carl-r
Forumsvar skapade
-
carl-r
Medlem16 april, 2010 vid 19:53 som svar på: GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂lundvall;606829 wrote:Hade ju tänkt att använda GPS:n redan i morgon då det ser ut att bli fin prognos men det sätter ltie stop för mig när jag ej kan få igång SD-Kortet till den, så nu till er GPS-kunniga där ute. Vad kan jag göra för att fixa detta?Skulle det skita sig har du ju även ett inbyggt minne i gps’en. Du tankar det med usb-sladden och Navilink (programmet på cd’n).
-
21 är styvheten på masten. Kurvan brukar anges i termer såsom top flex eller constant curve.
Jag tror att du känner skillnad. Den gamla glasfibermasten är framförallt tyngre och mindre spänstig (och grövre).
Om du testar Arrows-seglet med kompisens mast och sedan kör det med din mast, och du tycker att det känns helt okej, då har du ju svaret. 🙂
Om du är intresserad av hur masterna böjer sig så finns det lite intressant läsning på den här sidan: http://www.peterman.dk/start-windsurfing-gb01.htm
-
Tack alla. Det känns som att jag har fått koll på vad som kan funka.
-
Tranan,
ja säg det. Det verkar som att ingen tycker att den masten jag har är nåt att ha iaf. Det är väl typ det jag har fått ut av de senaste 2 sidorna bortsett från ett par inlägg.
Och att om man inte ska ha fullrace utan bara ”enklare freeridesegel med cambers” så kvittar det vilket, för att allt är samma skit ändå. -
Rasmus_W;606191 wrote:Tja, jag har inte koll på vartenda segel på marknaden, det kanske finns nåt himla rejsigt som passar.
Det är jättefint att du hjälper till Rasmus.
Men snälla snälla du. Läs vad jag skriver.
Jag specificerar INGET annat än cambersegel.Implicit förväntar jag mig att den som svarar även skall ha någon slags erfarenhet av kombinationen, eller något väldigt näraliggande.
-
Alltså Rasmus, jag har ställt frågan vad för cambersegel som funkar på Fibersparmaster. Och lagt till om att det handlar om en ny 4200 QT.
Vad vill du tillföra med dina svar? Menar du att det inte finns några segel alls som passar? -
Jester, det kan jag till fullo förstå. Däremot så trodde jag att 100% kolmaster var ömtåligare än de med mindre kol. Så med mina begränsade kunskaper så haltar just den där gå-av problematiken. Men jag förstår ändå precis hur du resonerar och har all respekt för din åsikt.
-
Knatte;606140 wrote:Nya segel är nog mer specialiserade och mer känsliga för master, än vad det var förr i tiden.
Nu kräver ju ett racesegel en specialmast och 100% kolhalt för att funka bäst. Men en stor skillnad på förr och nu är att seglerna kräver mycket smalare master för att funka. En äldre mast är mycket tjockare och får inte plats i ett modernt segel eller får problem med camberrotation i alla fall.Min nya fibersparmast (den är ju alltså inte gammal, ok?) är märkbart smalare än den NP-mast som hörde till MKIV. Det märks när man riggar alla mina gamla fullcambersegel (som passar på den) att den är smalare än camberna och mastfickan var designade för.
-
Rasmus_W;606109 wrote:Ferrari 355 med fiat 500-motor känns mer passande.
Jag vet inte hur stor skillnaden i mastkänslighet är…..
….redan då pratades en himla massa….
….kan mastkänsligheten i moderna segel märkas….
….lär gå av…..
…vet jag inte, men jag kan tänka mig….
Kan du inte hålla dig från att teoretisera nån gång?
Särskilt när du inte har nån aning om hur masten ser ut som jag har förutom att den är svart och har röd text på sidan? -
Är det rätt att tolka dig som att raceseglen har blivit mer och mer mastkänsliga under åren? Och att detta gäller generellt för de respektive tillverkarna.
-
Hur gamla NP, Gaastra och Arrows syftar du till? Är det typ -00?
Eftersom brädan är därifrån så har jag inga problem med det heller. Bara det funkar med tryckpunkt och känslan av draget så är jag öppen för det mesta.Sen fattar jag till fullo att en mast med lägre kolhalt inte kan vara så rapp i responsen som en med högre, men den kan ju ändå stämma hyfsat med förväntad böjkurva (om man undersöker ordentligt innan) och på så vis funkar som sämre däck på en snabb bil för att spinna vidare på Rasmus liknelser.
Jag har suttit och läst Petermans mastdatabas igen och gjort enklare analyser på den i excel och nog verkar det som att Guns master är väldigt nära den jag har. Men jösses vad mätvärdena svajar när det finns flera mätvärden från samma mast.
Till syvende sist är det därför jag frågade om segel med cambers som passar på fibersparmaster. (Och som inte är helknasiga på den röda brädan)
Fiberspar själva säger nämligen så här: ”The stiffness specs are marked on the mast so you have those for reference. All the Fiberspar masts are constant curve.We don’t specifically recommend one sail brand over another.”.
-
Jag har inte kört några nya sportbilar eller veteransportbilar att tala om så jämförelsen säger mig inget. Brukar inte heller stå och hänga i motorn när jag kör bil.
-
Jag gissar att Fagervik är stranden inne på campingen i Sandviken. (Det heter sandviken viken till höger om krokek, men inte på kartan.)
Och att med Bodaviken menar du vid gästhamnen?Det är helt okej att köra från gästhamnen men det finns inget riktigt bra riggställe där. Det är typ småsten eller brygga som gäller.
Inne på campingen är det nog lurigt eftersom man parkerar ute på parkeringen utanför campingen när man åker dit och badar.Ett litet problem vi har här är att några jubelidioter ska dumpa muddermassor från hamnen vid kargrund och stenskär. Det vet man inte vad som kommer upp därifrån. Det är från långt tillbaka som det skall röras upp. Jag kommer inte att riskera att dra i mig miljögifter så om inte mätningar tyder på att det är helt fritt från miljögifter vid NWC-stranden kommer jag nog gränsfall segla ens vid bodaviken.
Jag kommer att hålla mig vid Säter, Kvarsebo, Djupvik/Österhagen (ska testas), Nävekvarn, Nyköping, Oxelösund och Björkvik (i sörmland).
