getwet
Forumsvar skapade
-
135 liter och plattvatten tyder på 8.3.
Använder själv 8.4 på MTX125 (125 liter och ungefär samma bredd som på din) med 42 fena (racerkittet)och då går den som bäst, faktiskt bäst av alla storlekarna. Med 9.0 och 44 fena fungerar det men det där ”toksläppet” infinner sig inte riktigt. Och med 6.6, ja då blåser det så pass mycket så där är brädan hindret istället, vilket inte heller är optimalt.
Kanske att det inte kommer att gå fortare eller att du planar tidigare med 8.3. Men du kommer troligen att gå jämnare och högre med 8.3:an, vilket kan vara skönt att veta. -
Ehhhh….fodrade skinnhandskar när jag skrapade bilrutan i morse, och de första minuterna behöll jag dem på för ratten var så kall. Under kvällen kom även grillhandsken på, ugnsplåten varm som fan….
-
getwet
Medlem22 januari, 2004 vid 23:04 som svar på: 10 ställen att segla på innan man lägger av,vilka?Saknar Torö på listan…….
och en bra dag på Fituna med alla surfpolers, den finns inte heller med. -
Jag syftade inte på att vända på just den frågan, däremot ville jag vända på ditt resonemang där du sågade en bil, helt ovetande om skick eller pris.
Bussen kan väl vara värd sitt pris beroende på vad slutsumman handlar om. Och det är väl det man få utgå ifrån. Sedan går det inte att jämföra en surfbuss med ett fordon som lastar max inom ditt gebit dagligen med hårda påfrestningar…..lite skillnad kanske.
Kolla in Gurras buss, perfekt för en rimlig penning. -
Här pratar vi 80 tals bussar, och då borde även du känna till hur säkerheten är i en VW kontra am. vans, eller?
En multivan från 2004 för 400 000 kr är en annan sak, eller dom nyare modellerna, men det är ingen prislapp 15-40000kr på en sådan.
MB är helt ok grejer. -
Jag skulle nog vända på det jämfört med Patrikol, om den är ägd av Landstinget/myndighet servas den troligen av MFO, och då är den välservad, garanterat. Att den gått kortare sträckor kan vara negativt men behöver inte vara det. Om den exempelvis stått i varmgarage har det inte så stor betydelse att det är kortare sträckor. Och har MFO servat den så uppväger det säkerligen med täta och korrekta serviceintervaller.
Jag skulle nog hellre köpa en som var servad av MFO än att ta en ”snikservad” privat bil. Om något går sönder på en ”MFO” bil byts grejerna ut på ett korrekt sätt…..De nyare Transiterna (vilket det där är som du fått erbjudande på) är bra grejer till rimlig prislapp. Visst finns det bättre men då är också priset annorlunda.
-
Psykot lär väl inte ha förstått att det var fel på bilen/bussen. Normalt så drar en Cheva G20 ca 1.4-1.8 liter milen, men det går att få den att dra mer…bara att gasa.
De mindre 305 motorerna tar något mindre men tappar ordentligt i kraft, inget att föredra.
Förstår inte riktigt varför det alltid är ett evinnerligt tjat om bensinförbrukningen, det diffar ca 3-4 kr milen mellan en livsfarlig och fullständigt hopplös gammal buss av europeiskt ursprung till att få åka bekvämt, säkert och trevligt. Troligen har man hälften så mycket timmar i garaget och slipper reparera stup i kvarten också, men det är ingen garanti……. -
Hehe…det här är så kul….Om man läser tidigare inlägg och debbatörer i ämnet som förekommit i andra trådar så blir nog svaret allt från 4ms till 17ms.
-
Nääää…Lasse det funkar inte det heller. Skaffade mig kite men det är lik förb…. bara min fru som visar intresse.
Ska prova och bli rockstjärna istället……eller dokusåpakändis….
-
Fan va bra om det bara är kvinnor över 40 som ”jobbar” på windsurfare……helt rätt målgrupp. Vad ska man med dom andra till?
-
Du är verkligen säker på din sak när du kallar den för världens bästa bil…..nästan irriterande säker

Och just därför lägger jag in en bild på det som verkligen är världens bästa bil……
-
Absolut, skulle vara väldigt trevligt om vi kunde komma igång med något dylikt. Är både enkelt och bekvämt samt spännande…..att följa varandras resultat. Kanske vi kunde informera varandra på detta forum?
Jag vet att det finns ett antal här i Sthlm/Norrtälje som skulle joina.
-
Nä….det är klart! Vi vet ju att du är lika duktig och kaxig som han så om någon ska veta hur mycket han håller och anser vara bäst så är det väl du! Att för kategorin Dunken/Bringan och den övriga absoluta toppeliten hålla en 5.4 fullrace i de vindarna är inte något märkligt, och för att sätta speedrekord så var det tydligen för lite tryck. Kolla in formula killarna vad dom kör med upp till 15-17ms….9.0, och då är Dunken och boysen ett par snäpp värre liksom. Deru Rambo!!! Häng med får du en bra tid!
-
Gnällde inte Dunken på att han ville köra i mer vind i somras, att få gå ner en segelstorlek. Om jag inte minns helt fel så seglade han på Fuerte med 5.4 och vinden låg på ca 20ms och lite däröver……..det var enligt honom för lite tryck i grejerna! Han ville ha ännu mer vind och 5.0 som han ansåg som det optimala. Hua säger jag bara!!!!