Forumsvar skapade

Sida 196 av 251
  • getwet

Medlem
    3 juni, 2003 vid 07:10 som svar på: Fituna

Ehhh…….prognosen för den senaste söndagen var knappast ämnad för Fituna, så det blev det nog lite fel. Prognosen var NV och då åker man inte till Fituna, det var nog orsaken till att ni fick sitta på stenen.
    Tidpunkt för bris går aldrig att säga………det är ingen timer som släpper på vinden vid angiven tidpunkt. Den kommer när den kommer…………Men riktpunkt är förstås em.

• getwet

Medlem
    3 juni, 2003 vid 05:11 som svar på: ÖLANDSSEGLARE – hjälp oss förutse prognoserna!!!!

Haga är lite udda jämfört med många andra ställen när man talar om sjöbris. Den blir betydligt starkare där än på andra ställen i närheten. Har med egna ögon själv konstaterat hur det skiljer på vinden bara en halvmil söder eller norröver.
    Många ggr har jag även sett att grundvinden är nord på morgonen, avtar fram till lunch för att bli vindstilla och plötsligt kommer det ett mörkt fält från syd, en kraftig bris!
    Växlande molnighet kan kanske vara bra, huvudsaken den inte skymmer solen för mycket. Det som jag syftar på med växande moln är ”vackert väder moln” som växer upp på dagen och försvinner till kvällen vilket inte är detsamma som metereologens växlande molnighet.
    Avslutningsvis kan jag med lätthet påstå att Haga är norra Europas (känt ställe, kanske finns något vi inte upptäckt ännu men knappast troligt) bästa sjöbrisställe. Att åka dit på våren/försommaren om prognosen ser lovande ut en vecka och inte få surfa är nog ett unikum…………sen kan olyckskorparna från andra sidan snacka hur mycket dom vill!

• getwet

Medlem
    2 juni, 2003 vid 22:02 som svar på: ÖLANDSSEGLARE – hjälp oss förutse prognoserna!!!!

Svaret på din fråga är ja på samtliga punkter förutom en……högtryck. Vid riktigt massiva högtryck har brisen svårare att komma igång eftersom trycket är stort och det blir svårare för termiken att stiga uppåt. Det här påverkas självklart sedan även av temp vatten/land som ger mer eller mindre vind oavsett om lufttrycket är det samma. Men…kontentan är att för högt tryck påverkar negativt. En bra signal är ofta om det växer upp mindre stackmoln in över land, och att dom växer på höjden( stigande varm luft). Det betyder att luftlagren är ostabila och tenderar att vilja flytta på sig, då vet du att det är termik på gång. Om det däremot är ett mycket högt tryck så lägger sig det som ett ”lock” över och termiken kan inte få chans att ”flytta” på sig uppåt, luften är för stabil, Men på Haga har jag upplevt de mest märkliga ting….så det finns inget facit.

• getwet

Medlem
    2 juni, 2003 vid 19:33 som svar på: Fituna

Jag är också nyfiken som tusan. Utsikterna för Fitunabris nu tisdag och onsdag ser mycket lovande ut, blir nog ”spökmöte” på jobbet kanske smile.gif. Någon som ska dit ?

• getwet

Medlem
    2 juni, 2003 vid 19:25 som svar på: Varför är de flesta kitesurfare så kassa?

Man tackar så mycket (blev riktigt rörd nu blush.gif) och lovar att köra så det ryker även med kiten i år!

• getwet

Medlem
    2 juni, 2003 vid 15:01 som svar på: Båtwebben

Det är löst nu…….det var mig det felade på! Verkar vara knas att komma in direkt från SMHI:s egna sida…………

• getwet

Medlem
    1 juni, 2003 vid 20:50 som svar på: ÖLANDSSEGLARE – hjälp oss förutse prognoserna!!!!

Är väldigt nyfiken på hur mycket du anonyme fick segla i helgen kontra dom som var på Haga i fyra dagar??? Du kanske kan berätta för oss nu hur du haft det!!!!

• getwet

Medlem
    29 maj, 2003 vid 06:52 som svar på: Merca Vito

Snyggt jobbat Jeppe tongue.gif

• getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 20:44 som svar på: Hur kul är formula om man inte tävlar!!!!!

Se där….något nytt som jag fick lära mig idag……
    Jag trodde faktiskt att det var trycket på kryssen som spelade roll, så har jag upplevt det.
    Men när jag tänker efter så stämmer det du säger, ett mindre segel ”ballar” ju ur tidigare på slören med tanke på hur djupt du vill gå. Och med en formula så gäller det att gå så djupt och högt som möjligt.

• getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 20:35 som svar på: Går det att surfa i Tunisien?

Japp, det gör det. Har seglat en del vid Sousse nord. Vinden är inte bergsäker men när det väl står på så är det riktigt bra. Det var längesedan jag var där men passaden har väl knappast ändrat på sig…..däremot utrustningen wink.gif
    Ähhhhh…..kanske blev fel där så här i efterhand…du menar förstås vågsurfing? Och då är inte Tunisien mycket att hoppas på……..Marocko däremot!

• getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 20:23 som svar på: Hur kul är formula om man inte tävlar!!!!!

Här är det olika skolor som gäller. Vissa anser att det inte är någon större skillnad på 11 kontra 12.5, andra tycker det är det….så vem vet förutom den som provat?
    Men jag tror att jag kommer sanningen ganska nära om jag säger så här:
    Skillnaden är inte så stor på halvvind och slör, om du inte vill ha det fullkomliga tävlingskittet! 12.5 antar jag ger mer på kryssen och det är fundamentalt på en tävling, viktigt som attan. Men vill du inte ligga på toppnivå och istället föredrar att bränna runt i viken och kanske ställa upp på en och annan amatörtävling så misstänker jag att 11.0 räcker väldigt långt.
    Precis som du påpekar så medför en 12.5:a en del merkostnader på både bom och mast. Carbonbom är ett måste på dessa storlekar, tror knappast att det finns i alu och om det nu finns är det inte att rek.
    Min egen reflektion på det hela är att satsa mer pengar på två tre stycken riktigt bra fenor (köp beg av grabbarna formula) med mycket lyft kontra mindre lyft för att kunna trimma in kittet istället för en 12.5 om jag inte seriöst vill tävla. Fenorna påverkar betydligt mer än vad man tror!

• getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 20:02 som svar på: Vart åka vindurfa?

Vackra ställen men prognosen ser tyvärr dålig ut för surfande verksamhet i området, kanske solning är ett alternativ wink.gif
    I vilket fall som helst, ha det så skönt på er picknick!

• getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 19:18 som svar på: Vart åka vindurfa?

Är visserligen en bit från Uppsala…..men det är bra surfing och ganska trevligt för familjen om man inte kräver sandstrand ”ala Böda”, och jag tänker på Fituna straxt söder om Tumba. Om vinden är syd, solen uppe och familjen vill sola så är stället faktiskt bra för samtliga parter…….lite boring parking kanse (grustag) men man kan inte få allt ………..kanske?
    Sandviken på Väddö, riktiga havet och fin sandstrand men knappast bra surf möjligheter med nuvarande prognos, men vackert är det!
    Själv ska jag till Fituna i goa vänners lag inklusive övernattning och vi kommer nog också ”vin durfa” framåt kvällen om jag känner sällskapet rätt!!!!

• getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 19:09 som svar på: epoxygas av brädor

Vad tusan Lasse, har inte du dragit till Öland än? wink.gif

• getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 15:44 som svar på: val av två brädor….

Solklart fall, F2 utan tvekan!
    Om det inte är ett måste någon av de två du namngett skulle jag nog rek. ytterligare något annat, iaf om du vill ”tävla lite smått”.

Sida 196 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA