bicless
Forumsvar skapade
-
Hej
Jag kör mycket på nah skwell och den typen av bräda du beskriver. Den har inte longbordegenskaper, dvs är ej snabb oplanandes. Syftet med brädorna är att ha en badleksak som är superkul som både SUP, vindsurfing i planing och vågridning. Sen är den även utmärkt låna ut till rena nybörjare som vänner eller familj, där är den stabilare än en kona (alltså de som är kring 9″ eller längre).
Nah skwell och Sealion brädorna väger bara ca 8 kilo och går in i en vanlig personbil så hanteringen blir klart lättare.
Vill du kryssa mycket och segla mycket oplanandes är longboard bättre men denna är klart roligare och häftigare för annan typ av surf med eller utan segel.
Fishtailen som mindre modeller har typ Sealion gör att man kan surfa den även som glad amatör med rätt radikala svängar i vågor. Bra intro till vågsurf. I frankrike har hela konceptet blommat ut nått extremt och där har man träffar med paddeltävlingar, vindsurftävlingar mm där alla kör exempelvis sealion.
-
Nu har väl dagen gått men kanske finns nån annan som vill veta. Jag har denna koppling på min Mystic Supporter sittsele. Hittills har den fungerat helt felfritt och är jäkligt nöjd med selen i allmänhet, speciellt den stabila barpaden känns shysst på vindsurfsele, borde fler börja med. Men har inte seglat riktigt kallt med den ännu kan jag ju säga, vi får se hur den är att öppna med frusna fingar i höst. Tror det kommer funka det med.
-
Kan ju nämna lite om Sailloft och Mauisails motsvarigheter till North Duke.
Seglade nya sailloft cross häromdagen och var superimpad av accet, man har gjort det flera hundra gram lättare 2010 och satsat massvis på acceleration och manöver. Seglet är med i tyska surfs senaste stora test i Juninummret och där fick det finfina betyg på det mesta. Egentligen ett freeridesegel men med tanke på hur lätt och manöverorienterat 2010:an är så tycker jag man kan jämföra det med freetyle wave segel i de mindre storlekarna.
Annars heter ju saillofts ”duke” variant slam. Just i år tycker jag slam och cross överlappar varandra lite väl mycket. Går man på äldre årsmodeller typ 2008-2009 så var slam mer acceleration och manöver och cross mer bottendrag, power, superförstärkt segel som kalarade mycket överriggnig och mycket toppfart. Alltså vill du komma ner lite i pris kan ju ett slam från typ 2008-2009 vara nått. Av 2010 års modell imponerar cross mest.
Mauisails Switch är också segel i denna kategori. Min Switch står tyvärr fortarande oseglad i garderoben, jobbar för mycket 🙁
-
Bor du i huddinge så bor du kanske granne med mig och kan titta förbi om du behöver neoprenlim ….
Har 2 modeller. Vanlig M2 neoprenlim tycker jag är bäst, Liquisole bra för vissa typer av skador.
-
Delaminerar ett segel som är köpt av oss förra året så står vi för det.
Vet inte om du lämnat in det i butiken redan för jag har inte varit där på några dagar men vi fixar det i alla fall. Bedömmer vi att det går att laga bra så lagar vi det (vi lämnar till ett loft), annars byter vi seglet.Om du bor en bit från stockholm kan du själv om du vill lämna till ett loft och få det lagat, skicka kvittot till oss och vi betalar, Då vill vi bara stämma av beloppet först så det inte blir orimligt.
Sailloft killarna är väldigt kunniga, grundarna designar, syr och lagar själv segel så de vet hur allt görs bäst. Vill man ha orginaldelar/film på seglet så skickar de sådant till oss, men tar ju lite extra tid. de vanligaste reservdelarna som lattor mm har vi i lager.
Mvh
Mattias
SurfSpot -
Sist jag var på ön blåste det medelvind 16, 6, 18, 19 dvs 3 dar av 4 över 15m/s, inte illa
Men det var oktober.Juli är nått helt annat.
Man får var beredd resa lite tror jag. Man kolla proggen på morgonen åsså blir det fårö eller hoburg eller mitt emellan beroende på prognos. Fördelen med en ö är att man kan segla alla vindar 🙂
Fördel 2 är att gotland är en jäkligt trevlig ö att göra allt möjligt på, vågsurfa med sup i swell om vinden mojnar exempelvis. -
Jag tror du skulle ta ett rejält skutt framåt om du fick några dagar med instuktör.
Uffe e en riktigt bra instruktör på Gotland, han kan fixa hyrprylar och annat också om du vill testa nått mindre än det du har. (tror även resor och logi).Maila mig så skickar jag det vidare för vill inte lämna ut telefon offentligt. De som gått kurs hos honom tidigare verkar ha varit kalasnöjda, han kan säker lämna referenser om du vill prata med nån tidigare elev.
-
Du kan hitta bra beggat här på surfzone, vi har även en del beggat på lager i stockhom så maila om du vill ha ett förslag.
-
Dubbelbag som masse säger är bra allt-i-ett.
Men här finns annars en bag som rymmer 3 segel, mast, bom. Dock max 430 mast. Den har stora hjul så lätt rulla på gräs/grus.http://www.surfspot.se/dakine-rapid-transit-for-bom-segel-mast-och-tillbehor.html
Mvh
Mattias
-
I teorin borde seglet få lite mindre twist men lite bättre bottendrag med Fiberspar jämfört med NP mast eftersom fibersparmasten har något hårdare topp.
Båda är i ungefär samma kategori mastcurvemässigt så det borde fungera bra.Teorin stämmer ju rätt bra med Aronhs erfarenhet.
Jag har seglat stora NP segel som V8, Saber mm med Fiberspar och det har funkat bra.
-
Vill du ha en snabb lättvindsfena tilld en brädan så skulle jag satsat på en select SRX 44.
Finns här
http://www.surfspot.se/fena-select-srx-2010-freerace.html -
Den verkar shysst, skall jag nog beställa.
-
Generellt tror jag V8:a och GTX gör ungefär samma jobb. Möjligen har V8:a något bättre kvalite även om Gaastra ofta är rätt bra de med. En nackdel med Gaastran är väl som PG skriver att masten är klart ovanligare, du måste nästan köpa Gaastra mast till seglet för att det skall funka. NP kan du rigga på en herrans massa master.
Vill du ha tidig planing så är Sailoft cross pro ett bra alternativ. Jag kör själv denna i 7,5, grymt register och twistar ut perfekt i hårdare vind. Fick även maxbetyg i tyska surfs test på just planing och behålla planing i vindhål. Har ett par 2009 7,5 kvar som du kan få för en ynka penga :), maila mig vid intresse.
Sailloft behöver inte riggas på sailloft mast, jag har provat många constant curve och constant flex master och de funkar perfekt, typ North, NP, Simmer, Powerex mfl. -
Topp, så kan de plocka ihop kebaben medans björn syr upp seglet åt en. Tack för tipset.
-
Håller med
Björn är snabb och billig vilket passar de flesta av oss surfare. Sen kanske han inte fixar allt och ibland blir färgerna lite si och så men har man normallätta lagningar är det svårt hitta prisvärdare kille. Han dunka i en ny öljett medans jag knöt skosnöret så var ett segel fixat.
Största nackdelen med björn är 28 trappor utan hiss *puh* och södermalms mest svårparkerade gata.
