getwet
Forumsvar skapade
-
Fan också………jag som kände mig nöjd med MTX125:an!!
Nu blir det väl att kika lite igen på en ”Svenne bräda”. -
Japp, ordentlig vind kom det till Björkvik först vid ca 17.30-18.00. Vinden troligen runt 9-11ms ost (lite byig men helt ok). Värre var det med regnet, gjorde ont!!!
Men helt ok segling i ett par timmar. -
Hallå där Jeppe…….blir nog Skälåker eller Oxnö (beroende på om det är SO eller NO, ska vrida upp enligt SMHI) idag på em….edume?
-
Jag kanske tog i när jag skrev godkända, det är nog mer avsedda för gasol som är rätt ordval. Men jag tror att det finns något branschgodkännande ändå.
Inte behöver du löda, men rek. är att inte dra slang mer än en meter(rek från branschen), över det bör det vara fasta ledningar. Själv har jag monterat in allt så nära varandra som möjligt, vilket resulterar i minimalt med slang. Anslutningar mm ska självklart ”låsas” med slangklämmor och sedan kontrollera tätheten, görs enkelt med såpvatten. -
För ca 7-8 år sedan när jag skaffade båt fixade jag fram en massa böcker om el ombord på båtar (var osäker på hur det fungerade och min nyfikenhet var stor…just för att i en båt är strömmen och funktionen A och O, man åker inte in till vägkanten direkt och parkerar om det blir fel)
Jag fick då lära mig att just ett skiljebrytare är det mest ”flexibla” systemet eftersom du själv väljer vilket batteri som ska laddas eller bägge samtidigt. Du kan även starta bilen på vilket batteri du vill, eller bägge samtidigt om det är lite taskigt med stuns i starten. Man kan även bryta strömmen helt vilket är att föredra eftersom den vanligaste brandorsaken i gamla bilar är just kortis i sladdar (pga ålder) och det är då bra att kunna bryta strömmen snabbt, och även när du parkerat. (minns att när jag arbetade med veteranbilsförsäkringar så var brytare ett krav, just pga den anledningen) Flexibiliteten är således större, men det krävs att du själv sköter det hela vilket ni slipper med relä men istället blir användningsområdet lite snålare.
Att byta till en högeffekts generator är något jag verkligen rek. om man använder bussen mycket. Jag bytte själv till en sådan och fick dubbla styrkan för ca 1600kr………framförallt för dig Z som monterat in så pass mycket ah som 120+start(är väl ca ytterligare 60ah) och då krävs det lite mer skjuts i bitarna för att få det toppladdat, om inte så förstör du snart batterierna. Alternativt är att ladda dom hemmavid med battladd. För Judo freddan går det nog ändå eftersom det är en diesel och där är det redan monterat en kraftigare generator. -
Jag har gasol i min buss dels till kylen men även spis, men den åker ut varje gång jag ska besiktiga. För mig inget större problem eftersom jag bara bes. vartannat år och detaljerna för gasolen är mycket enkelt att montera ut, tar ca 5min.
Men ändå har jag försökt följa de regler som SBP ställer och framförallt att det finns hål i golvet där gasolen kan ”rinna” ut, glöm inte att den helst ska vara i anslutning till gasolinstallationen. Kanske även läge att montera in en läckageindikator och gasolvarnare…..billiga försäkringar!!!
Ytterligare en sak att tänka på vid gasolinstallationer, byt slangarna ofta, och använd ENBART gasolslang och godkända kopplingar!!!! -
I det ”gänget” som jag brukar segla använder vi oss ofta av att se på varandra (om du ligger framför) och snurra med handen (skothanden) och man får en nickning till svar. Då vet man att det är på G! Kanske inte internationellt men det fungerar mellan oss.
Just det här med gippar är ofta ett problem för oss som är intresserade av att åka så fort som möjligt. Ofta kommer vi bakifrån och i kapp väldigt snabbt (och man ska ju passera på läsida) och plötsligt utan förvarning gippar man…………händer hur ofta som helst och incidenter är mycket vanliga……..
Så ibland funderar jag faktiskt på att strunta i regeln passera på läsida…..eftersom många bara gippar helt plötsligt utan att se sig om eller förvarna! -
Jo förresten, regbesiktigade släpet idag till 750kg. Allt helt ok så nu gåtr det att dra efter chevan utan oro för sheriffen. Tom gubbarna som besiktigade hade lite åsikter om reglerna, ”rabbaterade” besiktningen med att slopa invägningen (600kr) och kikade enbart på de nya ”cykeldäcken” och tog enbart betalt 980kr för det!
Jaha…det står lastindex 74 på däcken, så bra då tack och hej…..var deras kommentar! Heja regel Sverige
-
Äsch Freddan ta det med ro……….moulin rouge ä ballt…
Jag fick lära mig (efteråt) att det räcker med att fukta den så där lite lagom, den behöver inte simma, men dra åt sig en del av vattnet. Sedan montera upp och låta den torka och då håller den tydligen formen. (Jag ser att mitt tak bågnar en aning just för att jag inte fuktade) Jag minns inte riktig var jag la in bilderna men jag kan ta nya mer detaljerade i helgen och visa dig.
Skönt att du fick en bra dag igen, tyvärr så infann sig ingen tid för min egen del idag men enligt rapport skulle den varit ok på Torö. -
getwet
Medlem13 juni, 2003 vid 20:07 som svar på: Har jag dålig arbetsmoral? Jag vill bara surfa!!!Kan meddela dig Gurra att även på Torö i kärringviken blev det segling idag, kunde inte själv infinna mig på grund av tidsbrist men fått rapporter om att det var helt ok! Så vinden finns nära dig …………..leta efter den bara!
-
Hmmmm……6.4 i 8-11m/s. Låter lite snålt………hur går det då med en 9.0-10.0 i 10m/s, nyfiken själv som bara den.
-
Det där måste ju bli hur hur bra som helst som du skriver, start och mål mellan den södra och norra bojen, upp (söderut mot ”skitön”), runda den och ned igen. Kanske tom kan använda den yttre som ”slörmärke”, och sedan mot start/mål och upp igen. Hoppas att vi nu får se spännande formula och slalom race på Fituna.
-
Den enda dagen hittills med bra drag i bitarna var måndagen….och då var det Torö som gällde! Men några av oss har ”övningskört” lite. Banan är lång (med flit
) och den yttre bojen svår att se, men vet man var den är så tar man landmärke. Om vi kör riktiga race sätter vi på större på den yttre.
Och visst får ni använda bojarna Per…..bara ni inte går snabbare än oss