jester
Forumsvar skapade
-
Du har nog rätt, Micke. Jag själv äger ju inte ens någon speedutrustning. Kör ju Exocet TB58 som minsta bräda, och har 28cm som minsta fena.
Tror du att dom som har tillgång till speedplankor använt dom för lite i år? Iofs så är det nog svårare att använda speedplankor under den tävlingsform vi kört i Sverige idag. Och 50% av alla vinddagar i år har ju varit under tävlingsförhållanden nästan…
Provade att köra hela 2 cm mindre uthal på min 6.8 igår, och det kändes faktiskt lite bättre på undanvinden. Kommer garanterat laborera mer med den biten. Dock körde vi inte TT igår, så vi hade bara lyxen med grunt vatten vid ena gippen, så att säga. Underlättar ju rejält om man är på ett ställe som TT där det är lätt att trimma om, alternativ vänta på rätt vindby så man kommer igång med på tok för lite planka. Igår körde jag faktiskt min WS 67 på 105 liter, mest för att det var för byigt att köra lillplankan.
-
Sweet. Trevlig tidning med intressant läsning!
Jag kommer garanterat höja medelvikten i ÖWC nästa år. Har hört nada, xero, typ INGENTING från VVK under hela säsongen. Mycket svagt. Även Surfan och MGS har haft samma fina respons…
Att jag dessutom är oftare på Haga Park än i Apelviken spelar viss roll oxå. Sedan är ju deras ordförande en ganska trevlig prick… -
Naturligtvis kan en stor del tillskrivas bra förhållanden, men glöm inte gubben som står på brädan… Ben och Martin är ju ett par av världens snabbaste herrar.
Jämför med störtlopp i det alpina. Där finns ett toppskikt som presterar extremt hög nivå. Men när dom 30 första åkt märker man en stor skillnad.
Jag tror att det är samma sak i vår sport som i dom flesta andra, det krävs talang, engagemang och framförallt träning, träning och åter träning. Dom 2 första bitarna har vi flera av här i landet, men pga taskigt med bra ställen och att det sällan blåser i detta land så fallerar det på punkt nr 3. Jag har ju själv bara använt min 5.8 EN enda gång i år!!!
För att bli riktigt bra krävs helt enkelt att man åker till ställen med bra träningsmöjligheter. Och då krävs ju nästan att man är ekonomiskt oberoende, och det har jag alltid undrat hur man blir… -
-
Vi såg ju prototyper redan i september när vi var där. Verkar ju onekeligen gå ganska bra! Dock är dom ju inte iPod-vita… 😉
-
Ben och Martins sessions är postade nu.
Ben:
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=12270&uid=239
Martin:
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=12269&uid=77 -
Och slutligen: surfar du slalom a la worldrekordspeedracemust, skit i skruven, vem vill ha extra 50 g av metall i brädan.
Kan nog stämma… Martin van Meurs (kom 2:a på ESM igår, och hade en GPS max på 47 (!) knop) hade ”glömt” att skruva i skruven i en av sina brädor. Bubblade ut lite vatten där i solen. Hans kommentar när jag påpekade detta: ”ooops!” 😀
-
Dave White har postat sin session från den 31/10 på gps-speedsurfing.com:
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=12260&uid=1084
Han må vara stor, men vilken järnfysik killen har! Köra i såpass hög hastighet i över 11 mil!
. Had a great days sailing, just came in to change sail, resting seamed a waste of time.
Haha!
-
Då är ordningen återställd! 😀
-
Glöm dessutom inte att han körde med lånad rigg! Körde 5.5 Stealth som han lånade av TB.
-
Och det är inga dåliga skalper Micke plockat heller. Om man kollar på dom 24 som registrerat tider från igår så hamnar han på nionde plats. Före Roger, Onno och en hel del andra hjältar.
Och som väntat körde han skiten ur B1 och B2, våra bananer i pyjamas… 😀
Fattar inte hur gubbarna i topp kunde köra så hysteriskt fort, för kollar man på bilderna så ser inte vattnet SÅ bra ut. Verkar enklare att köra riktigt fort på Sandy Point och Walvis. Dock får vi inte glömma att Ben och Martin är speedare i absolut världsklass!
Tobias: Jag har inga problem med att vara före dig hela tiden, faktiskt… 😉 Fortsätt gärna så…
-
GetWet toppade 38.8 och en average på 36.7 om mina kontakter har rätt… Vi har en ny gubbe på topp bland oss svenskar.
TBs tider har jag inte exakt, men tror han toppade lite över 37…
Respekt!
Sedan går det ju inte att jämföra med dom lokala förmågorna som kan vattnet där nere, och som dessutom har hållit på ett tag längre med det här än vi…
-
Grattis, gamle man! 😉
Och snabbast av svenskarna på rankingen oxå. Gött mos!