getwet
Forumsvar skapade
-
Förlåt Freddan, lite massuppfittning där, ska vara släpvagn inte skåpvagn!!!! Införskaffat en pga av att mina grabbar, två stycken teenagers (15 o 16) numera är så pass stora så jag vill inte ha dom i Chevan längre, och dom vill inte ha mig!
Så vad göra….? Jo, man skaffar ett stort släp, tar fram såg, hammare, spik och kör igång sin enorma kreativitet. Det är där du som ingenjör kommer in i bilden. Behöver beräkningar, statistik, uträkningar, hållfasthetsstester, teorier av alla dess olika slag samt erfa byte via detta forum om hur det ska inredas=).
Har redan börjat att skissa på hur det ska seut men vill gärna få ett sisådär på ca hum förslag från dig.
Grundtanken är att man ska kunna bo i den (grabbarna ska ta över den vid körkortsålder, och koppla bakom sin första sunkiga surfbil). Krav som finns…….värme, kyl, spis, rinnande vatten, och två sovplatser….
Har tänkt mig att göra ett dubbelgolv, den undre delen förvaras samtliga surfprylar, över dessa är själva bostadsutrymmet.
Last utrymmet är rätt bra, något smalt men det får gå. Här kommer måtten som finns att göra någonting av:
Bredd 155cm
Höjd 185cm
längd 366cm
Inga runda hörnor eller någonting, bara att bygga på och skåpet är isolerat. Så shoot nu man…kom med ideer, tokiga och galna, praktiska och opraktiska.
Vill ha förslag och ett resonemang så får vi se vad resultatet blir i vår…….och jag får sova i lugn och ro i min egen buss! -
Nä nu dj…. Freddan får vi ta tag i bitarna igen…säsongen över och snön faller och vi med den. Nya heta tips och byggnormer ska nu flöda vilt under ett par månaders tid för att förgylla tillvaron.
Kan meddela att att en skåpvagn modell stor införskaffats och ska under vintern inredas. Där har vi något att bita i, kluriga lösningar, fiffiga detaljer och problem som jag antagligen kommer behöva hjälp med från en ingenjör. Så korka upp pavan, upp med den skadade foten på bordet och njut, för nu kör vi igång…….. -
84 kg
135l 90cm bred
4-8ms 11.0 fena 70cm125l 63cm bred
8-12ms 8.4 fena 42cm90l 52cm bred
11-14ms 6.6 fena 31cm72l 50cm bred
14-20-?ms 6.6-5.5 fena 28-27cm -
Jag har kollat en gång om det var ett alternativ, men så var inte fallet. Biltågen går bara från mitten av Tyskland och söderöver, samt att det blev ordentligt dyrt. Räknade ut att tom med min Cheva a 2liter milen så blev det billigare att köra.
-
Backventiler????? Aldrig hört talas om på en bil……möjligen att det finns en på bränsletillförseln för att hindra att förgasare/insprutning töms på bensin….men den lär inte ticka.
Nä…..du menar nog ventilerna i topplocket. På alla amerik.vanar sitter det hydrauliska lyftare (dom ser till att ventilerna inte behöver justeras och arbetar med oljetryck) och när dessa börjar tappa trycket vill gärna ventilerna ticka eller slamra lite. Hörs oftast på en kall motor innan trycket byggts upp ordentligt i hydraul lyftaren. Om det är så att den tystnar när motorn är riktigt genomvarm är det inte mycket att bry sig just nu, men så småningom måste lyftarna dock bytas. Om de tickar hela tiden bör de bytas ut för att inte ”bränna” ventilerna, även effekten i motorn försämras.
För att avgöra om det verkligen är ventilerna så kan man lyssna precis vid ventilkåporna, tickar det därifrån och tickandet följer motorvarvet så kan jag sätta mycket pengar på att det är just lyftarna.
Att byta dessa är en ganska enkel match, med en bra rephandbok så är det gjort på en dag för en orutinerad.
Insuget ska bort och direkt därinunder ligger lyftarna. Lite stötstänger och skit ska bort också men det är inget invecklat. En viktig sak…….byt samtliga lyftare, inte bara den/dom som är dålig…..det är 16 stycken.
En annan sak som man bör tänka på, är det rätt olja i motorn? Många kör vans med syntet eller multivisco oljor som är för tunna för en amerk gjutjärns åtta. Om oljan är för tunn blir det för dåligt tryck i lyftarna och ventil tick som följd, framförallt om lyftarna börjar bli slitna. De flesta vanar ska ha en olja på SAE 15 och däröver, kör min egen på SAE 20-30W. Märker att den drar mindre olja och trycket är högre framförallt på sommaren när det är varmt. Man bör dock vara försiktig vid mycket kallt väder om man har ”trögare” olja.Inredning i min buss…..ska plocka fram några bilder så får du se.
-
KO anger att ett års garanti gäller på alla pryttlar sålda till privatkonsument. Vad är då garanti? Många tror att om grejerna går sönder så är det bara att byta, men så är inte fallet. Precis som Ola H skriver ska garantin gälla under förutsättning att det är ett fabrikationsfel som leder till skadan. Under det första året ligger bevisbördan på fabrikanten/återförsäljaren att så inte är fallet. Eftersom det är ytterst svårt att bevisa motsatsen tar man oftast det på garantin ändå, trots tveksamheter……..
Vad dom flesta inte känner till är att vi faktiskt har en garanti tid på två år (inte helt säker på om det gäller allt)men efter 12 månader är bevisbördan omvänd. Du som konsument ska bevisa att det var ett fabrikationsfel som orsakade skadan…..försök med den du!!! -
Kör ett varv med silvertape runt toppen så sitter den sedan.
-
Orkan ter sig ganska blekt jämfört med den hastigheten. Och till dig Carbone, som alltid skriver anonymt (du är bland kompisar nu så visa dig) så var det väl f.. igår!! När äntligen småpryttlarna kom fram så droppade vinden….från 12-13ms till 2ms på världsrekordtid!!!!
-
Egentligen hade jag bestämt mig för att avsluta den här debatten inför helgen och segla istället…men, det går liksom inte eftersom uppfattningarna är lika många som modeller av segel!
Jag förstår din poäng, och kan också tycka att man ”glider” igenom vindhålen på ett bra sätt. Men…hur långt är det där hålet….? Kortare sträckor inga problem, planing på brädan och farten uppe gör att fartvinden i sig bildar ett vaccum (det är vaccumet vi seglar på egentligen) men den avtar ganska snart när farten minskar. Min upplevelse då är att camber (läs fullcamber race av modernare snitt) blir ”döa” i de undre vindregistren. Jag har redan påtalat att de äldre däremot har bättre bottendrag men något sämre topp. Det här beror mest på buken.
Det är här camberlösa kommer in i disk eftersom dessa har nästan generellt betydligt bättre bottendrag. Om nu det där hålet är lite längre än 30-40 meter så är jag ganska övertygad om att de drar dig bättre igenom hålet, ett fullcamber dör just där.
Ett ganska tydligt exempel på det är att jämföra två st segel som jag känner till, en NP RS och NP V8. V8:an (har visserligen camber men inget fullblod)har betydligt bättre bottendrag men RS håller du betydligt längre upp i vindregistren och på så sätt kan tycka att du planar igenom luckan, eftersom storleken är större. Men när den dör så dör den ordentligt! Och då ska vi inte glömma bort att ett NP Diablo har ännu bättre bottendrag än V8:an, men sämre topp
Avslutningsvis: Jag är beredd att hålla med dig bitvis i resonemanget, men bara bitvis!
Trevlig helg på er, nu åker jag till Öland…… -
Visst är det en härlig disk. vi har nu på en fredags em. och det som slår mig är att vi egentligen menar samma sak, fast vi inte förstår det. Dr Masse och jag har i våra tidigare inlägg just påpekat att ett no cam förmodligen är bättre än ett med fullcamber i frågan som ställts. Men….det är helt beroende på vad användningsområdet är. Vill man ha ett segel för manövrar, ja då väljer man väl ett segel med god manöverprestanda. Vill man ha ett segel som är lätt att rigga, ja välj ett som är enkelt att rigga….är man som jag (gammal raceräv=))där det enbart är att åka så fort som möjligt det enda, då väljer jag det obekvämaste, mest svårseglade, svårtrimmade och det ”smalaste området” ett fullcamber.
Med andra ord, för dig är kanske ett no cam det bästa, för mig ett fullcamber, för Dr Masse någonting mittemellan, för nybörjaren något annat……
Det måste vara oerhört svårt/omöjligt att kunna utgå ifrån att det ena är bättre än det andra, utan att veta vem som seglar, förhållanden och vad man vill att sakerna ska fungera till.
När man påstår att en no cam är bättre än camber, blir det som att jämföra två stycken bilar med skilda ändamål…den ena en praktisk combi, den andra en tvåsitsig sportbil med ett smalt användningsområde. Bägge kan gå fort och snabbt men den ena är praktisk och kanske inte hänger med på den absoluta toppstriden i prestanda, den andra är troligen idiotisk att äga för de flesta men ger mycket för ett fåtal som vill uppleva en viss känsla.
Det går alltså inte att avgöra vad som är bäst, men både jag och Dr Masse vet, och ser, och förstår att för de flesta är extrema fullcamber segel inte det bästa, långtifrån!Från en gammal raceräv som alldeles snart ska åka till Öland och racea……som vi gammla rävar brukar göra…och då med fullcamber….ska nog passa på att sjunga en lov också!
-
Om du läser längre upp på den tråd så har jag påpekat just det att bottendraget är bättre i andra segel….eller hur?
Men jag vidhåller att ett camber har bättre seglingsprestanda, men kanske att ett no cam passar fler, beroende på användningsområde. -
Jaha, så det var därför den som verkligen kan segla (Dunkan)också valde att använda sig av fullcamber segel till världsrekords försöken i Sotavento nyligen. Han önskade att det skulle blåst lite mer så att det gick med 5.0-5.4, hälften av 10, eller??? Nä….välkommen till praktikens värld, inte teorins….
Jag har testat bägge och märker skillnad, och om jag gör det så måste det finnas en skillnad, än påtagligare för dom som verkligen kan. Om sedan utvecklingen går framåt på no cam är jag beredd att ge mig, men fram tills dess finns det fördelar rent seglingsmässigt med camber kontra nocam.
