Forumsvar skapade

Sida 192 av 251
  • getwet

Medlem
    22 augusti, 2003 vid 07:14 som svar på: SLUTA PRYLBÖGA…

Tanken slår mig att det oftast är dom som inga pengar har………..
    Visst skulle väl alla av oss surfare vilja ha nya prylar att gotta oss med och NJUTA av. Och visst är det väl trevligare att segla på nya moderna grejer, det blir ju så mycket mer njutning liksom!
    För att beskriva mina egna erfarenheter så tycker jag inte att det verkar som om surfare håller på med någon slags prylhysteri, däremot vill man få ut mer av sitt surfande istället för att stångas med en utseglad 6.2, svampig bom och på tok för mjuk mast, eller att åka med ständig spinout pga dåliga fenor. I kungdenkneges inlägg påpekade han själv att hans första planing var förra sommaren, snart kommer han kanske själv upptäcka fördelarna med att segla med bättre prylar och uppskatta utvecklingen som gör att VI kan njuta ännu mer………….
    Det är väl ändå prylhysterin som gjort att vi har det materialet vi har idag, och för oss som hållt på ett tag så är det förmodligen ingen som vill byta ut dagens material mot det gamla!

• getwet

Medlem
    19 augusti, 2003 vid 14:37 som svar på: Varför blåser det f-n aldrig i Stockholm!?

Ute och trampar snett nu va!!!!?????
    Torsdag och fredag kanonsegling i Sthlm med omnejd, lördagen segling också men mindre bra…….och det kommer snart mer!
    Fituna har levererat massor med sjöbris….mindre bra i år men brisen har varit kynnig även på andra ställen detta år.
    Men det kommer snart…lugn bara!!!!

• getwet

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 07:46 som svar på: det kanske går snabbare än man tror…

Korrekt iaktagelse, 271/268 ska ha en kuling för att sätta fart och duktigt överrigg med fullcamber, annars blir det bara fel. Och då lovar jag att den går betydligt fortare än en vågis…….bara skippern vågar gasa!!!

• getwet

Medlem
    18 augusti, 2003 vid 07:35 som svar på: Hastighetsrekord i vindsurfingen

Att passera 30 knop med 10ms i ryggen är för oss icke proffs i princip omöjligt…………även om du har riktiga fortåkaprylar. En mer trolig siffra i 10ms är runt 26-28 knop på slören(då är det fortåka grejer, inte freeride eller freestyle).
    Om du däremot lägger till en 4-5ms och kan gå ned på mindre prylar så sticker knopmätaren iväg ganska raskt.

• getwet

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 07:57 som svar på: Riktig van

Dodge eller Cheva spelar nog ingen roll, i princip är det nästan samma saker men två olika tillverkare. Dodgen brukar vara något billigare på begmarknaden.
    Dodge har i princip bara 318 motorer i sina vanar, medans Cheva har 305 och 350. Dodgens 318 är mycket bra, Gäller det Cheva så rek. jag 350, mer reservdelar och bättre vridmoment.

• getwet

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 07:51 som svar på: Riktig van

Helt korrekt……min är en 79 med förgasare samt G30 med annan utväxling samt 275:er till bakdäck och då räcker inte 1.5 liter till…….jag räknar med 2 liter på min!
    De nyare med ”insprutning” (är ingen äkta insprutning, kallas TFI, riktig insprutning på GM språk heter TPI, men dom finns enbart på personbilar om det gäller 80 talare)går snålare. Snålast är de med 305 maskiner men då har man tappat mycket med orken i bilen…….och det var väl inte därför man köpte amerikanskt!
    Billigast att köra är modeller med beteckningen G20 (fem bultade fälgar och bättre utväxling) G30 däremot är en riktig slitvarg (åtta bultade fälgar)men tar mer bensin och
    är betydligt styvare i sin fjädring och har kraftigare bromsar, G30 brukar också ha mindre problem med kraftöverföring bromsar mm pga sin ”överdimension” på prylarna. I gengäld är komforten något sämre och en högre bränlekostnad.

• getwet

Medlem
    8 augusti, 2003 vid 12:37 som svar på: Ultimata marknaden för kloning…

Det borde gå att sortera ut windsurfingådran ur stamcellerna så inget behov finns på jeppe2 och 3. Däremot fyller man på ömhetsoch kärleks cellerna så sambon din blir nöjd, samt arbetsmyrecellerna så även arb.givaren får sitt.
    Själv känns det som om jag blivit kemiskt befriad från samtliga celler förutom njutcellerna…………..=ständig längtan efter mer vind!
    Vore kanske inte så dumt att klona frun heller?????

• getwet

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 12:38 som svar på: Snyggaste bilden…

Sjönära ställe vid havet med strålande utsikt finnes………bra möjligheter för surf!

• getwet

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 12:23 som svar på: Riktig van

Ja, amerikanska vans har hög komfort.
    Slitstyrkan är väldigt hög, mycket är grovt dimensionerat men det är inget ”finlir”. Mer bondsmide!
    Mycket enkla att meka med,framförallt 80talare. Elektroniken på tillbehören, lulllullet är inte alltid att räkna med. Men det är simpla prylar. Inga konstigheter med datorstyrningar mm.
    Reservdelar finns det hur mycket som helst och det mesta är väldigt billigt om man skippar original. Eftermarknaden är mycket stor.
    Ja dom drar mycket soppa, men du kan själv avgöra en hel del med hjälp av gaspedalen hur mycket den ska ta. Men räkna med minst 1.5 liter landsvägsmil.
    Rosten är mycket individuell, en del klarar sig bra (välvårdade ex) andra vanliga hantverkar bilar brukar se ut som f..! Däremot är det aldrig problem i bärande delar, dörrar däremot är mer regel än undantag.
    En amerikansk van är oftast en slitvarg som rullar både långt och länge bara den får sin vård. Rullar oftast betydligt längre än en VW…………
    Vad ska man se upp med???? Rosten i kaross är ett problem, ventilstyrningar och läckande kylare. Automaten ska växla mjukt och fint. Skatten är som på en normal personbil, försäkringen ganska hög.
    Själv kör jag Cheva, och kommer inte att byta…………..möjligen till en sådan som Judo Freddan har med TD.
    Fördelen med am. vans är bredden (sover på tvären) du åker bra och stark motor, billiga delar och lättjobbat(förutom att plocka ur motorn) . Nackdelen är högt golv och hög bensin förbr. Men dom är dj…. goa att åka i.
    VW skulle jag passa mig för, iaf de äldre modellerna såvida man inte absolut vill vara kultig och nostalgisk. De nya är helt annorlunda men då pratar vi inga 30 000kronor….
    Toyotan är en könslös slitvarg som bara går och går, har ofta ett överpris på begmarknad och massor med rost.

• getwet

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 11:16 som svar på: Snyggaste bilden…

Trevlig spot på ön i Östersjön, där Thjelvar levde!
    Hoppas det blir lite mer action i höst confused.gif, och med det fler bilder på surf……

• getwet

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 11:10 som svar på: Snyggaste bilden…

Det gick vågor på himlen iaf………..

• getwet

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 11:03 som svar på: Snyggaste bilden…

Yngsta avkomlingen med misslyckad start på kite. Han ”planar” iaf. wink.gif

• getwet

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 11:01 som svar på: Snyggaste bilden…

Här några kite tjejer från Fårö………inga action bilder tyvärr men sommaren har väl knappast gett oss några möjligheter!

• getwet

Medlem
    7 augusti, 2003 vid 10:44 som svar på: Snyggaste bilden…

Sonen på Formula…..visar väl en del hur det blåst i sommar. Tack för Formula, så man fick någon segling i somras! Bilden från Fårö.

• getwet

Medlem
    31 juli, 2003 vid 11:45 som svar på: ta höjd

Nu vet jag inte vad du har för längd/area på din fena men ofta hjälper det med en större fena för att behålla planingen på kryssen, fenan ska vara så pass stor så att det går att trycka ordentligt på kryssen och du ska känna att den ”lyfter”. Man kan även ”fuska” lite med att släppa en aning i nedhal eller uthal för att få en aning mer drag i seglet men du förlorar höjdtagning istället. Inget att rekommendera men fungerar ibland som nödåtgärd. För att sedan hålla planingen i lätta vindar (kryss)så är det mycket viktigt att placera kroppstyngden rätt (vrid framåt) och riggen bakåt……….knappast bekvämt!

Sida 192 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA