dude
Forumsvar skapade
-
Svar till:
När jag tog hem min Starboard till Malmö från Sthlm för ett drygt år sedan tog jag det på SAS-flyget, utan kostnad

Jobbdatorn i kabinen och vågbrädan i bagageutrymmet… kan det bli än bättre kombination?
/P
[/ QUOTE ]
Du verkar bra nöjd med Acid:en. Kul att höra!
Du seglar ju mycket ”down under” i Sverige. Jag tänkte fråga, hur ligger det till med sjögräs-risken där? När finns den, och ligger den då i sjögräsbankar som man helt enkelt undviker, eller ligger det lite sjögräs överallt så att det är ett måste med sjögräsfena? Förvisso har jag hört att det bara är risk för denna olägenhet när hösten börjar närma sig, jag vill då inte dra in dig i bryderiet redan innan säsongen börjat, men jag tänkte förbereda mig i tid i fall att jag är på väg ner för att ta tillvara på lite fina förhållanden. /N
-
Svar till:
Hur går det då med neoprenet om man vill ha stora stroppar???
Tycker det är det som är problemet med vanliga stroppar, dvs neoprenet töjer sig väldigt lite och när man ändrar ”inuti” så kollapsar detta eftersom neoprenet inte är töjbart. Det är väl just det som är vittsen med DaKine stropparna, dvs man flyttar på skruvarna och hela stroppen blir större inklusive neoprenet???

[/ QUOTE ]
Det här ska bli intressant att höra om. Jag tror inte heller att stora justeringar kan göras utan att skruva av stroppen och flytta till ett annat skruvhål som man gör på DaKine Contour. De här nya 2006 Contour kan säkert fungera bra om man kan göra små justeringar utan att skruva ur stroppen, men om de har gjort om konstruktionen så pass mycket att det inte finns olika skruvhål för större justeringar så är jag mycket kritisk till att den här nya stroppen fungerar lika bra som dess föregångare!
Är det någon som kan fixa en bild på hur de ser ut underifrån, på den sida som sitter mot brädan? Finns det kanske flera hål för skruven att gå genom neoprenet så att det spänns lika mycket oberoende av hur stora man vill ha dem?!
-
Hej Börje!
Brädan gick inte den vägen utan vi bil och polare i stället till ett annat ställe närmare.
Men ringer du till närmaste postkontor och lyckas komma på samma nivå med dem eller om du bara åker dit med den och är lite anspråkslös så kan de testa att få in den på plats, vilket jag skulle gjort om jag velat skicka den.
Lycka till.
-
Det skulle vara intressant att se lite bättre bilder på den här DaKine Contour stroppen ”från 2006”. Den ser inte alls ut som den gamla ”2005-stroppen”. Vad är egentligen gemensamt för dem förutom att framstropparna är specifika?
-
Hehe, jag har vart på gång att säga att Torös vågor inte är snabbast av dem alla, men i respekt så… Evo 80 låter som rätt storlek på bräda för mitt ändåmål.
-
Tack för svaren!
Konstigt. Ingen av er får vågor med lite mindre vind. Till min kännedom bjuder Torö på det nästan varje gång. Jag skulle nästan säga att det är Torös signum. Klasskern är att det blåser satan onshore, och sen vrider vinden om till side, det klarnar upp och solen kommer fram. Vågorna ligger kvar i mellan en till tre timmar. Det är sådana dagar jag har har mitt 5.8 till och även ämnar hitta den perfekta brädan för.
Hela Evo-konceptet antyder att det är bredd och rocker man behöver för att ha kul på en en- till tvåmetersvåg i lite mindre vind. Men som jag läste in i något av era svar är också volym bra för att hänga med och rida vågen, speciellt när det är så dålig vind att man guppar på vägen ut. Evo 92 låter alltså intressant, men det är ännu mer åt extremen guppa ut och rida in.
I allt det här snacket handlar det för mig inte bara om att hitta en bräda som ”funkar” för mindre vågor i lite vind, utan det handlar minst lika mycket om att hitta nåt o åka på som jag kan utveckla min egen stil på; en blandning av långa utdragna och extremt snäva svängar med kontroll och bibehållen fart. Först har det handlat om tunna rails. Nu har jag kommit underfund med att det minst lika mycket kan handla om kortare bräda för mindre ”swing weight”, verkligen ”tucked rails” i främre delen av brädan ala witchcraft, eller en ”low aspect” planingsyta vilket är detsamma som en bredare bräda med tidigare scoop från aktern – konceptet (jag antar) alla stubbies bygger på. Just nu går verkligen utvecklingen åt mitt håll, och jag är väldigt glad att se det hända!
-
Har du testat WSw 78 Ola? Tror du att den funkar väldigt bra med 5.8 eller har den för lite planingsyta för det?
Eller om vi tar det sä här, för den här frågan har jag eg aldrig ställt förut: Vilka av de Evo, WSw, eller för den delen andra vågbrädor skulle vara perfekt för 5.8-vågsegling i Sverige? Då pratar jag om vad som gäller för dig med din vikt, för det är nära min egen på bara ett par kilo mer. Tror du sedan att en person som väger mer vill ha mer volym än du för samma segelstorlek?
Nu visste jag inte om det är relevant att prata om segelstorleken 5.8 som största vågsegel eller om det mer handlar om vindhastigheten som gäller för min vikt med 5.8, för en 85/90kilosperson behöver ju lite större segel generellt för att plana i samma vind som en lättare person.
För mig handlar det om att både plana och hoppa på vägen ut och rida på vägen in, bara så det är sagt.
Själv har jag nämligen bara hittat vågbrädor med stor volym på runt 88 liter som i sina specifikationer lämpas för 5.8 i vågor. Efter att själv ha ägt Starboards Acid 88 gissar jag dock att det inte handlar om volymen, utan planingsytan för att vara en bräda för vågor och 5.8. Själv tyckte jag att Acid:en hade för tjocka rails och för stor volym.
-
Jag tänkte också i början att en sån här liten Waveswallow 68 då skulle vara bra med 5.3 kanske, eller närmare bestämt att storleken ovan, 78:an skulle vara bra med 5.8. Men sen har jag läst och mer och mer kommit fram till att det inte är samma sak med waveswallown som med Evon. T ex ska waveswallow 78:an som mest klara av 5.3 – tror det var testet i den engelska tidningen som säger detta. På RRD:s ofärdiga 05-hemsida beskrivs också faktiskt WaveSwallown som ”Plenty of flotation on a full ripping short stick!”! Ja WaveSw är verkligen rundad i däcket också, så det syns att de pressat in den där extra volymen, även om de försökt eller klarat av (vet inte) att hålla kanterna smala.
Jag själv blev rätt besviken eftersom jag var ute efter en vågbräda för upp till 5.8 och då jag själv väger 70 kg så har en WSw 88 på tok för stor volym för att vara rolig för mig. Ta bort 8 liter och gör den till en 80-liters så skulle det vara någonting för mig. Däremot så kan ju 78:an vara bra för den som vill byta ut sin 78-litersvågis rakt av mot en stubbie, utan att behöva tänka så mycket på volymskillnad och, tänka om, då konceptet på Evo:na är nytt, och annorlunda. Jag gillar Evo:ns nya koncept, medan kanske någon som väger mer kanske inte gillar Evo:ns koncept – vad vet jag

-
Du kommer aldrig få stropparna lika långt ut på kanten på din skate som på sle:n, inte heller samma känsla…
Jag skulel själv vilja ha ett antal brädor som är riggade och klara för det de är gjorda för att användas till, en en freestyle för det, en slalombräda att rejsa med, en freestyle-wave för hårdvindsegling och och en liten vågbräda för riktig vågsegling.
Det lär finnas en slalombräda för dig att hitta i något skrymsle också. Det gäller bara att få den som har den liggande att ta fram den.
-
Ser bra ut!
Om å, ä och ö byts ut till a och o i stället för understreck, _, så går det lite bättre att läsa vad filmen innehåller också.
Annars är det ju bra svarat av dig att lägga upp film-plats via konfen också, nu när andra fixat liknande grejer. Det känns som om det är lite av samma tävling mellan konfen och Gurras junkshop som mellan comviq och djuice
Kul! -
… och mellan Godahoppsudden och Laxkroken bör fungera på NNO. Det ser ut att vara fin sandstrand. Jag får se om jag hittar någon med båt som kan skjutsa ner oss från mitten av Torö så vi får oss ett äventyr.
-
Det skulle vara kul att höra hur starboard eller andra märken resonerar när de tar fram sina shapes. Speciellt intressant skulle det vara att höra hur shaperna till stubbies resonerar och relaterar till tradbrädor.
-
Det var en bra beskrivning av hur de ser på railens inverkan på en shape. Undrar om andra ser lika dant på shape eller om andra ser helt annorlunda på det?
Witchcraft verkar ju faktiskt ha superkoll på konstruktion och på sina shapes. Men deras grafik tycker jag är helt vansinnigt ful! Inte en enda av brädorna på hemsidan var snygg. Kan de inte ta in någon som fixar bättre grafik? Jag tycker mycket är att de hänger upp sig på att ha den stora ”WITCHCRAFT”-texten på ovansidan. De får göra den mer minimalistisk och ge utlopp för snyggare grafik. (Har de andra två lokala custombyggarna lika fula brädor så är det ingen förundran att de aldrig blir kända.)
-
Svar till:
SANDstränder! That’s it. Nästa gång seglar jag över från Torö. Det får bära eller brista. Packa en ryggsäck, mobil och macka. Sticka.
Askö På!
[/ QUOTE ]
Härligt! Då är vi flera som seglar de högst tjugo minutrarna över till Askö. Först ett par kryss, beroende av hur syd- eller sydvästlig vinden är och sen raka vägen västerut över Asköfjärden och in i Södermanlands län och Trosa kommun.

Hoppas bara det finns vågor som passerar fågelskyddsområdet och når stranden
