Forumsvar skapade

Sida 6 av 15
  • dala

    Medlem
    14 juli, 2003 vid 07:15 som svar på: Lite bilder från Halmstad

    Paddy mr Surfersworkshop på G

  • dala

    Medlem
    14 juli, 2003 vid 06:21 som svar på: Tävlingen i Halmstad

    Fyra race på söndagen i fin sjöbris. 12.5 eller 11.0 segling med hur mycket folk som helst på stranden, och kite uppvisning. Fett ös helt enkelt.
    Knappt plats på stranden för våra segel. Massor av badande att kryssa mellan på in och utseglingen.

    Lördagen blåste bort med 13-15 m/s och feta vågor som gjorde det omöjligt att få ut en bana eller att lämna stranden i vågorna. Johan Ekstedt försökte med 9.8 men kom aldrig ut.

    Freestyle seglarna trivdes med två fulla stegar.

    // Dala, SWE-131 //

  • dala

    Medlem
    30 juni, 2003 vid 11:02 som svar på: Tävling på Lördag 28/6 i Skåneserien

    Vattnet som mötte tävlingsdeltagarna var som en spegel.
    Som vanligt när det är tävlingsdags så placerade sig högtrycks centrum precis över tävlingsområdet, detta medförde att det blev den mest vindstilla dagen 2003. Totalt vacum. Prognosen var 0-3 m/s utan given riktning.

    Så det blev fram med solstolar och grillen och en lång men trevlig väntan på sjöbrisen som borde komma vid tre tiden.

    Klockan blev tre men ingen sjöbris i sikte, vid fyra kom den och vi riggade snabbt våra 12.5 segel. Vinden fyllde snabbt på och var nog uppe i maffiga 4 m/s i byarna ca 2 m/s i grundvind. Snabbt ut med startbåten och vi planade sporadisk på det spegelblanka vattnet. Märkligt fenomen. Att plana på ett spegelblankt vatten, vinden orkade inte ens ner till vattenytan.
    Vi beslutatde att köra 2 funrace med halvindsåtta på startlinjen i väntan på att brisen skulle stabilisera sig. Brisen ökade sakta och det såg lovande ut så vi drog i gång ett startförfarande.
    Men på de sex ynka minuterna så hann vinden lägga sig och avtog allt mer.
    Va fan!!! En ynka sjöbris på 45 min vad är detta??
    Ok men vi fick i alla fall plana. 30 min senare när vi riggat ner var det spegelblankt igen.
    Ja ja om man bara väntar tillräckligt länge så får man alltid plana en gång per dag oavsett hur dålig prognosen är.
    Så än så länge har vi inga genomförda race i skåneserien 2003. Men tre deltävlingar återstår.

  • dala

    Medlem
    24 juni, 2003 vid 13:41 som svar på: Skälderviken!!!

    Åk till Vejbystrand istället. Alltid gott om folk och grymme fina vågor. Kolla in bifogad bild från midsommarafton.

  • dala

    Medlem
    12 maj, 2003 vid 06:14 som svar på: Skåneserien Formula 2003

    Tyvärr gick det inte att genomföra någon tävling i Hässleholm i lördags. Vinden var mellan 1-6 m/s och mycket byig. Inte ens med de största seglen gick det att genomföra ett race. Ett startförsök gjordes men racet fick avbrytas då vinden lade sig igen.
    Alla fick planat lite i byarna men det var tråkigt att det inte gick att genomföra ett race tyckte de sju tillresta formulaseglarna.
    Tack Robin för och Birger för arrangemang och korvgrillning.

    Nästa tävling i Skåneserien blir 28 Juni på Råå söder om Helsingborg.

  • dala

    Medlem
    26 mars, 2003 vid 11:59 som svar på: CUP I SYDSVERIGE

    Förra året fanns det både en Sydcup och en Skåne serie för Formula.
    Sycupen med seglingar i Växsjö, Åhus och Hässleholm.
    Skåneserien i Åhus och Hässleholm. Jag tror det kommer att bli cup i år också. Tävlingsdatum brukar komma ut i April. Resultat från förra året finns på Brädseglarförbundets hemsida.

    Johan
    Jag seglar Formula och seglar mest i Båstad, jag är väl den som är närmast Halmstad som tävlar vad jag vet.
    Maila mig om du vill träna tillsammans någon gång.
    [email protected]

    // Dala, SWE-131 //

  • dala

    Medlem
    6 mars, 2003 vid 14:51 som svar på: Victory for EXOCET TF100 in Martinique

    Den första TF 100an är nu på väg till sverige. Så fort isen försvunnit kommer vi att ge oss ut och testa den mot förra årets L99a och då får vi se hur den går.

    Saxade en del av en intervju med Patrice som gjordes efter midwinters. Han verkar ju rätt nöjd med sitt material trots det mindre bra resultatet. Den som kanske har mest ågren efter midwintes är väl KP med sina nya Nitro 4 som verkade vara lite efter NP i fart.

    RED: You told me you are in the middle of preparing yourself for the comming race seazon?

    PATRICE: Yes, I’m really glad by the results I did at the ”Mistral mid-winter”, although I didn’t get a big opposition I could try and see if all the work we did through the winter paid off. The Turbo 100 has pleased me beyond my expectation, that board has been designed around the weakest point of our previous board ”The XL 99”. The performance in ligth wind increased as well as the down wind speed and ability.

    My first surprise last week was that when I sailed the board in 30 knots of wind, I had no problems to control and go fast with 9.8.

    The board will definately perform very good with big size sails also as it feels very lively with the Hyperbole recess. It does give you a constant acceleration.

    RED: Some more surprices?

    PATRICE: I’ve been using two new select fin’s R03 DC wide and regular and I must addmit that they are the nicest and easiest available on the market at the moment. I believe the new fins are better than any deboichet I’ve tried so far. Last year I’ve been using Deboichet custom fin’s in Formula but this year I’m not going to use them. The new Select fins felt really efficient and are forgiving a lot, you can push as much as you want without getting any spin out.

    RED: You recently moved from Neil pryde to Aerotech, some comments?

    PATRICE: My last surprise in last weeks races were the ”Aerotech sails”. It has taken me some time to think if I took the rigth decision by leaving Neil pryde, but now I’m glad that I did it.The main reasons why I left Neil pryde is because I couldn’t have access to there development anymore like I used to have for many years. Part of the success is to develop and be innovative all the time, so when Steve Gotlieb offered me to sail and do some development on the sails I thought that this would be good for Exocet as well.

    The VMG Formula from Aerotech is really different in feeling from other sails I have tried so far. One of the main reasons, I discovered here is the high quality of the materials they are putting in the sail, this ”Pentex fiber” gives a feeling of a very solid sail, as there is no distortion when the wind picks up and the most important of all, you can rig the sail as many time as you want, it won’t get old as quick as monofilm does. The other nice thing about that material beside of being stronger is that it has only half the weigth of monofilm. This ”Pentex fiber” is actually used mostly in big boats due to the price of that material (about 6 time more than monofilm), to me now it makes the sails from other brand looking very cheap. Now that I have used the 9.8 VMG in a competition, I must say that I was impressed by the sail and I believe that the sail is already as good as the 9.8 NP from last year which was my favorite sail.

    I’m glad from my move with Aerotech as they have actually the same philosphy that we have at Exocet, I’m convinced that this cooperation will be bringing even better products in the future.

  • dala

    Medlem
    17 februari, 2003 vid 07:58 som svar på: Surfrapport västkusten?

    Falsterbo, soptippen.
    Testade seglingsförhållandena och det var mycket bra. Istjocklek 6-2 cm. Vind NO 4-5 m/s riktigt fin havsis. Segelstorlek 8.7 m2
    Vi var 8 st ute och seglade och hade en kanondag.
    Vattentemperaturen testade jag efter en liten tur ut på 2 cm isen som konstigt nog inte höll. Jag kan säga att vattnet är kallt, jädrigt kallt (mppp*), naturligtvis utan våtdräkt för att få en korrekt bedömmning av tempen.

    (*mini pitt pansar pung)

    Det gällar att ta till vara alla fina dagar nu innan säsongen på smält vatten kommer igång. Se bifogad bild med Öresundsbron i bakgrunden.

    // Dala //

  • dala

    Medlem
    16 januari, 2003 vid 07:23 som svar på: Datum och antal?

    Personligen gillar jag upplägget då det passar mig bra. Att ha tävlingar för tidigt på säsongen känns inte bra då man inte har hunnit få ordning på sin utrustning om man ens fått något i tid.
    Till NM förra året var det ju inte alla som var fulltränade. NM i sept hade varit roligare.

    Att ha tävlingar i Juli är perfekt, då hinner man ta ledigt innan och träna på tävlingsvattnet mm. Det är svårare i Maj och Sept. Sjöbrisen är ju även rätt säker i Juli så att vi vet att det blir race.

    Tycker även det är bra att vi syns och finns där det är publik =(sponsorer)
    Att sitta ensamma på en udde, mitt ute i skogen utanför Linköping i september där ingen ser oss är ju inte så kul, och det är inte säskilt bra för sporten. Även fast det kan bli bra seglingar.

    Tycker förslaget ser bra ut. Men det är ju bara mina egna personliga funderingar.

    Dala // SWE-131 //

  • dala

    Medlem
    15 januari, 2003 vid 09:24 som svar på: Race segel 2003….

    YES FORMULA 2003

    The new Formula sail was developed around a new 11,0, the most important
    size in FW racing.

    Compared to the 2002 model the aspect ratio has been reduced because the
    balance between the theoretical aerodynamic advantages of the high aspect
    design and the handling of the sail didn’t show a superior performance.

    For 2003 we decided to privilege a superior handling and stability, to
    achieve the highest performance potential from a sail easier to handle, so
    we went to a lower aspect ratio.

    The new Formula is shorter in the luff and longer in the boom. We developed
    a very powerful 11,0, considering the proposed rule change. The rules
    didn’t change, but we got a very good 11,0 which makes a 12,0 sail no
    longer necessary. For light wind or the heavier sailors we have a 12,3, the
    next step down is the 11,0, which is so powerful and fast downwind that it
    can be the biggest sail for many lighter sailors, overpowered the sail
    features the typical YES stability.

    The Formula line is still in development, so we don’t have final specs, but
    to have an idea the 11,0 will have a luff around 565 with a 275 boom, while
    the 12,3 will be around 585 x 300. The other sizes will be 9,9 and 9,0 for Formula and 8,4 7,4 6,4 for slalom.

    Many improvements have also been made on the construction. The shape is
    given by horizontal seams under the batten pockets, and the sail features a
    small luffpanel in X-ply, a stronger material to widstand the wrikles of
    the rigging. Tack patch and clew patch have been completely redesigned, and
    every seam and weak point has been protected with generous use of insignia
    patches, this construction is stronger but not heavier, tha materials have
    We also have a new batten tensioner, which is stronger and more effective.
    We are testing a new camber inducer, which can be adjusted for more
    compression or better rotation.

    The new YES Formula will go in production in December.

    Helgo Lass
    YES Sails
    via Vannetti 14
    38066 RIVA DEL GARDA TN
    ITALY
    tel: +39 0464 557191
    fax: +39 0464 551555
    mob: +39 335 7057385
    email: [email protected]
    http://www.yes-sails.com

  • dala

    Medlem
    13 januari, 2003 vid 15:15 som svar på: Svart Flagg

    Svart flaggs stora fördel ligger nog i att det blir lättare för funktionärerna. De har mycket att hålla reda på i starten. Att dessutom kolla alla som varit över och sen eventuellt styka ut vissa är ett moment till. Det behövs en läbåt på startlinjen som har radiokontakt hela tiden med startfartyget sista minuten. Om en seglare går över linjen vid startfartyget och skrivs upp men sen seglar ner till läbåten och rundar så blir det lätt struligt.

    Det positiva för seglaren är att om man är sen ner till start eller går över riktigt tidigt (55 sek innan) eller blir trängd över linjen är det goda chanser att runda tillbaka och ändå få en godkänd start vilket är betydligt mycket bättre än direkt diskning.

    Missade själv en start förra säsongen, gick över 50 sek innan av misstag när jag väjade på linjen och blev diskad, Surt men såna är reglerna sade tävlingsledare Niklas.

    Så jag är för en mildare startregel i varje fall i första startförsöket, det är ju upp till oss seglare att visa att vi kan, och inte mass tjuva.

  • dala

    Medlem
    10 januari, 2003 vid 07:32 som svar på: Snyggaste bilden…

    Formula e kul. Bräda Drops FL13, Segel YES Formula 10.0

  • dala

    Medlem
    10 januari, 2003 vid 07:28 som svar på: Snyggaste bilden…

    Ute på vattnet. +5 i vatten och luft. 25 November 2001, Vejbystrand, Skälderviken.

  • dala

    Medlem
    10 januari, 2003 vid 07:26 som svar på: Snyggaste bilden…

    Jag kollar att trimmet är rätt innan det är dags att gå i vattnet. Inte konstigt att master går av när man kollar in böjkurvan.

  • dala

    Medlem
    10 januari, 2003 vid 07:23 som svar på: Snyggaste bilden…

    Att rigga racesegel är ingen vacker syn. Ulf SWE-141 gör sitt bästa för att ta hem den sista centimetern.

Sida 6 av 15
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA