jesper_b
Forumsvar skapade
-
Min fru: Men om jag tar Regnbågen (föräldrakooperativt dagis där jag skulle jobba) på onsdag och du förbereder onsdagsföreläsningen ikväll (jag har föredrag för 40 betalande högre chefer på onsdag eftermiddag) kan du ju åka till Torö tisdag kväll och sova över….
Har jag världens bästa hustru!?
/Jesper B
-
Såsom helrökt i lördags är det skitkul att jag just skjutit upp karriären så där en fem år för att kunna köra Torö onsdag förmiddag. Hoppas det blir bättre vinkel än sist för det lär bli kalastryck i läpparna!!! /Jesper B
-
jesper_b
Medlem12 september, 2005 vid 10:32 som svar på: Irriterad över att det inte funkar i vågor (FAN!)Helloj,
Du har fått väldigt mycket råd vad gäller prylar, men kanske inte riktigt lika mycket vad gäller teknik och taktik. Utan att veta hur det såg ut när du var ute mer än att vågorna var ca 1 meter (vilket kan betyda väldigt mycket olika förhållanden) så gisssar jag att det var ganska mycket on-shore; dvs att vinden blåste i samma riktning som vågorna bröt. Annars borde du inte haft så svårt att komma igång. I on-shore/pålandsvind blir det mycket svårare än i plattvatten att ta höjd och segla ut från stranden. Vågorna pressar in en och man måste segla högre än vanligt för att komma ut och får därmed svårarte att plana.Tricket är (åtminstone för den ovana) att försöka ta sig ut utanför vågorna och hålla sig på utsidan. Därute är det nästan alltid enklare att hålla farten uppe. Även här bryter det ibland men inte hela tiden och man har inte en ständig kamp mot brytande vågor och vitvatten. Man kan ta fart på vågorna och segla in en liten bit men inte mer än att man kan ta sig ut igen. Sakta men säkert kan man prova att gå längre och längre in i impact zone. Gör man så här kan man utnyttja vågorna och plana i lättare vindar än i plattvatten. Man kan göra sina fösta ”back-side” svängar (det vill säga rida med ryggen mot vågen) och få lite känsla för hur det här med vågor fungerar.
Hur tar man sig då ut? Tja är det så pass lätt att man inte har en chans att plana får man mörsa sig ut. Dvs stå och kryssa utan planing. Inte helt lätt men funkar om det inte är stora vågor eller för mycket ström. Precis före varje lite skummvall/brytande våg lovar man upp ordentligt så att nosen möter vågen. Precis före upplovningen pumpar man till ordentligt för att ge brädan lite fart så att den inte hasar bak med vågen onödigt långt. När nosen går in i vågen kliver man fram på brädan för att inte sjunka igenom i vitvattnet (bakom den brytande vågen) och för att inte brädan ska lova upp för mycket. Hittar man balansen kan man klara av rätt stora och kraftiga vågor. Direkt efter att vågen släppt brädan (eller samtidigt som, eller om det är lite större vågor mitt i vitvattnet) faller man av och försöker få lite fart tills man möter nästa våg. Så här får man hålla på. Ofta kommer man inte ut men kan segla till andra ändan av stranden och där vänder man (kliv av brädan och gå ut en bit om du inte är vass på slag, snäva gippar eller andra vändingar) och så gör man lika dant åt andra hållet. Envis vinner – till slut är du ute!
Det här är väl en typisk ”ta-sig-ut-från-stranden-teknik-i-on-shore” och väldigt bra att lära sig i början av sin vågseglings utveckling. ”Träna” är kanske inte så skitkul, men koncentrerade försök och accumulerad tid på/i vattnet gör susen. Snart tycker du vilken skräp-on-shore-dag som helst är roligare än plattvatten.
Har du bättre vinkel, dvs mer och mer side-shore/sidvind blir allt enklare. Principerna är desamma men du får enklare att hålla höjd, fart, balans mm. I ren sidvind kan du guppa ut i nästan ingen vind – beroende på hur stora karftiga vågorna är och huruvida du kan hitta kanaler mellan vågorna, dvs där det är lite djupare, mindre vågor och mer utåtström. Finns det ordentliga kanaler kan du ta dig ut även stora dagar i mycket lite vind – sedan har du grym vågridning på invägen. Men det är nog överkurs. Att välja dagar med bättre vinkel på vinden är inte fel i början, men jag tror att försöka i alla typer av förhållanden är ännu lärorikare.
Kör så det ryker!
/Jesper B
-
Satan i gatan. Vi Torölocals har visserligen fedevågor sådär 10 ggr per år, men fasen inte en gnutta humor – jag blir riktigt avundsjuk! /Yes-p-er B
-
Yo Ila,
Nja 1/10 förhållandet gäller nog enbart för de som inte har koll. Om man bara envisas med att köra dit så lär man sig så småningom. Efter några år sitter det liksom i ryggmärgen vilken tall man ska titta på, hur molnen ska röra på sig och vilken kombination av prognoser som funkar. Lär man sig guppavågsegling och tar man med sig surfbrädan ökar andelen vettiga Torödagar påtagligt. Måhända blåser det lite mindre på Torö än en del andra spots, men det är desto mer vågsäkert. Min statistik är snarare 9/10. Får man sedan uppleva en klassisk side-shore dag med solnedgång och rosa spray på vågtopparna så spelar det ingen roll om det är 1/100 – man kör ändå och tar bomkörningarna med ett stort leende!!/Jesper B
Toröromantiker? Vadå jag eller…
-
Torö har superpotential både vad gäller vågseglingsförhållanden på hög internationell nivå och vad gäller bomkörningar. Idag är mitt tips tyvärr att det blir det sistnämnda. /Jesper B
-
Har en mac och kör OSX – inga problem för mig att titta, varken i Quicktimespelaren eller VLC. Om du inte har tankat hem VLC så gör det, den spelar det mesta. /Jesper B
-
Det är orange på bilderna. Framgår inte riktigt hur knallorange dom är i verkligheten. De röda är med klassiskt djupröda och har mer vit teap i stället för svart samt vit maststrumpa. De oranga är väl lite mer rock n’ roll medan de röda är lite mer stramt smakfulla. Båda dock lika lätta och supersmidiga. /Jesper B
-
God damn. Voxby du ska upp i topp tre i dessa förhållanden! /TMD (Team Managing Director)
-
Grymt! Ni har finfin feeling både för filming, klipp, musik, och så för vindsurfet förståss. Om ni kan få en sådan halvdan on-shore dag att se så rolig ut kan man ju tänka sig hur det blir när det går av på riktigt. Keep the good work up!
/Jesper B
PS Vinta: vad är det där för kommentar? Girlie på dig själv. Fast du menar det kanske positivt? Om jag kunde rida 1,5 mast på hookipa som Jennifer Hendersson eller hoppa som Morenos skulle jag vara djäkligt glad.
-
Måste till bussgods i stan och leverera master och segel till otåliga kunder (hu!). Sedan Torö för hela slanten. Är det någonstans med hög potential i morgon inom en timme från stan så är det Torö!
/Jesper B
-
Så otroligt sjukt bra timing Ola. Tänk att äntligen få rippa Torö tillsammans (förra gången för dryga 10 år sedan räknas inte). Jag inser dessutom att min helrökta tisdag inte heller är så dum. Jag ska föreläsa hela förmiddagen på någon kursgård inte långt från Väddö…. Ska bralla tung nordväst tisdag eftermiddag; det blir således Torö hela måndagen och Salnö/Barnens ö dagen därpå.
Det känns som vindsurfsäsången kommit igång med buller och bång.
Vi ses på vattnet!
/Jesper B
-
Hoppas ni som åkte ner idag söndag har en riktigt fin dag. Jag hoppar söndagen men ser till att få bort alla hinder för måndagen som jag tror kan bli riktigt elak!!!! Försök och ta er ner då om ni vill smaka på riktiga vågor! /Jesper B
-
Det viktigaste är att man tycker det är skönt. Alla har olika stance, stilar, brädor, mm. Min bom har åkt upp och ner med modetrenderna. Ibland korta linor och hög bom för att komma nära riggen och få en upprät stance (man vill ju inte sitta och skita i bottomturn), ibland lågt och långa linor för rörlighet. Nu har dom landat på relativt låg höjd (knappt under 125cm enligt hotsailsmauis siffror på maststrumpan) och linorna 24 eller 26 cm. Kör jag 26 linor hamnr bommen någon cm högre än med 24 linor. Tycker också det har med vilken bräda man seglar att göra. på vissa vill man ha mastoften lite längre bak, då tycker jag det är skönt att sänka bommen lite.
I formula har det dominerande rådet varit att ha bommen så skithögt som möjligt utom då det tokblåser då den ska flyttas ner för ökad kontroll och mer tryck på framfoten. Men det senaste är att ha den relativt lågt, alltid, för ökad bekvämlighet och för att inte hamna under bommen utan alltid utanför och därmed få mer tryck på fenen/brädan. Vissa toppgubbar kör tokhögt och andra superlågt både i Sverige och internationellt – precis som vågseglarna.
Sålunda: lyssna inte för mycket på alla teoretiker utan kör där det känna skönt. Däremot kan man ju alltid prova att hörja/sänka lite och se om man kan vänja sig vid det.
Go Vinta Go!!
/Jesper B
-
Kom ner i fredags vid 16.00 och seglade 4 timmar utan paus, förutom hastigt segelbyte från 5.9 till 5.3 Var för trött för att åka hem och sov över i bussen. Trodde det mest skulle bli svamp – och blåbärsplockning på lördagen med familjen men ack det drog igång lite och blev till slut fulldrag även denna dag om än inte så mycket vågor. Glömde helt bort släktmiddagen… Rätt slut nu, men det ska ju bli lite även söndag och framför allt MÅNDAG!
Vi ses där nere!
Jesper B
