Forumsvar skapade

Sida 206 av 251
  • getwet

Medlem
    13 mars, 2003 vid 14:03 som svar på: Gardasjön i juli

Formula och freeride, det behövs stora segel i slutet av Juli. Termiken inte lika stark pga att vattnet värmts upp.

• getwet

Medlem
    10 mars, 2003 vid 20:41 som svar på: Våtdräkt med korta ben + långa armar?

Ehhhhh….ursäkta att jag lägger mig i, varför en våtis med korta ben och långa ärmar?????
    Min erfarenhet är att det är just vaderna som behöver skyddas även mitt i sommaren, vatten och vind som kyler trots hög temperatur (kyl effekt i vind) är gjutet för en tidigare vadkramp, och definitivt på en vadkrävare som formula. Det är på vaderna vattensprutet kommer……inte på armarna. Eller finns det kanske någon annan anledning till långa ärmar i värmen?

• getwet

Medlem
    10 mars, 2003 vid 20:31 som svar på: Surfersparadise

Märkligt att det alltid är anonyma inlägg när man är ute och ”cyklar”!

• getwet

Medlem
    9 mars, 2003 vid 18:23 som svar på: Återinnför Slalom NU!!!!!!!!!!!!!!!!

Ett gäng äldre medelålders ”tonåriga” stadgade surfare från olika delar av svea rike som hållit ihop ex antal år brukar träffas någongång under sommaren på Haga. Allt kan hända…….. shocked.gif
    Mycket 80 tals nostalgi (surfminnen) och en hel del party så att säga…….planar gör vi också cool.gif

Ingen av oss är speciellt duktiga på att ”snurra” segel, men ingen tar oss på kvällen/natten…….eller undanvind wink.gif

• getwet

Medlem
    9 mars, 2003 vid 10:23 som svar på: torrdräckt eller tjock våtdräckt??

Själva neoprenet är vattentätt, men våtisen släpper in i ärm, ben och halsmuddar, även via dragkedja/kardborrelås. Därför är det viktigt att en våtis verkligen sitter tajt/bra, ju bättre desto mer värme=mindre vatten, lätt och snabbt att värma upp. Billigare varianter kan även släppa in i sömmar när inte alla är limmade.
    Torrisen som är tillverkad i samma material har mer påkostade muddar samt dragkedja som släpper in minimalt med vatten.
    Vad som är att rekommendera mellan en bra fem mm:ers våt och en torris är nog mer en smaksak, du lär inte frysa i någon av dem……..det är värre med huvud och framförallt det stora olösta problemet med händerna!!!!

Det viktigaste om du väljer en våtis är att den håller en bra kvalite och verkligen sitter bra på just dig.

• getwet

Medlem
    9 mars, 2003 vid 09:41 som svar på: Återinnför Slalom NU!!!!!!!!!!!!!!!!

Är påven katolik? Är windsurfing kul? Bör man dricka öl? Lika självklara svar som att vi kommer vecka 36……. wink.gif

• getwet

Medlem
    8 mars, 2003 vid 10:01 som svar på: Återinnför Slalom NU!!!!!!!!!!!!!!!!

En del hyss på Tavernan krävs också……… blush.gif

• getwet

Medlem
    7 mars, 2003 vid 18:58 som svar på: Återinnför Slalom NU!!!!!!!!!!!!!!!!

Det där var faktiskt rätt kul….vecka 36 klubben wink.gif
    Så då får vi väl dra ihop vecka 36 klubben till sommaren och öva livsnjutning ihop!

• getwet

Medlem
    6 mars, 2003 vid 09:53 som svar på: Super-X

Se där, så upprörd så jag glömde logga in mig….asså jag som skrev fd inlägg!

• getwet

Medlem
    4 mars, 2003 vid 21:18 som svar på: Återinnför Slalom NU!!!!!!!!!!!!!!!!

Kolla där, en polare i byn….vem du nu är?
    Klart att vi ska återinföra slalom, en riktig downvindslalom med allt vad det innebär, tuta och kör bara med fullt nedhal, det är manligt…….

• getwet

Medlem
    4 mars, 2003 vid 20:51 som svar på: info om haga

Nu finns det visserligen dom som har betydligt bättre/mer kunskap om sjöbrisen vid Haga än mig, men lite kan jag efter alla år där.
    Brisen är bäst just på Haga, bara några km söder eller norrut är det oftast betydligt sämre. Om det piper på ordentligt går det en del vågor en bit ut, inget märkvärdigt men dom går att lätta på i allafall. Knappast 1.5m men ute vid öarna kan det ibland bygga på, tyvärr ingen publik där förutom skarvarna wink.gif
    Brisen kan variera mycket beroende på värme och lufttryck, men med sydlig grundvind och instabilitet i luftlagren är det inte alls ovanligt med 8-14ms, ibland ännu mer om förhållandena är riktigt bra och det är en riktigt bra grundvind. Vad man dock kan säga är att om man befinner sig där under våren en vecka och väderutsikterna ser goda ut och ändå inte fått något på vattnet, ja då är det nog unikt!

Många ggr har jag sett på Haga brisen komma smygande utifrån sundet, ett mörkt band på vattnet närmar sig och plötsligt blåser det på ordentligt, trots kav lugnt en minut innan…….aldrig sett det så konkret och så ofta någon annanstans.

• getwet

Medlem
    4 mars, 2003 vid 18:19 som svar på: lite hjälp tack! (resa)

En alpsjö med bra vind på vår/försommaren. Nord vind på morgonen och sydvind efm. Nordan är oftast kraftigast, blåser från 07.00 till 11.00 ca. Vänder till syd vid 13-14.00. Kristallklart vatten och snötäckta alptoppar runt om. Bra formula och freeride/style vatten, kan bli bra hoppramper vid hård vind. Surfare håller till i den norra delen, där det blåser mest.
    Gott om campingar, fricamping näst intill omöjligt. Mycket tyskar men det finns gott om plats på vattnet om man undviker de värsta ställena (Torbole).
    Har haft fantastisk segling där och det känns lite konstigt med sötvatten och alptoppar runt om…….samtidigt som man surfar.

• getwet

Medlem
    4 mars, 2003 vid 17:37 som svar på: lite hjälp tack! (resa)

Norra Italien, heter på kartan Lago di Garda.

• getwet

Medlem
    4 mars, 2003 vid 17:34 som svar på: info om haga

Nix, inte sjöbrisen. Lågtrycksvindar däremot kan enligt locals bli lite mer vid Grönhögen men det varierar.

• getwet

Medlem
    4 mars, 2003 vid 17:24 som svar på: Tips på värmare i bussen

Den jag har värmer mellan 900-2000watt steglöst.
    900watt räcker att värma upp bussen (sovdags med skönt täcke)med även när det kryper ned under nollan om du skärmar av in till förardelen.
    Såg att Pelgrim förbrukade från 10g-130 någonting gram, och det måste betyda att full effekt är 2100watt, och jag kan inte tänka mig annat än på lägsta nivå borde vara betydligt lägre än de 900 jag har på min. Det var väl även termostat på den? Så jag tror inte att det är några problem med värmen, antar att ”spannet” är större än på min.
    Men som jag skrev tidigare så finns det ingen fläkt (bra iofs eftersom det inte går åt någon ström) och du kan då inte få varmluft vid fötterna eller vad du nu vill leda värmen någonstans(i luftslangar). Den värmer där den värmer så att säga…..men det måste vara hundra ggr bättre än utan! Har nu använt min värmare i bussen tre säsonger och fattar inte hur jag klarat mig tidigare och är irriterad på varför jag inte kom på det tidigare, värt varenda krona!!!!
    Kan använda bussen mer än dubbelt så mycket, plus att det är alltid varmt och skönt, även en svensk sommar!!!!!

Sida 206 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA