Forumsvar skapade

Sida 340 av 420
  • jester

Medlem
    16 maj, 2006 vid 11:36 som svar på: Bra bom?

Oåxen: Tack! Var själv inne o spanade på den länken tidigare idag. Bör inte vara några problem, hoppas jag.

joth: Det är framförallt styvheten, men även hållbarheten är det som gör att vi väljer kol. Det är säkert ganska jämt rent hållbarhetsmässigt i dom mindre bommarna, men ju längre rör du har desto större skillnad blir det. Problemet med kol är att hållbarheten minskar om du får ett slag på prylarna. Som jag ser det så är det nästan ett krav att ha en sk monocouqe bom (hela röret är i ett stycke, istället för skarvade till framstycket) när man kör slalom/speed. Iaf om man väger lite extra… Blir ju grymma påfrestningar då vi kör stora segel i mycket vind.

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 20:29 som svar på: Bra bom?

Japp. Självklart skulle inte två bommar göra ont. Problemet är att då ryker resan till Namibia i höst… 🙁

Just 180-240 tycker jag borde fungera fint, faktiskt. Har ju 16cm kvar att förlänga, trots allt.

Som tur var gick bommen av precis när jag skulle påbörja en repa (dessutom på midjedjupt vatten nära land). Bommen gick rätt av i skarven mellan framstycket och bomröret. Naturligtvis smällde även bakstycket rätt av efter det.

Tack för många bra tips! Hoppas dock kunna reklamera den och lägga lite stålars emellan till Local Spirit Pro Carbon. Dock visade det sig vara drygt 13 månader sen inköp…

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 19:45 som svar på: GWCs tjej div börjar segla på kite!

Haha… Försökte var fanimig rätt ord. 😀 Men vad gör man inte när det inte blåst på en månad? Fick ju kört igår iaf. Grymt skönt, men känns i kroppen nu…

Jag? Kita? Nooooway! 😉

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 19:41 som svar på: Nybörjarhjälp: ta höjd?

Är väl ganska stor skillnad på freeride och vågsegling/freestyle oxå? Jag köper inte allt han skriver, tycker han generaliser på tok för mycket. Mycket han skriver är bra, men man skall inte lita blint på det han skriver.

Små segel och små fenor gör att man måste vara försiktigare med att ta i osv än vad Slalom/formula grejerna gör.

Provat att segla 7 kvadrats segel i 17-18 m/s med en smal fena på 28 cm? Kräver faktiskt rejält med finess och känslighet att segla slalom/speed. Och sdäkerligen formula oxå.

Det bästa man kan göra är väl att läsa vad Peter Hart skriver OCH Guy Cribb skriver, och sedan bilda sig en uppfattning därifrån.

Ville mao ha sagt att man inte skall följa Guys tipps till 100%

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 17:12 som svar på: Dåligt med loggar?

Nu har jag lagt in min session. Lovar härmed att försöka lägga in så många sessions jag kan i år.

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 12:35 som svar på: Nybörjarhjälp: ta höjd?

Guy Cribb är bra, men tänk på att hans tips i första hand vänder sig till vågseglare och segelsnurrare!

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 12:33 som svar på: Bra bom?

Hehe… Problemet är att jag bara har denna bom, och behöver ju en ny ganska så omgående, och SP har ju inga X9 på lager för tillfället. Dessutom verkar det som om jag kan reklamera min befintliga.

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 11:45 som svar på: Bra bom?

Ingen som testat nya Local Spirit Pro Carbon?

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 11:14 som svar på: Mera 2007

Fat is fast…

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 11:05 som svar på: Bra bom?

Jodå, har kollat på North-bommarna och dom är ju inte hejdlöst dyra, men dom är lite tokiga i storlek vilket skulle innebära att jag vore tvungen o köpa 2 bommar…

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 11:04 som svar på: Dåligt med loggar?
    culing wrote:
    Jester wrote:
    Det kommer lite tider… Kom hem kl 02:30 i morse så jag orkade inte logga in o föra in resultatet.
    NI verkar haft det bra i Krik.
    Daniel fick ju också en bra session.
    Hur var vattnet gemfört med TT?
    Japp, Krik var ganska bra. Dock var vattnet ganska djupt, vilket innebar att det blev en hel del chopp tyvärr. Finns en grym speed-ränna där, men dels såg det extremt vanskligt ut att köra där och dels var det dessutom förbjudet att köra där. Vi har bättre vatten i TT, men vindarna var lite jämnare här (dock inte superjämna).
  • jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 09:23 som svar på: Mera 2007

Mer cambers åt folket!!

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 09:22 som svar på: Severne CODE:RED

Verkar som om det är läge o gratulera lite folk till blåa tröjor! Gött jobbat!!

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 09:20 som svar på: Bra bom?

Mmmm.. Klämde lite på den hos Fahlén. Tyckte mig se att rören är en del av framstyckets konstruktion? Stämmer det? Helst vill man ju ha monocouque-konstruktion, men denna lösning är ju bättre än där man fäster rören med en skarv en bit ut från framstycket, om ni förstår vad jag menar.

• jester

Medlem
    15 maj, 2006 vid 08:11 som svar på: Bra bom?

kör ju 5.8, 6.8 och 7.8, som kräver följande längder på bommen: 1.95, 2.13 och 2.24.

NP är ju jättebra, men tyckte den var lite för grov, aningens för dyr samt är omöjlig att få tag på i dagsläget…

Någon som provat Local Spirits nya Pro Carbon? Den ser riktigt bra ut.

Sida 340 av 420
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA