getwet
Forumsvar skapade
-
Det där sa man om windsurfing också, likaså om skate.
Klart att kite kommer att bestå, utvecklas och dra till sig massor av nya utövare, förmodligen fler än windsurfare.
Sporten ligger fortfarande i sin linda men kommer att utvecklas enormt de kommande åren med nya material, nya designer och radikalare manövrar och prestanda.
Något som verkligen talar för sporten var artikeln i Dagens industri häromdagen, läs den så fattar man potentialen!!!! -
Frågan bör ställas till den/dem som kan tricka på både och. Själv trickar jag ingenting, åker bara race och downwind slalom och är så mycket rookie på kite!
Men jag tror nog mig veta vad svaret blir……… -
Hej Hugo!
Vad vet du om att segla en en formula i 6-7 ms, vad vet du om att göra radikala manövrar på plattvatten…..????
Nä du Hugo….jag tror inte du vet riktigt vad det handlar om. Se det på ett mer nyanserat sätt, kanske även du ska bli en duktig vindsurfare och uppskatta bägge delarna!?De två sporterna har två saker gemensamt, vind och vatten, där slutar likheterna men är lika förtjusande bägge två!
Och som en god representant för sporten du utövar tycker jag att dina inlägg ”harva på Vombsjön” känns en hel del onödiga. -
Som mångårig w-surfare och nybörjare på kite, men sett väldigt mycket kite och då också väldigt duktiga sådana (sug åt dig Ingo), både utomlands och här i Sverige, ska jag försöka ge MIN bild av de olika sporterna.
Kiten är, åtminstone än så länge en mer spektakulär sport än w-surfing. Radikalare lyft och mer snurr i hoppen. Freestyle segling (menar w.s) och dess radikala trick förmodar jag har en betydligt högre ”svårighetsfaktor” eftersom man inte har någon ”hangtime” på sig att reparera eller fullborda tricket, den måste sitta där klockrent från början! Och det är svårt att förstå för ett otränat öga.
Sen vill jag nog säga att den som påstår att en kite är snabbare än en w.s vet nog inte mycket om varken det ena eller andra. En kite är helt chanslös mot en w.s, under förutsättning att det är en kapten som vågar gasa vill säga! (raceboards och downwindsslalom kör milt sagt skiten ur en kite)Bör dock påpekas att i de lägre vindregistren är skillnaden inte så stor! Men när det väl tutar i så…..En annan sak som är neg. för kite är att det krävs stränder av en viss typ, w.s kan i princip kliva i var som helst.
Men, det som jag anser som mycket positivt med kite är att det även går att att segla i de lägre vindregistrerna (något för oss hårdvindsälskare att tänka på) och det är en sport som är under utveckling och väldigt mycket kommer att hända de kommande åren, både på material utveckling och ännu radikalare trick. Kanske man i framtiden kan gå på en riktig kryss som en upwind eller formula? I vilket fall som helst tänker inte jag stå bredvid och vänta på den där dagen när egenskaperna sporterna sinsemmellan närmar sig varandra, därför har jag redan börjat och rek. fler surfers att göra det, för det är kul…. dj….. kul!
Att det sedan är betydligt lättare att lära sig kitea ser jag bara som postivt, eller som någon sa: Att bli en duktig kiteare tar 1-3 år, att bli en duktig windsurfare ett helt liv, och vem tusan vill segla ett helt liv för att bli duktig…..? -
Min buss regbesiktigades som lättlastbil/husbil för mer än 10 år sedan, då såg reglerna lite annorlunda ut än idag.
Kravet var då att det skulle vara fast monterad bostadsinredning, övre och undre ventilation, ej stängningsbar (vent. skulle hålla en viss yta) samt om det fanns gasol, skulle denna installation vara fast monterad samt triangel på bakdörren
med text ”gas”. Idag är det betydligt svårare att reg bes eftersom kraven höjts, men var gränsen går för gasol känner jag inte till. Men jag vet att det är tryckprov mm som behövs men hur dessa går till har jag ingen aning om.Isolering i bussar bör vara av frigolit, absolut inte rockwoll/gullfiber eller liknande som jag sett vissa isolera med, dom torkar aldrig upp längst ned mot karossen när kondensen kommer krypande och rosten är ett faktum! Frigoliten är också ett väldigt billigt material att isolera med, på bökiga ställen (dörrar, rundningar mm)kan man använda ett material som påminner om liggunderlag. Minns inte vad det heter men går att få tag på i båtshopar. Frigoliten kan sedan presspassas in mellan balkar så det sitter ordentligt så slipper du limma, det blir då också med automatik en luftspalt som håller fukten borta.
Popuptak tror jag är en riktigt bra grej, men går endast att använda när det är varmt. Men… blir det kallt får man väl hissa ned taket! Popuptak är väldigt vanligt utomlands men klimatet är ju inte riktigt detsamma i sydeuropa som i sverige heller!!!
Du frågar om det är många som lyfter ut gasolen vid besiktning, svaret är ja. Ska väl egentligen inte säga det här men…. p6 o p11 får inte förvaras inne i boutrymmet, men vem vill ha en en p11 på bakdörren i en stor ful låda. Själv besiktigar jag min med en ”fotboll” (minns inte vad storleken heter) och aldrig haft några problem. Märkligt tycker jag för smäller det spelar det egentligen ingen roll hur stor tuben är!
Såg en intressant grej på Sardinien i somras, en folka buss där man monterat på sidan av bussen gasolanslutningar som kopplades in när man stannade, annars satt gasolflaskan monterad på taket. Det var en p6 så den tog inte så stor plats. Då slipper man ha gasol inne, och sedan fasta rör dragna fram till kyl och spis. Risken att något ska hända då är minimal.Året runt i bussen? Verkar jobbigt men varför inte?
Med min buss, isolerad och med bra värmare har jag sovit och bott i bilen ned till minus 10grader, det går säkerligen att bo ännu kallare. Är ofta ute tidigt på våren och det är inga som helst problem med värmen, trots iskalla nätter. Har lagt märke till att det dock är viktigt att skilja av bodel och förardel när det blir ordentligt kyligt, mycket värme försvinner via framrutor och sidorutor. Så se till att du har någon form av avskärmning mellan bodel och förarhytten om du vet att du ibland ska bo kallt. -
Har skrivit om värmare ett par ggr tidigare i detta forum men kan väl göra det igen.
Till att börja med vore det bra att veta när du ska använda din buss, bara på sommaren eller även under vår och sommar när det kyler på lite mer?
Är det enbart sommaren som gäller kanske värmeljuskaminen räcker men effekten är inte speciellt bra, har använt en själv i ett par års tid med ”sådär” som betyg, billigt och enkelt men knappast effektfull. Något att tänka på är att den inte torkar ut i bussen, snarare tvärtom, den ökar på kondensen!!!
Elvärme….förmodar att du menar 220volt, uteslutet i en surfbuss!!!!
Ebersprächer, dyrt inköp, dyr drift och en riktig batterislukare och ett dj…. oljud när man ska sova! Går oftast bara en timmer eller två och stänger sedan av….
Sedan finns det de RIKTIGA värmarna, en typ går på gasol, knepigt värre eftersom bussen då måste regbesiktigas med gasolutrustning, tryck prov mm. Men….bekvämt och väldigt bra.
Själv har jag valt en typ av båtvärmare som går på fotogen (statoil blå) som jag tycker är det bästa alternativet.
Drar minimalt med ström (0,6-1,4 amp), är bränslesnål och kan justeras steglöst mellan 900-2000W. Den tar in förbrukningsluften (förbränningen)utifrån och släpper även ut gaserna vid detsamma. Luften som värms upp i bussen avfuktas också och kondensen släpps ut via skorstenen. Den är relativt tystgående (mycket tystare än en Bacho eller Eber), ett svagt fläktljud samt ett svagt klickande från bränsle pumpen. Du slipper regbesiktiga och installationen är mycket enkel.
Kostnaden är naturligtvis betydligt högre än en värmeljuskamin, men istället kan du använda din buss så ofantligt mycket mer och oftare, vilket i sig är värt en rejäl peng!!!
Att sedan isolera bussen är också ett tips, men använd rätt material……annars har du ingen buss kvar efter en kortare tid. -
Det är just en Waeco Tropicool som jag har, och den har fungerat i ett par års tid nu och varit flitigt använd.
Har den i båten och bruksbilen när det behövs, det enda som jag irriterar mig på är fläktljudet när man ska sova…..
I bussen har jag ett 30l Electrolux kylskåp som går på gasol/12v/220v. Förbrukningen är om jag inte minns helt fel ca 180g/dygn max förbr. En P6 eller P11 räcker LÄNGE med andra ord!
En P6:a räcker gott och väl här hemma i Sverige, även om du monterar in ett gasolkök, men åker du utomlands (söderöver) bör du ha en P11 med dig. Det går nämligen inte att byta våra svenska flaskor utomlands, vad jag känner till. Dom kör med andra typer av kopplingar. Ugn har jag ingen, tycker det räcker med en Weber grill som går att använda som ugn.
Värmare och rinnande vatten kan jag rekommendera, man kan använda bussen så otroligt mycket mer med en bra och vettig värmare i, från tidig vår till sen höst! Och hur skönt är det inte att krypa in i surfbussen efter en tuff surfdag i oktober och det är varmt torrt och skönt?
Ståhöjd i bilen, det saknade jag ända fram till den dagen jag såg kompisen lasta på sina surfprylar på högtak…..
Oerhört praktiskt att bo i, lika opraktiskt att ha surfgrejer på taket. Inte helt ovanligt med bekymmer i garage mm pga höjd. Men som sagt var, det är oerhört trevligt att bo i en högtakare! -
Ok, dra bommen mot dig och du skotar=ökat tryck i kiten tills dess att du överskotar! Bommen ifrån dig, du skotar ut=minskat tryck i kiten men också sämre seglingsegenskaper.
-
Efter som jag är svensk svarar jag på svenska, och svaret är följande…….
Dra bommen mot dig och du skotar hem, tvärtom och du skotar ut! -
getwet
Medlem7 augusti, 2002 vid 16:07 som svar på: Staffan teoriterroriserar om månen, tidvattnet och vindenKan berätta att jag träffat en herre (troligen samma person som din kompis träffat) som fört dagbok över vindarna ett par säsonger och man kunde helt klart se ett samband med månen. Har själv inte tagit det på allvar men kanske man skulle………
Under sex års tid har jag varje år varit på Fuerte under april månad och där haft mycket kontakt med yrkesfiskarna i Corralejo, där dom påpekar samma sak……så det kanske ligger något i det där som jag inte riktigt ändå vill tro på….
Så vi får väl se nu kommande datum som du angett!!! -
Gå in på ”sök” och leta på Tarifa, finns mycket info där.
-
Inte mycket att fundera på, precis som de tidigare inläggen är det NP som gäller, under förutsättning att du är beredd att betala en liten mer peng för carbon och bättre segel. Men…troligen får du tillbaka mellanskillnaden den dagen du byter ut grejerna mot ännu bättre. Epoxi masten och Fanatic seglet skulle jag vilja påstå vara helt osäljbara i andra hand, och ingen butik vill ha dem i inbyte(jag tror det iallafall). En annan fördel med NP grejerna är att du förmodligen kan ”växa” i dom en säsong eller två. Det finns dock mycket andra bra grejer på marknaden också än just NP!!!