jesper_b
Forumsvar skapade
-
Trodde de där snabbvarianterna var utvecklade för att undvika läskiga kite-olyckor? Hur som helst finns ju världens skönaste midjehängsele också som alternativ.
Jesper B
(distributör av Hotsailsmauis midjehängsele)Nej men nu dj-lar får jag skärpa mig. JOBBA inte konfa. Skriva forskning inte obetalda reklamtexter!
-
Oscar,
Jag tycker visst man kan jämföra formula med vågsegling. Dock måste man ha koll på vad man vill få ut av sin utrustning när man seglar.EX:
Vill jag ha maximal rörlighet ikrokad? Om ja – långa tampar. Detta är relevant vid våg och freestyle, men även i ren survival i racing, inklusive formula.Vill jag klara av att hantera en stor rigg i hårdvind? Om ja – långa tampar. Detta är främst relevant i slalom, speed och, kanske något mindre men ändå, även formula.
Vill jag få in rumpan maximalt över brädan för att kunna skjuta ut överkroppen och få mycket tryck i mastfoten och i princip inget i framfoten, allt för att få tidig planing i lättvind och plattvatten? Om ja – korta tampar. Detta är relevant vid lättvindsslalom, formula och en hel del freeridesegling. När jag ska kryssa upp på min vågseglingstrimmade vågbräda från Kuau till Hookipa så använder jag mig av denna princip och stadgar upp min stance på rent formulavis!
Även om jag vill har maximal rörlighet i vågsegling, kan jag använda mig av formulaerfarenheter både vad gäller stance och trim när jag vill plana iväg utanför vågorna och så snabbt som möjligt plocka höjd i planing. Särskilt när det är lite så där på gränsen till planing på våggrejorna har jag lärt mig extremt mycket från Formula.
Förr har jag varit djädrigt slapp med mitt trim på vågprylarna. Det får ingenjörerna hålla på med – tänkte jag – och hängde upp seglet som vanligt, struntade i att flytta hängseletamparna oavsett segelmodell och storlek, satte mastfoten på mitten och var glad. I formularacing funkar inte det så bra. Trim är så oerhört mer utslagsgivande där. Sitter hängseletampen fel så straffas man direkt. I vågsegling kan man komma undan med halvdant trim. Efter ett par säsonger i Formulaklassen bland Jimmy trimmys mfl så har jag helt annan kunskap för trim även på min vågbräda. Mina hängseletampar måste sitta 100% rätt för att jag ska vara nöjd och jag har till och med flyttat lite fram och tillbaka på mastfoten – ibland.
Bara för att seglet är mer än dubbelt så stort, bara för att bommen är 1,5 meter längre och bara för att man står ännu längre ut från mitten på brädan, är INTE principerna för var buken ligger i lättvind, var den ligger i en by, hur brädans tryck/balanspunkt flyttar när du vinklar vristen på bakfoten, mm annorlunda. Tvärt om är principerna desamma. Således kan man titta på Pro-secrets racing DVDn och få rådet att för att bli bättre på att jippa en formulabräda ska man titta noga på hur världens bästa vågseglare gör precis när de initierar sin bottomturn. Det är nog ingen slump att jag varken kan göra en bra bottom-turn eller jippa en formulabräda…
Plana tidigt: Att stå ikrokad på vågbrädan i subplaning är ju bekvämt, givet att det inte är för mycket off-shore eller allmänt jobbigt vatten (ström, brytande vågor att ta sig ut genom och så vidare). Men att det skulle vara enklare att komma upp i planing ikrokad från detta läge är en rätt annorlunda teknik. Visst, kommer det tillräckligt mycket vind (inte en tokby bakifrån utan ”lagom tillräckligt” mycket) då kanske man kan komma undan med att vara ikrokad från subplaning till full spätta. Då spar man självklart på krafterna jämfört med att snärta till men några välavvägda pumptag. Men återigen en lärdom från formula. Riktig pumpteknik sliter inte så mycket på armarna. Lär man sig pumpa på rätt sätt har man ganska raka armar och jobbar mer med kroppen och benen. Ser man på en duktig formulapumpare så har hon spikraka armar och sätter hela kroppen i gungning med benböjningar. Översatt till vågsegling med mindre segel, mindre bräda och framförallt mycket mindre fena får man ta det mycket lugnare med kroppen – men, igen, principen är densamma.
Jag lovar att man kan komma upp i planing oändligt mycket tidigare på en liten vågbräda oikrokad än ikrokad. Jag lovar också att det inte behöver vara speciellt tröttsamt.
OK, om man nu vägrar vara oikrokad utom när det absolut behövs. Då lär långa tampar vara bättre.
Detta var bara en liten mångordig utläggning om att man kan dra en massa lärdomar och paralleller – och självklart kan jämföra – mellan till exempel formula vindsyrfing och vågsegling.
Vad gäller generella riktlinjer om hur långa hängseletampar man ska ha vill jag nog ha en mer ödmjuk inställning. Om en lite mindre erfaren vågseglare kommer till mig och vill köpa 22” tampar, i synnerhet om de är rätt stora så föreslår jag oftast att de ska prova lite längre. Det är inte helt fel att vara öppen för erfarenheter från andra. Men att påstå att alla ska köra 30” plus tycker jag inte heller är så vettigt. Själv är jag nog i grund och botten rätt lat vad gäller trim, även om jag som sagt blivit bättre, och jag tänkte prova en längd längre någon gång. MEN jag VET att det är lika mycket mode som funktion bakom dessa grejor, och jag VET att man kan vara hur duktig och ha hur kul som helst med helt olika tamplängder, både i formula och i vågsegling.
Satan vad jag har svårt att hålla fingrarna borta från konfentengenterna. Jag måste bara JOBBA lite till denna fredageftermiddag. Såg dock att det ska blåsa upp mot 8 m/s sydost ute på mellersta östersjön tidig söndag morgon. Då kommer det rulla in småvågor på Torö…. jag tar nog med lite lämpliga leksaker till städdagen. Sannolikt helt utan hängseletampar!
/Jesper sub-30”-B
-
18 till 32… Det var en väldans utveckling.
(18+32)/2=25 Då ligger man i vart fall på rätt sida om snittet.
Annars har ju Andreas rätt i att man generellt får mer kontroll i hårdvinden av längre tampar. Att man generellt sett planar tidigare med långa tampar håller jag däremot INTE med om. Tvärt om anses det nog vara. För att plana tidigare finns några etablerade trimknep, bland annat höja bommen (med samma tamplängd som tidigare) och/eller korta tamparna. Kolla in alla lättvindsspecialister i Formula, majoriteten av dessa kör betydligt kortare tampar än hårdvindsspecialisterna.
Det man får mest av i vågsegling med långa tampar är rörlighet, vilket ju är toppen. Själv får jag rörlighet (i den mån jag nu har det?). Genom att kroka ur, men det kräver ju att man orkar köra så….
Men visst, jag kanske ska slänga på ett par 28 nästa gång och känna efter.
Jesper B(i-ceps)
-
Tack kära hotrep V-berg! Så oerhört värdefullt för oss bakvända gamla nollåttor, som mest fiser omkring med 7.0or på våra 135 liters på hemmavikarna, att få denna högst korrekta information, direkt från en riktig våg- och freestylekanon lokaliserad på Sveriges framsida och i Sveriges vågseglingsmecka nummer ett! Stort TACK!
När du ändå är igång kan du väl passa på att även informera oss om hur man får till en sådan där hypermodern och stylish bottensväng där all kraft går ner i bakfoten och får brädans kant att knappt nudda vattnet och brädan istället vrids runt helt på häcken. Jag har alltid undrat hur man kan få ner farten så snabbt i en bottensväng?
Tack på förhand och stor kram!
Jesper 80:ies B
-
Tim: 26 vs 29. Går ej att säga att den ena är bättre än den andra. Har man små händer så talar det för 26mm. Handsksegling undrlttas av 26mm. Är man van vid 32, kanske 29 känns bättre. 29mm är styvare än många kolbommar, 26mm är inte mycket mjukare. Väger man över 80 kg och gör höga loppar eller kör rejält överriggad med 6.9 och racesegel rekommenderar jag 29 mm. Behöver man 60cm förlängning så är det 29mm som gäller. Annars mycket tycke och smak. Två fantastiska bommar!
Bor i Nacka, kom förbi och kläm, provrigga mm. Slå en pling (0733-169000) eller ett pm.
/Jesper
-
Väldigt modebetingat. Kom ihåg en vinter då alla körde extremkorta linor på Hookpa, typ 20”. Man fick en mer upprätt seglingstil hette det, och visst satt alla vi eurosar och sket när vi seglade. Idag är väl modet det motsatta. Ju längre ju hippare. Har kanske med freestyle att göra där man, om jag förstått rätt, generellt kör längre tampar. Jag själv är konservativ och kör 26”.
Staffan B, har du fått tag på bra långa tampar? Annars har jag liggande till dig. Räcker 34”?
Jesper, borde jobba, B
(distributör av Hotsailsmauis hängseletampar med insydd reservtamp i spectra) -
Allt som får folk att komma ut in naturen, gärna på vattnet, än hellre i vågor, är väl kalas. Intim vatteninteraktion, lek, kär-lek…
Långt som kort, centerbord eller twin, nördigt eller hippt – redskapet ska väl knappast vara det avgörande.
Jag har grymt fina minnen från mina seglingar från Saltis och Baggensfjärden ut till min mammas dåvarande sommarställe på yttre Ingarö. Brukade kryssa ut på sjöbrisen och käka middag där, sedan segla hem i den nästan vindfria sommarnatten. För mig var det lika intensivt och intimt som en bra dag på Hookipa. Sommarnatten med centerbord, Hookipa utan.
Jag har redan kommenterat den svenska ”osmygiga” marknadsföringen av Kona på denna konf (i en annan tidigare tråd) och tycker inte att jag behöver upprepa det. Dessutom tycker jag personerna bakom Kona i Sverige har skärpt sig en hel del. Jag tycker personligen det vore skittrist om den energi som tycks finnas i Konagänget skulle bannlysas från Sveriges största vindsurfingkonf. Däremot får de väl stå ut med att det kan finnas en och annan överkänslig här, det har de bäddat för själva.
Tycker vi borde tagga ner och låta alla få en ny chans. Fint va!
Kram,
Jesper B
-
Huj, det där med exakta mått är jag ungefär lika bra på som att upggradera hemsidor. Jag gör ett försök:
Aeron Continous Alloy (29mm diameter rör hela vägen):
140-200cm
150-210cm
175-235cm
Jag kontrollmätte dock en bom mellan innerkant frambeslag (dvs det som ligger emot framkant masten) och innerkant bakbeslag (dvs där seglet ligger emot bommen vid max uthal). Då fick jag en längd 4-5cm längre än vad som anges ovan. Det är dock 60cm förlängning på alla 29mm alubommar (som säljs i Sverige, ej utomlands) och vill man kapa ner bommen några cm så går det utmärkt.
Tim: Till dina segel skulle således den kortaste räcka till, dock med minimal marginal för största seglet med max uthal. Jag skulle välja 150-210, då har du marginal och skulle du tycka att den var några cm för lång till minsta seglet kan du som sagt kapa ner den, men det är kanske att överdriva lite.
Jesper B
(Aeron distributör) -
Samtidigt måste man erkänna att alubommarna blivit väldigt mycket bättre senaste åren. I och med att de bättre alubommarna idag görs kontinuerliga, dvs inga skarvar framme vi bombeslaget, så håller de mycket bättre än tidigare. Alubommens svaghet är enligt min mening inte materialutmattning utan att de korriderar runt skarvar och skruvar. I synnerhet om man seglar saltvatten är, eller snarare var, detta ett problem. Sprillans alubom, använd några gånger och sedan undanställd för vintern. Fukten som är kvar i framskarvarna där eloxeringen var kapad och borrad innebär/bar inte sällan ett haveri i början på våren.
På de finare alubommarna är detta inte längre möjligt.
Jag har mer eller mindre tvingat övertygade kolbomsanvändare att prova Aerons nya alubommar och de har blivit allt annat än missnöjda. Före dessa bommar använda jag enbart kol, idag kör jag lika gärna och ofta på alu.
Sedan finns det kolbommar med mycket tveksam kvalitet. Vissa märken skulle jag aldrig sticka ut i håriga vågor med. Det gäller i och för sig lika mycket aluminiumbommar. Där kan man verkligen stöta på billig skit.
Hybridbomen, dvs en alubom med kolbakrör är en rätt puckad kompromiss. Aeron gör en men jag tar inte in den. Aeron själva menar att den har EN fördel, man kan ta betalt nästan som en kolbom, men den kostar inte så väldigt mycket mer att tillverka än en alu. Prestandamässigt ligger den väldigt nära en alubom, dvs beroende på vad det är för kvalitet på hybridbommens alurör, kan den kan vara sämre än hel-alubommar med bättre alu, oavsett materialet i bakröret.
Jesper B
(Aerondistributör) -
Fasen vad coolt! En tuff pryldebatt mellan två hårdrippers, som båda två, vid sidan av grym vågseglingkompetens, dessutom inte är helt okända för sina benägenheter att titt som tätt plocka fram både måttband och stållinjal vi sina brädmöten.
Skjut(mått) hårt från höften!
My take: Jag har tre magiska brädor i mitt ägo. En totallappad men ändå trasig flera år gammal AB+ (en fena). En SOS custom shapad för JP från förra året (en fena), en Ketih/Levi Quatro custom från i år (twin). Alla är smufigt sköna, alla svänger som gudar och är någorlunda snabba. Kan inga mått alls på dem. De har dessutom HELT OLIKA känsla – magiska på olika vis.
Minns när jag testade en annan magisk bräda. Kevin P:s dåvarande absoluta Hookipafavoritbräda shapad av Bill Foot. Det var rätt många år sen och den såg lite gammal ut i designen redan då (Kevin vårdade den ömt, använde den enbart i tävlingsheat på Hookipa, det var när han till sist skulle pensionera den som jag fick tillfälle att prova. Jag hade just seglat en annan fd Kevinbräda med exakt samma mått (njaä självklart inte exakt överallt, men alla ”grovmått” som rockerkurva, längd, bredd, ofo, och även rails såg grymt lika ut). Den första brädan sög – jag fick fick ingen ballans i någonting. Jag ville inte testa den andra som påstods vara magisk eftersom den var likadan – den kanske funkar för proffset Kevin men inte för mig – tänkte jag. Den var sjukt skön – helt magisk. Allt funkade på min personliga aboslut högsta nivå.
Det kan vara otroligt små saker som gör en bräda magisk eller halvtrött. Tror faktiskt ärligt talat inte att en så grov grej som single vs twin är det avgörande. Visst ger antal fenor olika karaktär, men för att få till en magiskt skön bräda krävs mycket mer. Magiska fingrar hos shapern? Tur vid lamineringen? Inte faan vet jag, men jag är otroligt glad för att ha råkat ramla på ett par löjligt sköna magiska brädor.
Fasen Ola, blev Jonasbrädan tjockare än vad som var meningen, då får han allt träna på några till till dig och andra innan han ska få bygga min nästa magiska.
/Jeppe B(us)
-
* Är formula way to go eller tror ni jag blir nöjd med proofen + att köpa ett typ challenger 9,5 som jag drar på 490 masten?
FORMULA ÄR WAY TO GO!
* Kan jag köpa en beggad formula och köra med ett 9,5 typ ovan?
YES! (men ett större segel typ 11kvm ger rätt mycket mer)
* Om formula, vad ska man ha? Kommer att köpa beggat – vad ska jag leta efter för att bli nöjd? Årsmodeller? Brädor att satsa på / undvika osv?
FABRIKAT AV MINDRE BETYDELSE, KÖP HYFSAT SKICK SÅ DU SLIPPER LAPPA HELA TIDEN.
* Finns det prylar som är enkla att rigga. Typ freerace eller är det OK att köra fullt ut med racesegel? Vill lägga tiden på vattnet och har inte tid att rigga/trimma etc för mycket ?
ÄVEN SVÅRRIGGADE SEGEL ÄR ENKAL ATT FÅ UPP NÄR MAN VÄL LÄRT SIG KNEPEN. BE DEN DU KÖPER AV VISA, SKAFFA NEDHALSVEV.
* Mkt sjögräs i Skåne. Kör alltid sjögräsfena. Antar att det behövs även om man kör formula? Var hittar jag lämpliga sjögräsfenor för formula?
ANTAR OCKSÅ ATT DET FINNS, VET DOCK EJ VAR.
Jesper B
-
Fast det är ju klart, både du och jag har ju bara en fru (var alltså).
/Jeppe B(i-fin)
-
Men jag var ju med på bröllopet, inte har ni skilt er? /JB
Fast jag håller med, det funkar både ensam, två eller fler.
-
Vissa födds som gubbar, andra blir det aldrig, samma sak med tanter. Sedan finns det ju en massa mellanting.
Har stött på en otroligt massa gubbar och tanter i yngre tonåren, samtidigt som jag stött på ett stort antal kids i rejält mogen ålder. Kolla in mindre ålderssegregerade spots som södra Kaliforninens kuster eller Hawaiiöarna – där leker man hela livet, i vart fall betydligt oftare än här hemma.
Själv tycker jag att jag var djädrigt mycket mer gubbe i tonåren än idag, men det kanske beror på någon slags självbedrägeri (Masse?)?
Jeppe gubbdjävel B
-
Min dotter Tora började vindsurfa när hon var 3. Då gäller det dock att ha rätt grejor (litet bra segel och stor bräda med centerbord eller mittfena). Vid 5, 6 tröttnade hon dock, mest på grund av att hon börjat surfa (dvs utan rigg) och tyckte det var roligare. Möjligen var henns pappa lite för ”på” också (varning!).
I år har hon dock gjort come-back som nyss fyllda 9, helt på eget initiativ. Hon har till och med fått tjata en del. Håller helt och hållet med Ola att det inte har med ålder att göra utan med intresse/motivation (vilket kan variera väldigt mycket mellan individer och åldrar). Rätt prylar är också avgörande, inte minst för motivationen och snabb utveckling.
/Jesper B
