Forumsvar skapade

Sida 109 av 114
  • cortex

Medlem
    28 november, 2003 vid 21:34 som svar på: GOLDEN GLOBE AWARDS För fulaste svenska kitesiten

*ROTFL*
    Cooolt! Min site ligger överst i listan!! Wow! wink.gif

Hördu Rambo din pajas, hur mycket dötid har du egentligen??? smirk.gif

Aaaaanyway, jag får väl köra med ”fulaste siten, bästa servicen” eller någon liknande slogan. Annars funkar nog ”säg att min site är snyggast och få rabatt”. cool.gif

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    27 november, 2003 vid 21:43 som svar på: Slingshot Fuel 2004 + Naish UDS & TT-PRO

Håller väl iofs med dig när de gäller de äldre brädorna… fast hur många 2004’or har du kört? Vad jag sett av TT Pro så verkar den vara riktigt bra…

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    27 november, 2003 vid 09:47 som svar på: Lite bilder från förra veckas Safaga-resa

Jag körde mest på min Titan 15.5 faktiskt, den pallar ju med upp till 10 m/s, annars var det en del X3 16 också samt någon repa med X3 12. Testade en Boxer 9 när det blåste som allra mest.

Angående UV-kameran så hade jag inget filter på den, det stämmer. smile.gif
    Alla bilder är tagna med en Sony DSC-U60. En väldigt enkel kamera som är vattentät. Fördelen är att den är liten och smidig, dessutom är den inte svindyr vilket gör att man vågar ta den med sig på lite ”värre” äventyr… Det som är extra nice är att med 256 Mb minne så kan man plåta hela semestern utan att tanka ur (typ 450 bilder).

Rambo, tja med 25 c i vattnet och bra vind varje dag så står iaf jag ut helt ok! grin.gif
    Börjar däremot få svårt att stå ut i snöslasket och molnbas 0 m här hemma.
    (Men visst, en schysst vågspot hade ju inte heller gjort ont)

• cortex

Medlem
    26 november, 2003 vid 12:36 som svar på: Lite bilder från förra veckas Safaga-resa

Safaga ligger i Egypten, ca 5 mil söder om Hurghada.

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    26 november, 2003 vid 08:39 som svar på: Astpect Ratio ?

Aspect Ratio är ett sätt att beskriva en vinges utseende (och till viss del deras egenskaper). AR är helt enkelt vingens längd/vingens bredd. Så om du har en vinge som är 9 meter lång och 2 meter bred så får du ett AR på 4.5. Kom bara ihåg att AR långt ifrån säger hela sanningen, det kan vara/är väldigt skillnad på kites från olika tillverkare trots att de kanske råkar ha samma AR.

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    26 november, 2003 vid 08:34 som svar på: Lite nyheter från Naish!

Beror helt på om sverigeimportören väljer att ta in Boxer överhuvudtaget… Personligen tror jag att det hade varit en bra idé eftersom det är en riktig kanonkite. Körde den nere i Safaga förra veckan. Helkul!

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    13 november, 2003 vid 20:17 som svar på: Pyro uppdatering…

Hmm, den nya modellen ser mycket suddigare ut än den gamla. smile.gif

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    12 november, 2003 vid 21:35 som svar på: Långsiktig väderprognos – var?

He he, om det stämmer så är det ju märkligt att inte prognoserna stämmer för Stockholm heller. wink.gif

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    12 november, 2003 vid 18:26 som svar på: aero 14 i snö, spricker den av kylan?

Jag har kört Naish Aero på vinter… funkar bra så länge man inte smäller den i backen. Däremot skulle jag inte gå ut om det är alltför kallt. Hade ut min när det var ca -12 och materialet började uppföra sig som metallfolie, det lät riktigt läskigt när kiten fladdrade i vinden.
    (Jag packade ihop kiten på direkten)

Numera kör jag inget annat än foils på vintern, bara en sådan sak som att slippa pumpa upp kiten och stå och mecka med ventiler utan handskar är värt mycket. smile.gif

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    12 november, 2003 vid 15:55 som svar på: handskar NU!

Tänkte bara tillägga att KajTech tar 495 kr för Maui Magic dry glove… så 600 spänn är ju lite onödigt dyrt. smile.gif

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    12 november, 2003 vid 09:04 som svar på: handskar NU!

Bl.a KajTech säljer Maui Magic Dry Gloves. Har dem hemma på lager i M-XL. Dra ett mail till [email protected] om du är intresserad.

/Kaj

• cortex

Medlem
    7 november, 2003 vid 17:58 som svar på: Kita i träden

Hur fick ni ner den då? Det där med kranbilen verkade ju inte alltför clever, iaf inte om det blåser en del. Schysst med en vält kranbil. smile.gif smile.gif

Gött att den höll, Naish är bra kvalitet! smile.gif

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    7 november, 2003 vid 15:08 som svar på: Det kan egenligen inte finnas någon gräns eller?

Woooeee, börjar ju likna kiteforum.com det här. (Väntar bara på att Pump Me Up ska visa sitt fula tryne här också smile.gif).

Ni har rätt bägge två, i vissa avseenden.

Jag kör både foil (Flysurfer) och inflato (Naish). Det är viktigt att ni jämför drakar som är lika gamla/nya när ni hivar era argument omkring er. smile.gif

När det gäller depower-range så vinner Flysurfer Psycho troligtvis över det mesta annat, dock har denna kite en del andra mindre trevliga tendenser som inte gör den direkt lättåkt.

Men om vi jämför aktuella kites, exemplevis Flysurfer Titan 15.5 och Naish X3 16 (vilka jag kört på hela denna sommaren) så tycker jag följande (personliga åsikter):

* Depowerrangen är ungefär den samma, dock har dessa två kites olika vindregister (det är därför jag har dem i min quiver). Titanen kör
    jag från 4 m/s till 10 m/s. X3’an är lagom vid ungefär 6.5-12.5 m/s.
    Kan ju tilläggas att X3’an har väldigt bra depower för att vara en inflato. Titanens depower är nu ”normal” för FS nya kites.

* När det gäller lättvind så är det foil som gäller, de stora Titanerna är oslagbara i lättvind. Om jag tar fram en stor bräda så kan jag köra från
    ca 3,5 m/s med min Titan 15.5. Köper man en Titan 21.5 så kommer man att köra i lättare vindar än någon annan.

* Stabilitet. De nya foilarna (Titan, Voodo, G-Arc) är *väldigt* stabila, när det gäller Voodoo och G-Arc så finns det nog ingen inflato som kommer i närheten. Min Titan 15.5 är något stabilare än min X3 16. Dock vill jag påstå att bägge är tillräckligt stabila för att inte orska några problem.

* Relaunch från vatten, min Titan 15.5 är mycket lättare att få upp i luften igen än min X3 16. Att dessutom kunna backa/sidstarta/hovra upp Titanen ur alla möjliga vinklar gör det till ett lätt val.

* Snabbhet, min X3 16 är snabbare i luften än min Titan 15.5. Inte konstigt eftersom Titanen motsvarar en inflato 18-20. Däremot är Titanen ordentligt snabb för sin storlek. Den är nästan lite väl snabb i vissa lägen (precis som X3’an).

* Vinterkiteing, klar vinnare foil.

* Hoppa högt, X3 vinner. Dock hoppar även Titanen tillräckligt högt för att skrämma iaf mig ordentlig. smile.gif

Jag ser fram emot att få mina Voodoo-kites i slutet av månaden, blir nog verkligen intressant att testa dem. Återkommer med mer om dessa då. smile.gif

Sammanfattningsvis: Kör på det ni gillar, bägge typerna är fetkul att åka med. Den som gräver ner sig och tycker att ”bara inflato är bra” eller ”alla som inte kör foil är puckade” missar en sjuhelsikes massa kul utrustning. smile.gif

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    7 november, 2003 vid 10:25 som svar på: Naish ARX 19,5

Stor, tung, klumpig, långsam, kass depower = gäller för alla kites i den storleken av den generationen. Ska du ha något som är stort och kul att köra så är det 2003 eller 2004 års kites du ska sikta på.
    Visst är det dyrare men du lär nog inte ångra att du plöjde ner lite mer cash och fick en bättre kite.

I mindre storlekar är dock ARX en trevlig kite.

/Kaj(Tech)

• cortex

Medlem
    7 november, 2003 vid 10:19 som svar på: bom och spinleashar på nya drakar?

Hmm, och om du sumpar chickenloopen (vid en fet wipeout t.e.x)?
    Åker hela kiten åt Päppelfjäll då? För du har väl ingen ”extra” leash
    ifall du tappar chickenloopen?

Recon verkar i övrigt vara rätt nice, påminner mycket om Flysurfers nya system.

/Kaj(Tech)

Sida 109 av 114
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA