fördelaren. funkade kanon, men bara ett par dagar, men det räckte visserligen för att kunna ta sig till adcenter och köpa nytt vilket jag gjorde.. ett tips är också att känna på tändkablarna om dom är hårda/stela eller mjuka i gummit, är dom hårda och spruckna, byt direkt!
Fy fan.. Ska bli kul att lära sig en helt ny vetenskap. Men hur fan vet jag att det är det här som är felet? Tänk om jag lägger ner massa timmar på den här skiten och sen är det fel??
Man ska inte lämna in skiten och låta nån annan fixa det? Äh, givetvis testar jag först.
Men vad ska jag alltså köpa?
Tändkablar, Fördelarlock, rotor och tändstift?? Annars kan jag ju testa med lite stålull först och se om det händer nåt?
// Erik
-
Techno283 wrote:Techno283 wrote:Innan du köper nytt fördelarlock och rotor, om det ser slitet ut, så kan du testa och slipa på stiften inne i locket och på rotorns kanter med sandpapper så du får fram en yta av fräsch metall och sedan se om den tänder.
/Gustav
Testa detta först.
/Gustav
Jag ska testa det i morgon och sen skall jag tala om hur det gick! Hoppas på ett positivt resultat!!! ;o)
-
Tjena!
Jag kan skriva om Vietnam när jag åker dit i höst om det är intressant?
// Erik
-
jahsoldier wrote:Byt rotor fördelare och stift, låter helt klart som att det är det som är problemet, kostar inte många kronor.
Tjena!
Jag kan inte bara typ göra rent etc. eller måste jag byta allt?
Går att köpa på Biltema annars??
// Erik
-
getwet wrote:Bergelin wrote:Hej!
Jag har en VW Caravelle GL -88 men har ett problem med den. Tror att det är något fel med startmotorn för det är som om den inte tänder när jag startar. Som om ”rotorn” snurrar men att den inte tänder på alla tändstift kanske.. Är det någon som vet vad jag kan göra? Har inte råd att lämna in den på lagning.
Blir glad för ALLA tips, stora som små..
Mvh Erik Bergelin
Vi kan väl börja så här Bergelin, har du någonsin bytt tändkablar, fördelarlock, rotor och stift på bilen. Om svaret är nej….hur länge har du haft bilen?
Jag får inte riktigt klart för mig om den tänder överhuvudtaget, gör den det eller är det helt dött. Det låter som om din startmotor fungerar efter som motorn går runt, är det rätt uppfattat?
Om du svarar på dessa frågor så kanske vi kan gå vidare sedan i fellösningslistan.
Tjena!
Jag har haft bilen i ungefär 2 år.
Som jag skrev så tänder den men den tänder oregelbundet. Alltså man vrider om nyckeln men sen känns det som om nåt börjar snurra men den tänder inte på ”varje” varv så motorn orkar inte starta med den tändningen som ges..
Jag har heller aldrig bytt något av det som du nämnde.
Tack för svaret // Erik
-
Tack!
Ska jag skruva loss hela skiten och göra rent tändstift etc.? Ser man lätt om något är paj?? (typ sprickor eller liknande)
-
Jag bor förresten i Linköping.. Finns det nån skrottipp eller nåt liknande om jag skulle vilja köpa en begagnad?
Är det förresten svårt att byta startmotor??
// Erik
-
Haha..
Allt det där ser så lätt ut när de klarar det, här ser man att en lite vurpa kan göra ganska ont.. ;o)
-
GRymt..
Använd Mozilla Firefox och VLC PLayer så fixar sig alla problem.. ;o)
-
Tack för svaren..
Låter ganska dyrt bara, men skönt att möjligheterna finns. Ska verkligen kolla upp läget därborta och försöka komma med reflektioner när jag kommer tillbaks. Monsunvindar kan väl bli ganska trevliga.. ;o)
Men som sagt, tack igen för råden!