Forumsvar skapade

Sida 186 av 251
  • getwet

Medlem
    25 oktober, 2003 vid 14:56 som svar på: Vindsurfing rapporter från Svealand tack!

Körde en Rioja gran reserva 12.5:a i styrka och värmde mig framför kaminen, bra drag i spisen men den börjar droppa nu…….Höll på så i ca 2.5 timma. Inga problem med kylan alls trots att jag inte använt vare sig handskar eller huva, inte ens dräkt wink.gif

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 16:14 som svar på: vet nån om starboard sonic 55an?

Vilken bräda somär det rätta alternativet kan faktiskt bara du avgöra, inte vi. Men en liten fingervisning kan vara att kika på Mistrals nya Screamer, visserligen en aning för stor men istället blir det enklare att dra rigg för dig. Fanatic har en Falcon 55, ganska extrem men eftersom den är nytillverkad är den förmodligen lite snällare än de äldre. Men…….Custom Flow är nog ett riktigt bra alternativ, det behöver inte heller vara fullblodsracesegel till den. Förövrigt är det svårt att hitta freeracebrädor i den storleken du efterlyser. Hårdvindsslalom (kallas även downvindslalom) i storleken 70-95liter finns det betydligt mer att välja på.

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 10:51 som svar på: vindsurfingförsäkring??

Det går att teckna ”båtförsäkring” gällande exempelvis norden, europa eller hela världen. Premier tas ut beroende på område och värde.

• getwet

Medlem
    23 oktober, 2003 vid 09:14 som svar på: vet nån om starboard sonic 55an?

RTX är också extrem och spelar i samma division som din Sonic. SLE är om jag inte minns helt fel de äldre modellerna och kanske gått lite ur tiden. Någon får rätta mig om jag har fel, inte så hemma på Mistrals sortiment.
    Bra och snabba inte fullt så extrema plankor är bla RRD fireball, en såkallad freerace. Tror nog att Flowen tillhör samma kategori, jag seglade med en duktig Italienare på Sardinien som hade en Custom Flow och den gick oerhört snabbt med ett YES racing 6.5. Faktum var att han gick bättre på kryssen (läs högre)men något sämre på halvvind och slör. Finns naturligtvis fler i just den kategorin men det tillverkas knappt några längre så man får leta bland beggat.
    Men den brädan du införskaffat har en hög potential och det är bara att vänja/lära sig att segla på den. Tekniken skiljer sig ganska mycket från en vanlig bräda så det krävs en hel del träning innan man hittar hem.
    För min egen del håller jag på att köra in mig på en freeride/wave (nyinskaffad bräda)för tillfället och det är ett helv…. att ”glömma” bort trycket på brädan och täcka med riggen……….känns förövrigt oerhört lättseglat mot slalomraketerna….men så lååååååångsamt wink.gif

• getwet

Medlem
    22 oktober, 2003 vid 11:57 som svar på: vet nån om starboard sonic 55an?

Sonic är starboards slalomraket och ska också seglas därefter, fullt ös från början till slut. Vill påpeka lite försiktigt att det inte är en nybörjarbräda…….Alla slalomraketer är lite knepiga att segla och inte alls lika förlåtande som en freeride eller freerace.
    Precis som Jeppe skriver ska den seglas med slalomsegel och med ordentligt tryck, det gäller samtliga i den här kategorin, inget specifikt just för Sonicen med andra ord.
    Det du har införskaffat är alltså ett slalomfullblod som ska seglas max för att få ut någonting av den.
    Går inte att jämföras med en flow77, flowen har mycket bredare register och inte alls lika extrem.
    Att dra rigg på den lär bli omöjligt, det är en 90liters och med 80kg kan man nog glömma riggdragning……….
    Har aldrig seglat brädan själv men förutsätter att den är ungefär som samtliga andra i samma kategori.
    Just den du har nu i din ägo är en hårdvindsslalom som vill ha segel från 5.0-7.0. I slalom sammanhang är det likställt med vind från ca 12ms upp till ca 18-20ms beroende på kunskap, mäktar du med det och lär dig att segla brädan och rigga rätt, samt rätt fenor så kommer du bli snabb….garanterat! Flowen hänger du av med lätthet…… Men se upp för kastfall, slalomraketer har en benägenhet att ge sin kapten en och annan sådan….

• getwet

Medlem
    20 oktober, 2003 vid 15:08 som svar på: Nära till surfet, köp på Torö

Har talat med frun och hon är med……..ett villkor bara, vi får inte äta inomhus med våtskor och dräkt….nakenhet gäller alltså!
    Borde kunna bli hur bra som helst det här, mobil bastu, sovvagn (utrangerad från SJ)kokvagn eller restaurangvagn, poolvagn åt Mac, surfvagn och till sist kanske en hangaround vagn……..Livet är en fest!

• getwet

Medlem
    20 oktober, 2003 vid 12:44 som svar på: Nära till surfet, köp på Torö

Ser ut så här när den är på rull…….. wink.gif

• getwet

Medlem
    20 oktober, 2003 vid 12:41 som svar på: Nära till surfet, köp på Torö

Eller en sån här kanske….

• getwet

Medlem
    20 oktober, 2003 vid 12:36 som svar på: Nära till surfet, köp på Torö

Strålande……….du menar en sådan här kan jag tänka mig, fullt inredd mobil bastu laugh.gif
    Borde finnas möjligheter att utveckla den modellen även som vedeldat badkar, så Mac kan trivas också! Han är ju badproffs!

• getwet

Medlem
    20 oktober, 2003 vid 11:20 som svar på: Nära till surfet, köp på Torö

Vi får väl skrapa ihop lite Framfab och Ericsson, avyttra med förlustavdrag och casha….. wink.gif

• getwet

Medlem
    20 oktober, 2003 vid 08:46 som svar på: Nära till surfet, köp på Torö

Så här kan man bo på Torö om man betalar 48181kr kvm i boyta.

• getwet

Medlem
    19 oktober, 2003 vid 07:53 som svar på: Freeride, slalom, segel, 90 liter…förklara!! 🙂

Hmmmm…..Du har ställt en fråga som kanske egentligen skulle kräva en doktorsavhandling i ord och text för att besvara dina frågor, och det orkar jag inte med en söndags morgon dagen efter ett besök hos Jeppe! wink.gif
    Men vi gör väl ett fösök så får jag se hur länge jag orkar……….
    Vad betyder 90 liter? Det är den beräknade volymen på brädan. Volymen påverkar planingströskel m.m och ju mindre vind desto mer volym behövs. Mycket volym blir oftast svårhanterlig i hård vind. Frågan hur mycket volym som krävs för att dra rigg är svår att svara på, det beror på var volymen finns på brädan så olika modeller kan ge olika resultat trots likvärdig volym. Men en riktlinje är nog att 20-30 liter mer än sin egen vikt borde ligga rätt någonstans. Sen finns det surfare som drar rigg på vad som helst, men jag misstänker att du syftar på att vara ”torr om fötterna” och inte stå med vatten till midjan när man drar rigg. Här spelar även riggen roll, ju större segel desto mer volym behövs, blir tyngre att dra upp. Olika segeltyper kräver också olika ”dragkraft” och är en ytterligare faktor. Exempelvis så är ett racesegel oftast tyngre att dra upp än motsvarande storlek på ett wavesegel.
    Och med det kommer vi in på frågan om segeltyper.
    Enkelt förklarat kan man säga att det finns följande typer: Vågsegel, freestyle, freeride och race. Nu är inte det hela sanningen eftersom man mer och mer kan se en ”glidning” bland seglen, man parar ihop seglen så ofta kan man numera se freewave, freerace m.m som är en slags kompromiss. Även race segel är indelade i kategorier. Där kallar man exempelvis storlekar från 9.0kvm och upp till 12.5 för formulasegel och under 9.0kvm för slalomsegel.
    På vågsidan kan man också bryta ned seglena beroende på vilka förhållanden man oftast använder dom i, exempelvis onshore eller sideshore osv. (om du inte förstår orden så fråga)
    Ordlista för surfare vet jag finns någonstans, men jag minns bara inte var man hittar den. Kanske någon annan hygglig surfare kan tipsa om var på internet den finns……….
    Att berätta för dig vilken bräda som ska införskaffas är i princip omöjligt. Vad du däremot INTE ska skaffa är betydligt enklare. Vad jag däremot vet med säkerhet är att du ska byta från det du nu har…….det blir så ofantligt mycket roligare och trevligare/enklare med nyare grejer.
    Men vad ska du då inte ha (inte till att börja med iaf) Extrema saker som en formula (tävlingsklass) slalombrädor, extrema vågisar eller freestylers. Du borde hamna på en relativt stor freeride med en hygglig freeride rigg. Ett tips är att besöka någon av de ”demo” helger som brukar anordnas under våren på utvalda ställen runt Sverige. Besök gärna de stora surfställena (Haga Park på Öland tex, suveränt ställe för att vidareutveckla sig och få tips/lärdom från kunniga surfare som gärna delar med sig).
    Nä….nu tog orken slut för den här gången…….en treo brus tack! Dj…. Jeppe och lura i mig Calvados så där……..

• getwet

Medlem
    17 oktober, 2003 vid 13:18 som svar på: Filmlänk: Formula seglar mot trimaran

Just det…syns klart och tydligt att man klippt vid varenda 360, hur skulle han annars kunna ligga på lovart sida helt plötsligt? wink.gif Misstänker att en och annan vilopaus är bortklippt också…….samt alla loopar m.m.
    Någon skrev att man seglat på en trimaran (eller var det katta?) i 4-7 ms och gjorde 16knop. Om inte jag minns helt fel så skrev Jimmy Hellberg vid något tillfälle här på konfen vad han gjorde just i den vindstyrkan på sin formula. Det var nog mer än 16 knop.
    Sen en fråga…….hur många kompletta surfutrustningar får man för en komplett trimaran? wink.gif
    Troligen kan jag sluta arbeta och bara surfa runt resten av mitt liv för vad den trimaranen kostar. Svårt val…….

• getwet

Medlem
    17 oktober, 2003 vid 09:50 som svar på: Filmlänk: Formula seglar mot trimaran

Fast o andra sidan så verkar det som surfaren inte riktigt skotar hem allt vad det går och täcker inte heller riktigt ordentligt.
    Är det någon som listat ut vad det är för bräda? Kan det möjligen vara en HS? Och seglet är det ett Gun M8?

• getwet

Medlem
    17 oktober, 2003 vid 09:16 som svar på: Fuerto V?

Sotavento, särklass bäst prylar och du får nära till surfet. Det går även bussar (surfcentrets) mellan centren och hotellen. Även vinden är säkrare där än uppe i Corralejo. Dom bästa vågorna finns däremot i El Cotillo och Corralejo. Men vinden har inte alls samma statistik där som vid Sotavento.

Sida 186 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA