Forumsvar skapade

Sida 40 av 78
  • carl-r

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 08:55 som svar på: Rigg aterhämntnings tips(vattenstart)

    Jag har sagt det typ 7 gånger, skaffa en easy uphaul eller gör nån egen variant. Att slippa dra 15 cm upp ur vattnet när man drar rigg är lätt värt 200 spänn. Man bara krokar fast i upphalstampen och lutar sig lätt tillbaka medan riggen töms på vatten och lättar. Sen drar man resten som vanligt och tampen lossar från hängselen av sig själv.

  • carl-r

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 08:25 som svar på: Rigg aterhämntnings tips(vattenstart)
    crash151;558306 wrote:
    Jo, det är lättare och mindre ansträngande när det är lika grunt som på filmen. Stå på botten och trycka upp seglet liksom.
    Men slänga upp en 7.5 när man trampar vatten och lite vågor på det. Inte lika lätt.

    Flytväst, helst som kan fästas lite i hängselen nertill är kanon tycker jag.
    Sen med stora segel, allra helst de med cambers å större mastficka då är det att börja i toppen och att ha tålamod som gäller. Långsamt arbeta sig neråt varefter vattnet rinner ur.

    crash151;558306 wrote:
    Ett problem jag fortfarande har är när seglet lägger sig åt fel håll. Får upp det ur vattnet men sen när jag ska rotera över det till andra sidan brukar jag oftast bli ner tryckt av seglet och får börja om.
    Kanske ligger för högt till vinden…
    Några tips?

    Du kan ställa dig på clewen och dra i upphalstampen så kan du vända det i vattnet. Det tar tid men funkar. Den största nackdelen som jag upplever är att ibland kommer seglet för brant uppåt och bakändan fastnar i vattnet och seglet flippar tillbaka. Men det beror nog på att man har för bråttom då.

  • carl-r

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 07:56 som svar på: Raila uppvind

    Nu börjar det bli intressant.
    Men först angående mastfotsposition, nej det är inte ohanterbart med mastfoten längst bak på en Equipe II. Om jag halvvindar och inte riktigt planar så kan jag utan problem välja att peta ner centerbordet. Då är mastfoten längst bak. Men om jag ska falla av måste CB upp för att det ska bli möjligt. Från det att jag halvvindar med mastfoten längst bak å CB nere så är det inga problem att sticka högt i höjd. Däremot är det inte hundra avvägt med krysstropparna då och jag antar också att man inte får en lika fin vattenlinje som det är tänkt när man railar.

    Det här med att styra med vikten tyckte jag var intressant. För visst är det ju så man gör när man inte planar. Och då borde det ju vara nån form av balans mellan segel, cb och fotposition som avgör hur det lovar eller inte.
    Men…
    …det är så stor skillnad mellan att ta upp den på railen och att inte göra det.
    Antingen så påverkas tryckcentrum i vattnet massor (inte helt orimligt) eller så är det brädans form i vattnet som styr (inte heller orimligt).
    Det man gör kan man ju tänka vara som en form av fotstyrning i en gipp, eller hur?

  • carl-r

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 22:35 som svar på: Raila uppvind

    Man kan ha den längst bak. Men jag tror inte att det blir bättre. Man känner rätt bra vart det är bekvämt att ha mastfoten när man står i krysstropparna.
    Men det är inte riktigt det jag undrar över. Tror jag iaf.

  • carl-r

    Medlem
    9 juli, 2009 vid 16:35 som svar på: Rigg aterhämntnings tips(vattenstart)
    Rasmus_W;558185 wrote:
    Nej naturligtvis inte, men Peter Hart skrev om det i senaste windsurf, när man till exempel trillar i gippen så landar en del i seglet med händerna kvar på bommen och använder hela kroppstyngden till att driva ner seglet djupt, andra snor runt och ser till att i stället landa under seglet med seglet i luften på raka armar. Den sistnämnda gruppen har en mycket enklare vattenstart framför sig.

    Hur gör man det då?

  • carl-r

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 20:12 som svar på: vad för sorts bräda och fenor?

    En Bic BeBop var det btw.

  • carl-r

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 20:09 som svar på: vad för sorts bräda och fenor?

    Jag riggade faktiskt upp en jättetung Bic med ett regnbågsfärgat 3-kantssegel i söndags i knappt nån vind alls ihop med ett par kompisar som testade lite. Vi hade också en starboard go att leka med. Hursom så funkade det aldeles utmärkt. 🙂
    Finns egentligen ingen anledning alls att den typen av brädor skulle sluta att funka.
    Dessutom är det rätt kul att peta på ett rejsigare segel på den typen av bräda. Jag har kört bicen en gång förra året med full planing med ett fullcambrat 5.0. Supertanker på speed.
    Asballt. 😀

  • carl-r

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 17:54 som svar på: vad för sorts bräda och fenor?
    Holm_Martin;557611 wrote:
    tack då fick jag iallafall reda på det 🙂 kommer ändå köpa nya prylar sedan när jag tränat in grunderna 😀

    Jag har stått på båda brädorna och flyter med goda marginal (jag=60kg)

    men den brädan bakom står det att det är en Bic 200sl en gammal pråm från 80 lr äldre. (bild)
    [IMG]http://www.surfzone.se/pp_data/500/medium/namnl_s6.JPG[/IMG]

    Eftersom du är så lätt så kan du nog mycket väl lära dig på de här grejerna.
    Det svåraste är ju de första stapplande stegen när man ska ha upp riggen, kunna rotera brädan genom att luta riggen åt sidan och gå med runt med fötterna, samt att få upp riggen och komma igång och börja segla. Sen när det är gjort så är det ju bara att köra på så går det ju bättre och bättre hela tiden. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 12:22 som svar på: Finns det alternativ till Dakine Speedseat…?

    Btw, jag väger 81.5 just nu. Målet är 76-78. Vägde 93 förra året men selen satt lika bra då…

  • carl-r

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 12:14 som svar på: Finns det alternativ till Dakine Speedseat…?

    100% säker på att det är speedseat som jag menar. XT och de andra uppfyller inte kraven för krokens infästning. Speedseaten känns lite som ett viktbälte för dykning i infästningen och lika enkelt att dumpa om det skulle krisa. Jag har redan en äldre speedseat idag.

    Grejen med storleken är att jag har medium idag, och den sitter rätt bra, men enligt storleksguiden på dakines sida så är den största den som gäller. (92 cm runt midjan)

  • carl-r

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 11:36 som svar på: Nybörjare+Formula=Dåligt/omöjligt?

    Om den är jättebillig och du är duktig på att laminera med epoxy och känner till dess skadlighet så kan det vara en god ide. Annars skulle jag rekommendera en mycket mer hållbar bräda en en tävlingsbräda.
    Segelstorlek och vindstyrka gör en oändlig skillnad i windsurfing.
    Jag rekommenderar dig att hyra några surfdagar till.
    🙂

  • carl-r

    Medlem
    27 juni, 2009 vid 19:21 som svar på: Surf i Bråviken?

    http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=8&Page=2&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=342

    NWC’s spot kanske är trevligt att börja med. Jag la upp en text på spotguiden ovan förra året. Det enda som skiljer är att numret till vindmätaren har bytts och jag har tyvärr inte det nya numret i huvudet.

    Sen funkar det även Kvarsebo, http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=8&Page=2&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=343
    eller i Nävekvarn. Det finns många här som surfar där som kan ge bättre info om det än jag, men det finns iaf 2 ställen där man kan gå i, båda är vänster om hamnen. Man kör vänster innan man kommer ner till hamnen alltså, vid nåt magasin.
    Sen har du förståss glan om du är sugen på lite dyningar när det blåser västligt.
    http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=8&Page=2&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=75

    Brisen är sådär. Gubbarna säger att den är klockren, men jag har haft otur med den.

  • carl-r

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 21:03 som svar på: Gipp, riggflippen.
    NLC;553578 wrote:
    Kanske en Boomshaka ? Shaka med framhanden mot masten, under med andra handen under så långt du kan och sen hittar den nya bakhanden automagiskt.

    Jag var ute idag och det här var det första jag testade. Funkade direkt.
    Fast jag glömde bort att köra under armen.

    Jag försökte stå längre fram också men jag tror att jag svänger för lite i mitten av gippen och tappar farten ändå. Jag kommer självklart att öva alla andra tips jag har fått för att förbättra gippen, men nu får jag seglet rätt iaf! Fan vad jag är glad! 🙂

  • carl-r

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 13:17 som svar på: Gipp, riggflippen.
    Svenne;555029 wrote:
    Hej Carl.

    Kollade dina bilder, jag har några smakråd:
    1. Fall av så att du får fart. Farten är viktig.
    2. Redan nämnt, men FRAMÅT! Fram med riggen, fram med kroppen. Du har på tok för mycket vikt bak.
    3. Också nämnt, titta dit du ska! Skit i seglet, det klarar sig självt (eller kollar du på ratten när du kör också?..)
    4. Armbågarna nedåt. Annars lägger du inte vikten på bommen.

    1. Ajaj! 🙂
    2. När man svänger in i gippen så går man ju bara ur med bakfoten och sätter den bakom framstroppen på tåsidan av brädan om jag minns rätt… Tycker du att man ska försöka komma fram ytterligare på nåt sätt?
    Sen gör man ju balettsteget och ställer framfoten bakom masten precis, då vet jag inte om man kan komma så mycket mer fram med fötterna iaf. Kanske att man kan böja mer på framknät för att få fram kroppen då.
    Men sen så om man inte har fart nog i förhållande till vikten måste man ju ändå hålla emot kraften i riggen på nåt sätt när man är i länsläget…
    Så hur menar du mer specifikt? Var tänker jag fel?
    3. Okej (Om det finns en motec eller aim-logger så gluttar jag allt lite…)
    4. Det stämmer. När jag gippar så står jag bara på fötterna och håller bara emot i seglet mot vinden. Jag ska försöka och se.

    Jag brukar göra så att jag skriver ihop ett papper med grejer och så testar jag ett par grejer i taget och så kollar jag på lappen igen när jag är inne å tar en paus. 🙂
    Bortsett från windsurfing (och vågsurfing) brukar jag fixa det mesta någotsånär på första försöket så man får slita lite hund på brädan med att få in grejerna i huvudet.

  • carl-r

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 13:08 som svar på: Gipp, riggflippen.
    Rasmus_W;555028 wrote:
    Känsla… Straxt efter länsläget brukar vara bra, precis i länsläget funkar också men för tidigt brukar funka illa och för sent funkar men är lite svårkontrollerat.

    Men kan man känna i händerna eller balansen när det är dags? Finns det nån signal man kan lyssna efter mer än att försöka observera vindriktningen?

Sida 40 av 78
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA