getwet
Forumsvar skapade
-
Gör ett fösök med att hålla den längsta tråden genom tiderna i liv ytterligare ett tag. Svensk seglare som försöker åka fort på Sotavento…..undrar vem?
-
getwet
Medlem12 december, 2002 vid 12:58 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheterNu minns jag faktiskt inte vad min modell heter men har för mig att det är en Magellan.
Nyttan av en GPS uppstår väl egentligen inte förrän du har använt den. Det är först då som man märker behovet, som med allt annat. Egentligen är det väl bara en kul grej, hur fort går det, hur långt har jag surfat idag osv. Oavsett om man seglar vågor eller inte så upptäckte jag i allafall att det var kul första gången jag mätte upp hur långt jag seglat på en normal dag…..halvvägs till Gotland! Man har ju alltid undrat hur mycket man seglar egentligen. Och varför inte lägga ihop hela säsongen, kanske blir en sträcka lång som bara den? Men det roligaste är iallfall hur fort det går, eftersom jag gillar allt som går fort så är det för mig intressant. Här kan man sedan justera in riggar, byta fenor, ändra placering av kroppsvikt mm och faktiskt se om det går fortare eller inte. Ibland stämmer inte ”känslan” att det går fortare men med GPS får jag det direkt bevisat om det är skillnader. Medelhastigheten har jag aldrig brytt mig om, när man vilar eller riggar om så förstör det värdena så dom blir orealistiska. Kan visserligen nollställa osv men det känns som om det vore för mycket arbete. När man racear däremot, ex formula, kan det säkert vara bra att om ett par stycken mäter medelhastigheten och sedan jämför med placeringen så kan det kanske avslöja en hel del……….varför går jag snabbare men kommer efter i mål?
Färdvägen kan jag tänka mig går att utnyttja om man planerar att segla från punkt A till B. Framförallt om man är två och sedan tar olika vägar för att jämföra efteråt var man gjorde för fel, slog för tidigt, sent eller fel väg. Har aldrig provat men kan tänka mig att om man lär sig systemet så går det att utnyttja.
Summa summarum, inte nödvändigt att ha en GPS men det går att använda och är ett roligt redskap för oss som vill segla snabbt eller tävla. Och det är definitivt det bästa sättet att mäta hastighet och sträcka.
Att tänka på vid köp av GPS: Vattentät, att den ”sparar” maxhastighet och sträcka. Liten i formatet och gärna går att koppla in på en PC och föra över info om man nu är intresserad av det.
Casio har en GPS klocka som du kan ha på armen, dyr men praktisk. Suunto ska när som helst komma med en värsting klocka med inbyggd GPS, ännu dyrare! Men den innehåller det mesta som bara går att få. -
getwet
Medlem12 december, 2002 vid 10:25 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheterVi fortsätter teori köret här tycker jag, inte för att jag är specialist på det men vad göra annars….tråkigt på arbetet!
Teoretiker har för mig berättat vid något tillfälle, antagligen sent på natten i någon dimmig bar att det här med vikten har stor betydelse, om den sitter på seglaren eller på utrustningen. Tydligen så är ett kilo på utrustningen viktigare än ett kilo på seglaren. För mig låter det märkligt, men inte heller helt otroligt.
Teabag eller DR Masse kanske kan hjälpa mig att förstå……Och visst är det stor skillnad på planingströskeln beroende på utrustning. Åker själv snabbgående motorbåt och både läst, och sett rent praktiskt vad som har betydelse. Så min iaktagelse angående planingströskeln är naturligtvis gjord med en nypa salt, självklart att en formula kommer upp i planing tidigare än en slalom just beroende på bredden, och fenan! Men att få det att plana vid 8knop…..nä!
-
getwet
Medlem12 december, 2002 vid 08:32 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheterMorron trött där, jag föregående inlägg liksom….
-
getwet
Medlem11 december, 2002 vid 21:07 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheterDom riktigt duktiga kan tom känna av skillnaden i lågtrycksvindar och högtrycksvindar trots samma vindstyrka, just beroende på det du beskriver.
-
Japp, det här var den 27:e säsongen och intresset avtar aldrig. Blir fortfarande lika rabiat när jag ser att det blåser och man inte kan komma loss.
Fick min första bräda före mopeden, var då 14 år (1975)och modellen hette Dart, den hade en alumast som fick konstant böjkurva efter första seglingen…..
Tricken som man gjorde då var railride, headdip, segla baklänges, innanför bommen mm. De flesta seglade på den tiden windsurfer international.
Några år senare kom Dufor wing, Järvinen, AMF, Klepper och några till som försvann lika fort som dom kom. Tävlingsklasserna var då indelade i div1 och div2, vilket betydde flat eller rundbottnad. Vi var många på den tiden, tyvärr var det också många ”takräckessurfare” som faktiskt förstörde en del av sportens image. Många såg det som en trendsport och tog oss inte på allvar.
I början av 80 talet kom funboards och vi var inte sena att hänga på. I varenda surfares garage, sovrum, slöjdsal byggdes det frenetiskt i friggo och epoxi….och ingen kände till riskerna! Minns att jag då hade en Mistral Kailua och den var ”het” som bara den, vägde ca 18-20 kg.
Utvecklingen gick nu i rasande fart, material och shaper byttes ut varje år och massor av tokiga ideer föddes både på segelloft och i shaperum. Fenor i de mest konstiga former dök upp men vi hungrade efter nya och bättre grejer så allt måste prövas. I mitten av 80 talet var det trendigaste du kunde ha en custom, gärna från the other side men även Uffes CLS var riktigt heta…..Han fanns då i Uppsala och det var där man hämtade guldklimparna på vårkanten. Som kuriosa kan jag berätta att Simmer var det hetaste på segelsidan, och klart dyrast….annnat är det idag. Även Top sail, Gaastra, North och NP låg väl framme. Sent 80 tidigt 90 hände något, nu började serietillverkade brädor komma, men dom var alltid både tyngre och tråkigare än custom så ännu var det inget alternativ. På segel sidan dök Wallen segel upp, urusel kvalite men ruggigt sköna att segla med, mylarfilmen kom också mer och mer. Tror att det var här cambers kom in i bilden, mitten av 80.
Mitten av 90 kom det en ny hysteri, supersnabba prylar……..dyrt som fan och massor med utrustning men jag tror aldrig vi seglat så fort och badat så mycket i gipparna. Allt är helt plötsligt hitech och värsta värsta…..Så kommer då freeride, hette egentligen bump and jump från början, som en befrielse för dom som aldrig gillat att åka super duper fort och gärna ville stå en enda gipp under en hel dag. Och resten, ja de vet ni. 100% kolfiber, 12.5kvm osv. Så visst har jag sett utvecklingen från början och jag hänger fortfarande med i prylhysterin och kan inte låta bli, och jag tänker fortsätta……. -
getwet
Medlem11 december, 2002 vid 14:34 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheterKan förresten tillägga att den uppmätta vinden på stranden inte alls behöver överenstämma med den verkliga på vattnet. Ofta bromsar träd, berg mm även om de ligger en bit bakom. Inte alls ovanligt med en diff på 2-3ms, så det uppmätta värdet på stranden kan med andra ord vara fel därute, Haga Park är ett utomordentligt bra exempel, 30-40m ut blåser det alltid mer på sydväst. Så blåser det 6ms mätaren på land så har du ca 8ms där ute. Vid sned pålandsvind accelererar vinden närmare stranden för att sedan snabbt avta in över land…..det beror på kompressionen närmare land när vinden bromsas upp och möter motstånd. Tvärtom kan också ske om jag står på en bergknalle eller en höjd, vindentrycks ihop och accelerar varvid man uppfattar vinden som mer, och ute på vattnet blev det mindre!
Så jag tror att uppfattningarna om vindstyrkan inte alltid är korrekt……och när man planar!
-
getwet
Medlem11 december, 2002 vid 14:20 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheterÄr du ironisk angående mätarna eller??? Lite lågvattenmärke där att överhuvud taget tro att vi inte kan skilja på ms och beaufort!!!!! Äger ingen vindmätare….surfat i 27 år så jag tror mig inte behöva någon.
-
Utrustningen på Rene Egli center vid Sotavento håller mycket högre klass…….även på beg sidan. Klart prisvärt.
-
getwet
Medlem10 december, 2002 vid 13:18 som svar på: Folk verkar inte ha riktig koll på vindhastigheterMätte upp i somras med GPS när planingströsklarna kommer.
Vid 10 knop, börjar det närma sig planing men det gräver fortfarande(lite beroende på bräda) men det planar inte än, vid ca 12 knop släpper det, men inte mer, du ligger precis på planingströskel. 14-15 knop, nu planar det ordentligt men det går inte speciellt fort….
På kryss håller jag ca 17-18 knop och upplever det som ”avslappnad” segling (mätningarna skedde med en MTX 125 och RX 8.4). Över 25 knop, då börjar det bli spännande…..
Så att plana vid 8 knop….nja….tror inte det.
När jag åker med min båt i 8-10 knop så kan jag bara konstatera att jag inte skulle ha planat i den hastigheten, det både syns och märks. -
Det finns ett par som man minns än idag som om de vore igår.
Sommaren 91 på Römö i Danmark, strålande solsken och 16-17ms frånlandsvind…..Kalmar Robban och jag seglade ifrån varenda Tysk, plus deras waterjets. En dag att alltid minnas!
Många dagar på Fuerte sitter fortfarande kvar i benen. Framförallt de gånger vid Sotavento när man seglade in i flygfiskstimmen, blåmärkena sitter kvar länge….!
En alldeles märklig dag sommaren 2000 vid Garda skön när ett ”kallras” kom från alperna och rusade ned med våldsam kraft. 15-18ms, alptoppar och underbar miljö…minns det som igår. Tror att Judo Freddan var där samtidigt.Underbara dagar på Sardinien 2002, kristallklart vatten, som att åka på ett akvarium och MASSOR med vind.
Finns massor med dagar att minnas…..senaste sept i år på Fårö. Nordlig kuling i två dar….i goda vänners sällskap.
Jo förresten, i år månadsskiftet aug/sept på Torö, den helgen kommer samtliga som var där minnas mycket länge! -
Om du lyckas få tag på någon så är dom billiga, just beroende på att dom är så speciella och smalt användnings område. 271:an slutade tillverkas 99 tror jag, sedan kom 268:an som är något snällare. 01 ersattes slalomracing linen av Fireball…som inte alls fått lika bra kritik angående hastighet, men betydligt snällare och bredare i sitt register.
Men till frågan….en 271:a bör du få loss för 1500-3000
tycker jag. Den börjar ju bli rätt gammal, men mig veterligen finns det ingen bräda som hänger med än idag.
Är det riktigt fort man vill åka så är det faktiskt slalom grejerna från 98-99 som fortfarande är de snabbaste. Dagens grejer är visserligen betydligt mer lättåkt men de har tappat en liten aning i fart. Men många gånger kan hastigheten kompenseras med mer lättåkt för de flesta seglare. -
Låter som du har en RRD 271:a, det mest extrema som går att få tag på när det gäller downvindsslalom. Och dessa raketer(för det är några dj…. att gå när det väl brallar), ska seglas mycket överriggade och med stropparna så långt bak som det bara går.
Med rätt riggat, och även rätt segel så kommer du inte uppleva att stropparna sitter fel. Att flytta fram stropparna gör att du omedelbart tappar massor med fart och då är grejen med utrustningen borta.
Att segla en sådan bräda (har haft både 271 och 276) går inte att jämföra med en freeride eller våg, det här är mycket känsligare för fel segel, felriggat och fel fenval samt ovan seglare.
Att brädan reser sig i nosen är inget ovanligt när du skotar ut, så med andra ord ska man aldrig skota ut…..det finns bara två lägen, on eller off.
Det är bara att vänja sig, stropparna längst bak och full fart…..! -
Spanska solkusten är för oss surfare ett snällt sagt uruselt ställe……Har varit i Malaga/Fuengirola ett antal ggr och aldrig sett det blåsa mer än svaga fläktar.
Ibland kan det naturligtvis komma något lågtryck, men det heter inte solkusten för att det är mycket lågtryck!
Det enda raka är att ta en hyrbil och dra till Tarifa, ca 15 mil och där får du troligen vind, och ett mycket trevligare ställe att vara på.
