jester
Forumsvar skapade
-
[Begin_Påhopp]
SVT:s sport inte visar motorsport för att ”det inte är sport”
Är väl inte helt sant, eller? SVT visar ju Speedway på bästa sändningstid, dom brukar även sända ett sammandrag från WRC på söndagar. Och visar DTM, rallycross o annat mysigt på SVT24 Sport (direkt ganska ofta, dessutom), eller vad kanalen nu heter.
Men i sportnytt kan det nog vara lite tunt, iofs.
[End_Påhopp] 😀
-
Runt 10 m/s så kör jag iaf 7.8. Väger oxå ett drygt deciton… Håller även 9.0 i dom vindarna, men då åker man på snäppet större bräda.
-
Doktorn: Kan inte svaret vara så enkelt att väldigt många inte är intresserade av vågsegling? Har försökt mig på den biten, men var inte min bit kaka.
Tycker Annas beskrivning låter grymt mysigt. Låter mer eller mindre som ett surf-paradis. Lär dessutom finnas ett par schyssta speed-spot i trakterna, så jag hade nog gära åkt dit. Och definitivt åkt dit hellre än Hawaii. Men räknar man med turist-biten är valet inte lika självklart längre, iofs…
-
bananen: hur bred är din bräda? Har du en bredare bräda så blir kraften större på fenan, helt enkelt.
Dom 2 minder seglen är egentligen för små för den brädan, och det är därför du får lite problem med fenstorleken. Antagligen kan du nog köra med en lite mindre sjögräsfena, men inte så mycket mindre. Skaffar du dig en mindre (smalare) bräda så kan du gå på mindre, eller tom mycket mindre fenor. Som exempel kan jag nämna att vid bra drag med 6.8 och min 58 cm breda hårdvindsslalom kör jag en 28cm djup sjögräsfena. Funkar kanon, men skulle inte fungera med min 67 cm breda bräda i samma vind, utan då hade jag satt på en 32 cm…
37 cm djup fena fungerar på Haga, iaf om du tar dig ut utanför första revet.
-
Inga problem att köra snabbare än vinden, men svårare ju mer det blåser. Dom flesta kör ju snabbare än 20 knop i vindar på 10 m/s (= 20 knop)
-
Inte vad jag har hört… Är kanske säsongsberoende
-
The_Novice wrote:Hur ser dom ut i verkligheten då?
Tror nog att jag skulle kunna Photoshoppa snyggare än det där, dom har ju kört med dom bilderna i flera år nu…Till deras list-pris så tillkommer ju både frakt och moms. Då är det nog både enklare och billigare att köpa av Deboichet, ett par SL2 hade ju suttit fint…
Är det förresten en sån som surfan står och smeker i en känd Lbj film?Beställ nu så har du dom lagom till maj nästa år. Om du har tur…
-
Vad skall du köra för segelstorlek och typ med fenan? Till rejsrigg på 7.8 och 67 cm bred slalombräda kör jag en 32 cm djup fena (G-sport Weed), och det funkar riktigt bra. Har tom kört samma fena med 9.0 och 80cm slalombräda, men då var jag tvungen o vara rejält försiktig med fötterna. Raka fenor kör jag 35-37 cm till 7.8 och 67:an samt 49cm till 9.0 och 80:an.
Tänk på att jag är lite lätt speedorienterad, och kör med rejält tryck i mina segel.
-
Hmmm. dom där var ju inte direkt gratis, men ser ju fina ut. Kontakta mig innan beställning så får jag ta ställning till om plånboken tillåter nån fena eller två…
-
Tror du gav upp innan Erisk satte sin 37.5 den dan, eller? I början var vi ju toköverriggade allihop, och TT var inte särskilt platt heller för den delen. Både jag, surfan och Erik toppade drygt 34 knop iknnan vinden mojnade något och vred över lite mot väst. Då började vi köra fortare (35+ knop).
Men jag kan förstå att GPSen kan vara ett stressmoment för en del, men jag tycker det beror lite på hur man använder den. Jag får typ alltid stryk av surfan när vi är ute o kör samtidigt, men låter inte det knäcka mig, då jag vet att han är snäppet bättre än vad jag är. När han körde 37 knop på TT senast toppade jag själv runt 35 knop, men var extremt nöjd med det då jag gjorde det på min Exocet Warp slalom 67 som är hela 105 liter stor, och min 7.8:a. Det var positiv information för mig. Hade säkerligen kunnat köra nån knop snabbare med en storlek mindre prylar, men hade kul med det jag var ute med.
Men som sagt så respekterar jag att folk inte trivs att köra med GPS.
-
Beror ju lite hur mycket du vill kunna höjda. Är du lite lättare och har lite känsliga fötter, så kan man köra med mindre fena. GSports fenor är ganska smala, vilket innebär att det krävs lite längre fenor. Egentligen borde dom skriva ut ytan på fenan då den i många fall är mera relevant än hur djupa dom är.
Sedan är det svårt att jämföra fenor ibland. Ja, min förra Curtis var grymt trevlig, men har inte kört en sådan på mina nya brädor. Select visslar lite, och det är väl inte så bra men brukar försvinna om man slipar lite. Än så länge tror jag inte att det är fenorna som begränsar våra toppfarter… Gäller väl att hitta en fena man trivs med, helt enkelt. Och sedan köra in sig på den.