jester
Forumsvar skapade
-
Ahh… smart! tänkte inte på Google Earth… Skall genast tanka ner o kolla vart i SP dom egentligen kör snabbt!
-
50.07 knop
-
Och som vanligt lär reklammakarna slpå på trummorna att seglet är snabbare än någonsinn, stabilare bla bla bla… 😀
Jag kommer köra på mina 06:or nästa år oxå…
-
För den som är intresserad, så finns gpx-filen från denna session, inkl ett gäng från vindsurfingens top 10 filer på Mal Wrights site:
http://www.intellimass.com -
Definitivt… Men jösses vilka bra tider dom postar på den där siten… Hur många som helst har en average på 40+ knop. Har dom ett väl utbyggt RTK system ännu? Eller är det så enkelt att dom är få, och enbart dom bästa som postar?
-
Hoppsan Kerstin…
Total Posts: 1,939 (1.67 posts per day)
Datanörd? Jag? Nääääää….
-
Stirra er inte blinda på volymen… Jämför istället bredden på brädorna. IS 87 med sina 56.5 cm motsvarar ju TB 58 och Falcon 80, som båda är 80 liter stora (små).
-
Japp. TB offrade sitt 6.0 till vindgudarna. Tyvärr var jag helt slut i kroppen då, och orkade inte ta tillvara på dom 30 minuter han köpte så dyrt… 🙂
Trist för TB, missade bästa vinden, var tvungen att dumpa riggen (smart gjort, för övrigt). Han fick en lång promenad hem igår. Lite smått ironiskt sa han till mig innan att han inte skulle köra mer på den djupa sidan, men följde inte sitt eget råd. Vilket inte jag gjorde heller, utan jag var oxå där ute i mina försök till att plocka tillbaka förlorad höjd. Fick simma där ett bra tag (kändes som 10 minuter, men visade sig vara 3 minuter :)). Sen var det bara o åka hem, helt slutkörd i kroppen…
Som tur var klarade sig TB med en enbart en fin uppsättning blåmärken!
-
Grattis, Ola!
Vi hade samma problem i TT igår. Det snabbaste vattnet var långt in i viken till höger om parkeringen. Utav en ren händelse är det flest stenar o skit där oxå. Som tur var så var det hyfsat högt vattenstånd igår, så man vågade köra rejält långt in. Men stranden närmar sig ruggigt fort i över 30 knop!
Daniel använder sig av kontrollerade tailwalks för att sakta in. Ser rejält mäktigt ut från vattnet om man säger så…Brädan är nog lite för stor för dig, krävs lite vikt att hålla nere den i vattnet. Jag började på min WS 67 på 105 liter, toppade en bit över 34 knop med såpass stor bräda, men bytte ner till min TB 58 på 80 liter, och denna var faktiskt lite svårare att kontrollera över choppet igår. Men var konstant något snabbare med den mindre brädan (topp precis över 35 knop).
Det mest intressanta var att min LightningEvo på 31 cm kändes för stor på lilla brädan, men en Viper Slam 35 på den stora kändes ok (körde samma segel på bägge). En till påminnelse om att brädans bredd påverkar fenvalet enormt mycket! -
Lite regn har väl aldrig skadat?
Bortsett från regnet var det faktiskt en riktigt trivsam dag. Fick till ett par riktigt huggliga repor. Lite byigt, och ganska choppigt bitvis, men kul som f-n o köra lite
-
Jag är där, såklart! Ta med regnkläderna. Lär bli ganska ruskigt väder… Men vind verkar det bli!
-
men det finns lastbilar o lyktstolpar oxå ju o bussar o träd o….
Är ingen större nackdel att sitta i en mindre (och då lättare) bil vid krock med fasta föremål, då energin blir såpass mycket mindre vid denna typen av krock. Detta förutsätter såklart att dom små bilarna har samma typ av förstärkningar, säkerhetspryttlar mm som dom större bilarna.
Man kan ju faktiskt vända på det hela oxå, och hävda att dom som sitter i en stor fläskig volvo-suv, och frontar med en liten Kia är boven i dramat oxå. Hade bägge kört en liten bil hade skadan blivit mindre totalt sett.
Kan dock säga att om jag haft stålars i överflöd, så hade jag inte ens funderat på en Kia, utan då hade det stått en Svart Ferrari 575 på min uppfart utan tvekan… 😀
Och definitivt nån fläskig surfbuss… -
Jag var ytterst nära o byta in min Ford Fonus till en Picanto i slutet av sommaren. Testkörde den, och tyckte den var väldigt trevlig att köra (går ju naturligtvis inte o jämföra med Focusen, men ändå). Det hela föll på att jag fick skambud på Forden. Trist, men så är det.
Får la se vad som händer till sommaren. Dock har jag då lyckats betala Focusen, så det kanske lönar sig o behålla den ett tag…Har faktiskt kikat lite på nya Skoda Roomster. Ser ut o vara en fins surf-kärra den med, även om den inte är lika ekonomisk som Kian…
-
Allt naturligt är väl open water. allt tillverkat (utgrävt) är det inte. Skulle gissa att det är så iaf