getwet
Forumsvar skapade
-
Number one….det går att beställa bes.protokoll från SvBi.provning, där står miltalen och du kan då utläsa hur mycket den gått år till år.
Visst kan det vara värt att kolla den på M, om man själv inte är kunnig.
Är motorn och aut. låda fuktiga (olja), finns det vita rinningar på kylaren (vattenläckage). Är det diffad bakaxel eller inte? Fungerar all el??? (vanligt på fullutrustade vanar att AC och allt lullull lägger av)
Men det är jättesvårt vad du ska leta efter, så jag rek. att en kunnig person eller M kollar.
Så en sista fråga….är det vanen från SR vi pratar om här eller? -
Aluminium är nog ett passerat kapitel……North gjorde bra alu master på 80 talet men inget som passar till dagens segel. Styva som bara den var dom men passar inte till moderna segel som ska tvista och flexa och kan riggas med mycket större register.
-
Tyvärr verkar det som ostan tar över för mycket, och då är inte Torö någon hit direkt….men platt och fint blir det.
-
Jag är långt ifrån en duktig formula seglare, men jag har lärt mig en del av killarna som är duktiga och som jag seglat en hel del ihop med.
På kryssen är det tårna som gäller, raka vrister och ben samt att försöka lyfta lovartsidan med hjälp av benen. Tips som jag fick av eliten när jag började och man märker direkt skillnad när man lärt sig tekniken. På slören däremot känner jag att det blir bättre att trycka in fötterna så långt det går för att få kontroll och komma in en bit på brädan, många monterar även på en ”chicken strap” precis framför fenans främre skruv för att få ännu bättre koll i höga hastigheter.
Skillnaden med freeride och vågbrädor är att på dem åker man med, det sköter sig själv liksom. En formula måste du jobba med hela tiden för att få den att gå maximalt, och när du kan/gör det så går det undan, ordentligt!
Men det är också det som gör det kul att segla formula. -
Nu är det så att skillnaden på fullpulver race grejer och våg/freeride är stor. 28 fena på geggas RTX är inte stort tillsammans med ca 5.0. Precis som han skriver så är den ultimata farten att åka precis på gränsen med överriggat och spinouten hängande i hälarna, och den har han med 28fena. Som en liten info finns det knappt mindre slalom fenor än 27-28, då kan vi kanske förstå att en 28 är liten i speedvärlden. Profilen och ytan är förmodligen ändå mindre än på 24 våg!
-
Jag har snurrat runt mycket i samtliga länder du radat upp. Förvisso har jag aldrig haft problem med min (förutom en bult som gick av till servopumpen) på någon av resorna. Men återigen, SOS inter verkar över hela världen, dom tar reda på var man kan hitta delar i resp. land, och går inte det sänder dom prylarna. Till transiten som jag skrev om hämtade dom en vxl låda från en skrot i Danmark, och skickade den på flyg ned till Marseille, de du…..
Så oroa dig inte för reservd. till en Dodge, det finns överallt. Dodge (Mopar, numera Chrysler koncernen) och Chevrolet (GM) finns överallt i världen….och det är ett mycket utbrett service och reservdels system. Och många av delarna som är till vans, eller rättare sagt det mesta, finns även på vanliga amer. personbilar. -
Reservdelar??? Behövs det till en amer. van?
Fick lära mig en dj… bra sak första gången jag var ute med buss i Europa med en Ford Transit, tror det var 1981….
SOS International i Köpenhamn är svaret på alla problem som kan uppstå. Tvungen att skaffa en ny vxl låda till Forden och det var SOS Int som skaffade fram den. Har du problem oavsett bilfabrikat så ordnar dom fram och skickar till verkstaden. I Tyskland är det inga som helst problem, där finns det gott om amer. bilar runt alla NATO anläggningar. Så du behöver inte alls oroa dig för delar utomlands. Tror nog att det är lika svårt att hitta res.delar utomlands till en gammal folka…..sydeuropa har faktiskt en nyare park än gamla bilar från 70-80 tal! -
Vridmomentet i en V8:a är så pass stort så skillnaden på förbrukningen blir inte speciellt stor. Däremot om man ”stressar” den far det genast iväg på förbrukningen. Vad jag syftar på är när samtliga fyra portar öppnas i förgasaren. Men vid vanlig lugn ekonomisk körning påverkas förbrukningen föga vid last eller ej.
Många VW ägare påpekar just att vid last och grejer på taket rusar förbr. genast iväg, och gärna på de äldre förgasarmotorerna. Det beror förmodligen på det sämre vridet och att man för jämnan måste ”stressa” de små stackarna.
Slö med 74hk, fullast och grejer på taket, vad tror du själv? Klart att den blir det……det är ingen Porsche.
V8:an märker knappt att det är last och grejer på taket.
Men räkna med att den drar mer än 74hk, något annat är tekniskt helt omöjligt. Men….vad ska du använda bilen till, bara surfresor eller även till vardags? Att bara åka på surfresor och använda bussen ibland, ja då kanske 2-4 dl inte spelar så stor roll. I gengäld åker du bekvämt och säkert. Använda bilen dagligen, då kanske dl spelar roll när milen drar iväg. -
Inte helt ointressant, vi kan väl se på måndag vad prognosen säger angående temp och vind.
-
Nya toppar menar du……inte topp…=)
Nä då, så dyrt var det inte med toppar och ren låda.
Förra sommaren ren. jag topparna till båten, (också en 350 V8 maskin)och då kostade det 8000kr, det var en ”finverkstad” (egentligen en trimverkstad)som gjorde det eftersom jag var tvungen att göra det mitt i sommaren, alla andra hade semesterstängt. Vet att man kan komma ned på 5000-6000 på annan verkstad. Lådans ren inklusive dem. och mont. 12 000kr. En stor och utbredd missuppfattning är att det är dyrt med reservdelar till amerikanska bilar…det är precis tvärtom. Oftast billigare än till VW, Ford osv, och definitivt billigare än japanska bilar/bussar. Det finns hur mycket som helst på beg marknaden och utbytesdelar finns det massor av. Gott om firmor/shopar som tar in reservdelar, och det är billigt! (inte allt men mycket av det)
Så att hålla igång en amerikansk van är inte dyrare än att hålla igång en VW eller annan buss, men det kostar några kronor till att köra den, i bensinkostnad. Men jag tar det……inbillar mig att jag har så mycket mindre repkostnader….så det borde gå på ett ut!Har haft min Cheva sedan 1983…du läste rätt, 1983. Årsmodellen är 1979.
-
Alla har V8, finns ett mycket fåtal ”shorty” som har en V6:a, men jag har aldrig sett en sådan i Sverige.
B250 eller B350 är bara en modell beteckning för hur mycket den lastar, B350 tar mer last eftersom den är förstärkt i bakaxel, fjädring och bromsar, motorerna är samma. På GM:s språk heter modellerna G20 och G30, vilket motsvarar Dodge B250 och B350.
Min har nu gått 28 000mil, problem nä….nya topplock och en automat renovering……lite smått naturligtvis men inget av vikt. Men det ligger en 300hk motor i källaren och väntar…..
När du skriver att 350 är den som har V8 tror jag att du förväxlar saker lite grann, GM(Chevrolet) har en 350 motor som är v8:a, men det finns även 305, 327, 350, 396, 400, 427, 454 och samtliga är V8. Många tror att beteckningen B250 och B350 är storleken på motor, men så är inte fallet. Dom flesta Dodge vanar har en 318 motor, och det är kubiktum vi snackar, inte liter…….
Om du inte tycker rosten är viktig så kan vi ju gå direkt på det maskinella. En provkörning avslöjar mycket…om man vet förstås. Men mjuka fina växlingar ska det vara, inga ”slirningar” i lådan eller konstiga upp o ned växlingar.En annan grej att lägga märke till är om motorn ökar i varv direkt efter en växling för att sedan direkt gå ned igen…pass opp! Motorn ska naturligtvis kännas pigg och allert, inga VW accelarationer här inte=)
När man startar motorn ska det inte komma svartrök (tyder på möjligen slitna ventilstyrningar)
Men som jag tidigare påpekade, oftast krånglar dom inte och får man tag på en som är i bra skick så går dom bara…..kanske!