getwet
Forumsvar skapade
-
Tydligen ska det vrida mot SO, så det blir nog Björkvik för min del.
Du som seglade på Fituna må-to (TB), har det varit bra tryck varje dag?
-
Ops, var det en medelhastighet på 500m……….det var inte så att själva mätsträckan var 500m och där någonstans mättes högsta farten 35.28 knop upp?
Om det nu var medelhast. så är jag djupt impad
-
Näää, jag tror du menar G10
-
getwet
Medlem22 maj, 2003 vid 20:51 som svar på: Sharan, previa, espace, transporter, voyager, etc.I min bil finns det …..ja och lite ………men mest rödvin.
-
Tyvärr är det nog så att de flesta brädor idag (rätt bra ändå) inte har samma kapacitet som för bara några år sedan. Det är precis så som du säger att man bygger mer på att få en stor spread på brädan, på bekostnad av toppfart.
Men jag tror nog också att det är som Jeppe skrev, för de flesta av oss går det ändå fortare med nya grejer just för att brädorna blivit mer kontrollerbara och mer förlåtande.
Men….om vi backar till det som du skrev om, 1988, så är jag övertygad om att materialet idag är snabbare om vi kikar på riktiga fortåkaprylar. Finns några fabrikat som trots allt bemödar sig att tillverka riktiga speedprylar.
Men att segla 35.28 knop på prylar från 1988 är en bedrift må jag säga! -
35.28 knop, det där måste vi ge oss på Jeppe!!!
Nu framgår det väl inte hur man mätt. om det är toppfart eller medelfart på en viss sträcka. Men vi förutsätter att det är toppfart va????Verkar enklast
Så se till och boka den där j…. plankan nu så det blir lite fart på dig
-
Kom att tänka på hur det fungerar vid Skärholmens loppmarknad, där krävs inga tillstånd från myndighet eller liknande, däremot tar man ut en hyra för platsen man upptar.
-
Nja….jag tror inte det faktiskt eftersom det är privat försäljning och ingen näringsverksamhet. Man konkurrerar inte heller med övrig affärsverksamhet i området. Jag måste dock tillägga att jag inte alls är 100 på det jag skrivit, men jag har svårt att tro att problem skulle uppstå. Bäst är nog ändå att kontakta markägaren och kolla om det är OK.
-
Ytterligare en aspekt är att de flesta lämnar en rapport som gäller till havs för yrkesbåtar. I vår närhet, innerskärgården är förhållandena naturligtvis helt annorlunda. Båtwebben är nog den som jag anser vara den mest pålitliga, där får man en någorlunda hum om vad komma skall. Foreca och sjörapporten mm ger en på tok för ”stor” prognos som möjligen kan stämma till havs, men inte inomskärs. Däremot kan det den här årstiden bli termik längre in, men en sådan prognos är mycket svår att förutsäga. Själv tittar jag dagligen igenom samtliga prognoser(som jag känner till) och bildar mig en uppfattning av det, och kan bara konstatera att båtwebben oftast är den som kommer närmast den slutliga sanningen.
-
getwet
Medlem22 maj, 2003 vid 19:45 som svar på: Sharan, previa, espace, transporter, voyager, etc.Absolut inget fel på V40 men den är för liten för att kallas ultimat surfbil………..blir nog big problem med din formula där.
-
Nääää….jag tror det är fd ordförande i ÖWC som äntligen fått fart på brädan!!! Men han är ju iofs som ett UFO

-
Länsförsäkringar är länsbolag, därav namnet…..varje länsbolag bestämmer och sätter sina egna restriktioner på vad som anses försäkringsbart och inte, därav olikheterna. Andra bolag kör med samma regler över hela landet.
LF är således ett eget litet försäkringsbolag i varje län med egen ekonomi och bestämmer till viss del vad man vill försäkra och inte. -
Man kan också tillägga att det är väldigt individuellt med fenor, beror även på seglarens vikt, hur mycket man pressar och seglingsteknik. Även segeltrim avgör oerhört mycket vilken fena som ska gälla.
Precis som Dr Masse skriver så rekommenderar även jag betydligt fler fenor än segel i utrustningsväskan……..
Till varje rigg/segel kan man lätt ha 2 fenor att välja på beroende på förhållande.
Att avgöra om det är rätt eller fel fena är enbart du som kan avgöra. Vet av erfarenhet att två personer kan ha helt skilda åsikter om vad som fungerar bäst, trots likvärdig utrustning. Som exempel kan jag berätta om när jag och en vän seglar tillsammans med identiska brädor och riggar, men väljer olika fenor. Han tar alltid en storlek större fena (2cm)(vi väger lika), jag känner mig lite för stor på samma strl, och han får inte fullt tryck med den mindre men det får jag. Så slutkontenan är att det finns inget facit, utan det är bara att pröva sig fram med olika varianter. Självklart finns det ett ca storlek på varje bräda/ rigg men det är bara en riktpinne. Oerhört viktigt är också form och profil, betyder mer än vad man ofta tror. Många ”fastnar” på längden men glömmer ytan och tjocklek.
Så att införskaffa ett gäng bra fenor istället för att köpa fler segel (moderna segel har en väldigt stor potential att riggas olika vilket jag ofta lägger märke till att man inte utnyttjar) och rigga om stup i kvarten kan vara en lönande och bra investering. -
getwet
Medlem22 maj, 2003 vid 07:53 som svar på: Sharan, previa, espace, transporter, voyager, etc.Om jag inte minns helt fel så är det de första modellerna av previan som tändstiften satt så tokigt på. Previan (Toyota) är iaf en mycket driftsäker bil och jag tror inte att man ska haka upp sig på tändstiften………..jämför också åkkomforten med en caravelle, den ena påminner om en SL buss i jämförelse!
Om du vill ha komfort och ett billigt ägande samt få in surfprylarna men ändå använda bilen till något annat så är Previan ett mycket bra val. Även Sharan, Chevrolet Transporter, Voyager är mycket trevliga bilar men betingar en helt annan prislapp.
En wv transporter eller en Hiace är naturligtvis även dom ett bra val….men dom är tillverkade för ett annat ändamål än skön komfort. Ska man ha bussen enbart till att ha surfprylar eller inreda så är det ett mycket bra val, men inte som att använda till den vardagliga körningen, långresa, skjutsa svärmor, åka till stormarknaden osv. Då skulle jag personligen satsa på en Previa eller liknande.
Angående V70 så kunde jag lasta in utrustningen på pass.sida (baksätet fälls med 2sits) och en sits blir kvar bakom föraren. Brädor och riggar längs med pass.sidan och all annan utrustning på kvarvarande utrymme bakom ryggstödet på baksätet. Tror att 850 fungerar likadant om en V70 känns för dyrt.
Själv tycker jag Volvos combibilar (inte V40)verkar vara den ultimata surfbilen om man inte vill ha buss. Ingen annan bil vad jag vet tar in så mycket med hjälp av att fälla framstolen framåt med en lätt knapptryckning. -
Skönt att se tokåkafortprylarna kommer tillbaka mer och mer, nästan samtliga större tillverkare släpper nu en efter en, F2, Starboard, Fanatic mm. (Har inget hört eller sett från Mistral, någon som vet?) Det märks också att intresset ökar för att åka fort, syns tydligt på utländska forum och även här hemma.