cortex
Forumsvar skapade
-
Kan ju finnas en orsak till att jag sålt ca 30 st Spleene Session 141/Door 59 denna lättvinds-sommar… 😎
Välj Session 41 om du väger 75 kg eller mindre. Door 59/64 om du väger mer och vill ha samma bottom-end.
/Kaj(Tech)
-
He he, kom just hem från en heldag på Rullsand (riktigt bra spot i Gävle… <- orientering för Skåningar. :cool: ).
När vi kom dit så blåste det cirka 4 – 4.5 m/s inne på spoten. Men man kunde se att det blåste mer några hundra meter ut. Riggade Psycho 3 17 och tog mig *lätt* upp till den goa vinden längre ut.
Väl där blåste det 7-8 m/s. Dvs rejält mycket tryck med en så stor kite! Kan ju säga att det man fick till hyfsat höga hopp med helt sjuk hangtime. Kul!
Åkte dessutom någon kilometer bort till den bästa våg-spoten på Rullsand/Brämsand och fick köra lite där med. Jäkligt kul då det fortfarande rullade in en del vågor efter nattens blåsväder.Så precis som GHS skriver så kan nästan alltid ta sig till ställen med mer vind även om det är lättvind inne vid stranden. Å det är ju inte så dumt.
BTW, mitt på dagen drog det på lite så jag (och en hög med andra) kunde köra med Psycho3/Speed 10’or. Inte helt fel.
Och för att toppa av dagen så blev det ett par timmars lättvindscruise när vinden la sig på kvällen med Psycho3 17. Skoj att jobba lite på kiteloop-backloop etc. och bara njuta av en fin avslutning på dagen.
Vi var 3 pers på vattnet som hade hela spoten för oss själva, 1 st P3 17 och 2 st Speed 17 (varav en Silver-arrow). Det var några där med stora LEI’s (19 kvm och jag tror det fanns en bamse-Gaastra också). De kunde inte ta höjd och gav upp.Så summa summarum så var det en helskön dag med värme, sol, klarblåhimmel och lite taskig vind… våra stora kites räddade hela dagen. Vissa stackare åkte 20 mil från Stockholm och satt på stranden nästan hela dagen. De hade *inte* roligare än oss som var ute och körde. Det kan jag garantera!
/Kaj(Tech)
-
Hej Thomas!
Det borde vi väl kunna fixa på någotvis. Speed 17 är verkligen en sjukt bra lättvindskite….
Däremot har Psycho3 börjat ”smygsläppas” senaste veckan, officiell launch blir om några dagar, och även den kommer i 17. Jag har faktisk en Psycho 3 17 hemma nu (kom igår) som jag inte hunnit köra ännu… den ska ha nästan samma bottom-end som Speed 17 men har väldigt mycket högre top-end och svänger betydligt snabbare (bland annat).
Om du vill testa alla storlekar av Psycho3 (och även Speed/Pulse) kan du passa på att komma till Gotland mellan den 14:e och 22:e augusti. Då kommer stora delar av Sthm Kiteboard vallfärda dit och så även jag. 😎/Kaj(Tech)
-
Unhooked wrote:http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,863890,00.html
artikel om norsk glidflygare som sögs upp av moln
Det lär nog ha varit en schysst resa. :tongue:
Det är väl lite nackdelen med Paragliders, de kan inte flyga fort nog för att ta sig ur suget under ett CB. Känner segelflygare som råkat ut för samma sak men då har de suttit i riktigt gamla maskiner som inte kan flyga fort nog. Har själv åkt med upp en bit några gånger när jag legat och harvat precis under molnbasen på ett stort Cumulus. Har då iofs alltid sutttit i kärror som man utan problem kan ställa på nosen och ta sig ur med.
Banér, bra att du påpekade det. Jag var lite otydlig där. I princip har du ett ”uppsugsområde” och ett ”fallvindsområde” kring ett stort CB. För oss kitare är det stigområdet som är farligast… för flygplan är det fallvindarna som är värst.
/Kaj(Tech)
-
Meterologi är ju ett rätt stort ämne… och det är svårt att ge några 100%-iga garantier för att några enkla tips funkar rakt av.
Angående en av de farligare lägena på sommaren så kommer här lite (krafigt förenklad) teori:
Det man generellt kan säga är att man ska vara försiktig när luften är labil. Att den är labil innebär att temperaturen sjunker ju högre upp man kommer i (den lägre) atmosfären. Det gör att ett luft-”paket” med varm luft som släpper fån marken kan få bra fart uppåt och sedan fortsätta stiga. Ju större skillnaden är i temeperatur mellan den omgivande luften och ”paketet” är desto snabbare stiger luften. När tillslut trycket sjunkit så pass mycket så att det vatten som den stigande luften bar med sig kondenseras (om luftfuktigheten inte var buslåg dvs) så bildas det (konvektions-)moln. När kondenseringen inträffar så frigörs det en massa energi och luften accelererar ännu mer. Detta gör att på den höjd molnet bildas blir det ett duktigt sug neråt efter mer luft. De moln som bildas på detta sätt kallas Cumulus. De går från små molntussar (Cumulus Humulis) som växer och slukar, eller bli slukade av, andra molntussar. Till slut får man stora, höga cumulus-moln (Towering Cumulus eller Cumulus Congestus) som suger åt sig enorma mängder luft. När/om de sedan lyckas pressa upp luft till ca 5-7000 meters höjd (beror på hur labil luften är just den dagen + en massa andra atmosfäriska parametrar) så inträffar nästa steg i molnets utveckling; vattnet fryser till is p.g.a den låga omgivande temperaturen. När detta sker frigörs enorma mägder energi och luften + ispartiklar skjuter uppåt med en jäkla sula = ännu mer sug nedåt. Molnet håller nu på att omvandlas till ett CumuluNimbus (Cb) som kan ge massor av otrevligheter som regn, åska och extrema vindar vid marknivå.Så, det var teorin bakom *varför* det blir sug under molnen. Genom att förstå hur dessa moln uppstår blir det också lättare att känna igen dem. De flesta känner nog igen ”sommarmoln” (=Cumulus). Håll koll på hur dessa bildas; om de bildas rakt över eller uppvind om där du kitar ska du vara grymt försiktig. Oftast ”släcks” labil luft ner av havsbrisen vid kusten men ibland orkar inte brisen släcka ut konvektionen (= uppåtvindarna) i ex.vis stora bukter. Dessutom måste man vara extra uppmärksam när man kör i inlandet. Det klassiska loftnings-klippet med Top Hat är ett perfekt exempel på ett termiklyft. På filmen ser man tydligt hur varmluftskanalen leder upp till molntrasorna på låg höjd.
Så kort sagt ser en normalt Cumulus ut som en bullig blomkål med platt undersida. Molnen lutar dessutom med vinden. Tänk dock på att vindriktningen troligtvis har vridit en del uppe på den höjden. När de växer mer på höjden än på bredden så vet man att det är mycket konvektion (och labilt även på höjd). När de tillslut börjar bli till Cumulunimbus så ser man hur den bulliga formen övergår till ett kraftig ”dis” i toppen som sträcker sig som en stor tratt utåt från molnet. Det är vattnet som blivit till is och nu stiger kraftigt. Molnet kommmer nu att sluka alla mindre moln omkring sig och därigenom bli ännu kraftigare.
Vid vissa tillfällen kan dessa moln uppstå/ta sig över stora vattemassor. Framförallt när det är kallfronter som kommer tuffandes. Då brukar det komma en hög med CB och/eller Congestus i framkanten.
Generellt kan man säga att ju mörkare en molnundersida ser ut desto kraftigare uppvindar i närheten av det. Så om ni är ute och surfar i labilt väder eller vid en frontpassage så håll för f-n koll upwind om er ibland. Kommer det stora moln seglandes med mörk undersida så är det dags att vara försiktig.Som ni kanske inser är detta bara ett av många sätt som kraftiga uppvindar skapas på. Tittar vi på vindar uppe i fjällen så är det helt andra fenomen som ställer till det.
Hoppas att den långa texten ovan hjälper lite iaf. :tongue:
/Kaj(Tech)
-
He he, jo, det är rätt grymt med Pylonracing. Jävligt duktiga piloter.
14 G är en sjuhelvetes massa. Som tur är så får man bara en sådan belastning en väldigt kort stund åt gången (annars dör man) eftersom kärran G-stallar.
Kör iofs inte pyloner (finns ingenstans att göra det i Sverige), men flyger en hel del full-AVA. Själv har jag iofs ”bara” dragit runt 9 G hittils… det är rätt jobbigt för kroppen. Fast det absolut brutalaste är negativa G’n; dvs när man har huvudet utåt i manövern (typ bunt, inverterad looping etc). Det känns mycket värre med -6 G än +8 G. Första gången man drar negativt ordentligt så har man garanterat helt blodsprängda ögon i en vecka + saftig huvudvärk i ett par dagar. Mysigt.
Fast när man lärt sig att hålla koll på sin puls och andning så blir det bättre. Iaf lite. 😎/Kaj(Tech)
-
Apropå feta motorsporter. This is da shit:
Klart kul sport att pyssla med i fall det blåser för lite för en stor FS-kite. 😎
/Kaj(Tech)
-
Snyggt Walle! Synd att jag/vi inte kunde vara med… men det var annat som ”kom ivägen” detta år (vi fick en son den 14:e).
Men nästa år är jag gärna med!!/Kaj(Tech)
-
Ganska tydligt att LEI-konstruktörerna tittat på bridlade foils när de kom fram till att de skulle öka kitens projicerade yta genom att platta till dem och staga upp dem med 5:e lina/bridles. Eller?
I övrigt håller jag med om att hela denna tråd ger en taskig bismak…
/Kaj(Tech)
-
Man ids knappt skriva något om lättvind på det här forumet… Men visst är det skillnad mellan olika kites i lättvind, ingen tvekan om det.
Bara som exempel. Med en Speed 17 + Session 141 så kan jag köra i 3.5 m/s (måste dock vara *jämn* vind, dvs får inte doppa ner alltför mycket när det lullar). Då är det väl inte såvärst kul. Lägg på 0,5 m/s så blir det däremot kul, då har man tryck. Funkar fint att göra Kiteloop-backroll med S 17 i den vinden. Skoj att lattja med surfbrädan då också.
För de som bor på blåsiga ställen förstår jag att det är en onödig investering att satsa på en lättvindsutrustning. För oss andra som inte bor på optimala platser och har ett jobb + familj som gör det omöjligt att sticka ut med kort varsel när det blåser så är det däremot skillnaden mellan att få köra lättvind och ha ganska kul och att inte få köra alls. Då är valet lätt.Och återigen, det *är* skillnad i kulighetsfaktor med att köra med prylar som är avsedda för lättvind i lättvind och att köra med ”vanliga” kites som bara råkar fungera någotsånär i lättvind.
Fast just nu väntar jag på massor av vind så jag kan få sticka ut och köra med min Pyscho 3 8. He he.
/Kaj(Tech)
-
Ha ha, fanken vad folk är på hugget idag. (Kolla inläggstiderna) 😎
/Kaj(Tech)
-
Vikt? Vart åker du? Vilka vindstyrkor vill du att kiten ska fungera i?
Vill du ha en kite med jättedepower (bra idé) så ska du ju titta på BOW-kites, foils eller hybrider.När det gäller vilken kite specifikt så finns det ju mycket att välja på och många trådar på detta forum som redan behandlar detta.
Om du vill ha en lite mer balanserad vy mellan foil och tub så läs lite på Kitenation.se istället. På Steffo är det många som gormar om hur kassa foils är utan att ha någon som helst erfarenhet av moderna foils. Vilket är tämligen trist./Kaj(Tech)
-
Okej, så genom ditt inlägg tolkar jag det som ”jag har inte testat något ordentligt… vet faktiskt inte ens vad jag testade… men jävlar vad mycket åsikt jag har i alla fall.” Nice. Å sedan säger du förlåt och ”ursäktar” det hela med att du skulle få fart på lite debatt. Mummel.
Men visst, ursäkten accepterad (vet ju att du är en trevlig filur annars).
BTW, vid tillfälle ska du få testa Psycho 3. Jag har svårt att tänka mig att du inte blir imponerad…/Kaj(Tech)
