jesper_b
Forumsvar skapade
-
Jag klarade mig på knappt 4000:- Glöm dock inte att kolla vad som gäller just den årgång och diselmotor som du tar in i förväg. Min T3 1990 med turbodisel var lite klurig att reg-besiktiga. Gick endast som lätt lastbil (vilket ju är billigast också, men innebär att köket måste ur samt lastöglor och spärr in). Före 1988 tror jag nästan allt är godkänt, liksom efter 93, däremellan är det mer från fall till fall. Kolla med bilprovnings tekniska rådgivning! /Jesper
-
Fyra dagar regn. Det var mer än jag hade på hela januari och februari. Men tat lugnt sebbe. Dra över till sydsidan och slappa, kanske lite surf till och med. snart kommer sol, trade och fantastisk vindsurf! /Jesper
-
/Jesper B
-
Man kan också åka till tyskland och hämta hem en fin färdiginredd T3 med mycket tillförlitlig turbodisel för sisådär 20 papp?
/Jesper B
Som är knäpp nog att både köre trimmad T1 (mycket mek) och riva ut hela inredningen, svetsa och bygga om högtak mm på den tysklandsköpta ”färdiga” T3an…
-
Håller med ovanstående talare. Jag tror till och med de flesta etablerade 04orna duger fint för att vinna – åtminstone här på hemmaplan. Har fått för mig att segelutvecklingen gått fortare än brädutvecklingen senaste året/åren? Lite nervös för att jag har fel dock… kanske borde jag byta ut min knappt inseglade Fantatic 04? Då kanske jag inte behöver träna slag i år heller?
/Jesper B
-
Har kört en liten kort vända på Kanaha med PP 5.5. Gillade seglet skarpt samtidigt som det inte är en typ av segel jag föredrar som personligt favoritsegel. Låt mig förklara. PP är ett segel med en låst stabil buk (relativt tex SO och Smack). Det funkar i vågor, freestyle mm, men är i jämförelse med mer specialiserade segel mest lämpat för bump n jump segling/freeride. Dvs det är utvecklat för det de flesta av oss håller på med. 7.5an är mer åt freeride/speed hållet och för varje storlek ner blir det mer bumpnjump/vågsegel av det.
Det är lätt och har bra bottendrag jämfört med många andra vågsegel, men är även lite styvare/stelare. Detta gagnar stora tunga vindsurfare och/eller de som inte tycker sig kunna komma igång i planing hur lätt som helst – här får du hjälp av en stark motor! Det tål även mycket vind, dock inte på samma vis som t ex Superfreak som så att säga dämpar vinden och byarna. PP dämpar inte men hanterar byar genom sin stabilitet. fördelen med detta är att du får mycket dra framåt även i byarna vilket ger fart, men det blir även jobbigare att hålla än ett flexande SF. Dock är det som sagt stabilt, det blir inte jobbigt att segla i hårdvind som med ett segel där buken vandrar bakåt.
Personligen gillar jag dock lite mer flexiga och plattare segel. Jag kan uppskatta PP såsom en lyckad design givet något som jag inte själv har som första val.
Gustaw Wanström i Linköping har ett PP 2005 i just storlek 6.5. Vet inte om han hunnit segla med det än, men han bör ha lite mer att säga när han väl gjort det. Han är dock som klippt och skuren för PP. Har en hel del muskler och kör 12.5 formula så det ryker om det!
Hoppas detta hjälper dig vidare i segeldjungeln,
/Jesper B
-
Det är klart att man ska betvivla (hålla sig sunt skeptisk) till när en distributör jämför ett segel som han själv tjänar pengar på att sälja med ett segel som en annan distributör säljer. Till exempel när jag försöker förklara skillnaden mellanb ett hotsailsmaui SO och ett NP Search.
Min erfarenhet av Search 2005 är rejält begränsad. Vad gäller senaste modellerna begränsar den sig till andra hands information på stranden för någon månad sedan. Snackade mycket med NP seglare som Anders B
Josh Stone (som körde mycket på NP 2005 innan han hoppade över till Goya) med flera. Provseglade dock 2005 Combat som enligt alla NP seglare är mjukare än Search. Hur som helst är det nog bara att konstatera att det finns en konsensus bland NP seglare och andra att Search är ganska styvt (vissa skulle säga stelt men det låter kanske för negativt) segel med mycket power som är svår att neutralisera i seglingen och med mycket av/på-känsla. Detta är dock INTE självklart negativt. För en race-seglare är det ofta just en sådan låst stabil känsla man eftersträvar. Och gillar man det i sina race-segel gillar man ofta en liknande känsla i sina vågsegel. Är man dessutom tung och stark är den där powern inte självklart negativ. Hot har en liknande design i sitt PowerPlay RS designat just för lite tyngre seglare som vill he ett stelare segel med full power.SO ÄR designat helt annorlunda. Extermt lite mastkurva jämfört med alla NP segel och flertalet andra hotsegel (undantaget Diva och Dawg). Sorry men det är fakta inte min partiska ekonomiskt motiverade subjektivitet.
Mitt råd till alla som står i olika val och kval. Lyssna självklart på vad andra tycker och tänker. Lyssna gärna på många och på de du litar på. Men mycket bättre – prova själva! Hot kan ni prova både här hemma i Sverige och på Maui. De andra segel får ni gå till respektive handlare. På många ställen (t ex Maui) kan man dessutom utnyttja hyrverkens sortiment.
/Jesper B
(som även kan bli impad av segel som det inte står hotsailsmaui på)
-
Det ska mycke till för att tullen ska lägga tullavgift (importtull på ett par %) samt moms (25%) på grejor som man tar hem som baggage. Är de beggade – det räcker med att du riggat dom på stranden) är det dessutom ingen tull eller moms. Men om du skickar hem från US kommer fraktbolaget (oavsett vilket) tillsammans med svenska tullen se till att det blir både tull och moms, dessutom blir frakten på segel och brädor ganska dyr. Det lönar sig enbart att skicka efter smasaker som hängseletampar och handskar som kan läggas i vanliga kuvert – har man tur kan dessa slinka igenom utan tull/moms. Ett knep är att den firma man köper av uppger ett lägre kommersiellt värde än det man betalar, då blir tull och moms lägre – men det är OLAGLIGT och inget att rekommendera.
Däremot: Är man på plats – utnyttja den låga dollarn och den lägre momsen(VAT) och ta med i baggaget hem!!
(Råkar du vara på Maui kan du dessutom få provsegla t ex hotsailsmaui innan du bestämer dig för vilken av dessa stekheta segel som ska köpas!)
/Jesper B
-
Basse,
Knalla in till Jeff och de andra på Hot och be att få provköra – varför inte ett litet äldre exempla, bara för at bevisa hur fel Phil M har (se länken ovan). Sedan är det bara att hosta upp. Då slipper du både svenska moms, tull och högre fraktkostnader!Rippa järnet!
/Jesper B
-
Toka,
Det är stor skillnad mellan SO och Search. En stor skillnad är att SO har mycket mindre maskurva, vilket ger mindre spänning i seglet. En annan är mindre insydd buk. Searchs drag känns mer av/på. SO:s drag så att säga smyger sig på. Både SO och Search är mycket stabila segel men Search är mycket mer av/på i känslan. Search stabilitet kommer av spänningen i seglet och dess tvist. SO:s kommer av de fler lattorna och dess tvist. Gillar man av/på-känslan är defintivt Search att föredra. Gillar man mer neutral/smidig känsla välj SO.Skulle vilja skriva upp SO ännu mer, men jag är allt för subjektiv/partisk. Läs sista nummret av tyska SURF i stället!
Eller ännu bättre. Knalla in till Jeff och de andra på hotsailsmaui i deras sprillans nya lokaler på Kanaha Beach Road. Säg att ni vill prova ett SO 4.7 och starkt överväger att köpa ett. Ut och provsegla och avgör sedan själva!
Jesper B
-
Visst blir det SF-kramande på torsdag. En del kan jag dela med mig av redan nu. SF är det enda vågseglet på marknaden byggt i nästan enbart dacron (samt vinylruta och mycket kevlarförstärkningar). Det som skiljer SFs egenskaper från andra segel är främst att det är lättare, mjukare, mer förlåtande och dämpat. Om man tänker sig skillnaden mellan ett segel i mest monofilm och ett segel i mest X-ply, kan SF sägas ha en känsla ytterligare ett steg i X-plyriktningen, dvs det är mjukare.
Första intrycket är att det är bekvämare att segla i byig hård vind. Det lugnar ner riggen och man blir inte lika trött i sådana förhållanden. Jeff Hendersson brukar skoja med att han sedan han fyllde 40 inte orkar segla med något annan än med SF.
Första intrycket är att det tål grymt mycket vind – lämpligt i småstorlekar och ett fantastiskt segel i survivalförhållanden är riktiga slutsatser.
Allt eftersom ”upptäcker” man dock att SF även har oerhört bra bottendrag. Mer än många segel i monofilm och X-ply. Dock tar det ett tag att hitta rätt teknik för att få ut detta ur SF. Man pumpar igång det genom att smårycka, närmast skaka igång det. Allt eftersom rycker/skakar man allt intesivare och faaasen vad mycket drag man genererar.
De senaste två månaderna har jag ganska ofta stått tokstill guppandes ut i kanalen (utströmmen mellan vågorna) med mitt favo SO 5.3 och blivit totalt frånåkt av en tokpumpande och lika tokplanande Glenn och en tokpumpande och tokplanande Jeff. När andra står still kan Glenn pumpa upp sitt SF tillräckligt för att klämma av riktigt höga fina bakåtar… Detta beror delvis på SF, i kombination att Glenn är den som seglet SF mest alla. Han har en minst sagt ljup relation till sina SF.
Sålunda: SF är från första erfarenheten ett otroligt hårvindssegel, och vid en närmare bekantskap även ett grymt lättvindsvågsegel. Väl invant har SF oerhör ”range” (man kan ha glest mellan storlekarna). Det är dessutom det mest oförstörbara och samtidigt superlättaste vågseglet på marknaden som väl dubblerar som rent nybörjarsegel.
Om man däremot gillar snärtiga exakta segel som ger omedelbar feedback – då finns det många bättre allternativ. En orsak till att man eventuellt gillar de ofta stelare monofilm- och monofilm/X-plyseglen kan dock vara att man aldrig givit SF chansen…
Men det finns ju ett rejält utbud av segel att välja på. Dessutom är det väldigt mycket mer än materialet som styr känslan. SO har till exempel en hyfsat stor monofilmpanel i mitten och är trots det ruskigt smidigt (konstig kombination av exakt och mjukt – ”smidigt” helt enkelt). Psyclone är betydligt mer krispigt, osv… med flera segel ”out there”.
Glöm framför allt inte att det inte är prylarna som avgör: Det är varken den som har bäst prylar eller är bäst seglare som har roligast – det är den som har roligast som är bäst!
/Jesper B
Bilden: Tora 6 år med Microfreak 1.2
-
Några av kvällen mer formella inslag:
-
Rätt ska vara rätt. Vet inte vart ifrån jag fick ”Pio”. Den lille radikala AB+ teamriderna heter Yann. Han tycker för övrigt tidel waven går bättre än shockwaven i bottomturn i 1,5 mast hookipa (tacka faan för det) men att shockwaven är grymt skön allround. /Jesper B (nu med trasigare fot än näsa)
-
Tror 82an är 55.5, dvs en halv cm smalare än tidal 80 liters. Känns dock inte smal på något sätt. Betydligt tjockare i kanterna gör att den snarast känns lite bredare. Pio, tror jag han heter den lille teamseglaren, är i andra ändan av mänskligheten jämfört med Anders. Dvs kort och liten. Stil? Han rippar järnet!
Segling: Jodå det är konstant över mast i seten sedan rätt många dagar och traden är finfin. Idag var det BRA bit över mast. Körde Koau i lättvind med bukig 5.3 SO (la av när det började tuta i framåt sen eftermiddag). Körde på säkerhet, dvs kickenjibade mycket och gick tidigt på vågorna – cruisade helt enkelt i rejält stort – helt fantastiskt!
/Jesper B
-
Schockwaven har jag bara seglat i småvågor men den är snappig som fasen och sitter i när jag kör (dvs ganska långsamt jämfört med alla riktiga rippers. I går var dock anders teamseglare pio ute med 72 liters i 1,5 mast med en hel del vindchopp på hookipa – han rippade järnet. Bör funka perfekt för allt hemma i Svedala och lite till.
Tidal waven är lite bredare i häcken och har rätt annorlunda bottenshape än den du (Mag) har. Snappigare, dock ej som schockwaven, än din men har kanske inte riktigt lika utpräglat ”skär”, dvs den sitter kanske inte riktigt lika mycket som ett smack ner för en choppig mast+ våg. Den sitter dock tillräckligt, våra gamla AB+ är närmanst omänskliga i sin ”skär”..
Jag har endast seglat 80 liters tidal och 82 liters chock. Båda svänger betydligt mer och bättre änn literna antyder. Rent flytmässigt känns chocken betydligt större än två liter större än tidaln. Beror endast på rockern enligt anders.
Vi har föresten fantastisk superduperseglen sedan ett par dar! Levi Siver dominerar rejält på hookipa nu när det är size. Han laddar hårdare på 1,5 mast en vad vi någonsin kommer göra på 1,5 meter. Dessutom med en style och kontroll som ingen annan!
/Jesper B
