Forumsvar skapade

Sida 197 av 251
  • getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 15:26 som svar på: epoxygas av brädor

plus att både epoxi och polyester bryts ned av UV strålningen, så absolut inte på balkongen utan boardbag!

• getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 15:15 som svar på: 8.5 med eller utan chambers?

Lite bekymmer här, du talar inte om vilken bräda du har och i vilken typ av vatten du seglar. Men en sak kan jag iaf säga, precis som någon tidigare påpekade så är NP V8 ett mycket bra alternativ om man vill ha både stabilitet och bottendrag men ändå inte det tokräjsiga i seglet med allt i problem som det innebär. Andra tillverkare har säkerligen något liknande till en kanske billigare penning….

• getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 10:42 som svar på: Hur kul är formula om man inte tävlar!!!!!

Runt 10.0 ser jag att det är många som kör, och där finns det rätt mycket på beg marknaden också. Om det sedan är det bästa för just dig vet jag inget om. Men det verkar som det är en populär storlek att börja med, tror även att det är mycket lättare att hitta mast och framförallt en bom till den än en 12.5.

• getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 06:50 som svar på: Vind kommer

Kommer imorgon………..jag alltså…….och vinden!

• getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 06:42 som svar på: Hur kul är formula om man inte tävlar!!!!!

Visserligen är dom ömtåliga, men det är samtliga räjserbrädor för att hålla låg vikt, oavsett om det är en liten dw slalom eller en fw, ska det gå fort så……..
    Min erfarenhet är att det inte är på vattnet som man seglar sönder dom, det är ganska sällan det ”ballar” ur i de vindar som man oftast seglar en formula på (förutom eliten, skillnad mot oss glada formula amatörer). Vi seglar dom oftast i vindar mellan 4-8ms, sedan är det mindre prylar som gäller. Och i det vindregistret händer det inte så där hemskt mycket överraskande saker som i en kuling. Näää…..det är på stranden det oftast händer saker tycker jag, vassa stenar, vindby som får grejerna att fladdra iväg mm plus att den är lite omtymplig pga av sin bredd, men igengäld får du segla så ofantligt mycket mer.Receptet för det är att alltid ha boardbagen till hands. Sedan tycker jag att en skråma lite här och där inte är hela världen, finns ju Dr ding och det går att få det bra igen, sysselsättning när det inte blåser. Och det är faktiskt inget som påverkar prestandan!

• getwet

Medlem
    27 maj, 2003 vid 12:06 som svar på: Hur kul är formula om man inte tävlar!!!!!

F.. vad sjysst Lasse, då kanske du tillhör grupp 1 eller 2 snart då enligt Geggas redogörelse? wink.gif

• getwet

Medlem
    27 maj, 2003 vid 11:50 som svar på: Hur kul är formula om man inte tävlar!!!!!

Formulan öppnar en hel del nya dimensioner som jag aldrig tidigare upplevt med surfing, just det där som du Lasse K påpekar att bränna runt i viken uppskattar vi andra men inte just du kanske. Per och jag föredrar det framför att bränna runt på några vågor fram o tillbaka 10ggr om året! Nääää, bägge grejerna har sin tjusning, och jag vet dock en sak med säkerhet, min fart och teknik, uthållighet (läs bättre fysik) har förbättrats radikalt sedan inköp av formula. Kanske vore något för dig också Lasse wink.gif Att den sedan är ett tävlingsredskap där var och en seglar efter bästa förmåga utan domares bedömning är tycker jag ytterligare en fördel, om man inte bara vill bränna runt i viken i hissnande farter!

• getwet

Medlem
    27 maj, 2003 vid 07:56 som svar på: Vad har jag egentligen köpt för bräda?

Haha….känn dig akterseglad av din flickvän. RTX är Mistrals superlight program, bara värstingar. Ge henne nu också en riktig race rigg också wink.gif

• getwet

Medlem
    27 maj, 2003 vid 05:26 som svar på: Vindsurfingens Ö-M-U klass!

Nä nu dj….. wink.gif Stämmer inte alls,(försöker slingra mig här nu och förneka totalt att man är en Svensson, mot alla odds) har ingen villa, fritidshus, 2bilar och bor inte på flashiga hotel, lite stel stämmer nog……….men inte färgat hår…..absolut inte folkpartist, tiden rinner iväg kanske, jorå visst men har sett till att någon tar över! Hur många har det ? smirk.gif(kanske att man kallas gubben på stranden, har inget hört iofs, men kanske!)
    Ähhh….kul har jag iallafall!
    Vad som slår mig är att man går igenom nästan alla kategorier och de flesta slutar som en 1 på något sätt ändå, trots att man var den där riktigt balla surfaren med dreadlocks och sov på en parkbänk i unga forndar……….Jag har gått igenom samtliga(dock inte kriminell 5:a) smile.gif förutom 2, för det fanns inga formulagrejer när jag växte upp…….. cool.gif
    Jätterolig läsning Gegga, stämmer oerhört bra wink.gif

• getwet

Medlem
    26 maj, 2003 vid 08:24 som svar på: Öva lite speed..

Det är inte alltid som man får segla på ultimata vatten direkt, det är ju lite svårt att hitta de perfekta ställens precis som du påpekar. Men några gobitar finns det lite här och var, men ibland får man ta det ändå att det inte är perfekt.
    Jag har nyligen hittat ett mycket bra ställe på Gotland för NV, Haga Park duger gott (riktigt bra på hård N) och sen har vi naturligtvis Sotavento, Tarifa, insidan av Sylt, Römö, Fanö, Hvidesand är bara några exempel. Finns säkerligen en massa goa ställen även här i Sverige som inte jag känner till men kanske någon kan ge oss tips!
    Hur många ggr får man segla på småprylarna? Ja förra säsongen körde jag 16 dagar med RRD268 0ch 5.5-6.6, varav 9dagar var utomlands. Vet också att det missats ett par riktigt fina dagar här hemma………..(det där jobbet stjäl på tok för mycket fritid) De lite större prylarna (MTX 125 och 8.4) har jag ännu mer dagar på, framförallt här hemma. Även den kombinationen går att köra riktigt fort med, om man vill wink.gif.

• getwet

Medlem
    25 maj, 2003 vid 20:14 som svar på: Öva lite speed..

Japp, massor med tryck på fenan (kommer med automatik eftersom man ska köra stort segel i förhållande till det du kanske är van vid) Om trycket är för litet, både från dig eller riggen kommer du ganska snart känna att spinouten inte är långt borta. Även när det bara går lite sådär halvfart vill den gärna infinna sig. Bäst går det i full sula! Men mycket tryck blir det, det kommer du att märka och det tar mycket på benen om det ska gå för fullt hela tiden. Jag känner mer av mina mindre downvindslalom i benen än på formulan, det tar lite olika på något konstig sätt, formula bänder mer och DW brädorna pressar man med på något annat sätt, jag kan inte förklara riktigt hur det känns men det är ganska stor skillnad. Men det ska också erkännas att jag är långtifrån en duktig formula seglare…….
    Hehehe, försöka plana ut den……det är inte du som bestämmer det!!!!!
    Skämt o sido, för att det ska gå fort så måste den ligga som ett strykjärn med bara den sista delen i vattnet, resten ska vara i luften men brädan är ändå i plan. Det är här det börjar bli lite jobbigt om nu brädan vrider iväg med fötterna så pass långt bak, det blir liksom en hävstångseffekt som knappt går att klara av. Måste dock påpeka att 268:an och 271:an är riktigt snälla på den punkten ändå, jämfört med 276:an som kunde ge en sådana kastfall och luftfärder så man trodde det var den sista……..

• getwet

Medlem
    25 maj, 2003 vid 19:44 som svar på: 245 Volvo

Jag skulle vilja se frun bo i en 245 fem veckor i sträck…. wink.gif
    Då förblev man nog ensam redan efter två dygn! !

• getwet

Medlem
    25 maj, 2003 vid 19:34 som svar på: Öva lite speed..

Jodu…det ska jag allt berätta för dig (tuppkammen växte rejält nu).
    För det första, en riktigt bra racerrigg behövs och ett par riktigt raka och tunna styva små fenor från ca 26-30cm.
    Sedan behöver du vind, sisådär helst 13-14m/s och däröver. Inte alltför mycket krabb sjö eller vågor, för är det det kommer du slå dig sönder och samman. (man står så långt bak på brädan och om det blir ett lyft då i 30knop har man inte en chans……..)
    Lär dig redan från början med att segla brädan med stropparna i de bakersta hålen, det är där som det går fortast men också där det är som svårast. Se till att du alltid kör med för ”stort” segel, det måste till för att kunna maxa, pröva hela tiden med olika fenor, gå ned i strlk enda tills du känner att nu är det på gränsen, men den ska fortfarande greppa. Att den inte gör det till hundra på kryssen är inte så viktigt, bättre om det är mindre motstånd på halvvind/slör, men känner du att det släpper på slör/halvvind, pröva att dra ett snäpp till i nedhal, hjälper inte det så är det nog tvunget till en storlek större fena, max 2cm. Grejerna är tillverkade på så sätt att ju fortare det går, desto bättre grepp i fenan, så det gäller att ha fullt tryck i riggen och full fart.
    Så till dig själv, raka benoch raka armar, din kropp ska nästan bli som en V form, här gäller inga placeringar mitt över brädan inte! Kolla in formula killarna, dom har samma segelställning. Riggen så rakt som möjligt och akterliket ska ligga på stropparna, får du inte ned den dit har du troligen riggat fel. (väldigt små segel 4,7-6,6 ligger oftast några centimeter över stropparna, men dom ska vara där och slå i ibland)
    Jag har seglat brädan med 5.5 och 6.6, bägge fullrace segel. Har fungerat utmärkt bägge två, har även en 4.7 fullrace men aldrig behövt den pga att ett riktigt race klarar så mycket mer än övriga segel. Men nu väger jag iofs 84kg!
    Brädan är riktigt snabb, faktiskt det snabbaste jag seglat någongång (Marcus Liljeheden påpekade samma sak när jag talade med honom) men kräver en hel del, det är inte en freeride………seglingstekniken är väldigt annorlunda för att få den att gå riktigt fort och på fena. Men det handlar mer om att våga trycka på! Du kommer snart in i det och hittar själv vad det är som krävs. Så det är bara att nöta på, så ska du se snart att 30knopsvallen kanske passeras innan årets slut smile.gif

Jo en sak till, här gäller sittsele och låg krok (åtminstone för mig, jag får inte de där tokfarten med något annat) 0ch det mycket för den där V formen jag skrev om, samt att få ned trycket på brädan.

• getwet

Medlem
    23 maj, 2003 vid 20:23 som svar på: förbannad

Fick åka med en hybridbil häromdagen, en ny upplevelse som gjorde intryck. Drog ca 5liter på 100km när bensinmotorn var igång, under 60km gick den på el så länge det räckte. Slog om till bensin när strömmen tog slut som samtidigt laddade upp batt igen. Och stoppa in sladden när man kom hem. Det är nog framtidens koncept ett tag till (någongång måste vi väl upphöra helt med oljebaserade produkter) men hua vad dyr den var…..300 000kr för en lite Toyota stor som en micra!
    Just det…en ytterligare rolig detalj, när man stod still stängde motorn av, för att sedan rulla igång på el igen…..tyst och rent. Perfekt för storstadsköer.

• getwet

Medlem
    23 maj, 2003 vid 15:26 som svar på: Sharan, previa, espace, transporter, voyager, etc.

Nu resonerar du kanske om nya/nyare bilar, vilket förmodligen inte var avsikten eftersom man tyckte en beggad V70 var för dyr……..
    Men ändå, om du nu inte tycker att det är någon skillnad på komforten så är det naturligtvis din åsikt. Jeppes och min är en annan.
    Till att börja med…….Caravelle och Hiace är byggda som lastbilar, med en riktig bärande ramkonstruktion inunder och en kaross uppepå, som en lastbil helt enkelt! Betyder hög lastförmåga/vikt pga en stabil och tung konstruktion.
    Previa mm så kallade MPV bilar är byggda precis som en personbil, med en självbärande kaross, fjädring, hjulupphängningar mm (det är samma prylar) som ger samma komfort som en pers.bil men har fördelen att den är större och med mer lastförmåga/personer på grund av sina rymliga innermått.
    Så vill man ha en bil som ska vara allround året runt så är en MPV oslagbar i mina ögon. Men att användas enbart som en surfbuss med inredning mm så är den kanske inte lämplig……där skulle jag nog också föredra en riktig bil med ram……..men jag har ju redan en!

Sida 197 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA