Forumsvar skapade

Sida 82 av 87
  • jesper_b

    Medlem
    11 maj, 2005 vid 10:02 som svar på: Hur mega viktig är ”rätt” mast.

    Hello all you mast benders out there!
    Det är långt ifrån säkert att ett fabrikats mast passar bäst till samma fabrikats segel. ”Bäst” beror på så mycket, t ex var man seglar, hur man seglar, vad man väger mm. Tex NP hävdar med enfas att deras segel tappar prestanda på Skinny/RDM-master. samtidigt seglar en stor majoritet av NP-teamgubbarna med Powerexmaster på Hookipa och tycker det känns bättre än på NP-masterna. Ett som är säkert är att en skinny håller mycket bättre än SDM-master. Böjkurvemässigt och ”känsla” beror på mast och vad man gillar.

    Idag läggs så mycket av tillverkning ut på underleverantörer att till och med de största fabrikatan kan få problem att kontrollera hur mast och segel passar. Gör en fabrik en mast mycket billigare än en annan mast och ”marknaden” inte bedöms känna skillnaden så är det lockande att gå på den billigare, även om den passar till samma fabrikats segel sämre. Dessutom finns det rätt många exempel på hur fabrikerna/underleverantörerna lurar fabrikaten och levererar något annan än utlovat.

    Råd 1) Kör så det ryker med vad ni har eller har råd med!

    Råd 2) Vill ni få till riktigt fina kombinationer mast/segel mm, kolla med aktiva duktiga vindsurfare och trovärdiga/ärliga/duktiga handlare. Snacka med fler, kanske låna och prova. Bilda egen uppfattning…

    Ett problem med råd 2 är att mer eller mindre alla duktiga vindsurfare har bättre dealar med någon handlare och vissa märken än med andra. I Sverige har vindsurfare dessutom en tendens att bli så otroligt märkeslojala att det är svårt att få hyfsat neutrala besked från någon. Titta bara på mig själv – jag tycker hotrodden är världens bästa skinny!

    Tjoho!!

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    11 maj, 2005 vid 09:44 som svar på: IMCS

    Ett urdåligt sätt att mäta mastböj på. Tyvärr har det blivit ”industristandard” inom vindsurfing, eller kanske snarare man ska säga ”marknadsföringsstandard” eftersom tillverkarna sätter de siffror de tror säljer bäst oberoende av verklig böj.

    Master kan vara väldigt olika mjuka hårda, böjkurvorna helt olika och böja väldigt olika under olika belastningar i olika riktningar även om de har samma imcs i broschyren.

    Snacka med någon kunnig vindsurfare och eller trovärdig och kunnig handlare om de master du funderar på. Imcs är på sin höjd en mycket grov indikation på hur masten böjer.

    Exempel:
    Nolimitz uppfann skinny-/RDM-masten. De mätte upp sin 400 till 19 på imcs skalan. Powerex gjorde en kopia konstruktionsmässigt men styvare och för många segle bättre böj (betydligt styvare i basen). De satte dock 19 på sin mast också eftersom den enda existerande och säljande andra skinnyn hade 19. Nu fanns såkledes två skinny/RDM-master med helt olika styvhet och böj men med samma imcs-mått. Resten av skinny/RDM-tillverkarna hänger på och sätter 19 eller nära 19 på sina master också, vem vågar sätta upp en mer korrekt siffra när Powerex (stora på skinny) och Nolimitz (orginalet) har 19 p sina? Hotsails/killwell satte upp mer korrekta siffror på sina master, dvs deras hotrod hade 23 i imcs på sin 400. Då trodde dock alla att den var tokstyv fast den endast är marginellt styvare än powerex (i 400 lägnden vills säga) och mjukare än många av italienRDMmasterna. Hot/kilwell fick ta bort siffrorna från borschyrerna för att inte förvirra.

    Som sagt kolla med de som vet något om de master du är intresserade av i stället för att kolla på imcs.

    Tjjoho!!

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    7 maj, 2005 vid 17:39 som svar på: EC Portimao Videofilmer

    Jag förhandlar med både ortoped och sjukgymnast om det. Men eftersom jag bröt foten pga att jag inte byggde upp den ordentligt efter en ledbandsskada i höstas och stack ut och hårdkörde på Maui i vintras tänkte jag försöka göra läxan lite bättre denna gång. Men vem vet… det handlar om veckor snarare än månader.

    Trist med knät.

    /Jesper

  • jesper_b

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 12:54 som svar på: Toröreportage bilder efterfrågas

    Supertack (i efterhand) för alla bilder!

    Har ej blivit lovad något arvode (varken vad gäller text eller bilder), men både vindsurfares och fotografs namn ska komma med i bildtexterna enligt ansvarig journalist. Vi får se vilka bilder de väljer. Återigen tack!

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 09:23 som svar på: formula?

    Ett beggat lite äldre formulakit är aldrig fel. Går att köpa för otroligt lite pengar, och segel som är ett par år äldre är inte lika tekniskt avancerade och svårriggade som många nyare. Är man redo för att laga lite dingar då och då är det bara att slå till! /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 09:19 som svar på: avgasrör e av på min folkabuss.

    Kolla med Dalhems utan för Varberg och Custom & Speedparts utanför Helsingborg. Båda säljer reservdelar till VW billigare än VAG och är bra på att ge råd. /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    4 maj, 2005 vid 09:17 som svar på: Ta bort klibbor från bräda.. Bra tips??

    Jag blev tipsad om högtryckspruta av ett ”dekalproffs”! /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    29 april, 2005 vid 14:44 som svar på: Gaastra Nitro riggat på Simmer SC10?

    Lite! Prova dig fram, handlar om halva till någon eller några mm. Slipar du för mycket får du lägga in en mellanbricka eller segla med för lite cambertryck. Skrynklor på höden i lattficka är väl inget att sträva efter (spänns ut av latttryck på camber) men lite på lovartssidan/insidan gör inte så mycket. När seglet får vind ändrar rynkorna dessutom på sig och kanske försvinner de helt. Kan inte tänka mig at cambern kan hoppa av enbart av lite rynkor i mastickan. /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    29 april, 2005 vid 11:40 som svar på: Gaastra Nitro riggat på Simmer SC10?

    Om man har för mycket latttryck på cambrarna och ska fila på dessa är det i bakkanten på cambern man ska fila, dvs ta bort material på cambern runt hålet som lattan går in i cambern. Den webbing som är fastsydd på framkant lattficka/segel och ligger och trycker på cambern kommer då längre fram och latttrycket på cambern minskar. Detta är inte helt ovanligt att man behöver göra även om man har rätt mast till sitt segel. /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    27 april, 2005 vid 04:45 som svar på: Toröreportage bilder efterfrågas

    Nu är det brådis. Vet att det finns en hel del fina bilder. Dude, Koa, Gurra mfl…. bränn ner de bästa ni har på en CD (bara bra om det inte är för många) och skicka till mig nu!

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    21 april, 2005 vid 09:12 som svar på: Gaastra Nitro riggat på Simmer SC10?

    Funkar – dock ytterst relativt. Jag körde tidigare på hotsailsmauis formulasegel designade för Fiberspar. Provade med en Powerex (som tillverkar Simmermasterna) och den hade radikalt annan böjkurva än Fiberspar. Funkade men jämfört med rätt mast funkade det riktigt dåligt.

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    18 april, 2005 vid 10:07 som svar på: Vart håller formula seglarna till i stockholm

    På norra Baggensfjärden (Mjölkudden/Boo IF) hittar du med stor säkerhet Stefan Voxby (SWE-2) och ibland Johan Eksted (SWE-64) och kanske även mig, när min djädra fot blir bra (SWE-17). Dessutom brukar Jimmy inte vara svår att locka ut även här.

    På syd brukar det dyka upp formulaseglare vid Björkviks brygga på Ingarö och jag har hört ryktas att de riktigt ambitiösa åker till Fituna när det brisar där.

    (Jesper B).

  • jesper_b

    Medlem
    14 april, 2005 vid 14:41 som svar på: RDM förlängning från 0 cm (QR)

    Norths pin på bilden ovan är en grymt fin konstruktion. Klart den finaste pin-varianten jag sett. /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    14 april, 2005 vid 08:57 som svar på: RDM förlängning från 0 cm (QR)

    Vilken koppförlängare kan ställas in kortast:

    Kelapro bygger lite mer (0,5-1cm) än Streamlineds koppförlängare. Hur mycket extakt får jag återkomma till ikväll när jag mätt med mitt superexakta mm-mått. Då lägger jag ut siffrorna på både Streamlined och Kelapro på denna tråd. Anledningen till att Kelapro bygger lite mer är att det behövs lite mer material här när man bygger i kolfiber för att det ska hålla för allt. I synnerhet som Kelapro kan förlänga mer än Streamlined.

    Har mycket svårt att tänka mig att det skulle gå att göra en lägre koppförlängare än Streamlined åtminstone som håller för någorlunda högt ställd förlängare. Om så är fallet handlar det om någon enstaka mm.

    Christian: Du kan väl mäta och lägga ut exakt mått på Teckno Limits.

    Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    14 april, 2005 vid 08:48 som svar på: RDM förlängning från 0 cm (QR)

    Pin vs kopp:
    Som jag ser det finns fördelar med båda systemen. Fördelen med pin är lite enklare att sätta i och ta ur masten. Fördelen med kopp är att den inte går sönder ”plötsligt” utan att den gradvis slits ut. Det finns många som seglar pin och aldrig haft sönder någon, men det finns också rätt många som fått erfara att det säger pang och bulten som pinnen är pågängad gått tvärt av. Koppen slits sakta och säkert, det vill säga man ser när det börjar bli dags att byta. Därför föredrar jag kopp.

    Dock är det skillnad på både koppar och pinnar. I synnerhet skiljer sig pinnar. Förutom 8 eller 10 mm i gänga har några (senare års North) pinnar en klack i underkant som går ut och avlastar bulten. Dylik pin är svarvad ur ett tjockare gods och således dyrare att tillverka men gör att bulten håller bättre. Annars är nyckeln till en hållbar pin att den är limmad med högsta kvalite gänglim och självklart ordentligt åtdragen.

    Höjd:
    Koppen är för bred för att kunna gå in i en skinny/RDM-mast. Därför bygger alla koppskinnyförlängare minst ca 5 cm. Många bygger betydligt mer. Streamlined hade en otroligt fin förlängare för kopp fram till i år då de tyvärr slutade tillverka den (jag har den dock i lager!). Kelapro har en som bygger en halv cm mer men som är både lättare och längre. Teckno Limits har jag enbart sett på bild men den ser fin ut och bygger sannolikt ungeför lika mycket höjd som Streamlineds och Kelapros.

    0 (noll) cm höjd bygger ingen koppförlängare om man menar ökad mastlängd/avstånd till mastfot och bräda. Däremot kan ju blocken sitta olika högt. Ju längre ner dessto mindre höjd bygger dem. Där är nog faktiskt ett gammalt cleamcleatbeslag bäst, blocken sitter nästan lägre än förlängarens underkant på det. Detta var dok lite bökigt att trä tampen på och hade mycket små block (stora block bygger höjd). Streamlineds ”Quick-six” sitter också mycket lågt på förlängarna (Liberty, Kelapro, Streamlined och några Windsurfing Hawaii).

    Pinförlängarna skulle kunna konstrueras så att de byggde några cm mindre höjd än koppförlängarna. Detta då de är smala nog att gå in i ett rör som går in i en skinny/RDM. Streamlineds nya skulle kunna fungera så om man gjorde om deras Quick-six nedhalsbeslag. Som det ser ut nu så bygger det nästan lika mycket höjd på utsidan av förlängaren som en kopp gör på insidan. Dave Dominy (Streamlined), Mats Oljons (Kelapro) och jag satt redan vintern 2002/2003 och skissade tillsammans på hur ett sådant beslag skulle se ut. Det är fullt möjligt att göra ett hållbart funktionellt beslag som enbart bygger ett par cm mastlängd. Vi får se vem som kommer ut först med ett sådant. Då kan pin sägas ha en ytterligare fördel.

    Tills dess spelar kopp/pin ingen roll vad gäller höjdbyggande. Det är mer en smaksak om man vill vara ytterligare lite bekväm (pin) eller ytterligare lite säker (kopp). Möjligen kan man även nämna att en förlängare för pin är lite tyngre än en förlängare för kopp. Trots att koppen väger lite mer än pinnen blir koppförlängare totalt sett lite lättare – men då talar vi få gram, dvs saknar betydelse (dock inte på min formulautrustning).

    Summa kardemumma/grov tumregel:
    Seglar ni på och utanför hårda rev, i vågor som kan sätta er i kniviga situationer och inte vill riskera något – kör med koppförlängare som byts när den börjar glappa mycket (ofta efter flera säsonger).

    Kör ni på mindre riskiga ställen (snällare vågor, sand, inte långt ute till havs eller liknande) och vill ha lite enklare att sätta på och ta av riggen – kör på pin, gärna med klack och absolut ordentligt monterad.

    Höjdbyggandet tycker jag är sekundärt, dock inte oväsentligt. Som det är nu bygger dock alla pinförlängare så pass mycket att det handlar som mest om någon enstaka cm mindre än bra koppförlängare.

    Tycker…

    Jesper B

Sida 82 av 87
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA