jester
Forumsvar skapade
-
Ian Räv är ett unikum i branschen… Känns skönt att topp 2 nu innehas av människor med normala storlekar på prylarna…
-
Japp. Grymma tider! Dave körde i Southend, inte Kirby btw.
Ffa känns det skönt att britterna körde normala storlekar på riggar samt vanliga fenor. Faen va skönt att dom piskade gubbarna down under.
-
En av orsakerna till att det sätts bra tider i TT är att stället funkar på en mängd olika vindriktningar. Många andra ställen kan vara bättre på en viss vindriktning, men TT är nog det mest allrounda stället vi har…
-
Jodå. Den tanken har vi redan haft. Problemet är att förankra grejerna, samt kostnaden lär vara ganska hög… Dunken har ju ett liknande system som han använde nere på GC när han jagade rekord härom året.
-
Men frågan är om dom har roligare egentligen? Är ju ganska spänbnande att försöka köra snabbt när det är lite guppigt.
-
Släng upp en bild på en två-tum-fyra så bör du bli nöjd… 😉
Em högupplöst bild på brädan har du här:
http://www.kinnas.com/Holland/slides/Horst%20033_jpg_orig.html
-
Dessutom slipper du rigga ett fullcambrat segel som du ändå inte kan utnyttja hela potentialen i om du inte har en snabb bräda.
Det är idag väldigt enkelt att rigga ett fullcambrat segel, eftersom du inte trärmasten i cambrarna, utan trycker på dom när du dragit 80% av nedhalet. Dock är det en fördel att ha en vev för att inte pajja ryggen.
Nedriggning är tom enklare än ett vågesegel då masten inte ”fastnar” i den smala mastfickan.
Men antagligen så passar ett freerace segel bättre till Z-Riden, helt klart. Ville bara döda myten att fullcambrat är svår-riggat… 😀
-
emilvikingstrand;357575 wrote:köp inte race om du inte ska tävla! de planar i regel mycket långsamare än ett tex v8 som är ett freerace segel. de som tävlar använder de (8-9m2) seglena när det blåser ca 8m/s, det jag kan tänka mig att du vill göra är att ha fullt ös vid kanske 5-6m/s. då passar ett freerace segel mycket bättre och de är oftast snabbare också när de seglas av oss dödliga. kan rekomendera gastra gtx det är svingut!
Det där gäller inte längre. Iaf ite för nya segel. Förr i världen var 9.0 hårdvindssegel för formula-gubbarna, och då gäller det som du säger. Men sen ett par år tillbaka är storlekarna under 10 kvadrat till för lättvindsslalom.
Dock stämmer det att V8, GTX, Daytona mfl även dom fungerar utmärkt. Dock är dom ganska sällsynta på beggat-marknaden…
Vet inte om tr1 är hårdvinds formula eller lättvinds slalom, det får maui sails experterna svara på.
Rasmus har en vettig åsikt ang masten. Denna typ av segel *måste* användas med rekommenderad mast.
-
@Surfjohan 357500 wrote:
Har du inte hört? det är helt ute med slalom, du ska ha en freestylebräda!
Hmmm… Någon nämde i en annan tråd att någon annans nuna syntes i varje tråd på forumet. Lite självrannsakan kanske är på sin plats?
-
Tabou Rocket är ingen renodlad slalombräda, utan liknar mera X-Firen. Tabous slalombräda heter Manta, och är även den en kanonbra slalombräda.
-
X-fire är lite mera orienterad mot Super-X diciplinen jämfört med Falcon. Då det är en del team-seglare som kör Fanaticen, så byter dom ut brädorna oftare än vad en ”normal” människa gör, typ varje säsong.
Vilken som är snabbast? Med rätt gubbe på så bör Falccon vara snabbast, men det är väldigt få som kan kräma ut dom där sista procenten det handlar om. Kan faktiskt vara så att man går snabbare med RRDn då den kan vara lättare att köra fort med.
Väger du ”bara” 80 kg, så skulle jag rekommendera en bräda runt 90 liter, faktiskt. Lite beroende av din kompetens såklart.
Om du är intresserad av slalombrädor, så kan jag rekommendera följande brädor (utöver dom du nämt):
* Exocet Warp Slalom 62 (tidigare TBII 62) (90l)
* F2 SX S (90l)
* Starboard iSonic 87 eller 94
* Naish Slalom Promfl..
Kan även nämna att dessa brädor mer eller mindre kräver en dedikerad slalom-rigg, eller iaf Freerace-rigg.
Kan äöven rekommendera att du spanar in vår eminenta Slalom/Speed-sektion här på forumet!
-
Har sett Simmers nya live både på strand och på vattnet. Kan bara instämma att det ser riktigt brra ut, och framförallt bättre än sin föregångare som jag provade och inte alls gillade.
XS och XR är ju egentligen två olika segel som Gun i år presenterar i samma serie. Ganska smart, tycker jag. XR har antagligen bättre botten jämfört med XS som säkerligen presterar bättre i topp-registret.
-
Det är inte låsringen som är problemet… Utan det är den urgröpning närmast botten som helt enkelt inte orkar med dom påfrestningar som blir. Iaf när man köra med rejs-prylar.
-
Då verkar masten ju fungera ganska bra. Vet ju att Daniel körd X6 i ett av sina RS6:or med gott resultat. Naturligtvis är det bättre med rätt mast, samt 100% kol, men om böjkurvorna är snarlika lär du få grejorna att rocka iaf.
En bra jämförelse är väl skillnaden på två identiska brädor i två olika byggmetoder. Den lättare o styvare är lite livligare och roligare än den tyngre. Blir samma med masten, skulle jag gissa.