

fidgetfish
Forumsvar skapade
-
Det här låter ju bra =). Ärligt talat så trodde jag det skulle vara lite mer tveksamt med en fs på 113L. Nu får jag ju en anledning att satsa på en liten vågis om csn tillåter.
-
Ja det blir nog inte någon fler bräda än på ett tag utan den bräda jag köper kommer nog att få funka som endabräda någon säsong eller så. Hur är det att komma upp i luften med 113L?
-
Nu jäklar börjar jag närma mig. Efter att ha läst reviews så låter en JP freestyle helt klockren. Betendebeskrivningen på brädan verkar passa mig perfekt. Lätthoppad, snabb och ok i freestyle moves. Får väl leta som räven efter en begagnad antar jag. Hittar jag ingen så känns det här grrrrymt lockande.
http://www.surfersparadise.nu/build/brador_komp.html
Men då måste jag typ sälja mina kläder för att få råd.
Sen är det bara 430 mast, mastfot, 6.2 – 5.2 segel, bom 150-200cm, nån extra fena kanske, sele, huva och skor som fattas. Bah! Men det känns tryggt att veta vad man letar efter ialla fall.
ciao! -
(år, Längd, Bredd, Vol., Vikt, Segel)
*AHD Maxride 60 – (2001 250 60 92 – 5,0-6,8)
*RRD Twin Tip – (2002 258 58 95 6,2 4,0-6,5)
Mistral Score V98 – (2001 257 59 98 6,9 5,0-7,5)
Starboard Carve 99 – (2003 253 60 99 6,9 4,5-6,8)
Starboard FreeSEX – (2003 250 64 107 6,7 5,2-7,5)
*F2 Maui Project 8´5 – (2002 256 59 87 6,7 4,2-6,2)
JP Freeride carve 106 – (2002 106)
Fanatic Skate 61 – (2002)Sådär blev en go lista det där hehe. Men det är väl speciellt de tre markerade som känns mest intressanta. Hur skiljer sig rockern från snabbfreestyle till segfreestyle?
-
Återigen tack för alla svar! Jag letade lite bland de lokala klubbarna för att kika lite på vilka segelstorlekar som verkar fungera för dem då jag snubblade på Uffe.
http://student.educ.umu.se/~ht00lema/skola.htm
Uffe kör med stora motorer
. Det här gjorde mig ännu mer velig men inte speciellt många andra verkar köra på segel > 7,0. Antar att det har lite med brädvalet att göra, Uffe hade ju en del brädor att välja mellan.
Det kan väl inte vara så stora bekymmer att rigga ett 5,2 segel på 460 mast om man nu ska hålla sig till en mast? Blir förstås inte optimalt men det fungerar väl?Snabb freestyle eller vågfreestyle låter rätt. Problemet är ju att veta vilka som är snabba och vilka som är sega när man inte har alltför stor erfarenhet. Men det löser sig…
-
Vart i landet bor denna buss? Finns takräcke? Har du bilder på inredningen och/eller karossen?
-
Kanon! Tackar för alla inlägg. Blev mycket att fundera på. Blåser det pung så är det ju klart man vill ut men jag kommer nog att måsta gå på två segel. Vill ju inte bli begränsad till enbart pungvind
. Det känns som det har hänt mer med brädorna än med seglen de senaste tre åren så jag kommer nog försöka hitta lite äldre segel och nyare bräda.
Det här med masten var ju intressant. Kör man med mastförlängare om man skaffar större segel eller är det ny mast som gäller? Är 430 vanligast och missar man något om man hittar en tvådelad? Ska man ha någon speciell bomlängd/bomtyp till 430 eller går vadsomhelst?
Brädans egenskaper rakt fram är rätt viktiga ändå. Jag vill kunna safta på en hel del och få bra fart. Men det känns som man kan få med vilken bräda som helst bara vinden är jämn och seglet rätt. Det är ju trots allt inga formulahastigheter. (Bara jag drar gubben i viken) Jag har svårt att tänka mig att jag kommer försöka göra så mycket radikala freestyle grejer i plattvatten. Jag är nog mer för att bränna på och studsa lite på vågorna. Sätta lite hopp och carva lite. Då låter ju F2 Mauin inte så dum faktiskt. Kanske ska satsa på något liknande. Problemet är ju att man inte riktigt vet hur brädorna är. Ok den är typad som en freestyle men vad mer? Man vill ju smeka dom lite och helst provåka. Så det är kanon och få veta vad som funkat bra för andra även fast alla brädor kanske är snarlika. mmm nu vet jag inte riktigt var jag hamnade så det är nog bäst att avrunda…
Tack ialla fall!
/E