getwet
Forumsvar skapade
-
getwet
Medlem2 oktober, 2002 vid 20:30 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra SpeedsterFörstår att han inte får fart på grejerna, 276:an ska inte rulla på ordentligt före 12ms. Man kan inte jämföra dessa brädor med freeride eller liknande. Läste just i RRD:s folder från 1997 att 276 ska seglas från 6.5-5.5, och en 6.5 race fungerar dåligt vid 10m/s och definitivt inte alls därunder. Så jag säger det återigen, dessa brädor ska seglas toköverriggade!!!! Allt annat blir bara fel.
Vid 10ms seglar jag själv 8.4RX och 125l MTX, och håller det upp till ca 12-13ms. Formula killarna kör 10-11kvm i 10ms …….så det är kanske inte så konstigt att en 276:a på 90 liter med 6,3 inte får fart.
Vad menar jag då med det…..jo, en så pass extrem bräda som en downvind kräver en hel del, seglen SKA vara minst 1kvm större än alla andras på stranden och fenan något kortare och dubbelt så styv! Klarar man inte det ska man nog kika lite på freeridehyllan!!:)
Angående AHD vet jag inte mycket, men jag vet att det är mycket bra grejer överlag i hela deras sortiment, samt att deras racegrejer alltid legat i topp och troligen gör så än idag. -
ok, det innebär alltså att speedtoppar under 30m kan ”fela” ordentligt, men om det blir en repa på 100-600m så borde den stämma ganska väl?
-
Båtaccenten i sthlm, rear ut den just nu.
30meters upplösning???? Förklara för en som inte fattar tack!! -
getwet
Medlem2 oktober, 2002 vid 19:13 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra SpeedsterHar inte testat 281:an, men seglat mycket på 271, 276 och dom kommer från samma line. 281:an är, om jag inte minns helt fel en upwind, (rätta mig om jag har fel) men en fruktansvärt snabb sådan. Det som är kul med hela den här linen (Anders Bringdals)är att det finns knappt några brädor än idag som seglar ifrån dem, grejerna är tillverkade 96.97! Men en sak ska du ha klar för dig, dom är ömtåliga!!! Men riktigt trevliga brädor om man gillar att kämpa och åka fort. Möjligen att 281:an är något annorlunda än de mindre, men min 276:a fungerar inte alls med andra segel än camber, tänk på det, samt att det är långt ifrån en freeride!!!
-
getwet
Medlem2 oktober, 2002 vid 19:04 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra SpeedsterJag skulle tro att en 6.3 fungerar, men under förutsättning att den går att trimma ordentligt. Modernare race segel går lätt att ”strypa” ned 1.5 kvm om man vill. Så din 6.3 går förhoppningsvis att trimma som en 5.8.
32cm fena låter mycket, det kör vi på 90 liter och lättvind (10-12ms)……det kommer självklart att fungera men inte ultimat.
Nu känner jag inte alls till karaktären på din bräda, vet att de äldre speed/downvind var betydligt mer förlåtande än de från 96,97 och framåt till 01,02 då spektrat blev lite bredare igen. Så max segelstorlek är svårt att ange men det borde vara där runt din 6.3, inte större. Glöm dock inte att dessa brädor KRÄVER överiggat för att ge allt, precis som gegga skrivit tidigare. Det ska vara jobbigt, kännas på gränsen, kastfallet ska vara några mm ifrån, det är då dom går som bäst. -
Suunto är på väg att släppa en värsting armbandsur med GPS, medelfart, maxfart och ja f.. vet allt vad den kan……kostar en liten nätt summa på 7000sek!!!!
Garmin etrex är annars rek., liten som en Ericsson T28, vattentät och har det du behöver för mätningar, ca 2500sek. Kul grej faktiskt, sist jag var ute mätte jag upp att seglingen var 37.6 distans. Halvägs till Gotland!!!! -
getwet
Medlem2 oktober, 2002 vid 13:51 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra SpeedsterFlygturer och rejäla krascher hör till, ett par spruckna revben likaså!!!
Kontroll på brädan, nr 1 är att gå ned på fenstorlek och ta ett litet snäpp till i nedhal. 2cm på fenan kan göra underverk, både på fart och kontroll.
Nr2 om inte nr1 hjälper…ring surfshopen och beställ en ännu mindre fena….det är oftast där kontrollen ligger, samt volym men en 44cm och 60l borde kunna gå att hantera hur länge som helst. Vad väger du? -
getwet
Medlem2 oktober, 2002 vid 13:15 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra SpeedsterHej!
Seglar själv på en RRD276, ruggigt snabb upp till ca 16ms, däröver börjar det bli lite mycket…..sjön börjar gå lite för grov liksom! Brädan blir då totalt livsfarlig, helt okontrollerad vid minsta våg, trots 28 fena och max i nedhal. Jag och Robban i Kalmar har numera varsin RRD268 (den röda avantslalom) och kan bara konstatera att det går betydligt fortare med den än 276 i riktigt hård vind. Anledningen till det måste vara volymen som är mindre, något mer taillift och med det så blir brädan betydligt mer kontrollerbar och du kan stå på/vågar ännu mer än vad man kan på 276. Om man har en riktig hårdvindsslalom (90l och nedåt) och känner att det börjar bli för mycket, så är en mindre fena ofta (skulle nästan kunna säga alltid) den rätta medicinen för att ”lugna” ned den lite. Pröva det, Robban och jag kör utan problem 276:an med 27-28cm fena och 6.6, men det måste punga på ordentligt och det ska vara rejält överriggat. En smalare bräda kommer troligen att gå fortare under förutsättning att du kör överriggat (vi speedfreaks anser iof att man inte kan vara överriggad), brädorna lirar inte annars. Men kör du så kommer troligen en smalare att gå fortare pga av bättre kontroll. Men ej att förglömma, RRD276 är nog bland det snabbaste som tillverkats i sin klass!!! Den kräver mycket (framförallt ben om det ska gå för fullt) men f.. vad det går på slören med en 30fena eller 28………!!!Angående segelrep så har jag kollat med min ”lokala” segelmakare här i stan vad en monofilmsvåd kostar att byta, ca 500kr per våd, lite beronde på var den sitter mm. (fick även reda på vad monofilm kostar per meter, 25 spänn!) Anser du det vara värt att bekosta din VX3 det så allright! Annars finns det nog en hel del bättre beg i nyare liner. Men jag tror att VX3 fungerar bra som slörsegel och med det även som speedsegel. Det viktigatse är nog att du känner dina grejer, riggar rätt och framförallt vågar, gegga skrev tidigare att hans RTX går bäst precis innan spinouten, och det är där vi ska vara, precis innan spinouten eller kastfallet……för den kommer, garanterat!
-
getwet
Medlem1 oktober, 2002 vid 19:14 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra SpeedsterF.. va kul, nu kommer fortåka grejerna på löpande band i nya förpackningar….trendbrott eller???
-
getwet
Medlem1 oktober, 2002 vid 18:27 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra SpeedsterJag tror mig veta vem det är……synd att han inte såg oss på Fårö för två veckor sedan när det rippades ordentligt på mina söners vågprylar. Men det är som du säger, utmaningen är större på speed än vawe, åtminstone för mig. Jag tror nog att anonym själv är för feg för att åka fort så det får räcka med en vågis och en freeride för att lugnt puttra fram i maklig takt, har man tur kan man även plana!:)
Och att införskaffa en RTX anser jag vara en riktigt bra investering, ett riktigt fullblod av senaste snitt, jag säger bara grattis GEGGA!!! Hoppas vi kan ta ett riktigt race någon dag innan isen lägger sig. Vem vill rida Islänningar när det finns riktiga fullblod???? -
getwet
Medlem1 oktober, 2002 vid 16:23 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra SpeedsterDet är just det jag menar med att RX1:an är lite mer förlåtande i riggningen och det verkar som spelutrymmet är lite större än på RX2. Det märks ganska tydligt eftersom 2 vill inte alls vara med vid minsta lilla miss i riggningen.
Inte ovanligt att man får gå in och trimma om 2-3ggr innan det känns ok, RX1:an däremot brukar funka direkt med enbart mindre justeringar (en vanesak förvisso men skillnad finns). För att inte tala om när jag körde RX2:an på en 75%, då drog den inte förän det var kuling!!!!
Shertipparna är ett he…. rent ut sagt, synd på så otroligt bra segel förövrigt, men det går att steloperera. Men fram till att ”bussningarna” slitits ut så fungerar det. På RS linjerna har man dock tänkt till ordentligt med toppen!Så svaret blir….ingen shertip med glidplattor är bra.
Ett tips om man vill ha små racesegel är att kontakta Rene Egli surfcenter på Fuerte/Sotavento. Där brukar det finnas en del beg, enbart NP och det kan vara smått också. Fördelen med dem är att det sällan seglats (blåser det apa så vill alla köra freeride, konstigt!!!)så dom håller hög kvalite och bra pris.
Känns detta igen……kryssa i 30 min, slöra i 3min? Men va fan, fort går det… -
getwet
Medlem1 oktober, 2002 vid 11:52 som svar på: Speed-segelfråga till getwet69 el andra SpeedsterHejsan Speedfreak!
RX1 och 2 duger gott till att speeda med. Kan inte exakt säga skillnaden mellan dem men det känns som om 1:an är något mer ”flexibel” och inte fullt lika känslig för felriggning. Min kamrat ”Robban Bräck” i Kalmar har tidigare kört Z1:or och numera RX2. Han anser att skillnaden känns just i det där lilla extra, som man får på slutet….fenåkningen… och jag är beredd att hålla med honom. Z1 5.5 borde gå fortare än 6.6 (förhållande till vind naturligtvis) men så är inte fallet. RX2:an går lik förb… snabbare!!!! Nu ska det dock erkännas att 6.6 har 100% mast, och 5.5 75%, med det fick du svar på racepro mast eller inte….svaret blir bara JA!
Carbon bom har jag bara till mitt formula kitt, skulle mycket gärna kunna tänka mig en mindre till 5.5 och 6.6 men har ingen erfarenhet.
Freestyle killarna som kör carbon säger att skillnaden är stor, men det handlar nog mer om att grejerna är lättare. Men man kan se det även så att det borde gå fortare eftersom bommen böjer sig marginellt och med det inte förändrar seglets form….kanske.
RS grejerna vet jag inte mycket om, har aldrig sett eller seglat något mindre än 9.0, så jag kan inte uttala mig.
Vad man ändå kan påpeka så tror jag inte att dessa går bättre på en slör (det är där vi speedsfreak vill vara) än RX2, RX1. Upwind däremot, där finns det nog skillnader, men det skiter väl du o jag i:) -
Vetenskapligt kan jag inte alls förklara det hela, men jag märker dock av skillnaderna. På vissa segel också markant.
Har tidigare seglat min RX2 6.6 med NP 75%, bytte denna säsong till en NP 100%. Skillnaden är STOR, trots samma böjkurva och IMCS! Varför……? Inte vet jag men skillnad är det, framförallt på de lägre registren, 11m/s upp till ca 14m/s. Däröver upplever jag inte så stor skillnad men den finns där.
Testat även RX 8.4:an med olika master (alla har varit NP), också stor skillnad mellan master trots samma böjkurva och IMCS!
Misstänker att skillnaden kanske inte är så stor på ett freeride segel eller liknande, men min erfarenhet är att på raceseglen spelar procenten stor roll! -
Nja Sebastian…..en slalom på 270 måste räknas till en riktig highwind/downvindslalom, och dessa seglar man aldrig på läkant. En upwind eller en race däremot……
-
När man går ned på slör med downvindslalom brädor och den laddar ur ordentligt (det går otäckt fort)så är det enbart fenan som ligger i vattnet, och det är precis så det ska vara. Den känslan går aldrig att uppleva med andra typer av brädor, inte heller har jag fått så pass mycket speed i en ”vanlig” rigg så det går ultimat på fena. Här är det enbart fullrace rigg som gäller….!!!! Märkte tom stor skillnad mellan en 75% och en 100% mast.
Det är kombinationen fen/bräda/rigg som gör att det går att åka på fena. Brädans design måste vara speciell och stropparna långt bak (jämför stropparnas placering med en freeride så ser du skillnaden) Fenan ska vara rak, gärna tunn och styv som ett spett, här tolereras inga förlåtande egenskaper!!! Riggen av den karaktären att du kan lägga underliket på stropparna, och fullt med stabila cambers. Och sedan till slut en kapten som vågar gasa, då går det att åka på fena!!! Så svaret på din fråga är att det är kombinationen som gör det möjligt att åka på fena, inte grejerna specifikt. Har testat freeride grejer med race fena men….den kommer aldrig upp på riktig fenåkning, det saknas något. Kanske att en freerace skulle göra det?
