Forumsvar skapade

Sida 7 av 15
  • dala

    Medlem
    2 januari, 2003 vid 09:40 som svar på: Goa i Indien, kan man surfa där?

    hej

    Var i Goa, Calangute, Baga i november 2002. Mycket fina stränder med bra förutsättningar, men det blåser inte så mycket. Då jag var där var det formla 12,5 vindar var annan dag men inte mer.
    Det kommer in mycket fina vågor men de bryter alldeles för nära stranden, så det är bara body board som funkar.

    Det finns utrustningar att hyra om man har extrem surfabstines som jag hade men !!! Utrustningen är gammal, mycket gammal och i uselt skick. Segel är från tidigt 90 tal med dito mast och bom, och brädorna från slutet 80 tal och lite tidigt 90 tal. Sortimentet är starkt begränsat. Det är inte så dyrt 60 kr för en timme, men om man pajar saker får man betala. För det stora problemet i Indien är att det inte går att få tag i ny utrustning, finns ingen som importerar. Så allt som pajar betyder att det inte finns mer.

    Fick en instruktör som skulle visa mig hur man gör, trots att jag seglar Pro i SWT, men det vet ju indierna inte om. (min fru skrattade mycket åt detta, det är ju du som borde intruera dom).
    Efter några enkla instruktioner och förmaningar fick jag ta hand om grejorna själv efter man burit ner dem i vattnet till mig (alltid uppskattat) så väntade jag in ett lämpligt tillfäller att ta mig ut i den rätt så grymma shorebraket, ni kommer förstå vad jag menar när ni är där.
    Det roliga i Indien är att så fort det händer något så flockas inderna som flugor till en koskit. Så när jag stod där och väntade så var det nog 50 indier runt om som ville se hur det skulle gå. (Förväntade sig väl en mega spolning av en viting, sånt är ju alltid är skoj)
    Jag hittade min lucka och gjorde en perfekt beach start och seglade iväg till publikens applåder och jubel.(första gången i mitt liv) Hur många poäng får man för en sjyst beachstart i freestyle ?
    Var ute en timme tills vinden lade sig helt. Skulle sen ta mig in igen. Och jag kan säga att med ett 5.7 segel en stor tung gammal bräda och shorebraket och tanken på full ersättning vid skada var jag lite nervös. Lyckades hitte en bra våg som tog mig nästan hela vägen in och klarade mig till stranden, men… precis när jag hoppade av kom nästa våg i min rygg och slog omkull mig och och drog ut mig igen på djupare vatten, undervattenströmmarna är grymma. Som tur är kom de små bärarna utspringande och vi fick upp sakerna hela.
    De jag hyrde av hette Atlantis och finns på standen i Baga och Calangute.
    Enligt dem är det alltid dåligt med vind på vinterhalvåret.
    Vatten temp +28, luft ca +35, helt ok.

    Lycka till

  • dala

    Medlem
    4 oktober, 2002 vid 09:28 som svar på: Exocet 2003, Formula Turbo 90 och 100

    .

  • dala

    Medlem
    27 september, 2002 vid 08:29 som svar på: VM Rapport från PWA

    Det tätnar i toppstriden.

    Rain was the alarm call this morning but by the time skippers meeting was underway for the wave sailors at 10 a.m. the skies had cleared. The swell was similar to yesterday, so almost enough for wave competition were it not for a distinct lack of wind. All hold again for the wave sailors, time to take up positions in the dunes and get ready to guess the top five for Toasty’s sweep for the next race. Racers briefing at noon saw an improvement with 6 to 10 knots in the course area. Once again, behaving in the true gentlemen’s fashion that we have become accustomed to, Race Director Klaus Michael sent the Women out for their 9th race of the championship.
    S02 GBR-95 & GBR-93 Battle
    Courtesy of PWA/Williams

    Race 9 – Women
    With the wind strength now in the 7 to 9 knot band, the women had the course to themselves once more.

    The sea state favored Lucy Horwood (AHD/Gaastra) but the wind strength suited Dorota Staszewska (Starboard/Gaastra). Dorota has a convincing lead at this point of the contest so Lucy needed a repeat of yesterday’s victory to start putting the pressure back on the Polish no.1. Dorota had other ideas though and by the windward mark, was 50 meters clear of Lucy who was hotly pursued by fellow Brit., Christine Johnston (Starboard/Neil Pryde). Christine overhauled Lucy on the downwind leg and gained on Dorota. Second time around Dorota found a second gear and rocketed to the windward mark, extended her lead again to over 200 meters. The two British girls were battling it out between themselves, Lucy Horwood rounding ahead of Christine Johnston, who was carrying 11m2 managed to go deeper downwind and make it to the inside first but had less speed from the gybe and Lucy easily passed her on the final reach. French rider Geraldine Jambert (Starboard) and Italy’s Verena Fauster (Starboard/Gaastra) had a photo finish for 4th position with Geraldine just edging it.

    Race 10 – Women
    The wind was now gusting through a little stronger, up to 16 knots at times. This gave Lucy Horwood a little more speed and enabled her to tussle closely all the way round with Dorota. Lucy rounded the last gybe mark just ahead of Dorota with only a 500-meter reach to go. It was neck and neck all the way to the wire. Dorota got a nose ahead to take the victory to force Lucy back into that all to familiar second spot. Geraldine Jambert followed up in third, posting her best result of the contest so far.

    LUCY HORWOOD
    “I was so close to getting that one but as I rounded the last gybe and went to pull on a little more outhaul, I somehow got my finger stuck in the cleat. Doh!“
    S02 Verena Fauster
    Courtesy of PWA/Williams

    DOROTA STASZEWSKA
    “I am very pleased that it has all come together so well at exactly the right time.“

    With only five possible races to go Dorota has an unassailable lead and is currently counting perfect 8 first places from 10 races with 2 discards. The battle for the 2nd and 3rd slots looks set to continue to the bitter end though and could go either way.

    Women’s rankings after 10 races
    1. Dorota Staszewska (Starboard/ Neil Pryde) 5.6 pts
    2. Lucy Horwood (AHD/Gaastra) 14.4 pts
    3. Christine Johnston (Starboard/Neil Pryde) 20.0 pts.

    Race 9 – men
    The men’s fleet is in completely different circumstances, with everything to play for, each race is becoming more critical than the last. Only 16 points separate the top five and in such a competitive fleet consistency is a rare commodity. Antoine Albeau (AHD/Neil Pryde) has led the field from day one and has also been the most consistent sailor with 3 victories and his two discards currently a 7th and a 5th. Antoine has seen his leading margin eroded by an improving Kevin Pritchard (Bic/Gaastra) who is now only 4 points behind.

    After one general recall the fleet got away cleanly with the port end of the line favored by the main contenders. At the windward mark it was Israel’s Arnon Dagan (Fanatic) showing the way about 5 board lengths in front of Wojtek Brzozowski (Starboard/Neil Pryde) and Kevin Pritchard. The top three remained unchanged for the downwind leg despite Wojtek’s best efforts by heading lower and pumping like a machine. Antoine Albeau was feeling the pressure back in 8th place but he never gives up and was giving it everything. For the 2nd lap Antoine and countryman Patrice Belbeoc’h chose to take the right side with the rest of the fleet favoring the left, which looked a better choice from the beach. Antoine must have realized this and tacked off up the middle of the course to cover the pack.

    Second time at the windward mark and Wojtek had snagged 1st position with Arnon and Kevin not far behind. Antoine was up to 7th through sheer determination. The downwind blast to the line saw the top three unchanged with Wojtek getting 50 meters clear. Steve Allen (Fanatic) filled the no. 4 spot followed by Micah Buzianis (Mistral/North) and Gonzalo Costa Hoevel (Starboard/Neil Pryde) ahead of Antoine.

    WOJTEK BROZOWSKI
    “My 12.5m2 Brazil sail is holding up well and I have really good speed downwind so I was confident I could hold on once I got ahead. I am happy with all my results and I have been working very hard training before this event. Slowly I am getting better and better each day.”
    S02 Wojtek leads Arnon
    Courtesy of PWA/Williams

    ARNON DAGAN, with a big grin on his face,
    “I was always copying Wojtek these last days but this time he copied me! He tried to punish me on the first downwind but he went too low and I nearly held him off.”

    Men’s rankings after 9 races

    1. Antoine Albeau (AHD/ Neil Pryde) 16.1 pts.
    2. Kevin Pritchard (Bic/Gaastra) 18.4 pts
    3. Wojtek Brzozowski (Starboard/Neil Pryde) 27.4 pts
    4. Steve Allen (Fanatic) 27.7 pts
    5. Phil McGain (Gaastra) 33.7 pts.
    6. Micah Buzianis (Mistral/North) 40.5 pts.

  • dala

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 13:33 som svar på: Formulatest?

    Boards, Juli 2002 numret testar några Freeformula brädor och några vanliga för att beskriva skillnaden för normal surfaren.

    Inget test av samtliga formulabrädor har gjorts vad jag vet.
    En fransk tidning har testat de flesta modellerna men jag vet inte vad den tidningen heter och så är det på Franska.

  • dala

    Medlem
    1 augusti, 2002 vid 09:32 som svar på: FW – materialbegränsningar

    Har läst igenom förslaget på nya formularegler och tycker att det ligger goda grunder bakom förslaget. Den som kom med det var ju ursprungligen Micha B US-34 som nog vet vad han talar om.
    På senaste tävlingarna i Polen seglade han med 10.9 som största segel och placerade sig 2:a totalt med både lätt och hårdvindsrace.

    Att antalet fenor skall minskas från tre till två tycker jag är positivt. med en bra 70 och en lite mindre fena klarar man sig mycket långt.

    Att antalet segel segel ska minskas från tre till två tycker jag är ett mycket större problem än att minska från 12,5 till 11,0.
    Personligen behöver jag ett litet segel ca 8.0 för hårda vindar. Att sen bara ha ett 11,0 till det ser jag som ett för stort gap. skulle vilja ha möjligheten att ha ett tredje segel. ex 10.0

    Att minska segelstorleken från 12.5 till 11.0 kan jag se som ett problem även fast jag personligen stöder detta, pga av min låga vikt under 70 kg.
    Har själv seglat 12.0 i år och kommit fram till att det är ett segel som är för stort för mig. Många har dessutom seglat bättre med 11.0 än 12.5 i senaste racen. Det säger ju också det att storleken inte är allt.

    Jona du har många bra kommentarer om er träning i Stockholm och 12,5 ans betydelse. Själv har jag använt 8.0 och 10.0 mest i år, kanske beroende på att jag seglar på västkusten, och kan inte känna igen mig i din beskrivning om 12,5 revolution av seglings tid.

    Likadant är det med formulaseglare runt om i värden, alla har olika förhållanden. På dominkanska republiken finns ingen som seglar med större segel än 9,8 då det alltid blåser minst 8 m/s. De är också med och tycker till om reglerna.

    Debatten kommer nog att vara intensiv fram till omröstningen efter VM i hela världen om det nya regel förslaget.

    Dala
    Swe-131

  • dala

    Medlem
    19 juni, 2002 vid 10:59 som svar på: Droops FW13

    Hej

    Om du menar en Drops FL13 från 2001 så kan jag ge lite synpunkter på den. Har seglat på den hela förra säsongen och nuvarande i SWT.
    Brädan placerade sig 1:a och 2:a förra året totalt i amatörklassen.

    Segel jag använder är 8, 10 och 12.0 m2

    Fenor 62, och 70 cm

    Mastfotsplacering i mitten som grun med någon centimeter fram och tillbaka beronde på vågornas storlek. Fotstopparna i bakersta yttersta läget. Brädan är lätt och styv i förhållande till andra formulabrädor, men ochså lite skörare.

    Som helhet funkar brädan mycket bra, saknar lite i höjdtagning mot de nya bredare brädorna. Snabb på slör och halvind.

    Negativt är att den är svår på kryss i mycket vind med stora vågor, framfoten har en tenden att trilla ut. Saknar mitt stropp bak som behövs på hårdvindslänsar.

    Bakstoppen sitter långt ut på kanten, se till att få in foten så att inte hälen fastnar i vattnet.

    En bra formulabräda helt enkelt.

  • dala

    Medlem
    21 maj, 2002 vid 14:47 som svar på: YES Formula segel

    Hej

    Har kört med YES formula segel hela förra säsongen och även i år. Årets segel har fyra cambers mot två förra året. Årets segel är lite planare än förra årets segel.
    Seglen sys i kina på samma fabrik som syr Simmer och Tushingham och KA sails.
    Utvecling och testen utförs på Garda sjön i italien med gamla North designern Peter Munzlinger som huvud designer.

    Kvaliten är väldigt bra på seglen och de funkar väldigt bra med YES egna racing master. Förra året placerade sig seglet 1:a och 2:a i Svenska cupen i Amatör klassen.

    Ska man jämföra seglet med de andra så är nog NP, Gaastra strået vassare än alla andra segelmärken, men de har dubbla prislappen. Vill man ha ett bra,snabbt och prisvärt kvalitets segel att tävla med så är YES ett mycket bra alternativ.

    Den lilla fartskillnad som ligger i ett bättre dubbelt så dyrt segel äts snabbt upp av ett par dåliga slag eller en missad layline.

    Men som vanligt, trimmet är allt, har man fel trim spelar det ingen roll vilket märke man har på seglet.

  • dala

    Medlem
    23 april, 2002 vid 06:24 som svar på: Skäldervikens Vindsurfare!

    Det är ett utrotningshotat släkte.

    Antalet som finns är litet, har man tur kan man se dem en dag, men de kommer bara fram om det blåser NV minst 12 m/s. Flocken är väldigt svår att kartlägga då de flyttar riggplats efter vindförhållanden och inte alltid dyker upp på samma strand.

    Därför är de svåra att hitta. Och med vårens vindar vet jag inte om det är många som överlevt vintern.

    http://www.asss.nu/vindsurf/default.asp

  • dala

    Medlem
    16 april, 2002 vid 12:06 som svar på: Svenska Cupen i Båstad

    Ja det kommer troligen bli en kanon tävling. Som local var jag ute igår och körde lite fin 8.0 segling i den byaiga svinkalla NO vinden. Kollade runt lite i hamnen på olika lämpliga plceringar av dommartorn och tror som du att den yttre vågbrytaren blir ett perfekt ställe för ett dommartorn. (Se bild) Bra möjligheter för publik och ingen som stör de badande men alla på standen kommer se allt. Start och mål för formula racen är också perfekt att lägga vi pir nocken.

    Vindriktningar som funkar bra är NO till V. På sommaren kommer sjöbrisen in från NV och den blir oftast rätt så stark. Vågorna utanför hamnen kan bli riktigt stora vi NV kuling.

    Riggplatsen kommer att likka nära vattnet men det är långgrunt och lite sten, ungefär som haga park. Men väl ute kan man stå och vänta på botten nära start, tävlingsområdet. Väl ute är det ca 3-5 m djupt och inga stenar eller grund.

    Båstad kappseglarna som annordnar tävlingen är vana vis stor arrangemang med flera VM i bagaget med olika båt/jolle klasser. http://move.to/bks

    Det kommer vara mycket folk i Båstad denna tid på året så det största problemet är nog parkering i annslutning till hamnen. Är man tidig på morgonen så finns det alltid plats. Gott om babes kommer det i alla fall att vara.
    Tennis vecka avslutas helgen innan men Robert Wells har utsålda konsärer på tennisstadion Lör, sön, mån när vi tävlar och de ser hela tävlingsområdet för den som vill visa upp sig på en kvälls segling.
    Bra disko/barer för eftersurf finns, Peppes bodega och Madison, mm

    Båstad kommer rocka fett på alla sätt.

    Dala SWE-131

  • dala

    Medlem
    28 mars, 2002 vid 09:20 som svar på: SB 175 vs RRD Beast

    Beasten är godkänd av IFCA som funboard men inte godkänd för Formulawindsurfing då de inte har registrerat brädan enligt deras klassregler. RRD har inte lämnat in någon registreringsansökan på Beasten.
    Har fått detta svar av mätansvarig Peter England för den internationella formula organisationen, när jag mailade om varför inte Beasten var med.
    Ska du tävla som Pro i SWT eller internationellt är brädan ej godkänd för formula.

  • dala

    Medlem
    28 mars, 2002 vid 07:30 som svar på: SB 175 vs RRD Beast

    Valet måste nog gå på 175:an om du ska tävla, då Beasten inte är en godkänd registrerad formula bräda.
    Ska du inte tävla så är båda brädorna mycket bra, som de flesta nya (01) brädorna. Fanns nog ingen riktig flopp bland förra årets formula brädor enligt mig.
    Listan över registrerade brädor finns på http://www.formulawindsurfing.com

  • dala

    Medlem
    26 mars, 2002 vid 12:56 som svar på: Startklocka

    Finns att beställa på postorder på http://www.hjertmans.se för 875:- artikel nr 6955 se bifogad bild.

    Startur. Kan bäras på armen eller monteras fast i båten med hjälp av det
    medföljande snabbfästet. Display 38x20mm. Vattensäker. Fyra olika
    förprogramerad startsekvenser. A – 5, 4, 1, 0 minuter. B – 5 minuter. C – 3
    minuter. D. 1 minuter. Varje program har ett kort larm varje minut och för den
    sista minuten alarm vid 50, 40, 30 och 20 sek samt larm de sista 15
    sekunderna. Fungerar även som tidtagarur och vanlig klocka. Mått 57x15mm.
    875.-

  • dala

    Medlem
    25 mars, 2002 vid 14:37 som svar på: Maxlängd tuttlefena?

    Typ 62 cm är väl max med vanlig tuttle box. Har en själv men men den får mycket stryk, ser tendenser till utmattning uppe vid själva pluggen. Tänk dig själv. Hela kraften och momentet av 62 cm +din egen vikt tas upp på ynka 3 cm.

    Att köra 11.0 med en så lite fena funkar nog inte så bra, du kommer att få problem med spinnout.

    Vad har du för bräda som tar 11.0 segel men inte har deep tuttle box ? verkar ju lite konstigt.

  • dala

    Medlem
    18 mars, 2002 vid 13:04 som svar på: Ny brädlista

    16.03] Official Class Statement:
    The IFWC has decided to include
    the Exocet Formula L99 in the list
    of approved FW boards for
    international events, selected from
    ISAF’s production funboard list.
    This means that the board is
    eligible to be raced in all
    international FW events including
    the international Championships
    (Worlds, Continentals).

  • dala

    Medlem
    8 mars, 2002 vid 07:31 som svar på: Ny brädlista

    I know I start to have a lot of mails like your. Don’t be afraid the L99 is registered, it’s just a problem with the update of the Formula web site, in fact the final
    measurement of the board has just been finished by the IFCA last week. To be in the official list we must produce 10 boards, now the boards are built, so
    everything will be ok end of this week.
    >
    >Best regards.
    >
    >Olivier ROUDAUT
    >EXOCET-ORIGINAL

Sida 7 av 15
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA