dala
Forumsvar skapade
-
Watski i Malmö är huvud importören av Clam-cleat till Sverige. Hör med dem. De tar in dem på beställning ca 3 veckor tog det för mig. pris runt en 120 :- Beror på hur många du vill ha.
http://www.watski.se -
Klart att man är med. Kolla bara lite med kustbevakningen. De är inte så glada för surfare som korsar sundet och kanske parkerar mitt i farleden i ett av Europas mest trafikerade farleder. Har varit på tapeten tidigare. Måste ju till ett gäng snabba räddningsbåtar för att plocka undan eventuella kraschade seglare innan en fet oljetanker kör över dem.
-
Om du har vanliga segelsiffror i väv så går det väldigt bra med kemiskt ren bensin som går att köpa på en mack, ex till sippo tändare.
Stryk ovanpå siffran och den lossnar lätt efter ett par minuter. Rekomenderades till mig av en segelmakare. Har du limrester kvar är det bara att torka bort med en trassel sudd indränkt in bensin. -
Tabou 3S 97
L=253
B=59
V=97
Pris: 9.999:-Finns att köpa av SurfersWorkshop se logga och länk nedan till deras hemsida.
-
Brian Røgild på Gardasøen
26-03-2001
Jeg er lige hjemkommet fra Martinique og havde planlagt at køre en tur til Gardasøen for at se sejle et stævne, tjekke lidt grej ud og forhåbentligt få nogle nye finner med hjem. Men planen blev ændre lidt, mit grej kom ikke ud i Paris. Nå, så må de jo sende det til Danmark og så slipper jeg for at skifte lufthavn med grej, tænkte jeg.. Jeg udfyldte den klassiske rapport og sagde det var vigtigt da jeg skulle bruge mit grej den kommende weekenden. Så hjemad gik det uden gear.
Meget dum idé. Da jeg kom hjem ringede jeg i vildskab for at tjekke. Først vidste de ikke noget, men torsdag morgen var det ok, de sagde de havde fået grejet til Paris og sendt det via London til Danmark. Greeeaaat, det var jo ikke så slemt, tænkte jeg. Men ak jeg blev klogere. Da jeg kom ud i lufthavnen for at spørge efter mit udstyr, bliver jeg smidt rundt i selskaberne derude. Til sidst fandt de min rapport og kunne se det der stod skulle komme til København klokken 1700. Det eneste problem var bare, at den flyver havde det ikke været på. Så var det jo nok med den næste, sagde de. Dvs. den flyver som kom kl. 21, men ak nej heller ikke den, så måtte det jo være på den om morgnen (bagefter kan man jo godt se det virkede lidt naivt). For selvfølgelig var det ikke der, da vi kom til lufthavnen næste morgen.
Så var det at jeg begyndte at blive lidt presset. Vi kom ind på kontoret og de forskellige supervisors begyndte at kigge på sagerne, for at finde ud af hvor de skulle lede efter det. Det begyndte at gå op for dem at udstyret nok slet ikke havde forladt Martinique endnu, og begyndte at sende telexer rundt og ringe. Nu er der stadigvæk intet nyt andet end at de smider røret på i Martinique når de ringer derover, så det ser lidt sort ud.
Jeg begyndte at lede efter grej, jeg havde en 10,9 og 9,3 men ingen 9,8 og heller intet bræt. Jeg havde heldigvis taget mine elskede Debo-finner i håndbaggen – lidt heldig må man sku’ da være. Bræt, hvad skulle jeg gøre der? låne et, men hvem har en 175. Jeg ringede til Christian Hansen (Gammel sejldesigner – Hansen Sejl), men kunne ikke få fat i ham. Prøvede lidt andre og tiden gik, nu var den 14 og der var 14-16 timer ned til Gardasøen. Endelig fik jeg fat i Hansen, og da han er en supermand, så jeg måtte gerne låne hans bræt. Perfekt, vi racer til Hellerup også var det ellers bare derned af.
Lørdag kl. 9.00 var vi så landet ved Gardasøen – lidt smadret. Hæ hæ var fanden skal man bruge opladning til før et stævne et par timer må da være nok. Vi skyndte os at tjekke ind før vi skulle finde Günter Loche (Nyt brætmærke – Loche Design) for at få et bræt til Max Nielsen – som er min følgesvend på dette eventyr. Det første var nemt dvs. check in. Det sidste var et mareridt, Max missede de første sejladser da han det var sent eftermiddag før Max fandt ham, så han kunne kun nå et race med 9,8 og der var vinden virkelig stærk, så han opgav, sur røv.
Jeg riggede mine to sejl før vi kig i gang dvs. 9,3 og 10,9. Vinden kom på slaget og var stærk, så 9, 3 blev det. Fuldt overpoweret, jeg måtte trimme mellem hver sejlads.
Vi sejlede 4 sejladser, Andrea Cucci I-0 (Italiensk Gardasø-helt) var fremme i skoene og førte efter 4 sejladser, jeg måtte tage til takke med 2, havde sejlet ok, men det kneb lidt med kræfterne, jeg førte mange gange med det glippede lidt hidt og pist. Jeg vandt dog den sidste sejlads. Nøj, vi sov godt den nat.
Her søndag, kom vinden som den plejer – til tiden dog ikke så stærk som i går. Max havde problemer med at få finnen i hans bræt, så det benyttede jeg mig af, og stjal hans 9,8. Perfekt, lavede en dårlig start, men da vi slog over på bagbord, så var den der, ild i røven og derud af, overhalede drengene og blev en sikker 1er.
Så begyndte vinden at blive underlig, den så let ud, jeg havde 10,9 liggende, ny og ikke prøvet og kun en bom. Nå men fuck det, tænkte jeg, og tog den. Dumt valg alt sad forkert og jeg kom lige i sidste øjeblik, så ingen tid til at ændre på tingene. Nå, men derud af. Overpoweret, og dårlig taktik, så det var til hest. Jeg sejlede opkrydset, men tænkte så ”fuck det” og sejlede til standeno. Nu blev vinden virkelig skiftende, så vi ventede lidt på stranden. Max var ved at være der, han havde fået en finne i brættet. Vinden var dårlig på linen og vi ventede lidt og så sendte de os ind. Jeg sendte Max ud med min 10,9, så han kunne komme lidt på vandet, han cruisede lidt rundt og så skød de til sejlads, nu var vinden ved at være stærk nok. Jeg tog 9,8 og Max kunne ikke rigtigt beslutte sig om han ville sejle med 10,9, til sidst besluttede han sig for at give den en chance. Vi startede, og jeg havde krydsmærket i sigte og nuppede det pænt som nummer et. Førte derud af, og jeg manglede bare 40 meter til krydsmærket, så slukkede vinden – sejladsen blev afblæst.
Vi tøffede på stranden men Max syntes jo at 10,9 var dejligt og ville ligge hygge sejle lidt, så det gjorde han, men ak han havde ikke helt taget højde for at den kunne slukke helt. Det oplevede han så på nært hold, han drev meget stille og så fik han besøg af en politi båd, der lige ville tjekke om han havde brug for et lift til stranden (vi tænkte på noget helt andet, for det er lov at sejle med redningsvest her, og den havde han glemt, så vi troede at de ville følge ham til stranden og give ham den obligatoriske bøde, men for en gang skyld var han heldig og slap)
Så Cucci og jeg sluttede a point, men da jeg havde en dnf, så vandt han (som jeg har sagt en million gange, aldrig bryd en sejlads!!!!!der fik jeg den). Patrice Belbeoch (en gammel World Cup sejler fra Frankrig) blev 3 (på ny 1 meter bred Exocet) og Janne Rauhansuu fra Finland blev nummer 4 (på den nye AHD). -
Själv så tror jag på Drops FL13 i år, Micha vann nyligen på den och shapen verkar helt ok, se bild ovan. Mer info om brädan finns på http://www.drops.net
Men det finns många fler potentiella vinnare, RRD Beast, Mistral RTX, Protech Formula, Seatrend 100, Fanatic Falcon 90, AHD Formula, Starboard 155, 175, BIC FV1-2, F2 T-rex. I år finns det ju hur många bra brädor som helst. Bara att dra lott, alla funkar säkert. Finns säkert ännu fler modeller.
Drops FL13 comments.
The board work well use deboichet 66cm hard or 70 medium hard. The fin standard with it maybe is a little soft for heavy guy. Faster reaching and downwind than sb175. More easy to sail than FL12 when is very overpower. Also is very light 1kg maybe less than SB. Maybe is more fun sailing than other big board.FL13 is supplied with 63 or 66 cm fin,
deep tuttle box.I’ve sailed the fl13 a fair bit. I’m the Drops and Starboard distributor
here so I’m biased, thats why I am emailng to you but not posting on the
forum. This is my impression of the board:construction is very light and stiff
early planing as expected is excellent
controls suprisingly
upwind with the standard 66.5 fin is good but the board can easily handle a
70cm deboichet
the board turns well for its huge widthOne thing is the board feels very efficent. I use a 9.9 Sailworks XT2 race
sail on it and the board generates alot of planing so sail trim and rigging
is very critical to get the most performance.Its a more lively rocker than most other large boards and fun to sail. The
board is very lightweight for its volume so it does need to be taken care
of. The Starboard formula is stronger than the drops in terms of
construction. I have not yet tested the Starboard Formula 175 but will be
doing so soon. It will be interesting to compare them!i dont think the fl13 is as high as the quoted volume, it feels more like
140? litre or so to me. most people who have tested the board are suprised
it feels ”small” compared to the look of the board. -
Prel. Tävlingskalender 2001
DATUM CUP DISCIPLIN PLATS
12-13 maj SWT Formula Windsurfing Hönö
19-20 maj SWT Freestyle Abbekås
24-26 maj SWT SM Formula Windsurfing Stockholm
26 maj Mellansvenska Formula Windsurfing Stockholm
9-10 juni SWT Formula Windsurfing & Freestyle Öland
16 juni Mellansvenska Formula Windsurfing Gävle
30 juni UniqueStore race Havskappsegling & Freestyle Öregrund
1 juli Mellansvenska Formula Windsurfing Öregrund
14-16 juli SWT Formula Windsurfing & Freestyle Halmstad
25 augi Mellansvenska Formula Windsurfing Västerås
1-2 sept SWT Formula Windsurfing Linköping
8 sept Mellansvenska Formula Windsurfing Norrtälje
7-9 sept SWT Wave Classic Varberg
15-16 sept SWT Formula Windsurfing Göteborg
13-14 okt SWT SM våg/freestyle VarbergWavespecial
Wavespecial är en tävling som ca 16 st utvalda efter ranking kommer få deltaga i. Tävlingen kommer gå av på syd-västkusten på ett ställe som det är mycket bra våg-förhållanden på just denna dag(, helg). Det kommer bli en mobil tävling. (dvs. det kan bli vilken helg som om det blåser, inom en viss period). Tidsprioden för detta är ej bestämt ännu, men blir troligtvis sommar-höst 2001. -
Aloha,
Here is a report from Jimmy Diaz on this event, the first Formula event in the US.
As a note, had the race committe chose to use the usual .7 for first place, Jimmy and Micah would have tied for first.
”This event here is quite impressive. Over the last several years it has grown quite a bit and this year there are a reported 180 entrants. Located on the Indian River in central Florida, this is an ideal place to learn how to windsurf as evidenced by the thousands of people that have learned at Tinho’s School located at the event site. Besides having tremendous facilities for putting on an event, the site is also ideal for Formula Windsurfing as it is notoriously light wind but steady. With that said it is incredible to see that 180 people have come to a racing event in the U.S. This is the most people I have ever seen at an American event. It is good to see that racing is alive and well in the U.S.!!
Today the wind came in pretty good and we did a total of five races in 9.0 – 9.8 conditions. Micah started the event with a win in the windiest race. We all went out on 9.8’s and were a bit overpowered. I was second and Matt was third. The next four races saw similar action with very close racing and the leads changing quite a bit between Micah, Matt, and myself. At the end of the day Micah had won three races, I won one, and Matt took the other. I had the most consistent results with the rest of my results being seconds. Micah had a third and a sixth, and Matt a second and , three thirds. With the scoring system they have in place with a first being one point, Micah is winning with 6 points, I am in second with 7 points and Matt is in third with 9 points. These are all unofficial results as there were some over early’s but we won’t know about those until the morning.
Micah is on the new Drops production boards, and Matt is racing the new AHD.
I am on the BIC FV1.2 which is the smallest of the boards, but with good all around performance to stay in the hunt for the victory. Tomorrow they are forecasting stronger winds. This is a two-day event so tomorrow will be the last day of racing. We anticipate doing four or five more races.
Best Regards,
Jimmy”
It IS intersting that of all the the Starboard 175s at the event not one topped the field. But it’s not suprising entirely given the amazing skill levels of those picking up the top slots, none of whom sail Starboards. To be fair, even the best board can’t beat the best sailors time after time. There were a lot of 175s at the event, and many did very well. It was a fairly breezy event for formula and, from what I saw, the Starboards simply didn’t have the top speed when the wind picked up. They did outpoint many of the other boards through the holes. One other thing is that the starting line was tighter than some other lines. That means that the best sailors got the best starts (of course) and everyone else got buried, including the many Starboards. Having been hosed in the second row one heat, I can testify that the race was over 10 seconds after it started. Even in 12 knots, by the time I found clear air, the top 5 sailors were at the windward mark! Try catching Jimmy, Matt, Micah, Alex and Jamie from that distance. Even on warpspeed most sailors never had a shot for a top 6 finish given the crowds and the level at the top.
By no means does this mean that the 175 has been surpassed. You’ve to recall that in a shortboard field that big, finishing within the top 10% still places you as far back as 17th or 18th place. I also noticed that the 175 was likely the most popular board (not including Technos) so it might be said that the 175 did very well given the range of sailors riding it.This racing was some of the best I’ve ever witnessed. Very close racing no matter where in the fleet you found yourself. 150-175 boards racing at once is a total gas. THe other thing I discovered in this, my first formula race, is that tacking has come back to racing! Even with the high speeds, one cannot always drive through the holes. And there is a huge VMG difference between just planing comfortably upwind on apparent wind and flopping over on a gusting header. The wind power gradient (2V = p cubed) means a lot more to VMG in light wind and flat water than in 20 knots and big chop.
Anyone else go to this event?
-
De flesta segeltillverkare riktar in sina stor race segel mot formula +8.0 m2.
Ett par segeltillverkare har tagit fram rena Formula segel typ YES Formula Racing från 8.0-12.0 m2, NP jobbar med en ny Formula linje.Bra Formula och race segel är annars.
Gaastra Nitro 2
North Warp
NP RS1, RX2
YES Formula Racing
Tushingham FormulaOsäkra segel.
Simmer Race
Gun M-six
HOT, har inga formula segel, för små storlekarFinns många fler tillverkare men dessa är de vanligaste märkena på banorna idag.
Alla segel har 2-4 cambers
-
Efter OS var 4:e år uppdateras reglerna av internationella seglarförbundets regelkomitte’. Det nya omarbetade reglerna är nu i tryck och kommer ut på Svenska under början av April. Finns att läsa på¨Seglarförbundets hemsida. Dessa regler är de generella kappseglingsreglerna. Sen har varje klass egna regler som finns under respektive klassförbund, ex formula och funboard, dessa uppdateras konternuerligt. Därav Pers lite undvikande svar om varför de inte läggs ut på hemsidan.
De ovan nämda reglerna gäller endast vid tävling. Sen har vi ju de vanliga sjöväjningsreglerna som gäller alltid, för all fritids och handels sjöfart, och de gäller även vindsurfare. Dessa hittar du nog på sjöfartverkets hemsida, om man vill lära sig mer tar man ex, förarbevis och skepparexamen.
Phuuu, mycket med regler, enklast är det att beskrivva att med höger hand närmast masten har du rätt till väg (styrbord) och om du har vänster hand närmast masten seglar du babor och skall hålla undan. Gäller vid vanligt surfande. Den som manuvrerar skall hålla undan för den som seglar. Vattenstartande har alltid förträde. Hur detta funkar i verkligheten är ju upp till var och en. Sunt förnuft kommer man långt med. Man behöver ju inte ligga fem meter bakom någon som ska testa sin första willy skipper.Kör så det ryker.
-
Med min ringa vikt av 66 kg så tror jag på ett 8.0 och ett 10.0 till att börja med, men det kan ändras under resans gång. YES har även ett 11.0 och ett 12.0 men tror det blir för stort för mig, men är inte säker.
Till 11.0 och 12.0 krävs också en 5.50 mast och en lite längre bom, så det blir mycket pengar för en extra kvadrat segel. -
Beror väl lite på vilka tillverkare som kan leverera i tid som vanligt, men tror starkt på Starboard som har ett litet försprång mot de andra brädtillverkarna. Men man vet aldrig. Det är många bra brädor som kommit ut helt nyligen och är oprövade kort.
Själv kommer jag att sattsa på DROPS FL13 och YES-FW Racing.
Det ska bli spännade att se vilka brädor som dyker upp på Hönö i Maj.
”There can be only one” schwiiing
-
Kul att se för oss som inte var på mässan. Ser ut att vara flera potentiella vinnare.
-
Kolla in galleriet, kan det vara en AHD 95:a som är ute och testas?
Och ser inte RTX:en lite fetare ut än den som finns i Paradise katalog?
Ska Mistral rent av kanske släppa en formula bräda i år ?
