dala
Forumsvar skapade
-
-
Wavesailing Herren
1. Jason Polakow KA-1111
2. Scott Mc Kercher KA-181
3. Kevin Pritchard US-3
4. Anders Bringdal S-10
5. Vidar Jensen N-44
5. Marcos Perez E-7
5. Nik Baker K-66
5. Greg Allaway KA-38
…
9. Bernd Flessner G-16
…
17. Andy Laufer G-93
…
33. Lars Gobisch G-800
33. Robby Seeger G-307
33. Thorsten Jensen G-372
33. Peter Garzke G-6
33. Klaas Voget G-4
33. Stefan Gobisch G-3Wavesailing Damen
1. Karin Jaggi Z-14
2. Iballa Moreno E-63
3. Anne Marie Reichman H-98
4. Claudia Rankel AUT-33
5. Steffi Wahl G-303
5. Andrea Hausberg G-212
5. Anne Stevens G-200
5. Melanie Bienemann G-35 -
Nitro 2 is the hottest racing sail in 2001. Its much-anticipated release was preceded by it being used to win ALL World Cup Grand Slams on the 2000 tour. It is the most sought after tool for serious racers. Designed around the new Formula discipline, it has a low tack end plate foot, slim line batten pockets, our new balanced load batten tensioners, and every attention to minimizing flying weight.
SIZE LUFF BOOM BASE BATTERNS CAMS IDEAL MAST RECOMMENDED
4.2 382 160 12 7 4 370 / IMCS 17 Tidal Wave 370
4.7 392 170 22 7 4 370 / IMCS 17 Tidal Wave 370
5.1 412 179 12 7 4 400 / IMCS 19 Tidal Wave 400
5.5 422 188 22 8 4 400 / IMCS 19 Tidal Wave 400Även North Warp 2001 finns som race från 4.5 m2 och uppåt, kolla deras hemsida.
De nya små seglen klarar nog betydligt mycket mer vind än de gamla, därav att de små storlekarna nog inte tillverkas mer.
Både Nitro och North har fyra cambers.Kör hårt.
-
dala
Medlem27 september, 2001 vid 14:14 som svar på: Kommentarer från förstagångstävlande i Rip Curl Swedish Windsurfing TourKänner sjäv igen mig i Jonas beskrivning. Var på min första tävling i Åhus förra sommaren, och lärde mig hur mycket som helst. Kärde då Tiga FreeX281 och ett Simmer Fusion 7.4 utan cambers. Startade i amatör klassen och det gick väl inte så bra. Men fick bra kontakt med de övriga seglarna och mycket goda råd. Tyckte helt klar det var något att sattsa vidare på.
Har i år kört hela touren som amatör och måste säga att jag lärt mig massor och utvecklats väldigt snabbt som surfare. Betydligt mycket snabbare än om jag hållt mig kvar hemma i viken.
Prismässigt ? Jag sålde av en del av mina freeride grejor och mitt nybörjarkitt och köpte formula prylar. Ny investeringen hamnade på ca 15 000:- så det var som en ny bräda, så jag blev inte helt ruinerad. Men hade väldigt konkurenskraftiga prylar.
Timmarna på vattnet har i år blivit väldigt många och det känns skönt nu när man plockar fram lilla bettan inför höst säsongen.
Att tävla är inte att sälja sin själ utan att utvecklas. Att stå på stranden och dissa SMHI och rycka i sin 5.3:a hela sommaren är inte särskilt utvecklande, då är det bättre att segla och vara i kanon form när det sen brakar lös.
Dala // SWE-131 //
-
dala
Medlem11 september, 2001 vid 06:32 som svar på: Mycket snack om Formula, men fram med sanningen nu!hade tidigare en Tiga Freex281 men seglar nu på en formula. Kan bara konstatera att man planar mycket tidigare på en formula än en Bic 283.
Lite trix nämner du. Hopp och så, glöm det, funkar inte särskilt bra med någon av brädorna, gippar är lättare med Bicen, slag lättare med formulan. Test en villy skipper med en 65 fena.
Hållbarheten är nog likvärdig på båda brädorna. Bicen har en tendens att bli av med nosen vid kastfall, har sett många exempel på detta.
Mitt råd, ska du plana tidigt och segla mycket, välj en formula, funkar bäst på kryss och undanvind.
Ska du segla fram och tillbaka och göra trick, välj en stor freestyle bräda på 115 l. De planar rätt så tidigt och är mycket roligare att träna med.
Hoppa över Bicen, den är bara en kompromiss.
-
Vindsurfing på 2000-talet
Vindsurfing av idag har utvecklats mycket sen 80-talets glada dagar. Idag präglas sporten av fart, radikala manövrar och användarvänlig utrustning. Borta är de tunga otymliga brädorna och de tunga svårhanterliga riggarna. Material så som Kevlar, kolfiber, monofilm har möjligjort stora tekniska och prestanda höjande designer på brädor och riggar, segel. Idag är vindsurfing lättatre och roligare än någonsin. En nybörjare kan lära sig vindsurfing på 60 min.Nybörjar utrustning
Dagens nybörjarutrustning fokuserar på att det skall vara enkelt och roligt att börja vindsurfa. Riggarna är små, lätta och enkla att hantera. Brädorna har stor volym och är breda för att vara så stabila som möjligt. Det finns brädor med och utan centerbord.
En bra nybörjarbräda är Starboard Start som är 1 m bred har löstagbara hälp fenor på sidorna och ett mjukt material på ovansidan på brädan för att spara knän och armbågar när man ska ta sig upp efter att ha trillat i. Seglen är oftast små och lätta, speciellt framtagna för nybörjare.
Med en modärn nybörjarutrustning ska man kunna lära sig vindsurfa på 60 min.FreeRide
Vindstyrka : Lätt-Medel-Hård
Detta är den största klassen idag. Utrustningen präglas av enkelhet och ett bra pris. Seglen är lättriggade och utan cambers men ändå rätt så formstabila från 5.0-9.5 m2.
Brädorna är lättseglade och av allround typ, rätt så snabba, lättmanuvrerade och tåliga.
Designen är oftast av widestyle typ med en bredare akter för att plana tidigt. Volym mellan 100-160 l. En bra utrustning för helg surfarna och de som surfar för att ha kul.FreeStyle
Vindstyrka : Lätt-Medel
En relativt ny klass och en ny typ av bräda och segeldesign. Freestyle är en tävlingsform där seglarna när land inför publik och dommare utför olika trick, hopp och manövrar på tid. Tävlingarna är oftast väldigt spektakulära och roliga att se på. Bräddesignen är oftast väldigt specialiserad med korta breda brädor som snabbt kommer upp i planing och är lätt manuvrerade V=95-130 l. Seglen är också enkla med bra drag och även designade för att enkelt kunna hanteras i olika manövrar 5.5-7.5 m2Wave
Vindstyrka : Medel-Hård
Vindsurfingens höjdare där de bästa seglarna möts under de extremaste förhållandena. Med små brädor och segel utför seglarna olika hopp och trick samtidigt som de rider vågorna. En förutsättning för denna disciplin är stora vågor. Det mest kända våg stället i världen är Maui Hawaii. Brädorna är små 70-105 liter och deigna för att kunna svänga lätt och snabbt på vågorna, lätta att hoppa med och hållbara vid landningar och eventuella kracher. Seglen är också små 3.5-6.0. Designade för att vara lättmanuvrerade, hållbara och med bra drag för att få ut maximal fart på korta sträckor.Formula, Course
Vindstyrka : Lätt-Medel
En relativt ny och intresant racing klass med få material begränsningar. Med en bräda och tre segel klara man sig. Tävlingarna körs på kryss-läns banor. Bräddesignen är fokuserad på tidig planing och att kunna ta höjd på kryss och gå djupt på slören. Brädorna är oftast mycket breda och relativt korta. L=260-280 cm, B=70-100 cm V=130-200 l. Dessa brädor har även väldigt djupa fenor för att matcha brädans bredd och de stora seglen. Fenor upp till 70 cm förekommer. Seglen till dessa brädor är oftast stora och stabila med fokus på fart och stabilitet. Seglen har även cambers för att ge god höjdtagnings förmåga. 8.0-12.0 m2Slalom
Vindstyrka : Medel-Hård
Seglas när det blåser mycket. Detta är den snabbaste typen av racing med fart och liv. Brädorna är smala och snabba på 80-105 l, designade för öppna bogar och snabba carving gippar. Seglen är små och stabila 4.5-7.5 med hög toppfart och cambers för stabilitet.
Banorna som seglas är oftast en 8 eller downwind slalom, som är en medvindsbana med slör och halvind. Racen är oftast korta och väldigt intensiva.Longboard, Raceboard
Vindstyrka : Lätt-Medel
Långa smala brädor med centerboard och stor volym L=300-380 cm V=180-280 l. Brädorna används framförallt för lättvindssegling. Tävling sker på banor med kryss och läns. Seglen är relativt små och bukiga 6-8 m2. Klasserna är oftast entyp med stora material begränsningar. Den största klassen är Mistral One Design som också är Olympisk klass. -
dala
Medlem17 juli, 2001 vid 12:33 som svar på: Missa inte SWT Formula, Freestyle 14-16/7 i TylesandDet blev rock vill jag lova.
Det blev en lite seg inledning på tävlingen med lite vind och bara ett genomfört Formula race i svag vind på Lördagen Marcus Liljeheden van med ett RS1 12.2 m2 segel, after beachen var desto bättre.
Söndagen bjöd på super förhållanden föe freestyle recing för de hugade hårdvinds fantasterna. 17 m/s mättes upp ibyarna på morgonen med en medelvind runt 13-14. Det kördes 5 race i Formula och två fulla Freestyle stegar. Med Cristoffer Living S80 som vinnare i båda stegarna.Många race brädor och master gick åt i de kraftiga bränningarna. Det krävde sin man och kvinna för att lyckas tas ut genom bryten. På Banan rapportyerades om brytrande 3 metersvågor. Fantomen Marcus Liljeheden S4 Seglade hela dagen med 9.8 m2 då han inte hade något mindre segel inregistrerat. Övriga seglare hade ca 8 m2 segel.
Frestyle seglkarna körde 4.7-6.5 segel.På kvällen var det fet fest med mat och rastafari musik inne Halmstad, med filmvisning av dagens aktion. En supernice tillställning.
(Vi fick bla se en av halmstads alla lättklädda damer dansa för oss, mmmmm)Söndagen var det åter dåligt med vind. Tävlingsledning beslutade att sista starten skulle bli 16:00. ca 15:40 kom vinden och 15:56 startades ytterliggare ett race i mycket lätt vind. Marcus på sin 12.2 vann återigen.
Totalt i Formula vann D6 Lars C Pedersen, tvåa Marcus Emanuelsson.
-
Coola ner lite, så fort man skriver något om haga blir ju alla helt spattiga och skriker rakt ut.
Läs mitt inlägg igen. Hela debatten syftar om långgrunda stränder som ju haga är.
Min ironi låg i att man får gå ca 100 m från parkeringen till vattnet på haga, medans man i Mellbystrand kan parkera i vattenbrynet.
Det finns gott om sten i haga med, det var det flera freestyle seglare som kände på SWT, låg ett par fina bumlingar mellan båtarna. för att inte tala om alla som körde formula som nästan fick gå till kalmar innan det gick att segla. Men då körde vi 70 cm fenor.
-
Båda platserna har långrunda stränder med sandbotten och lite sten. I båda fallen är sjöbrisen rätt så säker soliga sommardagar.
I mellbystrand kan man parkera på stranden så det är ju ett +, i haga får man ju gå minst 100 m.
Lycka till.
-
Beror på vilken modell du undrar över.
Själv kör jag YES FW Racing 10.0 och 8.0.
Ett mycket bra segel tycker jag. Lite annorlunda mot de andra race seglen då det har väldigt mycket buk och bottendrag. Behöver väldigt mycket nedhal för att funka bra. Med positivt uthaltrim går det att trimma seglet så att man kan segla väldigt överriggad utan att få problem.Kvaliten på seglet är mycket bra i förhållande till priset. Bra förstärkningar och bra sytt med kraftig monofilm där det behövs. Ett gaastra eller NP, North kostar 3000:- mer och de är de inte värda.
Våg och freestyle seglen ser väldigt fina ut, de har också väldigt bra bottendrag.
Seglen sys på samma fabrik som Simmer seglen.
Kan rekomendera seglen. Jag är mycket nöjd.
Kolla mer på http://www.yes-sails.com -
Maila till Per Svanberg SBFs ordförande så får du ditt lösenord. Hans mailadress finns på SBFs sida.
http://www.bradseglarforbundet.com -
Om du bara ska segla fram och tillbaka med på halvind är en race bräde inget bra alternativ, ok den planar tidigast men den är mycket svårseglad på halvind. Den är optimerad för kryss och djupa slörar. Många har gjort misstaget att bara köra fram och tillbaka på racebrädor och sen sagt att de är kassa, ja naturligtvis då de inte funkare till detta. Race brädorna är oftast svårare att gippa och mindre hållbara i längden.
Ska du få ut max av din segling så är det en Bomber 84 du ska ha. Planar tidigt och är lätt att segla, framförallt på halvind, lätt gippad och hållbar.
Tidig planing kommer du att få, inte som en race bräda men nära. Planing sitter mycket i tekniken, inte bara i bräda och segel.
J-one brädorna är race brädor som inte är det bästa alternativet till att cruisa omkring.Hoppas detta hjäpte dig lite.
-
Ska försöka hjälpa dig lite. Först , vad ska du ha brädan till ?
Ska du tävla ska du gå på Nya MB14, 100 cm bred eller FL13 89 cm bred, bredden beror på din vikt. Väger du över 80 ska du nog gå på MB14 annars FL13. Hållbarheten på dessa brädor är bra, fin byggkvalite men de är väldigt ömtåliga som alla race brädor är för slag och yttre påverkan. Boardbag är ett måste. En race bräda är inte så bra att testa kastfall med.Ska du inte tävla så rekomenderar jag bomber brädorna som är lättare att segla och med en mer stryktålig konstruktion, men som alltid, inte lika styva och lätta som race bräda. Drops har även släppt ett par nya modeller nyligen till free racern.
Kör själv idag på FL13 och är mycket nöjd med brädan, går snabbt, bra kvalite, snygg. Ska bara lära mig untyttja den bättre, ny bräda i all ära men det mesta beror på seglaren för att bli snabb. Träna, träna, träna.
FL12, J-One L eller XL är gamla modeller som har ett par år på nacken, men inget fel på.
Lycka till
Lycka till.
Se mer info och data om medellerna på http://www.drops.net
-
Yepp.
Fick inte heller någon fena.
Kör i år med YES-segel. En 8.0 och en 10.0.
Till dessa hade jag tänkt mig en 58 och en 66 fena om de kommer innan hösten. Leveranstiderna för tillfället är ju en katastrof.Har kollat vidare i försäkrings djungeln.
Wasa, IF, Skandia, Folksam, Svenska sjö-tar inte vindsurfing utrustning.
Länsförsäkringar tar men bara om man har hemförsäkring där, men bara upp till 15.000, vilket ju bara är brädans värde.
Kör alla ofärsäkrat ???
