Forumsvar skapade

Sida 208 av 251
  • getwet

Medlem
    17 februari, 2003 vid 07:53 som svar på: Thailand?

Efter ivriga förfrågningar till ortsbefolkningen senast jag befann mig i Thailand (Phuket och Phi phi samt några öar till) så har jag fått uppfattningen att det är sällsynt med surfvindar under den svenska vintern iallafall. Jag har bara varit där jan-feb, så det är bara den årstiden jag känner till.

• getwet

Medlem
    16 februari, 2003 vid 19:06 som svar på: Första gången på bräda. När och vilken utrustning?

hmmm…längesedan var det, närmare bestämt 1975. Haga Park med stapplande steg på en windsurfer international, teakbom och dacron segel. Fanns faktiskt en surfskola under två år på Haga (mitten av 70 talet)som drevs av två stycken killar som för det mesta var rätt höga på gräs och drack mellanöl ur rigello burkar hela dagarna.
    Där startade jag min surfbana……..som 14 åring.
    Väl hemma i huvudstaden igen inköptes en Dart med alubom och alumast, fast centerbord och brädan vägde ca 20-22kg. Behövdes nästan två pers för att lyfta upp den på biltaket. Efter det blev det en superhet Mistral Kailua i polyetylen….det har hänt en del!

• getwet

Medlem
    14 februari, 2003 vid 20:36 som svar på: välj två brädor

Menar du verkligen att min önskelista är på väg hem till dig??? confused.gif

• getwet

Medlem
    14 februari, 2003 vid 12:20 som svar på: välj två brädor

Hypersonic 105 eller 125 och en RTX 105, behövs det mer……?

• getwet

Medlem
    14 februari, 2003 vid 09:01 som svar på: Var gäller din försäkring?

Fick du en blå brandbil och cement i sandlådan när du växte upp eller???

• getwet

Medlem
    14 februari, 2003 vid 08:07 som svar på: Var gäller din försäkring?

Surfprylarna har tidigare ingått i de flesta bolags otursförsäkring/allrisk och vad dom nu kallar sina tillägg för. En del har även tagit prylarna under ”resgods” på hemförsäkringens reseskydd men den tiden är numera ett minne blott, och det beror på att antal av våra kollegor tyvärr inte kan sköta det här med vad som är rätt och fel!
    Numera har alla (tror jag) separerat surfprylar från hemförs. villkoren och de måste försäkras separat, så kallad objektsförsäkring. En del bolag har bakat in grejerna i ”båtförsäkring” och där framgår det klart och tydligt vilka områden som gäller och nästan alla begränsar till norden, går att utökas till europa och vidare världen för jordenruntseglare. En prisökning blir det självklart om du utökar……så vet man med sig att det är båtförsäkring eller småbåtsförsäkring man har så är det villkoren för båt som gäller…och dom kanske inte alltid är anpassade till oss!!!!En annan sak jag kan påpeka och varna för att många bolags småbåtsförs endast tar segelfarkoster upp till 10kvm, så kör man formula bör man se upp…..då får man ta en vanlig båtförsäkring istället.
    Som jag påpekat ett flertal tillfällen tidigare, beställ villkoren i skrift…..läs dem så slipper ni stå i okunskap och tro er ha försäkrat men inte har det…..svårare än så är det inte!
    Till sist en fråga till feg….när blev det ett måste att ha hemförsäkring??? Och när blev det ett måste att ha mer än trafikförsäkring på bilen???

• getwet

Medlem
    9 februari, 2003 vid 21:21 som svar på: Segelstorlek vs vind!

Återigen…….det är en ruggig skillnad på material. En 4.7 race med rätt riggning, rätt bräda och fenval samt en duktig seglare som vågar stå på håller säkert grejerna en bit över 20ms (övertygad om att Formulaeliten håller ytterligare en bit just pga deras fenomenala taktik att hålla ned grejerna) . Jämförelsevis är min 4.7:a race som mitt minsta våg på 3.0, problemet är att jag aldrig använder dom….hur mycket det än blåser! Vi måste få klart för oss att race INTE går att jämföra med freeride eller wave! Dom sistnämnda grejerna har ett mycket smalare trimregister och kan absolut inte jämföras med race.
    Att vindmätarna stämmer någorlunda har jag åtminstone fått klart för mig. Har testat kamraters mätare typ Silva i olika situationer och jämfört med GPS, dyra anläggningar på båtar, i bilen osv och kan konstatera att det verkar fungera rätt bra….inte 100:a men för mig fullt tillräckligt.
    Att klara väldigt stora vindstyrkor handlar således väldigt mycket om materialval, duktig på att rigga rätt och att våga släppa loss!
    Ett vanligt fel som jag ser många gör, och det är inte ovanligt…snarare vanligt, är att man dragit för lite i nedhal och använder för stor fena. Här tror jag många surfare har mycket att tjäna på att lära lite mer. Istället för att springa iväg och köpa 4-5 segel kan det räcka med tre stycken, lära sig rigga dessa och ha ett större urval av fenor för olika vindar och förhållanden.

• getwet

Medlem
    9 februari, 2003 vid 17:30 som svar på: Sugen på en ny VW-buss, 1968 års modell??

Vill ju inte vara så där men hittade en bild på jobbet som snyggt och prydligt hänger på väggen……och kunde bara inte låta bli, behovet blev för stort så jag kände mig tvungen att lägga in den här på konfen wink.gif. Har man sett det förut?

• getwet

Medlem
    9 februari, 2003 vid 16:01 som svar på: Hagapark juni/juli

Sjöbrisen på vår och försommar är väl riks, om inte nordeuropakänd just vid Haga. Angående vind och väder så finns det en anledning varför Öland kallas för ”Solen och vindarnas ö”.
    Sjögräs har vad jag förstått mycket med vattentempen att göra, men den brukar komma först på sensommaren men har ibland kommit lite tidigare. Men det känns inte som något problem om man har fenor som klarar av det.

• getwet

Medlem
    9 februari, 2003 vid 15:31 som svar på: Fuerteventura/Jandia i April! *DELETED*

Hehehe….good luck i Sotavento med kiten. Inte ovanligt med 6-8 bft frånlands vind i april……..Temp som en riktigt bra svensk sommar. Oftast blåser det tokmycket, eller inte alls….men södra delen av Fuerte och just vid Sotavento är vindsäkrast på hela ön.
    Men trevligast nattliv och miljö är det på norra delen Coralejo.

• getwet

Medlem
    9 februari, 2003 vid 10:13 som svar på: Segelstorlek vs vind!

Bör också påpekas att det är STOR skillnad på segel. Om vi kikar på din listning så kan man lätt dra på 1.5kvm från 6.0 och nedåt(om vi snackar race). En 6.0 fullrace är omöjlig att få igång under 10-11ms anser jag. Likaså att få en fullrace 4.5 att ge något i 11ms är nog nästintill omöjligt….börjar kanske hända något vid 16ms. Freeride och våg segel en helt annan historia men där har jag för lite erfarenhet.
    De större seglen tycker jag att du ligger helt rätt men det är ju också racesegel som nämns.
    Kan påpeka att vid uppmätta ärliga 16-18ms och det är speed som gäller kör vi 70 liter, 26-27 cm fena och 5.5 race med tvist nästan till bommen, fjärde lattan wink.gif Då kör dom duktiga freeride grabbarna runt 4.0. och kanske även därinunder.
    Sen är det precis som du också påstår mycket beroende på hur sjön ser ut…….hur duktig seglaren är och kunskap om riggning, fenval mm ……samt hur mycket man vågar gasa!

• getwet

Medlem
    9 februari, 2003 vid 08:23 som svar på: Att göra när isen ligger….

Kolla på http://www.kyosho.com gå in på boats, där finns Lisa. Liten filmsnutt också……

• getwet

Medlem
    8 februari, 2003 vid 21:53 som svar på: Att göra när isen ligger….

”Drivlinan” för att rippa i badhuset……..

• getwet

Medlem
    8 februari, 2003 vid 21:29 som svar på: Riggning!

Om det är så att cambern gärna vill flippa ur när du drar i nedhal så dra allt vad du kan i uthal innan du drar nedhal. Cambern är mycket lättare att trycka tillbaka om du inte dragit fullt i nedhal.
    Jag brukar göra så här när jag vet att det gärna vill flippa ur:
    Efter att du fått seglet på masten med camber på plats så trär du bara nedhalstampen så som den ska vara i nedhalet, dra bara försiktigt. Därefter sätter du på bommen och drar allt vad du kan i uthal. Nu kan du dra allt vad du är värd i nedhal utan att det flippar ur, dra tills du ser att det tvistar enligt vad seglet ska ha, (oftast tvist ned till tredje lattan, men det kan variera)) följ efter med att sänka bommen till den nivå du brukar ha. Nu kan du släppa försiktigt i uthal tills du känner dig nöjd(ofta får man även justera bomlängd här). På så sätt slipper du cambers som flippar ur och mycket adrenalin sparas…….
    Om det ändå flippar ur så släpp i nedhal och tryck tillbaka cambern UNDERIFRÅN OCH UPP med hjälp av att trycka på lattan samtidigt som du trycker cambern uppåt underifrån, brukar gå rätt lätt men med lite våld ibland så löser det sig. Dom tål mer än man tror.
    Nya camber segel där man använder rätt mast till brukar sällan krångla.

• getwet

Medlem
    7 februari, 2003 vid 17:47 som svar på: Husbil vs. lb-reg

Vad jag vet så är dom riktigt kinkiga numera. En kamrat till mig som har inrett med säng och skåp mm men fick bakslag på att det inte fanns kök!
    Så jag tror din fråga lätt kan svaras med ett stort nej!

I tidigare inlägg står det ganska klart vad som krävs för att få den reggad till husbil.

Sida 208 av 251
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA