Forumsvar skapade

Sida 180 av 251
  • getwet

Medlem
    1 januari, 2004 vid 16:50 som svar på: VARFÖR alla dessa tricks???????????

Han kanske vill ha ett sådant här svar…..
    Eftersom man är gammal i gården, 28 säsongen i antågande anses man antagligen som en försoffad bakåtsträvande föråldrad äldre gentleman med ungdomen i backspegeln och som saknar den oerhört….men se så är det inte……Men lik förb…. tycker jag precis som anonym frågar, Varför?

För mig är windsurfing det som det började med…..vågsegling, slalom och bansegling. Där är grunden för windsurfing och kommer att alltid förbli så i mina ögon och många tycker med mig.
    Att lära sig de olika tricken och på så sätt öva upp sin färdighet och även bli en duktigare surfare är en bra grej…..men vem fan kom på att man skulle tävla i att åka baklänges?? mad.gif Rätt svar är…..tillverkarna!

Men som tur är, så hör jag trenden på stranden, här på konfen, ser den i surftidningar, i samtal med surfvänner och även, hör o häpna, tillverkarna av surfpryls att det nu är på G med det bästa av det mesta…..snabba grejer är på väg tillbaka!!!!
    Så kanske det snart är passe, uråldrigt, rent av töntigt att åka baklänges och vrida fötterna ur led wink.gif

Nä…..det finns inget vackrare än att få stå på Torös Stenstrand och få se de duktiga där ute ligga och rida med flow, hoppa högt och göra en o annan loop.
    Att sedan få se någon komma i ”hundra” knop och göra en ”laydowngipp” så vattnet sprutar, då är det så det nästan … för mig!

Men att tricka, knappt i planingsfart ser faktiskt rätt (censur) ut.
    Men men….detta är min egen inställning och ska tas därefter, förutom det….Gott nytt år och skål på er govänner. Syns till våren!

• getwet

Medlem
    30 december, 2003 vid 10:09 som svar på: Planingshjälp snälla!!!

Glömde några saker, att du får stå på kanten och trycka allt du kan beror nog troligen, jag säger troligen, på att fenan är för stor, lyftet från den blir för stort. Jag har tjatat om det hur många ggr som helst…..hellre 2-3 segel och 4-6 fenor än tvärtom. För stor fena i förhållande till segel och vind gör också att det blir oerhört arbetsamt i chopp.
    Sedan är väl en 5.9:a kanske inte det ultimata till 123liter. Vid så pass mycket vind som en 5.9 vill ha så blir det jobbigt med 123liter, ofrånkomligt.

• getwet

Medlem
    30 december, 2003 vid 10:03 som svar på: Planingshjälp snälla!!!

Hallå där Matta!

Att ge sig på och gissa vad det är som inte stämmer med din rigg är oerhört svårt när man inte sett grejerna…

Upplever du samma problem med alla segel? Hur många fenor använder du? Brukar du byta fenor? Vågar du dra max i nedhal? Är masten kanske för mjuk? Tamparna fel?
    Frågorna kan bli hur många som helst men jag tror nog att sanningen ligger ganska nära det som Jan Erik beskriver. Det är nämligen det vanligaste felet vad jag kan se på stranden iaf, att man riggar fel och tror sig ha dragit tillräckligt i nedhal.
    Men…..även fenor spelar här stor roll (jag tjatar ofta om fenor), har du för stor fena så kommer den att bromsa och riggen kommer då att börja dra, på ett felaktigt sätt. Eftersom du och brädan aldrig kommer upp i den fart som vinden genererar blir det motstånd, och börjar då riggen att ge med sig (felaktig riggning) så är prolemet där omedelbart, och det är svårt att lokalisera såvida man inte är erfaren.
    Mitt grundtips är att ta hjälp av någon erfaren kunnig som någon tidigare skrev. Den personen kan antagligen ganska snart genom att titta på grejerna konstatera var problemet ligger.

• getwet

Medlem
    28 december, 2003 vid 12:46 som svar på: Blev det några bilder från dagens surfare?

Nä nu djä… blir man sugen! Boman är ute och kör RRD268 och fullblodsracertokåkafortköraskitenurallt kittet…..
    Kommer snart upp med min 268 och 6.6 samt 5.9…då djä… Boman ska inte ens GPS:en räcka till eller hur?

• getwet

Medlem
    23 december, 2003 vid 23:29 som svar på: Hur många surfa på julafton??

Skitbra surfläge i Sthlm…..minus 15 här och en massa snö.
    Tror jag väntar på Tomten istället!

• getwet

Medlem
    23 december, 2003 vid 23:01 som svar på: lägg in bilder på era bilar!

Det var fan på tiden styret………äntligen kan du få göra det du heter!
    Se nu till att det blir en vettig buss, du vet vad jag menar wink.gif

• getwet

Medlem
    19 december, 2003 vid 10:33 som svar på: speed recordet

nu var det gjort…..märkningen är klar men det blev inte riktigt som du ville ha det. I förpiken finns det en tydligt utmärkt pil och texten DITÅT samt texten ”du hinner aldrig i kapp mig, din vän Micke”. Då vet du vem det är som alltid kommer att ligga framför dig och kommer alltid att bli påmind om det.
    I akterruffen hittar vi återigen en pil, men med texten ”därifrån kom jag” samt en liten textremsa inunder med orden och det tydligaste budskapet ”I den här vinkeln kommer jag aldrig att få se min vän Micke”.

Har även monterat in en skylt som jag fann i natt på bussen. Den lyser STANNAR med ilsket rött sken om du släpper på skotet det minsta, så det gäller att hålla i nu. Kom gärna med fler bra tips som skulle behöva moddas lite innan leverans.

• getwet

Medlem
    18 december, 2003 vid 10:29 som svar på: speed recordet

Näääää, söta snälla Jeppe. Nu har du fått något bakom mastfoten igen! Dom åker bil tillbaka bara för att det inte finns några färgade hängseletampar på styrbordssidan, så dom vet inte hur dom ska komma tillbaka.
    Själv har jag numera märkt upp mina tampar med ”fullfart framåt” på ena sidan och ”back i maskin” på den andra så jag vet vad det är som händer.

• getwet

Medlem
    16 december, 2003 vid 08:01 som svar på: Porto Polo

Porto Pollo ligger på norra Sardinien (Smaragdkusten) straxt bredvid en lite by vid namn Palau.
    Man kan välja förhållanden själv, våg eller platt. Oftast är det Mistral som blåser och den kan ligga på från
    2-3 dagar till en 1-2 veckor med ständig kuling.
    Jag har under hela mitt surfliv nästan aldrig upplevt så bra segling, och definitivt inte under så pass lång tid (blåste kuling/styv kuling 14 dagar i sträck) och brutalt. Enligt locals så är det Medelhavets bästa vågor
    som serveras i omgivningen runt just Port pollo och Sardinien.
    Porto pollo är egentligen en halvö (läs ö) med en smal sandremsa som man kan köra bil på. Hela ön är en camping (naturcamping, stå var du vill)På ena sidan är det riktigt brutal segling (tyvärr väldigt shoppigt) och på den andra sidan plattvatten.
    Om man sedan söker sig till ställen en bit utanför så hittar du vågställen som är oerhört bra, surfuthyrningarna talar gärna om för dig var som passar bäst för dagen.
    Enligt mig är stället suveränt (men jag kanske hade otrolig tur med vinden, var där i fem veckor och det var bara 3 dagar som inte var seglingsbara, 14 dagar (på raken! puh) BRUTALA med över kuling och resten bra formula och slalomsegling(segel från 8.0-11.0, observera race grejer, när jag använde 8.4 körde övriga 6.5-7.0)
    Mycket tyskar (som vanligt i syd EU) men skön och avslappnad stämning.
    Jag åker tillbaka……….

• getwet

Medlem
    6 december, 2003 vid 20:06 som svar på: lägg in bilder på era bilar!

Det som slår mig när jag ser din Ferrari är att det är en Enzo, och mig veterligen är det bara en som tagits in till Sverige och det är Per Gessle som äger bilen……så vi hälsar dig välkommen till Konfen Per. wink.gif

• getwet

Medlem
    5 december, 2003 vid 12:47 som svar på: lägg in bilder på era bilar!

LITE avundsjuk………här pratar vi avundsjuk i kubik, inte lite!
    Men du borde verkligen byta ut remmarna mot lite mer Ferrari stuk, det där tillhör väl ändå 80tal wink.gif

• getwet

Medlem
    5 december, 2003 vid 12:42 som svar på: Rekordet är slaget!!!!!!

Elipsformade tampar……

• getwet

Medlem
    4 december, 2003 vid 14:17 som svar på: Rekordet är slaget!!!!!!

Nu åker jag hem och slipar fena…………och byter nedhalstamp så ska jag vara med sedan!

• getwet

Medlem
    4 december, 2003 vid 08:22 som svar på: lägg in bilder på era bilar!

Kör Ferrari och har inte råd med boardbag tongue.gif Eller så har man råd att köpa ny planka inför varje kuling…… wink.gif
    Näää….det är något lurt här…… wink.gif
    Börjar misstänka att det kan vara en replika med Stright and Britton motor i, ärligt stulen från farsans gräsklippare wink.gif

• getwet

Medlem
    26 november, 2003 vid 12:06 som svar på: rostskydd på Caravelle och Multivan?

Klart att komforten är bättre i en V70, och till nöds duger den även att sova i en natt eller två. För de riktigt långa resorna är självklart V70:n ett bättre alternativ komfortmässigt. Men det förutsätter att du tar dig från punkt A till B. Vi surfare gör sällan det utan tar dagen mer som den kommer eller följer vindprognosen…..då är bussen oslagbar.
    I ditt fall, 3 pers och en hund så låter en MPV som ett alldeles utmärkt förslag, eller en buss. Precis som Patrikol skriver så är användningsområdet större men med lite avkall på komfort. Är din tanke att enbart använda fordonet från punkt A till B utan övernattning mm så är nog en V70 ett bättre alternativ i slutänden. Och varför inte en V70 2.5T, då blir det garanterat roligt också wink.gif
    En Volvo är också ett bra köp ekonomiskt med tanke på värdeförluster och åtgång på eftermarknaden.
    Men bussen har som sagt ett betydligt större användningsområde och det betyder en hel del….om man utnyttjar det vill säga.

Sida 180 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA